Gå til innhold

Vernepleien v.s sykepleien... ser ikke forskjell!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvilken ferdighet går det under? 

  • kan beskrive fysisk og psykologisk normalutvikling, utviklingsforstyrrelser og somatiske symptomer og kan identifisere personers ressurser og hjelpebehov.
  • kan beskrive grunnleggende anatomi og fysiologi og de vanligste sykdommene, herunder psykiske helseplager.

Dette er jo ganske vagt. inngår legemiddelkunnskap og medisinske prosesdyrer inn i dette?

Anonymkode: 3ca3c...50c

Nå tuller du? 

Anonymkode: b997e...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man får behandling på sykehuset uansett om det jobber sykepleiere i en bolig eller ikke.

Anonymkode: b997e...bb7

Selvfølgelig. 
 

Poenget er vel heller at ofte er det ønskelig å kunne gi den samme behandlingen i eget hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 10.44):

 

Tusen takk for nyderlig svar :)

Vedrørende dypdykk i det medisinske - ikke helt enig. Ja, man studerer anatomi og fysiologi. Men på gulvet i det rent praktiske, har du de samme oppgavene som andre. Både helsefagarbeidere, vernepleiere, pleieassistenter osv. 

Det eneste jeg kan si om sykepleien, som jeg kan se forskjell på - er dersom de tar videre utdanning. Da ser jeg forskjell. Du kan jobbe som jordmor, som anastisykepleier osv... der er det forskjell. Men rent praktisk på gulvet på sykehuset, er det så stor mangel... at min leder sa: 

Du kan gjøre alt det du får opplæring i. De fleste prosedyrer.

Når jeg skriver rapport som pleieassistent, skriver jeg "sykepleir sammenfatning" samme som en sykepleier. Når jeg skriver kartlegging av ny pasient - samme som sykepleier.

Tror at sykepleier utdannelsen hadde vært mer aktuel dersom man virkelig vil gå videre... for med vanlig bachelorgrad... tro meg... svært liten forskjell på gulvet. Svært liten. 

Anonymkode: 61df7...d73

Å utføre oppgaver er ikke det viktigste ved å være sykepleier, men å observere og å utvikle sitt kliniske blikk. Kunne oppdage endringer i pasientens tilstand. Og å forstå hvorfor det skjer og hva som kan skje. Derfor trenger man «dypdykket» i anatomi, fysiologi og sykdomslære.

Anonymkode: 997fb...740

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man får behandling på sykehuset uansett om det jobber sykepleiere i en bolig eller ikke.

Anonymkode: b997e...bb7

Nja.

Flere i boligen jeg jobbet i hadde i sine behandlingsplaner at man strekte seg langt for å unngå innleggelser. Dette fordi det å bli tatt ut av kjent miljø var traumatisk for dem. Dette innebar at de blant annet fikk IV antibiotika i boligen om de hadde behov for det, etter å ev. ha vært innom sykehuset for diagnostisering. Var det sykepleier på vakt var det denne som administrerte behandlingen, og var det ikke det kom hjemmesykepleien. De kom også direkte tilbake til bolig fra recovery etter operasjon, og fikk den postoperative behandlingen i eget hjem.

Jeg vil absolutt mene dette er det riktige for mange med kognitiv svikt.

Anonymkode: 628fd...0b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig. 
 

Poenget er vel heller at ofte er det ønskelig å kunne gi den samme behandlingen i eget hjem.

Ja, og det gjelder jo også alle andre som bor i egne hjem hvis man skulle bli syk?

Min mor var veldig syk og da hun enda bodde hjemme så måtte hun få hjelp av hjemmesykepleien. Der både sykepleiere og vernepleiere jobber. Da hun ble for syk så kom hun på sykehjem/rehabilitering som det jobber både sykepleiere og vernepleiere på. 
 

Ga det deg svar på spørsmålet?
 

Anonymkode: b997e...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nja.

Flere i boligen jeg jobbet i hadde i sine behandlingsplaner at man strekte seg langt for å unngå innleggelser. Dette fordi det å bli tatt ut av kjent miljø var traumatisk for dem. Dette innebar at de blant annet fikk IV antibiotika i boligen om de hadde behov for det, etter å ev. ha vært innom sykehuset for diagnostisering. Var det sykepleier på vakt var det denne som administrerte behandlingen, og var det ikke det kom hjemmesykepleien. De kom også direkte tilbake til bolig fra recovery etter operasjon, og fikk den postoperative behandlingen i eget hjem.

Jeg vil absolutt mene dette er det riktige for mange med kognitiv svikt.

Anonymkode: 628fd...0b1

Jeg har jobbet i flere boliger både da jeg gikk hjelpepleier på videregående og senere under vernepleierstudiet, i praksis og etter endt studiet og har aldri opplevd at brukere kommer hjem fra sykehus før de er klare på lik linje med andre som får behandling på sykehus. Men det som er retningslinjene er at personal fra boligen er sammen med bruker under hele innleggelsen, sånn at det alltid er noen kjente der.

Jeg har også jobbet i hjemmesykepleie i flere kommuner og har aldri opplevd å måtte ut til et bofelleskap.

Jeg har også jobbet i flere bofelleskap der det ikke jobbet sykepleiere, kun vernepleiere.

Anonymkode: b997e...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber på sykehus, barneavdeling. Jeg er sykepleier. Det ble ansatt to vernepleiere for noen år siden. Vi har en del barn innlagt som er multihandikappede. Vernepleierne blir alltid satt på de når de er på jobb. De har klaget litt på det, men de har best kompetanse på disse, så da må de ta de. 

Anonymkode: 6ea05...a79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vernepleier, og jobbet i en avlastningsbolig for barn og ungdom som har autisme. Vi har ukentlig flere episoder med alvorlig utagerende atferd. Hos oss jobber det ingen sykepleiere, men vi er mange vernepleiere og barnevernspedagoger. Alltid flere vernepleiere på jobb samtidig. 
 

Du har fått mange svar om forskjellen på utdanningene. Jeg har aldri jobbet innen somatikk, men har flere tidligere medstudenter som jobbet innenfor det. De er likestilt med sykepleiere. Fine utdanninger begge to :) 

Anonymkode: e3b91...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har jobbet i flere boliger både da jeg gikk hjelpepleier på videregående og senere under vernepleierstudiet, i praksis og etter endt studiet og har aldri opplevd at brukere kommer hjem fra sykehus før de er klare på lik linje med andre som får behandling på sykehus. Men det som er retningslinjene er at personal fra boligen er sammen med bruker under hele innleggelsen, sånn at det alltid er noen kjente der.

Jeg har også jobbet i hjemmesykepleie i flere kommuner og har aldri opplevd å måtte ut til et bofelleskap.

Jeg har også jobbet i flere bofelleskap der det ikke jobbet sykepleiere, kun vernepleiere.

Anonymkode: b997e...bb7

De jeg jobbet med reagerte like sterkt på endrede omgivelser som endring av personale. Dermed måtte de i størst mulig grad skjermes for sykehusopphold.

Nå jobber jeg i hjemmesykepleien, og har med jevne mellomrom oppgaver i forskjellige former for bofellesskap. Fordi det ikke jobber sykepleiere der, eller fordi de ikke har sykepleier på vakt akkurat da.

Anonymkode: 628fd...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De jeg jobbet med reagerte like sterkt på endrede omgivelser som endring av personale. Dermed måtte de i størst mulig grad skjermes for sykehusopphold.

Nå jobber jeg i hjemmesykepleien, og har med jevne mellomrom oppgaver i forskjellige former for bofellesskap. Fordi det ikke jobber sykepleiere der, eller fordi de ikke har sykepleier på vakt akkurat da.

Anonymkode: 628fd...0b1

Hva er det du gjør i bofelleskap som ikke personalet i boligen kan?

Anonymkode: b997e...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det du gjør i bofelleskap som ikke personalet i boligen kan?

Anonymkode: b997e...bb7

Og ikke misforstår, jeg er oppriktig interessert fordi jeg har aldri hørt om det før. 

Anonymkode: b997e...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fine utdanninger begge to :) 

Anonymkode: e3b91...b0c

Avsolutt. Og flere arbeidsgivere burde se verdien av å ha begge utdanninger representert i personalgruppen. Det gir gode synergier der man lærer av hverandre og tjenesten får bedre kvalitet.

Jeg lærte masse av vernepleierne i tiden min i bolig, som jeg også bruker i min nåværende jobb.

Anonymkode: 628fd...0b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken ferdighet går det under? 

  • kan beskrive fysisk og psykologisk normalutvikling, utviklingsforstyrrelser og somatiske symptomer og kan identifisere personers ressurser og hjelpebehov.
  • kan beskrive grunnleggende anatomi og fysiologi og de vanligste sykdommene, herunder psykiske helseplager.

Dette er jo ganske vagt. inngår legemiddelkunnskap og medisinske prosesdyrer inn i dette?

Anonymkode: 3ca3c...50c

Ja, det står i forskriften som er lenket til lengre opp. Alle utdanningene følger denne.

Anonymkode: e1307...588

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og ikke misforstår, jeg er oppriktig interessert fordi jeg har aldri hørt om det før. 

Anonymkode: b997e...bb7

Diverse IV-behandling, administrering av medisiner i pumpe, nå sist tapping av pleuravæske. 

Med bedring i behandlingen lever beboerne i bolig stadig lenger og får stadig mer somatisk sykdom. Samtidig har de grunntilstandene sine som gjør at de ikke vil kunne få fullgod pleie i somatiske institusjoner. Til lenger de kan få god behandling der de er, til bedre har de det. Og spesielt når det gjelder alvorlige diagnoser med kort forventet gjenværende levetid er det viktig å ikke rive dem opp fra det kjente med mindre man må. Det krever mer samarbeid på tvers i kommunehelsetjenesten, på flere måter. Mer kompetanseoverføring mellom ulike yrkesgrupper må til, men også mer tverretatlig samarbeid. I min kommune er det ikke mange vernepleiere, de trengs til de oppgavene de har allerede. Om det er snakk om langvarige opplegg vil det gi mening å lære dem opp, men det vil gå på bekostning av oppgavene de allerede har og kreve at de tas ut av sin vanlige jobb for å hospitere. Det er ofte kortere tidshorisont på behandlingen og en velger da å sette inn punkttjenester i det tidsrommet behovet er der.

Anonymkode: 628fd...0b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier her.

Har jobbet på medisinsk avd i over 10 år og har aldri sett en vernepleier hos oss.

MEN, de ser jeg på andre steder ellers (hjspl, sykehjem, osv) og da tenker jeg at om du blir til dette, kan du ikke forvente å være på et medisinsk/kirurgisk avdeling.

Har aldri sett forskjell mellom begge yrke, da begge utførte samme oppgaver.

Vil tro som mange har sagt, at utdanningen fokusere annerledes på ting 

 

Anonymkode: 82de8...4a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg tenker at det beste valget for meg vil være vernepleien. For etter undersøkelser på egen hånd, har jeg flere muligheter. Sykepleiere kan jobbe somatisk og på sykehus. Men, jeg ønsker å jobbe mer miljø rettet. Ser mange spennende stillinger i kommunen, skolen og mange leder stillinger. Ser også at det er mange spennende videreutdanninger. Som er mer rettet på samfunnet og psykologi. 

Takk for alle innspill ;)

Anonymkode: 61df7...d73

Er vel langt flere stillinger / muligheter / videreutddaningsmuligheter som sykepleier en vernepleier vil jeg tro? 

Men vernepleie er en flott utdanning med mange muligheter så topp at du velger det :)

Anonymkode: a136b...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er vel langt flere stillinger / muligheter / videreutddaningsmuligheter som sykepleier en vernepleier vil jeg tro? 

Men vernepleie er en flott utdanning med mange muligheter så topp at du velger det :)

Anonymkode: a136b...054

Dette: Et kjapt finn søk / google søk viser tydelig at det er langt flere stillinger for sykepleiere enn vernepleiere. Sjekka nettop finn selv å 99% av "vernepleier" stillingene er det enten Sykepleier / vernepleier eller 3 årig helse og sosialfaglig bachelor som krav av de 10 stillingene jeg klikka på var det ingen som hadde vernepleier utdanning som et absolutt krav. 

Videreutdanninger fant jeg ingen som kun er for vernepleiere og ingen som dermed vil gi deg autorisasjon som eks spesialsykepleier osv. 

 

Så helt enig med mange her at rent objektivt sett vil man som sykepleier ha langt flere muligheter etter endt utdanning. Men som vernepleier er det neppe problematisk og finne jobb. Men de som påstår det er flere muligheter en sykepleien må virkelig lese seg opp.

 

Personlig synes jeg uansett vernepleien virker mer spennende en sykepleien.

Anonymkode: a136b...054

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har vernepleien til felles med sosionom?

Anonymkode: 3ca3c...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette: Et kjapt finn søk / google søk viser tydelig at det er langt flere stillinger for sykepleiere enn vernepleiere. Sjekka nettop finn selv å 99% av "vernepleier" stillingene er det enten Sykepleier / vernepleier eller 3 årig helse og sosialfaglig bachelor som krav av de 10 stillingene jeg klikka på var det ingen som hadde vernepleier utdanning som et absolutt krav. 

Videreutdanninger fant jeg ingen som kun er for vernepleiere og ingen som dermed vil gi deg autorisasjon som eks spesialsykepleier osv. 

 

Så helt enig med mange her at rent objektivt sett vil man som sykepleier ha langt flere muligheter etter endt utdanning. Men som vernepleier er det neppe problematisk og finne jobb. Men de som påstår det er flere muligheter en sykepleien må virkelig lese seg opp.

 

Personlig synes jeg uansett vernepleien virker mer spennende en sykepleien.

Anonymkode: a136b...054

Helt enig.  Og fint med en retrettmulighet hvis man blir lei av å jobbe med helse og turnusarbeid. 

Anonymkode: 3ca3c...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette: Et kjapt finn søk / google søk viser tydelig at det er langt flere stillinger for sykepleiere enn vernepleiere. Sjekka nettop finn selv å 99% av "vernepleier" stillingene er det enten Sykepleier / vernepleier eller 3 årig helse og sosialfaglig bachelor som krav av de 10 stillingene jeg klikka på var det ingen som hadde vernepleier utdanning som et absolutt krav. 

Videreutdanninger fant jeg ingen som kun er for vernepleiere og ingen som dermed vil gi deg autorisasjon som eks spesialsykepleier osv. 

 

Så helt enig med mange her at rent objektivt sett vil man som sykepleier ha langt flere muligheter etter endt utdanning. Men som vernepleier er det neppe problematisk og finne jobb. Men de som påstår det er flere muligheter en sykepleien må virkelig lese seg opp.

 

Personlig synes jeg uansett vernepleien virker mer spennende en sykepleien.

Anonymkode: a136b...054

Det er ikke alle stillinger som heter «vernepleier», men søkeordet er miljøterapeut og der finner du også noen tusen stillinger.

Men det er flere stillinger som feks helsesykepleier, jordmor osv som sykepleiere kan videreutdanne seg innen, som ikke vernepleiere kan. Men hvis du utelukker de stillingene som krever master (altså spesialsykepleier) så er det ganske likt med stillinger ute med «bare» vernepleier eller sykepleier. Om ikke flere for vernepleiere. Men tar du en master så er der selvfølgelig flere. 

Anonymkode: b997e...bb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...