Gå til innhold

Vernepleien v.s sykepleien... ser ikke forskjell!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Starter med å si: at jeg ikke ønsker å fornærme noen. Sykepleier er viktige, vernepleiere også. Dette innlegget er ren observasjon, deler mine tanker for å få råd.

Jeg er snart 40 år. Jobber på ett stort sykehus, som pleieassistent. Jeg har jobbet mye på sykehus og generelt helse, så her vet jeg hva jeg snakker om.

Som pleieassisten er mine arbeidsoppgaver: pleie, observasjon, dokumentasjon, ernæring osv. Deretter forskjellige prosedyrer som: fjerne pvk, henge opp væsker, blære scan, ekg, sårstell, stomi osv. Jeg har til og med gått lege visitt som pleieassitent på ett sykehjem.

Jeg har en gang for lenge siden studert sykepleien, men fullførte kun to år. På grunn av vansklig livssituasjon, droppet jeg utdannelsen. Dette er mange år siden og ingenting av det jeg fullførte, selv med dokumentasjon har noe å si for meg idag. Jeg fullførte medisin beregning kurs på første forsøk. 

Hvis jeg skal ta opp sykepleien idag, må jeg tilbake helt på vgs for å ta opp norsk og matte. I en alder av 40 gidder man ikke det.

Men hva med vernepleien? Selvfølgelig fokuserer ditt annerledes enn sykepleiere osv.. men når jeg som pleieassisten kan gjøre så si alt det samme som en sykepleier, hvorfor skulle ikke en vernepleier kunne jobbe på sykehus? På vernepleien tar man også medisinkurs, men har litt annen fokus på mennesket. Tror ikke du må bare inn i PU eller psykiatri.

På mange stillingsutlysninger står det vernepleier / sykepleier på en og samme stilling. 

Hva går jeg glipp av dersom jeg tar vernepleien? Der har jeg studiekompetanse og kan begynne rett på studier. 

Dette med matte og norsk kravet er stor oppblåst tema. Husk, jeg fullførte både anatomi og fysiologi, medisinberegning, biokjemi - med utmerkete karakterer... uten at jeg har topp skår på matte fra vgs. Sykepleien er ett veldig praktisk fag, veldig. Mye av det du lærer - lærer du igjennom å gjøre. Ikke nødvendigvis på skolebenken. 

Noen vernepleierer her som har lignende erfaring .... hva jobber dere med?

Anonymkode: 61df7...d73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vernepleier er en god bachelorutdanning, ingen tvil om det👍🏼 Den utdanningen har ikke karakterkrav selv om vernepleiere må kunne medikamentregning de også - altså har regjeringen fastslått av vernepleiere ikke er like dyktige som sykepleier🙄 Vernepleien gir deg en god jobb og mulighet for mer utdanning om du ønsker👍🏼

Anonymkode: e5767...528

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vernepleier er en god bachelorutdanning, ingen tvil om det👍🏼 Den utdanningen har ikke karakterkrav selv om vernepleiere må kunne medikamentregning de også - altså har regjeringen fastslått av vernepleiere ikke er like dyktige som sykepleier🙄 Vernepleien gir deg en god jobb og mulighet for mer utdanning om du ønsker👍🏼

Anonymkode: e5767...528

Vernepleiere har ikke dypdykk i det medisinske som sykepleiere? De går mer i dybden på det psykiske enn fysiske. Det er stor forskjell der.

Anonymkode: ea6b9...232

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vernepleier er en god bachelorutdanning, ingen tvil om det👍🏼 Den utdanningen har ikke karakterkrav selv om vernepleiere må kunne medikamentregning de også - altså har regjeringen fastslått av vernepleiere ikke er like dyktige som sykepleier🙄 Vernepleien gir deg en god jobb og mulighet for mer utdanning om du ønsker👍🏼

Anonymkode: e5767...528

 

Just now, AnonymBruker said:

Vernepleiere har ikke dypdykk i det medisinske som sykepleiere? De går mer i dybden på det psykiske enn fysiske. Det er stor forskjell der.

Anonymkode: ea6b9...232

Tusen takk for nyderlig svar :)

Vedrørende dypdykk i det medisinske - ikke helt enig. Ja, man studerer anatomi og fysiologi. Men på gulvet i det rent praktiske, har du de samme oppgavene som andre. Både helsefagarbeidere, vernepleiere, pleieassistenter osv. 

Det eneste jeg kan si om sykepleien, som jeg kan se forskjell på - er dersom de tar videre utdanning. Da ser jeg forskjell. Du kan jobbe som jordmor, som anastisykepleier osv... der er det forskjell. Men rent praktisk på gulvet på sykehuset, er det så stor mangel... at min leder sa: 

Du kan gjøre alt det du får opplæring i. De fleste prosedyrer.

Når jeg skriver rapport som pleieassistent, skriver jeg "sykepleir sammenfatning" samme som en sykepleier. Når jeg skriver kartlegging av ny pasient - samme som sykepleier.

Tror at sykepleier utdannelsen hadde vært mer aktuel dersom man virkelig vil gå videre... for med vanlig bachelorgrad... tro meg... svært liten forskjell på gulvet. Svært liten. 

Anonymkode: 61df7...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleiere er ikke like bitchy som sykepleiere er min erfaring. Har vært innlagt i psykiatrien og sosionomer er utrolig arrogante og leker luksusfellen Hallgeir når de hjelper deg med regninger og økonomi, sykepleiere er ente overdullete/ omsorgsfulle eller skikkelig late. De løfter ikke rn finger hvis ikke alarmen går, og er ikke flinke til å roe ned bråk/ krangler. De er hyggelige med psykologer og overleger men driter i pasienter. Vernepleiere er best fordi deres pensum hat mye om miljøarbeid i institiusjoner. De kan også mye om psykisk utviklingshemmede og er kreative/ tålmodig og ydmyke i forhold Tim sykepleiere som bare klager på lønn, de lager ris til egen bak og noen er sadister i tilegg

Anonymkode: 7849d...0bd

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du som pleieassistent gjør "så og si alt det samme som en sykepleier" er det nok mye du gjør som du rett og slett ikke har lov til å gjøre. Du har ikke lov til å regne ut og blande medikamenter, gi medikamenter, blande og gi cytostatika og immunmodulerende. Du har ikke lov å ha ansvaret for pasienter alene uten at en sykepleier står bak deg, du kan vel ikke gjøre mottak på dårlige pasienter og vurdere pasienter slik en sykepleier kan, og du kan ikke legge dårlige pasienter på pustestøtte selv om du skulle fått ordinasjon på trykk av lege. Du kan ikke ta blodprøver fra sentrale kateter og arteriell blodgass. 

Det er nok mange som tror de kan gjøre så mye fordi de ikke ser hva sykepleierne gjør inne på mange medisinrom. 

Anonymkode: 204db...200

  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Vernepleiere er ikke like bitchy som sykepleiere er min erfaring. Har vært innlagt i psykiatrien og sosionomer er utrolig arrogante og leker luksusfellen Hallgeir når de hjelper deg med regninger og økonomi, sykepleiere er ente overdullete/ omsorgsfulle eller skikkelig late. De løfter ikke rn finger hvis ikke alarmen går, og er ikke flinke til å roe ned bråk/ krangler. De er hyggelige med psykologer og overleger men driter i pasienter. Vernepleiere er best fordi deres pensum hat mye om miljøarbeid i institiusjoner. De kan også mye om psykisk utviklingshemmede og er kreative/ tålmodig og ydmyke i forhold Tim sykepleiere som bare klager på lønn, de lager ris til egen bak og noen er sadister i tilegg

Anonymkode: 7849d...0bd

Tusen takk for at du deler 😉

 

Anonymkode: 61df7...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvis du som pleieassistent gjør "så og si alt det samme som en sykepleier" er det nok mye du gjør som du rett og slett ikke har lov til å gjøre. Du har ikke lov til å regne ut og blande medikamenter, gi medikamenter, blande og gi cytostatika og immunmodulerende. Du har ikke lov å ha ansvaret for pasienter alene uten at en sykepleier står bak deg, du kan vel ikke gjøre mottak på dårlige pasienter og vurdere pasienter slik en sykepleier kan, og du kan ikke legge dårlige pasienter på pustestøtte selv om du skulle fått ordinasjon på trykk av lege. Du kan ikke ta blodprøver fra sentrale kateter og arteriell blodgass. 

Det er nok mange som tror de kan gjøre så mye fordi de ikke ser hva sykepleierne gjør inne på mange medisinrom. 

Anonymkode: 204db...200

Tusen takk for innlegget 🙂

Nå nevnte jeg ikke noe av det som du nevner over. Men, disse oppgavene gjør en sykepleier som har team leder ansvaret den vakten. De andre sykepleiere er på gulvet sammen med meg. Dette rullerer. 

Dersom en sykepleier ble satt til å gjøre det, som den faktisk er ment for - hadde det vært mer synlig forskjell. Men for meg nå, er ikke det. Jeg jobber lovlig, da vi har både fagsykelpleier og andre fagpersoner som følger opp sin avd. ;)

J

Anonymkode: 61df7...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleien fokuserer på miljøterapi, sykepleien fokuserer på sykdom, sånn for å si det enkelt. De jobber mange av de samme stedene, men slett ikke alle. Vernepleiere har for lite somatikk og observasjon i utdanningen til å jobbe på sykehus, det er også en stor forskjell. Når det gjelder medikamentregning er det også rimelig milevis forskjell på å ha medisiner i et bofellesskap eller DPS og å regne på intravenøse medisiner i akuttsutasjoner og til akutt/kritisk syke på sykehus, derav forskjell i krav. På sykehjem søkes det ofte etter vernepleier/sykepleier fordi man trenger noen med medisinkompetanse, men det er på ingen måte lite kritisk som sykehus. Du har tatt to år av en utdannelse for lenge siden, men mangler  åpenbart både faglig refleksjon og forståelse, og det merkes på innlegget ditt at du ikke har gjort ferdig utdanningen eller jobbet som det du begynte å utdanne deg til. Det man gjør som pleieassistent (uavhengig av hvilken helsefagretning man er tilknyttet) kan ikke sammenlignes med den jobben som skal gjøres og ansvaret du har som ferdig utdannet vernepleier eller sykepleier. Å gjøre en prosedyre og da tenke at du kan det samme som en som er utdannet viser bare manglende forståelse. Det er litt som når politikere mener "hvem som helst kan hjelpe Olga på do", uten forståelse fro at dobesøk medfører observasjoner rundt alt fra mobilitet, kognisjon, kommunikasjon og eliminasjon. Du er en pasientsikkerhetsrisiko uten å forstå det selv.  Vernepleien er et flott yrke, og absolutt noe å satse på om ønsker å ta en utdannelse uten å ta opp fag. Men du bør lære deg forskjellene i fokus og jobbhverdag, ellers får du raskt et sjokk når du begynner. 

Anonymkode: 75354...e9a

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

 

Tusen takk for nyderlig svar :)

Vedrørende dypdykk i det medisinske - ikke helt enig. Ja, man studerer anatomi og fysiologi. Men på gulvet i det rent praktiske, har du de samme oppgavene som andre. Både helsefagarbeidere, vernepleiere, pleieassistenter osv. 

Det eneste jeg kan si om sykepleien, som jeg kan se forskjell på - er dersom de tar videre utdanning. Da ser jeg forskjell. Du kan jobbe som jordmor, som anastisykepleier osv... der er det forskjell. Men rent praktisk på gulvet på sykehuset, er det så stor mangel... at min leder sa: 

Du kan gjøre alt det du får opplæring i. De fleste prosedyrer.

Når jeg skriver rapport som pleieassistent, skriver jeg "sykepleir sammenfatning" samme som en sykepleier. Når jeg skriver kartlegging av ny pasient - samme som sykepleier.

Tror at sykepleier utdannelsen hadde vært mer aktuel dersom man virkelig vil gå videre... for med vanlig bachelorgrad... tro meg... svært liten forskjell på gulvet. Svært liten. 

Anonymkode: 61df7...d73

Vel, jeg er sykepleier på det største sykehuset i Norge og jeg kan fortelle deg at 1. møter nesten ingen vernepleiere 2. aldri sett en vernepleier gi cellegift eller annen intravenøs behandling. Det harde vel ikke lov til. 3. ikke like stor medisinsk forståelse som spl 

 

Anonymkode: b1ad2...d07

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vernepleiere er ikke like bitchy som sykepleiere er min erfaring. Har vært innlagt i psykiatrien og sosionomer er utrolig arrogante og leker luksusfellen Hallgeir når de hjelper deg med regninger og økonomi, sykepleiere er ente overdullete/ omsorgsfulle eller skikkelig late. De løfter ikke rn finger hvis ikke alarmen går, og er ikke flinke til å roe ned bråk/ krangler. De er hyggelige med psykologer og overleger men driter i pasienter. Vernepleiere er best fordi deres pensum hat mye om miljøarbeid i institiusjoner. De kan også mye om psykisk utviklingshemmede og er kreative/ tålmodig og ydmyke i forhold Tim sykepleiere som bare klager på lønn, de lager ris til egen bak og noen er sadister i tilegg

Anonymkode: 7849d...0bd

Tydelig at du fortsatt har noen psykiske utfordringer. God bedring

Anonymkode: b1ad2...d07

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for innlegget 🙂

Nå nevnte jeg ikke noe av det som du nevner over. Men, disse oppgavene gjør en sykepleier som har team leder ansvaret den vakten. De andre sykepleiere er på gulvet sammen med meg. Dette rullerer. 

Dersom en sykepleier ble satt til å gjøre det, som den faktisk er ment for - hadde det vært mer synlig forskjell. Men for meg nå, er ikke det. Jeg jobber lovlig, da vi har både fagsykelpleier og andre fagpersoner som følger opp sin avd. ;)

J

Anonymkode: 61df7...d73

Hvis en sykepleier skulle gjort alt det jeg nevnte alene der jeg har jobbet, hadde vedkommende måtte hatt halve avdelingen, og mange på vaktlaget ville vært arbeidsledig. Der jeg jobber er de oppgavene en del av å være "på gulvet". Du hadde nok fått deg en overrakslese hvis du hadde utdannet deg til sykepleier og fått deg jobb på en annen avd eller et annet sykehus med mer kompliserte pasienter. 

Anonymkode: 204db...200

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vernepleien fokuserer på miljøterapi, sykepleien fokuserer på sykdom, sånn for å si det enkelt. De jobber mange av de samme stedene, men slett ikke alle. Vernepleiere har for lite somatikk og observasjon i utdanningen til å jobbe på sykehus, det er også en stor forskjell. Når det gjelder medikamentregning er det også rimelig milevis forskjell på å ha medisiner i et bofellesskap eller DPS og å regne på intravenøse medisiner i akuttsutasjoner og til akutt/kritisk syke på sykehus, derav forskjell i krav. På sykehjem søkes det ofte etter vernepleier/sykepleier fordi man trenger noen med medisinkompetanse, men det er på ingen måte lite kritisk som sykehus. Du har tatt to år av en utdannelse for lenge siden, men mangler  åpenbart både faglig refleksjon og forståelse, og det merkes på innlegget ditt at du ikke har gjort ferdig utdanningen eller jobbet som det du begynte å utdanne deg til. Det man gjør som pleieassistent (uavhengig av hvilken helsefagretning man er tilknyttet) kan ikke sammenlignes med den jobben som skal gjøres og ansvaret du har som ferdig utdannet vernepleier eller sykepleier. Å gjøre en prosedyre og da tenke at du kan det samme som en som er utdannet viser bare manglende forståelse. Det er litt som når politikere mener "hvem som helst kan hjelpe Olga på do", uten forståelse fro at dobesøk medfører observasjoner rundt alt fra mobilitet, kognisjon, kommunikasjon og eliminasjon. Du er en pasientsikkerhetsrisiko uten å forstå det selv.  Vernepleien er et flott yrke, og absolutt noe å satse på om ønsker å ta en utdannelse uten å ta opp fag. Men du bør lære deg forskjellene i fokus og jobbhverdag, ellers får du raskt et sjokk når du begynner. 

Anonymkode: 75354...e9a

 

Just now, AnonymBruker said:

Vel, jeg er sykepleier på det største sykehuset i Norge og jeg kan fortelle deg at 1. møter nesten ingen vernepleiere 2. aldri sett en vernepleier gi cellegift eller annen intravenøs behandling. Det harde vel ikke lov til. 3. ikke like stor medisinsk forståelse som spl 

 

Anonymkode: b1ad2...d07

Tusen takk for deres innlegg 😉

Fint med at dere deler deres opplevelser. Så kan jeg dele mine opplevelser. 

Innlegget mitt handler om: dersom en pleieassistent, som ikke har krav til høyskole - jobber på medisinke poster på sykehus, hvorfor i all verden skal ikke en vernepleier med høyskole på tre år kunne gjøre det 😁

Igjen, jeg har respekt for sykepleiere og deres roller. Igjen, det er forskjell på yrkene. Men igjen - jeg ser ikke forskjell. I min arbeidshverdag - ser jeg ikke forskjell.

Jeg ser sykepleiere som blir brukt på gulvet til de er utbrent. Jeg ser sykepleiere som gjør akkurat det samme som meg. I vårt team på en vakt er vi: pleieassistenter, helsefagarbeidere, sykepleiere. Det er en team sykepleier som har ansvare for medisiner, visitt osv. 

Igjen - hadde sykepleiere blitt brukt til det som de utdanner seg til... men det blir de ikke. Dersom jeg er fornøyd med det ansvaret jeg har idag, hvorfor skal jeg søke sykepleien? Hvorfor ikke vernepleien bare rent for å øke kompetansen samt ha mulighet for spennende videre utdanninger ;)

Anonymkode: 61df7...d73

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at det er mange frekke svar her. Lite voksent. Kanskje vi kan diskuttere uten å angripe hverandre 🙂

Hilsen den som startet tråden. Admin. følg opp.

Anonymkode: 61df7...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... egentlig fikk jeg svar på det som jeg lurte på - ut fra svarene her. Takk 🙃

Anonymkode: 61df7...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du som pleieassistent gjør "så og si alt det samme som en sykepleier" er det nok mye du gjør som du rett og slett ikke har lov til å gjøre. Du har ikke lov til å regne ut og blande medikamenter, gi medikamenter, blande og gi cytostatika og immunmodulerende. Du har ikke lov å ha ansvaret for pasienter alene uten at en sykepleier står bak deg, du kan vel ikke gjøre mottak på dårlige pasienter og vurdere pasienter slik en sykepleier kan, og du kan ikke legge dårlige pasienter på pustestøtte selv om du skulle fått ordinasjon på trykk av lege. Du kan ikke ta blodprøver fra sentrale kateter og arteriell blodgass. 

Det er nok mange som tror de kan gjøre så mye fordi de ikke ser hva sykepleierne gjør inne på mange medisinrom. 

Anonymkode: 204db...200

Du har lov å gi medisin med medisinkurs

Anonymkode: 935db...139

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg har lest og fått med meg at vernepleiere, i motsetning til sykepleiere er drillet på utagerende atferd, og avvikende atferd.  Betyr det at de har lettere for å forstå hvorfor noen utagerer, eller handler utdannelsen mest om  hvordan de skal håndtere det? 

Ville jeg møtt masse forståelse fra vernepleiere om jeg ble innlagt på psykiatrisk? Hadde de forstått hvorfor jeg oppførte meg som jeg gjorde, eller  bare hvordan de skulle få meg til å slutte med atferden?

Anonymkode: 3ca3c...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper grunnen til en finner få vernepleiere på sykehus er at en vernepleier har begrenset somatisk kompetanse ifht en sykehusavdeling og kan ikke erstatte en sykepleier. Det er dermed lite lukrativt å ansette en vernepleier med sykepleierlønn som alikevel vil ha samme oppgavene som en pleieassistent (+utvidet medisinske oppgaver). 

Anonymkode: 9b2dd...30b

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

 

Tusen takk for deres innlegg 😉

Fint med at dere deler deres opplevelser. Så kan jeg dele mine opplevelser. 

Innlegget mitt handler om: dersom en pleieassistent, som ikke har krav til høyskole - jobber på medisinke poster på sykehus, hvorfor i all verden skal ikke en vernepleier med høyskole på tre år kunne gjøre det 😁

Igjen, jeg har respekt for sykepleiere og deres roller. Igjen, det er forskjell på yrkene. Men igjen - jeg ser ikke forskjell. I min arbeidshverdag - ser jeg ikke forskjell.

Jeg ser sykepleiere som blir brukt på gulvet til de er utbrent. Jeg ser sykepleiere som gjør akkurat det samme som meg. I vårt team på en vakt er vi: pleieassistenter, helsefagarbeidere, sykepleiere. Det er en team sykepleier som har ansvare for medisiner, visitt osv. 

Igjen - hadde sykepleiere blitt brukt til det som de utdanner seg til... men det blir de ikke. Dersom jeg er fornøyd med det ansvaret jeg har idag, hvorfor skal jeg søke sykepleien? Hvorfor ikke vernepleien bare rent for å øke kompetansen samt ha mulighet for spennende videre utdanninger ;)

Anonymkode: 61df7...d73

En vernepleier kan sikkert jobbe på medisinsk avdeling på sykehus hvis hun blir lønnet som ufaglært pleieassistent. 

Anonymkode: 3ca3c...50c

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vernepleier og har jobbet i eldreomsorgen. Der er det ingen forskjell på oss. Vi gjør akkurat det samme. Har samme ansvar. MEN vernepleiere har nok hatt mye mer miljøterapi enn sykepleiere og har inntrykk av at sykepleiere har noe mer somatikk. 

Anonymkode: 8462c...fae

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...