Gå til innhold

Narkomane snyltere på ung ufør! (lar)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det greit at selvforskyldt avhengighet/sykdomsbilde tross flere behandlingsforløp skal gå på skattebetalernes regning?

Hvor blir det av bokstaven R i LAR?

Det finnes ikke et snev av rehabilitering når brukermedvirkningen settes høyere en legenes vurderinger!

Dette er i stor grad en gruppe mennesker som ikke er interesserte i å faktisk bedre sin egen livsførsel, de får innvilget ung uføretrygd og forpester lokalsamfunnet med kriminalitet og narkotika!

Politiet står helt handlingslammet' vi vet jo alle at å straffe narkolangere er innhumant' de er jo bare avhengige..

Hva i all verden var det høyresiden tenkte på med rusreformen egentlig? Takke meg til for at AP tok til fornuften å stemte ned forslaget! Slik det var formulert ville i praksis gjort det lovlig å spre den forbanna møkka vi kjenner som narkotika/dop!

Anonymkode: 4efe4...04e

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke fordeler mener du kriminaliseringen har i dag?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke! Det psykiske helsevesenet vårt skulle vært mye bedre og fanget opp disse pasientene lenge før de begynte å selvmedisinere. 

Anonymkode: 2f7f7...b6e

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er det greit at selvforskyldt avhengighet/sykdomsbilde tross flere behandlingsforløp skal gå på skattebetalernes regning?

Hvor blir det av bokstaven R i LAR?

Det finnes ikke et snev av rehabilitering når brukermedvirkningen settes høyere en legenes vurderinger!

Dette er i stor grad en gruppe mennesker som ikke er interesserte i å faktisk bedre sin egen livsførsel, de får innvilget ung uføretrygd og forpester lokalsamfunnet med kriminalitet og narkotika!

Politiet står helt handlingslammet' vi vet jo alle at å straffe narkolangere er innhumant' de er jo bare avhengige..

Hva i all verden var det høyresiden tenkte på med rusreformen egentlig? Takke meg til for at AP tok til fornuften å stemte ned forslaget! Slik det var formulert ville i praksis gjort det lovlig å spre den forbanna møkka vi kjenner som narkotika/dop!

Anonymkode: 4efe4...04e

Narkomani er en sykdom. Det er ikke så svart/hvitt at det er selvvalgt. Mange har hatt en vond barndom eller slitt med utenforskap fra samfunnet. De narkomane langer ikke dop, de kjøper for å overleve. De som må taes er jo langerene, og de bruker nødvendigvis ikke dop selv engang. 

Anonymkode: 556db...43b

  • Liker 6
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Narkomani er en sykdom. Det er ikke så svart/hvitt at det er selvvalgt. Mange har hatt en vond barndom eller slitt med utenforskap fra samfunnet. De narkomane langer ikke dop, de kjøper for å overleve. De som må taes er jo langerene, og de bruker nødvendigvis ikke dop selv engang. 

Anonymkode: 556db...43b

Tull! Jeg har til gode å møte en edruelig narkolanger, det er nå over 10 år siden jeg selv kom meg ut av jævelskapen, det går ann, man må bare stilles krav til samt til seg selv..

Mer politi' strengere straffer, informasjonskampanjer så er vi hvertfall på god vei!

Anonymkode: 4efe4...04e

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er det greit at selvforskyldt avhengighet/sykdomsbilde tross flere behandlingsforløp skal gå på skattebetalernes regning?

Hvor blir det av bokstaven R i LAR?

Det finnes ikke et snev av rehabilitering når brukermedvirkningen settes høyere en legenes vurderinger!

Dette er i stor grad en gruppe mennesker som ikke er interesserte i å faktisk bedre sin egen livsførsel, de får innvilget ung uføretrygd og forpester lokalsamfunnet med kriminalitet og narkotika!

Politiet står helt handlingslammet' vi vet jo alle at å straffe narkolangere er innhumant' de er jo bare avhengige..

Hva i all verden var det høyresiden tenkte på med rusreformen egentlig? Takke meg til for at AP tok til fornuften å stemte ned forslaget! Slik det var formulert ville i praksis gjort det lovlig å spre den forbanna møkka vi kjenner som narkotika/dop!

Anonymkode: 4efe4...04e

Nå er det ikke alle rusavhengige som begynte frivillig. En jeg kjente godt fikk sterke smertelindrende utskrevet av lege etter en arbeidsulykke. Etterhvert stoppet legen disse og personen endte opp med å kjøpe midler på gaten. Det er ofte mye forhistorie med de som ender opp på stoff.. 

Anonymkode: 887e3...c90

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

linsejesus skrev (20 minutter siden):

Hvilke fordeler mener du kriminaliseringen har i dag?

Redusert forbruk og dermed lavere helseproblemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tull! Jeg har til gode å møte en edruelig narkolanger, det er nå over 10 år siden jeg selv kom meg ut av jævelskapen, det går ann, man må bare stilles krav til samt til seg selv..

Mer politi' strengere straffer, informasjonskampanjer så er vi hvertfall på god vei!

Anonymkode: 4efe4...04e

Hva var det som gjorde at du selv ble kvitt avhengigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er kapasiteten til å følge opp R’en i LAR relativt spengt. Spesielt i Oslo-området. Når du først kommer deg inn i behandling er det jo ikke selve behandlingen som er utfordrende, men tiden etter. De fleste går fra behandling med 24 timers oppfølging i døgnet til en kommunal bolig, gjerne i en et svært belastet område med oppfølging fra en ruskonsulent med fullstendig sprengt kapasitet. Mange mangler et rusfritt nettverk og det er generelt lite dagtilbud som er helt rusfrie. 
I tillegg er min erfaring at mange (selvfølgelig ikke alle), men mange av de som ikke kommer seg ut av rusavhengighet sliter med PTSD, ofte kompleks type, angst, depresjon, psykoselidelser og ADHD som gjør en rusfri tilværelse uten tett oppfølging utfordrende. Og den tette oppfølgingen som mange trenger, kan jeg ikke se at finnes. 
 

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen rusmisbrukere i nær familie og mange bekjente som i løpet av årene er blitt rusmisbrukere. 

Det største sviket ovenfor rusmisbrukere i alle varianter er fraværet av psykiatrisk behandling. 

Av de jeg kjenner så lurer jeg jo egentlig på det om de vær psykisk syke allerede før de ble misbrukere eller om de ble det som følge av rusmisbruket. Uansett så tenker jeg at psykiatrisk behandling er like viktig om ikke viktigere enn avrusning. 

Jeg vet om flere som har sagt det at noe av det vanskeligste er å ha nødt til å face omverden I nøktern tilstand, ha nødt til å se folk i øynene etter å ha gjort så ufattelig mye dumt i rusen. For enkelte så blir det for vanskelig. 

Veldig mange som har vært i krig har ptsd, men det har også flertallet av narkomane. For mange i narkomiljøet så er hverdagen som en krig, å leve i konstant noia, frykt for neste overfall, neste overgrep, bli frastjålet pengene, stoffet, mob eller hva det nå er, neste psykose, eller psykotiske kompis, neste dødsfall av en kjær venn, ja det kan være like traumatisk som å leve i frykt for neste bomberegn. 

Når en har så jævlig mange svin på skogen så må det jo være nærmest umulig å gå med hevet hode, og kreve livets rett etterpå. Å føle at man er god nok som en er, at en har noe å komme med, noe å bidra med. 

For å få bukt med alt det overnevnte så er det slik jeg ser det psyken en må jobbe med. 

Jeg kjenner folk som har vært gjennom lar, noen har vært det gjennom ti år, er nå i arbeid og jobber 100%. Og som aldri har vært uføre, for det å gå gjennom Lar betyr ikke at en er ufør. 

Anonymkode: e15cf...135

  • Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fontenehuset er et passende sted for folk som ønsker et bedre liv :) 

Anonymkode: da8c2...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tull! Jeg har til gode å møte en edruelig narkolanger, det er nå over 10 år siden jeg selv kom meg ut av jævelskapen, det går ann, man må bare stilles krav til samt til seg selv..

Mer politi' strengere straffer, informasjonskampanjer så er vi hvertfall på god vei!

Anonymkode: 4efe4...04e

Ja, etter 60 år med mer politi og strengere straffer så ser vi jo at det har fungert kjempebra verden over! Tror faktisk det er like før narkotikaen forsvinner nå 👏👏👏

Anonymkode: 2863e...9cf

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fontenehuset er et passende sted for folk som ønsker et bedre liv :) 

Anonymkode: da8c2...8de

Absolutt ikke. Psykiske syke har ikke godt av å bevege seg i samme miljø som andre psykiske syke. De trenger et «friskt miljø».

Anonymkode: c853e...aec

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CAPS LOCK skrev (På 1.4.2024 den 12.24):

Redusert forbruk og dermed lavere helseproblemer

Det du sier er helt feil – vi har faktisk forskning på dette emnet. Det finnes ingen belegg som tilsier at straffenivået i et land har noen betydning eller sammenheng med bruk av illegale rusmidler. For eksempel viser studier at cannabisbruken er omtrent like utbredt i både Nederland og Norge, til tross for de svært ulike retningene de har gått innen ruspolitikk. Det som derimot skiller seg ut mellom dem er at bruken er tryggere i Nederland, hvor rusmidlene er regulert og brukerne har tilgang til mer informasjon om rusmidlene de inntar. Dette resulterer i like bruksnivåer, men lavere forekomst av helseproblemer i Nederland sammenlignet med Norge.

Kort forklart: Du får ikke redusert forbruk med kriminalisering, men du får høyere helseproblemer.

Anonymkode: 8051d...24d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gang tenkt over at de som har vært narkomane / tungrusmisbrukere kanskje ender opp som uføre etter de har fått hjelp og sluttet å ruse seg fordi de har fått varige mén og skader av rusmisbruk? Rusmisbruk har jo såklart effekt på både kroppen og hjernen, så er jo ikke rart om de blir psykisk syke og den fysiske kroppen og helsa forfaller. Er jo en grunn til at både de som er og de som som har vært rusmisbrukere men har sluttet ser skikkelig "dradd" ut og som regel ser MYE gamlere ut enn de egentlig er.

Er jo en tidligere rusmisbruker og prostituert som ble ganske kjent på tiktok fordi hun delte om fortiden sin og hvordan hun levde sånn i 20 år. Nå er hun vel i slutten av 30 årene, men ser ut som hun nesten er 60.

Anonymkode: 0d665...ebb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (På 1.4.2024 den 19.21):

Hva var det som gjorde at du selv ble kvitt avhengigheten?

Kastet i fengsel, mistet inntekten (aap), mistet boligen.

Etter fengselsoppholdet fikk jeg ikke lengre gå til utredning hos dps for de grenseoverskridende overgrepene jeg opplevde  barndommen, bodde så 3 år i et falleferdig hus fra 1921 i kjellern mens jeg fortsatte å ruse meg på "alt", i denne perioden fikk jeg sosialstønad på nåde..

Dypt gjeldstynget, avhengig, avmagret, deprimert og suicidal på møte med Nav fikk jeg beskjed om at for å beholde sosialstønad vedtaket måtte jeg jobbe i vernet bedrift her  lokalt, jeg gikk etter to timer! 

Innså der og da at jeg ikke kom til å få noe hjelp, at jeg bare var en uønsket stor byrde for lokal samfunnet. Slutta med alt på dagen, løy meg inn som taktekker vi et bemanningsbyrå og jobbet 12 timers dager i 2 år til jeg var gjeldfri, rusfri og selvstendig.

Poenget er, jeg hadde aldri blitt bedre sålenge det var mulig og opprettholde missbruket finansiert av en eller annen ytelse fra det offentlige ..

Nå i dag er det værre enn noen gang og jeg nekter å finansiere et statlig systematisk avhengighetsprogram som i all hovedsak er basert på såkalt brukermedvirkning til en gruppe mennesker som forpester samfunnet med salg av larmedisiner og øvrig narkotika samt kriminalitet og som i tillegg har så høy trygd at de ikke er brydd av eventuelle reaksjoner fra påtalemyndigheten.

#arbeidslinja redder liv! #påtide å bidra! #LAR Dreper!

 

Anonymkode: 4efe4...04e

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, AnonymBruker said:

Kastet i fengsel, mistet inntekten (aap), mistet boligen.

Etter fengselsoppholdet fikk jeg ikke lengre gå til utredning hos dps for de grenseoverskridende overgrepene jeg opplevde  barndommen, bodde så 3 år i et falleferdig hus fra 1921 i kjellern mens jeg fortsatte å ruse meg på "alt", i denne perioden fikk jeg sosialstønad på nåde..

Dypt gjeldstynget, avhengig, avmagret, deprimert og suicidal på møte med Nav fikk jeg beskjed om at for å beholde sosialstønad vedtaket måtte jeg jobbe i vernet bedrift her  lokalt, jeg gikk etter to timer! 

Innså der og da at jeg ikke kom til å få noe hjelp, at jeg bare var en uønsket stor byrde for lokal samfunnet. Slutta med alt på dagen, løy meg inn som taktekker vi et bemanningsbyrå og jobbet 12 timers dager i 2 år til jeg var gjeldfri, rusfri og selvstendig.

Poenget er, jeg hadde aldri blitt bedre sålenge det var mulig og opprettholde missbruket finansiert av en eller annen ytelse fra det offentlige ..

Nå i dag er det værre enn noen gang og jeg nekter å finansiere et statlig systematisk avhengighetsprogram som i all hovedsak er basert på såkalt brukermedvirkning til en gruppe mennesker som forpester samfunnet med salg av larmedisiner og øvrig narkotika samt kriminalitet og som i tillegg har så høy trygd at de ikke er brydd av eventuelle reaksjoner fra påtalemyndigheten.

#arbeidslinja redder liv! #påtide å bidra! #LAR Dreper!

Anonymkode: 4efe4...04e

Fin historie, her fikk du krysset av alle favorittboksene til besteborgerskapet.

Vi får kjøre alle rusavhengige gjennom samme løypa da siden det funket så bra for deg.

#12-timers arbeidsdag #høy på seg selv

Anonymkode: 0864e...886

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 11.40):

Er det greit at selvforskyldt avhengighet/sykdomsbilde tross flere behandlingsforløp skal gå på skattebetalernes regning?

Hvor blir det av bokstaven R i LAR?

Det finnes ikke et snev av rehabilitering når brukermedvirkningen settes høyere en legenes vurderinger!

Dette er i stor grad en gruppe mennesker som ikke er interesserte i å faktisk bedre sin egen livsførsel, de får innvilget ung uføretrygd og forpester lokalsamfunnet med kriminalitet og narkotika!

Politiet står helt handlingslammet' vi vet jo alle at å straffe narkolangere er innhumant' de er jo bare avhengige..

Hva i all verden var det høyresiden tenkte på med rusreformen egentlig? Takke meg til for at AP tok til fornuften å stemte ned forslaget! Slik det var formulert ville i praksis gjort det lovlig å spre den forbanna møkka vi kjenner som narkotika/dop!

Anonymkode: 4efe4...04e

Du roper hurra for, og vil fortsette den lovgivning som er årsaken til problemene vi har i dag?

 

Smart 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kastet i fengsel, mistet inntekten (aap), mistet boligen.

Etter fengselsoppholdet fikk jeg ikke lengre gå til utredning hos dps for de grenseoverskridende overgrepene jeg opplevde  barndommen, bodde så 3 år i et falleferdig hus fra 1921 i kjellern mens jeg fortsatte å ruse meg på "alt", i denne perioden fikk jeg sosialstønad på nåde..

Dypt gjeldstynget, avhengig, avmagret, deprimert og suicidal på møte med Nav fikk jeg beskjed om at for å beholde sosialstønad vedtaket måtte jeg jobbe i vernet bedrift her  lokalt, jeg gikk etter to timer! 

Innså der og da at jeg ikke kom til å få noe hjelp, at jeg bare var en uønsket stor byrde for lokal samfunnet. Slutta med alt på dagen, løy meg inn som taktekker vi et bemanningsbyrå og jobbet 12 timers dager i 2 år til jeg var gjeldfri, rusfri og selvstendig.

Poenget er, jeg hadde aldri blitt bedre sålenge det var mulig og opprettholde missbruket finansiert av en eller annen ytelse fra det offentlige ..

Nå i dag er det værre enn noen gang og jeg nekter å finansiere et statlig systematisk avhengighetsprogram som i all hovedsak er basert på såkalt brukermedvirkning til en gruppe mennesker som forpester samfunnet med salg av larmedisiner og øvrig narkotika samt kriminalitet og som i tillegg har så høy trygd at de ikke er brydd av eventuelle reaksjoner fra påtalemyndigheten.

#arbeidslinja redder liv! #påtide å bidra! #LAR Dreper!

 

Anonymkode: 4efe4...04e

Jeg startet i motsatt ende av deg, vokste opp med store traumer, bygde solide personlige forsvarsverk og greide med veldig bra. På tross av tenåringstid i rusmiljø, og familie bestående omtrent 100% rusmisbrukere og psykiatri.

Men, så når barna var ute av redet og jeg fikk en kjæreste, ble jeg utsatt for omfattende psykisk vold i fire fem år.

Endte opp ufør, feildiagnostisert med personlighetsforstyrrelse, mens de reelle problemene handler om omfattende relasjonelle skader, cptsd, sosial fobi og Gud vet hva mer.

Ikke fått NOEN SOM HELST BEHANDLING for noe av det, endeløs runddans mellom fastlege, dps, avvisninger på henvisning.

For min del var valget enkelt etter en tøff trigger, enten selvmedisinering som stopper "anfallet" eller potensielt havne i en flere ukers lang mørk mørk periode der jeg ikke er i stand til noe som helst annet enn å rive ned alt jeg strever så sinnsykt med å bygge opp igjen.

Jeg nekter å  skamme meg! Hadde jeg hatt krefter og mulighet for å fremstå på en god måte hadde jeg blitt arrestert med vilje for å sette fokus på de elendige forholdene i norsk psykiatri. De gjør folk sykere, svært svært få holder ut aktiv ptsd over tid alene uten selvmedisinering, mange tar livet seg. 

Vi har hatt høye straffer, USA har hatt skyhøye straffer for bruk, kan du vise til noe troverdig forsking som viser at har fått vetaraner med ptsd til å avstå fra å selvmedisinere med rusmidler?

Hvorfor begynte du med tus i utgangspunktet?

De fleste som prøver rusmidler av nyskjerrighet forstår at det ikke er noe å leke med, og enten dropper det helt, eller innretter forbruket fornuftig. De få som utvikler avhengighet er de som selvmedisinerer og de som ikke skjønner bedre og fortsetter bare fordi de vil og kan. Tipper du tilhører den siste gruppen. Blant disse brukerne kan nok straff være et alternativ, eneste grunnen de har for å ruse seg er spenningsøken og jakten på neste fest. Å straffe de som selvmedisinerer vil ha 0 effekt, de aller aller fleste ville gladelig tatt i mot, og strever med å  riktig hjelp!

Anonymkode: 4c2c0...076

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tråd med viktig innhold. Hvis noe er kjepphester og røverhistorier her (merk "hvis") så skulle jeg gjerne sortert det fra og fortsatt med "fast fisk", i en opplyst og kunnskapsbasert diskusjon med inne-stemme. Tenk om admin her kunne bidra til det ved å kontakte anonyme skribenter, kanskje få de over på brukernavn her, kanskje til og med bidra til debatt, dra inn fagfolk.

Jeg husker da forslaget om kriminalisering av horekunder kom, da var det interessant å se hvem som var for og hvem som var mot og forholdet til hallik-paragrafen. Parallellen her er synet på kriminalisering og konsekvensene der, ikke ellers - selv om dop og prostitusjon ha overlapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...