Gå til innhold

Vernepleien v.s sykepleien... ser ikke forskjell!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vernepleier på 6 året her. Hadde jeg skulle valgt mellom sykepleie eller vernepleier i dag, hadde jeg valgt sykepleier. Der har man flere muligheter for videreutdannelse og føler det er en utdannelse alle vet hva kan gjøre. Som vernepleier må du stikke deg ut mer for å vise hva du kan, ikke minst så kan vi vernepleiere så ulike ting utifra hvor man har jobbet. I utdannelsen synes jeg personlig at vi er innom veldig mye bra som feks psykiatri, pedagogikk, somatikk, geriatrisk men at vi bare er såvidt innom disse fagfeltene.

Anonymkode: aee5b...4f6

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men til et annet spørsmål 

Hvorfor vil vernepleiere inn i en sykehusavdeling i det hele tatt?

 

 

Anonymkode: 3ca3c...50c

Hverken jeg eller noen annen vernepleier jeg kjenner (som er veldig mange) vil jobbe på en sykehusavdeling (somatikk/sengepost).

De jeg kjenner som vil det, har utdannet seg til sykepleiere.

Det var ikke poenget heller. Poenget er at man kan. 

Anonymkode: 1e1e9...8a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vernepleiere har ingen begrensninger
i sin autorisasjon eller legemiddelhåndteringskompetanse sammenlignet med sykepleie. De
kan i utgangspunktet utføre alle medisinskfaglige prosedyrer som ligger til, eller delegeres fra behandlende lege jf. legemiddelhåndteringsforskriftene. Dette er tett knyttet sammen med opplæring. Korrekt opplæring ligger til grunn.


Ofte er det forvirring eller misforståelser som gjør at mange tror det er begrensninger i hva en vernepleier kan gjøre sammenlignet med en sykepleier, både når det gjelder ansvar for
tjenester og gjennomføring av prosedyrer.
Viktige punkter:
• Enhver vernepleier og sykepleier kan utføre samme oppgaver knyttet til
håndtering/administrering av medikamenter, prosedyrer og behandling, enten det dreier seg om: å ta blodprøver, urinprøver, sutur, insulinbehandling, kateterisering (både kvinner og menn), sårstell, delta i undersøkelser m.m.
Kort sagt kan vernepleiere utføre sykepleiefaglige prosedyrer og deltakelse i
undersøkelser m.m. Vernepleiere kan ha samme ansvar for pasienter på VAP og
infusjonsbehandling (inkl. legge inn veneflon, utregning av dråpehastighet mm .

Anonymkode: 1e1e9...8a9

Hvem skal stå for opplæringen? Og hvem avgjør om det er forsvarlig at vernepleier får opplæring i en medisinsk prosedyre?

 

Anonymkode: 3ca3c...50c

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med stort sett ingen har tatt både sykepleier og vernepleierutdanning av de som kommenterer her. Enten har man tatt sykepleien eller vernepleien og vet dermed langt mer om den ene utdanningen en den andre + de fleste ønsker ikke og snakke ned eget utdanning (selv om mange sykepleiere elsker og snakke ned jobben). 

Vernepleiere virker for meg som sykepleier som en utdanning som handler mer om hvordan man legger til rette og hjelper mennesker med eks psykisk utviklingshemming, autisme osv mens vi sykepleiere har mer fokus på sykdom og somatikk.

 

Vurderte selv vernepleien sterkt da utdanningen i seg selv virker veldig spennende, men som sykepleier kan man ha 99% av vernepleier jobbene (kan noen nevne en eneste vernepleier jobb hvor man ikke kunne hatt en sykepleier? Altså ikke at en vernepleier er mer egnet til den konkrete jobben for det finnes garantert, men en jobb hvor en sykepleier ikke ville vært en aktuell kandidat? Det finner ialefall ikke jeg)

 

+ langt flere og mer lukrative videreutdanninger som sykepleier.

Anonymkode: a136b...054

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vernepleier og for meg virker det som om det har gitt meg flere muligheter enn om jeg hadde tatt sykepleien. Da jeg var lei av å jobbe innenfor helse var det for meg bare å søke saksbehandlerstillinger og vipps så var jeg ute. Basert på trådene om slitne sykepleiere må de ha videreutdanning for å få samme type stilling.

Anonymkode: e1307...588

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forenklet vil jeg si vernepleie er en mellomting mellom sykepleie og sosionom. Dersom du ønsker å jobbe i kommunen, trives på bolig og evt på sikt ønsker en stilling som mellomleder eller innen saksbehandling ville jeg valgt vernepleier. Ellers sykepleier. På noen avdelinger kan vernepleiere gjøre det samme som sykepleiere mtp legemidler- eks i akuttpsykiatrien, men da skyldes det ofte lokale bestemmelser

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 11.19):

Du har lov å gi medisin med medisinkurs

Anonymkode: 935db...139

Man har lov til å gi ferdig kontrollerte medisiner med medisinkurs ja, men ikke noe mer enn det. Doseringen og kontrolleringen er det sykepleiere som tar seg av.

Uten medisinkurs har man ikke lov til å gi ferdigkontrollerte medisiner heller.

Anonymkode: e345e...c58

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er vernepleier og for meg virker det som om det har gitt meg flere muligheter enn om jeg hadde tatt sykepleien. Da jeg var lei av å jobbe innenfor helse var det for meg bare å søke saksbehandlerstillinger og vipps så var jeg ute. Basert på trådene om slitne sykepleiere må de ha videreutdanning for å få samme type stilling.

Anonymkode: e1307...588

Hva slags saksbehandlingsstillinger kam vernepleiere søke på? 

Anonymkode: 3ca3c...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva slags saksbehandlingsstillinger kam vernepleiere søke på? 

Anonymkode: 3ca3c...50c

Saksbehandler innen helse og omsorg, eller barnevern, for eksempel

Anonymkode: f1ec3...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleier og sykepleier kan søke på mange av de samme jobbene, men det er to forskjellige utdannelser. Og ønsker du å jobbe med en medisinsk avdeling på et sykehus så er det sykepleier som er utdannelsen, for der finner du ikke vernepleiere.

Av en eller annen grunn så blir folk så fryktelig irriterte da disse to yrkene sammenlignes og de som blir sintest er sykepleierene, for de skal ikke ha på seg at vernepleiere kan gjøre de samme som de. Dette har jeg aldri forstått. Selvfølgelig kan de mye som ikke vernepleiere kan og motsatt, ellers hadde de bare kunne slått det sammen til en utdanning.

Vernepleiere har anatomi eksamen, men det er jo ikke i nærheten av hva sykepleierene har i sitt pensum (jeg bor i en by som har sykepleierutdanning, så halvparten av folk jeg kjenner er det føles det ut som, så jeg vet at vi ikke har de samme bøkene i det faget for å si det sånn…). Men fokuset til vernepleieren er heller ikke på det medisinske, men de trenger grunnleggende kunnskap i anatomi da det i bunn og grunn handler om forståelsen av hele menneske og at vi er ikke bare kropp eller bare psyke, det henger sammen og da er man nødt til å ha grunnleggende kunnskap i anatomi også.

Vernepleier og sykepleier er begge en fin utdannelse å ta, det er bra med jobber, lønna er lik (ut ifra tarifftabeller), det koker ned til hva du interesserer deg for.

Hilsen Vernepleier

 

 

Anonymkode: b997e...bb7

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at vernepleiere har samme medisinfaglige kompetanse som sykepleiere og ikke har noen begrensning i sin autorisasjon ( men at dette avhenger av opplæring) synes jeg høres veldig rart ut.  Kan det være noe annet som menes med dette?

Blir det litt som  noen som jobber som BPA og får opplæring i noe som man egentlig skal være helsefagarbeider for å gjøre? Personen blir ikke helsefagarbeider med dette, men har bare fått en dispensasjon ut fra opplæring og og tillitt.

Hvis du går sykepleien i tre år, så kommer du ikke ut derifra uten å kunne sette feks veneflon, og kunne alle prosedyrer rundt dette. Såvidt jeg har forstått ( jeg kjenner ikke vernepleien veldig godt), så er det ingen kompetansemål knyttet til dette. Det er mulig å gå ut derifra uten å ha vært borti det, eller bare gjort det noen få ganger.  Det er ingen veileder som stryker deg fordi du ikke klarer å gjøre dette riktig eller fort nok.  Det er fokus på andre ting. 

Hvis dette med å kunne medisinfaglige prosedyrer er knyttet til egenvurdering, så er det stor fare for at man får inn personer som ikke er kompetent til dette, eller personer som ikke føler at de er gode nok til det, selv om de har fått opplæring.  Hvordan vet da arbeidsgivere på et sykehjem om vernepleier kan dette ( godt nok)? Begynner det en sykepleier der, så vet de hva de skal kunne. Med vernepleier kan dette være så ymse. 

Og hva legges i dette med opplæring? Hvem kan stå for opplæring av vernepleier? En sykepleier? En annen vernepleier? Og hva hvis en slik opplæring går helt skeis, at personen ikke er kompetent i det hele tatt? Blir da den som gir opplæring ansvarlig?

 

Anonymkode: 3ca3c...50c

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvem skal stå for opplæringen? Og hvem avgjør om det er forsvarlig at vernepleier får opplæring i en medisinsk prosedyre?

 

Anonymkode: 3ca3c...50c

Offisielt og opplagt nok, er det arbeidsgiver sitt ansvar å besørge nødvendig opplæring. Dette gjelder ikke bare vernepleiere på en sykehusavdeling. Nødvendig kursing og opplæring gjelder også sykepleiere. Samtidig har man som autorisert helsepersonell et egenansvar for å sikre nødvendig opplæring til å gjennomføre de prosedyrer og behandling som ligger til jobben.

Alt dette kan man Google seg til. Det er ikke jeg som finner på at vernepleiere kan jobbe på sykehus gitt korrekt opplæring. Er man uenig, så må man krangle med Helsedirektoratet og helse- og omsorgsdepartementet.
 

Det er ikke slik at alle sykepleiere administrerer TPN eller cellegift rett fra skolebenken heller. Det er ikke alle sykepleiere som kan gjøre korrekt smittesporing ved utbrudd heller uten opplæring. Det er akkurat samme prinsipp for en sykepleier som begynner i jobb på feks et sykehus. Arbeidsgiver har plikt til å sørge for korrekt opplæring og man har et egenansvar for å formidle behovet.

Anonymkode: 1e1e9...8a9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 Doseringen og kontrolleringen er det sykepleiere som tar seg av.

 

Anonymkode: e345e...c58

Eller en vernepleier. Null forskjell.

Anonymkode: 1e1e9...8a9

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags saksbehandlingsstillinger kam vernepleiere søke på? 

Anonymkode: 3ca3c...50c

I løpet av mitt etter hvert lange arbeidsliv, har jeg hatt flere jobber som saksbehandler/forvalter.

Jeg har jobbet som saksbehandler i kommunen (tildeling). Jeg har jobbet en kort periode som saksbehandler/veileder hos NAV. Jeg har jobbet som saksbehandler/konsulent hos statsforvalteren/fylkesmannen.

Jeg kjenner flere vernepleiere, sosionomer og barnevernspedagoger som jobber som saksbehandlere. Jeg kjenner kun 1 sykepleier som jobber med forvaltning/saksbehandling. Hun har videreutdanning i personalledelse og arbeidsrett.

 

Anonymkode: 1e1e9...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Offisielt og opplagt nok, er det arbeidsgiver sitt ansvar å besørge nødvendig opplæring. Dette gjelder ikke bare vernepleiere på en sykehusavdeling. Nødvendig kursing og opplæring gjelder også sykepleiere. Samtidig har man som autorisert helsepersonell et egenansvar for å sikre nødvendig opplæring til å gjennomføre de prosedyrer og behandling som ligger til jobben.

Alt dette kan man Google seg til. Det er ikke jeg som finner på at vernepleiere kan jobbe på sykehus gitt korrekt opplæring. Er man uenig, så må man krangle med Helsedirektoratet og helse- og omsorgsdepartementet.
 

Det er ikke slik at alle sykepleiere administrerer TPN eller cellegift rett fra skolebenken heller. Det er ikke alle sykepleiere som kan gjøre korrekt smittesporing ved utbrudd heller uten opplæring. Det er akkurat samme prinsipp for en sykepleier som begynner i jobb på feks et sykehus. Arbeidsgiver har plikt til å sørge for korrekt opplæring og man har et egenansvar for å formidle behovet.

Anonymkode: 1e1e9...8a9

Jeg kan google, det er ikke det som er problemet. Jeg skulle gjerne sett det konkretisert mer, hva det innebærer å gi en vernepleier opplæring. Det bør utdypes. 

Og det du sier om sykepleiere også trenger opplæring i ditt og datt. De har en utdanning hvor de har gjennomført kompetansemål for ulike prosedyrer. Å gi opplæring vil da bygge på den kompetansen de allerde har i bunn. Det blir vanskeligere med en annen yrkesgruppe, som kan ha mangelfulle ferdigheter i dette. 

Hvilken kompetanse har vernepleiere i bunn, som gjør at de kan jobbe med smittesporing? 

 

Anonymkode: 3ca3c...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye ymse 😊

Først vil jeg si at somatiske sengeposter/sykehusavdelinger ikke er arbeidsplasser vernepleiere normalt søker seg til. Vil man jobbe på en slik avdeling, så studerer man til å bli sykepleier.

Hvorvidt vernepleiere kan jobbe på denne type sykehusavdelinger blir derfor mest av teoretisk interesse, da dette nærmest er en problemstilling man ikke møter i praksis.

På sykehus søker vernepleiere seg stort sett til alle avdelinger innen psykisk helsevern for både barn og voksne, seksjon IR/illegale rusmidler, voksenhabilitering, nevrohabilitering og barnehabilitering. På de somatiske avdelingene/sengepostene (gastro, lunge, ortopedi, onkologi, operasjon, infeksjon, osv osv) samt smittevern, så søker sykepleiere. 
 

Når dette er sagt, så er det klart at rent juridisk og prinsipielt, så kan vernepleiere jobbe på akkurat de samme avdelingene.

Dette har vært oppe til behandling og iflg Helsedirektoratet så kan de det, gitt nødvendig opplæring. Nettop dette med nødvendig opplæring er nøkkelbegrepet i dette spørsmålet.

Den medisinfaglige kompetansen er formelt sett den samme. Det er virksomhetsleder som vurderer hva som er nødvendig opplæring for den behandling som gis. Om denne opplæringen gis en sykepleier eller vernepleier er formelt sett irrelevant.

som nevnt høyere opp i tråden: Vernepleiere har ingen begrensninger
i sin autorisasjon eller legemiddelhåndteringskompetanse sammenlignet med sykepleie. De
kan i utgangspunktet utføre alle medisinskfaglige prosedyrer som ligger til, eller delegeres fra behandlende lege jf.

Så vernepleiere og sykepleiere er formelt sett likestilt. Men i praksis er jo ikke dette særlig relevant da vernepleiere ikke søker seg til denne type jobber og ikke er det noe å krangle om.

it is what it is.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vernepleier og sykepleier kan søke på mange av de samme jobbene, men det er to forskjellige utdannelser. Og ønsker du å jobbe med en medisinsk avdeling på et sykehus så er det sykepleier som er utdannelsen, for der finner du ikke vernepleiere.

Av en eller annen grunn så blir folk så fryktelig irriterte da disse to yrkene sammenlignes og de som blir sintest er sykepleierene, for de skal ikke ha på seg at vernepleiere kan gjøre de samme som de. Dette har jeg aldri forstått. Selvfølgelig kan de mye som ikke vernepleiere kan og motsatt, ellers hadde de bare kunne slått det sammen til en utdanning.

Vernepleiere har anatomi eksamen, men det er jo ikke i nærheten av hva sykepleierene har i sitt pensum (jeg bor i en by som har sykepleierutdanning, så halvparten av folk jeg kjenner er det føles det ut som, så jeg vet at vi ikke har de samme bøkene i det faget for å si det sånn…). Men fokuset til vernepleieren er heller ikke på det medisinske, men de trenger grunnleggende kunnskap i anatomi da det i bunn og grunn handler om forståelsen av hele menneske og at vi er ikke bare kropp eller bare psyke, det henger sammen og da er man nødt til å ha grunnleggende kunnskap i anatomi også.

Vernepleier og sykepleier er begge en fin utdannelse å ta, det er bra med jobber, lønna er lik (ut ifra tarifftabeller), det koker ned til hva du interesserer deg for.

Hilsen Vernepleier

 

 

Anonymkode: b997e...bb7

Tusen takk for flott svar 🙂

Her er jeg tilbake, den som opprinnelig skrev innlegget. 

Jeg har akkurat den samme erfaringen. Når disse to yrkene sammenlignes, blir sykepleiere irriterte. 

Jeg husker en vakt på kirurgisk avd. Jeg kom i prat med en veldig hyggelig jente. Hun var kledd som oss andre. Veldig lett å prate med og veldig hyggelig. Senere fikk jeg vite at det var ny lege i spasialisering. Frakken hadde hun hengt på stolen, så jeg tenkte ikke over at hun var lege. Det som overrasket meg - var hvor mye "enklere" hun var enn mange sykepleiere. Som går med nesen opp i været. Noe av det som gjorde at jeg droppet den utdannelsen ;)

Jeg tenker at det beste valget for meg vil være vernepleien. For etter undersøkelser på egen hånd, har jeg flere muligheter. Sykepleiere kan jobbe somatisk og på sykehus. Men, jeg ønsker å jobbe mer miljø rettet. Ser mange spennende stillinger i kommunen, skolen og mange leder stillinger. Ser også at det er mange spennende videreutdanninger. Som er mer rettet på samfunnet og psykologi. 

Takk for alle innspill ;)

Igjen - denne tråden var ikke meningen å fornærme hverken sykepleiere, vernepleiere eller andre pleiere :)

Anonymkode: 61df7...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, sicario said:

Her var det mye ymse 😊

Først vil jeg si at somatiske sengeposter/sykehusavdelinger ikke er arbeidsplasser vernepleiere normalt søker seg til. Vil man jobbe på en slik avdeling, så studerer man til å bli sykepleier.

Hvorvidt vernepleiere kan jobbe på denne type sykehusavdelinger blir derfor mest av teoretisk interesse, da dette nærmest er en problemstilling man ikke møter i praksis.

På sykehus søker vernepleiere seg stort sett til alle avdelinger innen psykisk helsevern for både barn og voksne, seksjon IR/illegale rusmidler, voksenhabilitering, nevrohabilitering og barnehabilitering. På de somatiske avdelingene/sengepostene (gastro, lunge, ortopedi, onkologi, operasjon, infeksjon, osv osv) samt smittevern, så søker sykepleiere. 
 

Når dette er sagt, så er det klart at rent juridisk og prinsipielt, så kan vernepleiere jobbe på akkurat de samme avdelingene.

Dette har vært oppe til behandling og iflg Helsedirektoratet så kan de det, gitt nødvendig opplæring. Nettop dette med nødvendig opplæring er nøkkelbegrepet i dette spørsmålet.

Den medisinfaglige kompetansen er formelt sett den samme. Det er virksomhetsleder som vurderer hva som er nødvendig opplæring for den behandling som gis. Om denne opplæringen gis en sykepleier eller vernepleier er formelt sett irrelevant.

som nevnt høyere opp i tråden: Vernepleiere har ingen begrensninger
i sin autorisasjon eller legemiddelhåndteringskompetanse sammenlignet med sykepleie. De
kan i utgangspunktet utføre alle medisinskfaglige prosedyrer som ligger til, eller delegeres fra behandlende lege jf.

Så vernepleiere og sykepleiere er formelt sett likestilt. Men i praksis er jo ikke dette særlig relevant da vernepleiere ikke søker seg til denne type jobber og ikke er det noe å krangle om.

it is what it is.

Flott innlegg :)

Tusen takk for at du deler. 

Anonymkode: 61df7...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er jo at arbeidsmiljøet på en del sengeposter er direkte giftige og  det kan nok derfor som du beskrivet TS at en del sykepleiere er litt vanskelige og går med nesa opp i været. Som assistent så kan man fort bli et offer for baksnakk og andre som går bak ryggen din. En del kan gi deg ros i et sekund for så i det neste sekund gå bak ryggen din og klage til sjefen på deg. 

Anonymkode: 3cedb...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (2 timer siden):

Her var det mye ymse 😊

Først vil jeg si at somatiske sengeposter/sykehusavdelinger ikke er arbeidsplasser vernepleiere normalt søker seg til. Vil man jobbe på en slik avdeling, så studerer man til å bli sykepleier.

Hvorvidt vernepleiere kan jobbe på denne type sykehusavdelinger blir derfor mest av teoretisk interesse, da dette nærmest er en problemstilling man ikke møter i praksis.

På sykehus søker vernepleiere seg stort sett til alle avdelinger innen psykisk helsevern for både barn og voksne, seksjon IR/illegale rusmidler, voksenhabilitering, nevrohabilitering og barnehabilitering. På de somatiske avdelingene/sengepostene (gastro, lunge, ortopedi, onkologi, operasjon, infeksjon, osv osv) samt smittevern, så søker sykepleiere. 
 

Når dette er sagt, så er det klart at rent juridisk og prinsipielt, så kan vernepleiere jobbe på akkurat de samme avdelingene.

Dette har vært oppe til behandling og iflg Helsedirektoratet så kan de det, gitt nødvendig opplæring. Nettop dette med nødvendig opplæring er nøkkelbegrepet i dette spørsmålet.

Den medisinfaglige kompetansen er formelt sett den samme. Det er virksomhetsleder som vurderer hva som er nødvendig opplæring for den behandling som gis. Om denne opplæringen gis en sykepleier eller vernepleier er formelt sett irrelevant.

som nevnt høyere opp i tråden: Vernepleiere har ingen begrensninger
i sin autorisasjon eller legemiddelhåndteringskompetanse sammenlignet med sykepleie. De
kan i utgangspunktet utføre alle medisinskfaglige prosedyrer som ligger til, eller delegeres fra behandlende lege jf.

Så vernepleiere og sykepleiere er formelt sett likestilt. Men i praksis er jo ikke dette særlig relevant da vernepleiere ikke søker seg til denne type jobber og ikke er det noe å krangle om.

it is what it is.

Jeg forstår fortsatt ikke at sykepleier og vernepleiere er likestilt som det så fint står,eller hva det innebærer i praksis. Men greit nok, tror ikke jeg blir klokere av å diskutere det her. 

Hvordan stiller de seg kompetansemessig i boliger for multifunksjonshemmede? Selv om vernepleiere har mer kunnskap om målgruppa, så kan de ha medisinske behov som krever større medisinsk innsikt og ferdigheter. Har vernepleier og sykepleier helt like arbeidsoppgaver rundt brukere? 

 

Anonymkode: 3ca3c...50c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...