Gå til innhold

Vernepleien v.s sykepleien... ser ikke forskjell!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er vernepleier og har jobbet i eldreomsorgen. Der er det ingen forskjell på oss. Vi gjør akkurat det samme. Har samme ansvar. MEN vernepleiere har nok hatt mye mer miljøterapi enn sykepleiere og har inntrykk av at sykepleiere har noe mer somatikk. 

Anonymkode: 8462c...fae

Hvor i eldresomsorgen har du jobbet? sykehjem?

Anonymkode: 3ca3c...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

 

Tusen takk for deres innlegg 😉

Fint med at dere deler deres opplevelser. Så kan jeg dele mine opplevelser. 

Innlegget mitt handler om: dersom en pleieassistent, som ikke har krav til høyskole - jobber på medisinke poster på sykehus, hvorfor i all verden skal ikke en vernepleier med høyskole på tre år kunne gjøre det 😁

Igjen, jeg har respekt for sykepleiere og deres roller. Igjen, det er forskjell på yrkene. Men igjen - jeg ser ikke forskjell. I min arbeidshverdag - ser jeg ikke forskjell.

Jeg ser sykepleiere som blir brukt på gulvet til de er utbrent. Jeg ser sykepleiere som gjør akkurat det samme som meg. I vårt team på en vakt er vi: pleieassistenter, helsefagarbeidere, sykepleiere. Det er en team sykepleier som har ansvare for medisiner, visitt osv. 

Igjen - hadde sykepleiere blitt brukt til det som de utdanner seg til... men det blir de ikke. Dersom jeg er fornøyd med det ansvaret jeg har idag, hvorfor skal jeg søke sykepleien? Hvorfor ikke vernepleien bare rent for å øke kompetansen samt ha mulighet for spennende videre utdanninger ;)

Anonymkode: 61df7...d73

De sykehusene jeg har jobbet på tillater ikke pleieassistenter "fra gaten" slik man gjør i kommunehelsetjenesten. Man må være student i sykepleie eller medisin, og man skal fortrinnsvis være kommet et stykke ut i 2.året for spl.stud og 3.året for med. stud. Studenter i vernepleie ville ikke fått jobb, ikke du heller, du har fått jobb fordi du har to år av sykepleistudiet, men når du ikke har gjort deg ferdig innen et par år ville du ikke beholdt jobben. Med dine to år på sykepleien har du mer kunnskap om sykdommer, symptomer, observasjon og behandling i somatisk sykehus enn en vernepleier, for det er ikke der fokuset er i vernepleierutdanningen. Du sliter virkelig med å forstå forskjellen på de to yrkesgruppene, her bør du rett og slett lese deg mer opp. 

For deg ser det ut som om alle gjør samme jobben, men selv om noen gjør samme jobb vil de med mer utdanning basere sine handlinger, observasjoner og tiltak på helt andre momenter enn deg. Som jeg sa i mitt forrige innlegg, det er stor forskjell på hva den som følger Olga på do observerer og evt igangsetter av tiltak. Det er stor forskjell på hvordan en som er utdannet og en som ikke er det f.eks tilrettelegger i måltidssituasjoner, hvordan de tolker vitalia, hvilke sammenhenger de ser i ting og hva de reagerer på. Alle innleggene dine bærer stor preg av Dunning-Kruger effekten, altså jo mindre kunnskap du har jo mer tror du at du kan. Som sykepleier kan jeg aldri erstatte en vernepleier i deres jobb, men de kan heller ikke erstatte meg. Det kan heller ikke du, selv om du tror det å gjøre samme oppgavene er å gjøre det samme. Jeg er spesialsykepleier, og mange tror det ejg gjør i min jobb kan gjøre av "hvem som helst", for det er jo "bare å...". De forstår ikke kunnskapsgrunnlaget og vurderingene som ligger bak handlingene i arbeidsoppgavene. Slik er det med deg og sykepleien også. Bli vernepleier du, men les deg opp på hva utdannelsen innebærer og hvordan jobbhverdagen er, så vil du se at forskjellen er stor. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har lov å gi medisin med medisinkurs

Anonymkode: 935db...139

Typisk for kommunehelsetjenesten, ikke spesialisthelsetjenesten. Sier ikke at det ikke gjøres, men det er ikke vanlig praksis.

Anonymkode: 75354...e9a

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er vernepleier og har jobbet i eldreomsorgen. Der er det ingen forskjell på oss. Vi gjør akkurat det samme. Har samme ansvar. MEN vernepleiere har nok hatt mye mer miljøterapi enn sykepleiere og har inntrykk av at sykepleiere har noe mer somatikk. 

Anonymkode: 8462c...fae

Jeg er sykepleier som har jobbet i eldreomsorgen sammen med en vernepleier.

De første årene var det hipp som happ hvem som var på jobb. Vi var så tynt bemannet at kveld og helg var det bare en sykepleier eller vernepleier. Vernepleieren var som du sier faglig sterkere på miljøterapien og sykepleieren på det somatiske.

Med samhandlingsreformen ble pasientene sykere og i stadig mer behov for behandling. Det ble et problem kveld og helg ar vernepleieren ikke kunne ha ansvaret alene. Vi måtte begynne å dekke opp med bakvakter og måtte komme innom på kveld og helg for å vurdere pasientene, administrere IV-behandling, medikamentpumper osv. Samtidig ble miljøterapien mindre relevant. Situasjonen ble uholdbar både for vernepleieren og sykepleierene, og det endte med at hun ble flyttet til en skjermet enhet for demente. Der hun gjør en kjempejobb og er en styrke for avdelingen. Avdelingen er spesialisert på miljøterapi og håndtering av utagerende demente, og har flere vernepleiere i tillegg til geriatriske sykepleiere. 

Sykepleiere og vernepleiere har kompetanse av like stor verdi, men ikke den samme kompetansen. Vernepleieren kan ikke ha aleneansvaret for multisyke pasienter, og skulle jeg alene stått ansvarlig for miljøterapi ville jeg vært som en fisk på land.

Det var ikke først og fremst at kompetansen til vernepleieren ikke var nyttig på avdelingen som var problemet, selv om den ble mindre nyttig når pasientene blir i mindre stand til å nyttiggjøre seg miljøterapi. Problemet var så lav fagdekning at man enten var den ene eller den andre profesjonen på jobb, der den ene var god å ha og den andre var nødvendig. Ideelt skulle dekningen vært så god at man kunne nyttiggjort seg begge profesjonene fullt ut.

Anonymkode: 628fd...0b1

  • Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Starter med å si: at jeg ikke ønsker å fornærme noen. Sykepleier er viktige, vernepleiere også. Dette innlegget er ren observasjon, deler mine tanker for å få råd.

Jeg er snart 40 år. Jobber på ett stort sykehus, som pleieassistent. Jeg har jobbet mye på sykehus og generelt helse, så her vet jeg hva jeg snakker om.

Som pleieassisten er mine arbeidsoppgaver: pleie, observasjon, dokumentasjon, ernæring osv. Deretter forskjellige prosedyrer som: fjerne pvk, henge opp væsker, blære scan, ekg, sårstell, stomi osv. Jeg har til og med gått lege visitt som pleieassitent på ett sykehjem.

Jeg har en gang for lenge siden studert sykepleien, men fullførte kun to år. På grunn av vansklig livssituasjon, droppet jeg utdannelsen. Dette er mange år siden og ingenting av det jeg fullførte, selv med dokumentasjon har noe å si for meg idag. Jeg fullførte medisin beregning kurs på første forsøk. 

Hvis jeg skal ta opp sykepleien idag, må jeg tilbake helt på vgs for å ta opp norsk og matte. I en alder av 40 gidder man ikke det.

Men hva med vernepleien? Selvfølgelig fokuserer ditt annerledes enn sykepleiere osv.. men når jeg som pleieassisten kan gjøre så si alt det samme som en sykepleier, hvorfor skulle ikke en vernepleier kunne jobbe på sykehus? På vernepleien tar man også medisinkurs, men har litt annen fokus på mennesket. Tror ikke du må bare inn i PU eller psykiatri.

På mange stillingsutlysninger står det vernepleier / sykepleier på en og samme stilling. 

Hva går jeg glipp av dersom jeg tar vernepleien? Der har jeg studiekompetanse og kan begynne rett på studier. 

Dette med matte og norsk kravet er stor oppblåst tema. Husk, jeg fullførte både anatomi og fysiologi, medisinberegning, biokjemi - med utmerkete karakterer... uten at jeg har topp skår på matte fra vgs. Sykepleien er ett veldig praktisk fag, veldig. Mye av det du lærer - lærer du igjennom å gjøre. Ikke nødvendigvis på skolebenken. 

Noen vernepleierer her som har lignende erfaring .... hva jobber dere med?

Anonymkode: 61df7...d73

Her har du misforstått noe. Du har ikke studiekomp på en av delene og ikke på den andre, enten har du studiekomp eller så har du det ikke.

Anonymkode: 6b587...46b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da. Jeg har alltid mislikt sykepleiere og ment de overvurderer seg selv til det ekstreme. Men du, ts, har klart noe ingen har klart på 20 år. Provosert meg til å ville forsvare sykepleiere. Du har ikke engang studiekompetanse, gidder ikke ta det heller, og tror du kan like mye som en med bachelor? Sånne som deg er livsfarlige for pasienter, for du aner ikke hvor mye du ikke kan og hvilke konsekvenser det kan få. Og jeg skjønner godt at sykepleiere klager hvis de må jobbe med folk av din type. Hvis du var så dyktig som du mener hadde du klart både studiekompetanse og sykepleierstudiet som en lek. Jekk deg ned før du tar livet av noen. Skulle nesten likt å vite hvor du jobber. 

Anonymkode: 269e2...3e7

  • Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du har lov å gi medisin med medisinkurs

Anonymkode: 935db...139

Noen medikamenter, men langt i fra alle medikamenter i alle former. 

Anonymkode: 204db...200

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men på gulvet i det rent praktiske, har du de samme oppgavene som andre. Både helsefagarbeidere, vernepleiere, pleieassistenter osv. 

Det stemmer rett og slett ikke. 

Anonymkode: 548e0...dcf

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig at du har studiekompetanse på vernepleierutdanning men ikke sykepleier? Siden du har gått to år på sykepleien så må det vel kunne gå ann å få innpass igjen?

Eller hva med å bli helsefagarbeider?

Anonymkode: 3ca3c...50c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er sykepleier som har jobbet i eldreomsorgen sammen med en vernepleier.

De første årene var det hipp som happ hvem som var på jobb. Vi var så tynt bemannet at kveld og helg var det bare en sykepleier eller vernepleier. Vernepleieren var som du sier faglig sterkere på miljøterapien og sykepleieren på det somatiske.

Med samhandlingsreformen ble pasientene sykere og i stadig mer behov for behandling. Det ble et problem kveld og helg ar vernepleieren ikke kunne ha ansvaret alene. Vi måtte begynne å dekke opp med bakvakter og måtte komme innom på kveld og helg for å vurdere pasientene, administrere IV-behandling, medikamentpumper osv. Samtidig ble miljøterapien mindre relevant. Situasjonen ble uholdbar både for vernepleieren og sykepleierene, og det endte med at hun ble flyttet til en skjermet enhet for demente. Der hun gjør en kjempejobb og er en styrke for avdelingen. Avdelingen er spesialisert på miljøterapi og håndtering av utagerende demente, og har flere vernepleiere i tillegg til geriatriske sykepleiere. 

Sykepleiere og vernepleiere har kompetanse av like stor verdi, men ikke den samme kompetansen. Vernepleieren kan ikke ha aleneansvaret for multisyke pasienter, og skulle jeg alene stått ansvarlig for miljøterapi ville jeg vært som en fisk på land.

Det var ikke først og fremst at kompetansen til vernepleieren ikke var nyttig på avdelingen som var problemet, selv om den ble mindre nyttig når pasientene blir i mindre stand til å nyttiggjøre seg miljøterapi. Problemet var så lav fagdekning at man enten var den ene eller den andre profesjonen på jobb, der den ene var god å ha og den andre var nødvendig. Ideelt skulle dekningen vært så god at man kunne nyttiggjort seg begge profesjonene fullt ut.

Anonymkode: 628fd...0b1

Dette er min erfaring også som spes sykepleier. Jobbet 20 år med forskjellige faggrupper bla vernepleiere. 

Anonymkode: 6f037...024

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke så mye om somatisk sykdom, sårstell osv. 

Anonymkode: 168cd...d2b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

 hvorfor skulle ikke en vernepleier kunne jobbe på sykehus? 

På mange stillingsutlysninger står det vernepleier / sykepleier på en og samme stilling. 

. Noen vernepleierer her som har lignende erfaring .... hva jobber dere med?

Anonymkode: 61df7...d73

Rent lovmessig kan vernepleiere med rett opplæring jobbe på alle sykehusavdelinger en sykepleier kan.

Vil du jobbe på en somatisk post, er det naturlige å gå sykepeleie, selvom man kan jobbe der som vernepleier også.

Jeg er vernepleier og jobber på sykehus, men ikke på somatisk/sengepost.

Anonymkode: 1e1e9...8a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vel, jeg er sykepleier på det største sykehuset i Norge og jeg kan fortelle deg at 1. møter nesten ingen vernepleiere 2. aldri sett en vernepleier gi cellegift eller annen intravenøs behandling. Det harde vel ikke lov til. 3.  

 

Anonymkode: b1ad2...d07

Jo det kan vernepleiere, med riktig opplæring.

sykepleiere kan heller ikke administrere cytostatika uten riktig opplæring.

Anonymkode: 1e1e9...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor i eldresomsorgen har du jobbet? sykehjem?

Anonymkode: 3ca3c...50c

Jeg har jobbet som avdelingssjef på sykehjem (demensomsorg).

Er vernepleier. 

Anonymkode: 1e1e9...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rent lovmessig kan vernepleiere med rett opplæring jobbe på alle sykehusavdelinger en sykepleier kan.

Vil du jobbe på en somatisk post, er det naturlige å gå sykepeleie, selvom man kan jobbe der som vernepleier også.

Jeg er vernepleier og jobber på sykehus, men ikke på somatisk/sengepost.

Anonymkode: 1e1e9...8a9

Nei det kan de ikke, i somatisk sykehus kan ikke en vernepleier gjøre jobben til en sykepleier selv om de får opplæring. Du må gjerne tro det, men de mangler kompetansen som trengs både mtp sykdomslære, observasjon, vurdering av parametre, selve pleien og tiltak. På psykiatrisk sykehus kan man derimot fint jobbe. Det er en grunn til at ingen av de somatisk rettede spesialiseringene er åpne for vernepleiere (anestesi, operasjon, intensiv, barn, kardiologi, gastro, infeksjon, jordmor ect), mens rus og psykiatri er tverrfaglige. 

Anonymkode: 75354...e9a

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har vel studiekompetanse, bare ikke gode nok karakterer til å komme inn på sykepleien? 

Anonymkode: 32d7d...c69

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter at bachelor sykepleie fikk ny studieplan har psykiatri/psykisk helse fått større plass og er mer gjennomgående i studiet. 

Anonymkode: e5767...528

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De sykehusene jeg har jobbet på tillater ikke pleieassistenter "fra gaten" slik man gjør i kommunehelsetjenesten. Man må være student i sykepleie eller medisin, og man skal fortrinnsvis være kommet et stykke ut i 2.året for spl.stud og 3.året for med. stud. Studenter i vernepleie ville ikke fått jobb, ikke du heller, du har fått jobb fordi du har to år av sykepleistudiet, men når du ikke har gjort deg ferdig innen et par år ville du ikke beholdt jobben. Med dine to år på sykepleien har du mer kunnskap om sykdommer, symptomer, observasjon og behandling i somatisk sykehus enn en vernepleier, for det er ikke der fokuset er i vernepleierutdanningen. Du sliter virkelig med å forstå forskjellen på de to yrkesgruppene, her bør du rett og slett lese deg mer opp. 

For deg ser det ut som om alle gjør samme jobben, men selv om noen gjør samme jobb vil de med mer utdanning basere sine handlinger, observasjoner og tiltak på helt andre momenter enn deg. Som jeg sa i mitt forrige innlegg, det er stor forskjell på hva den som følger Olga på do observerer og evt igangsetter av tiltak. Det er stor forskjell på hvordan en som er utdannet og en som ikke er det f.eks tilrettelegger i måltidssituasjoner, hvordan de tolker vitalia, hvilke sammenhenger de ser i ting og hva de reagerer på. Alle innleggene dine bærer stor preg av Dunning-Kruger effekten, altså jo mindre kunnskap du har jo mer tror du at du kan. Som sykepleier kan jeg aldri erstatte en vernepleier i deres jobb, men de kan heller ikke erstatte meg. Det kan heller ikke du, selv om du tror det å gjøre samme oppgavene er å gjøre det samme. Jeg er spesialsykepleier, og mange tror det ejg gjør i min jobb kan gjøre av "hvem som helst", for det er jo "bare å...". De forstår ikke kunnskapsgrunnlaget og vurderingene som ligger bak handlingene i arbeidsoppgavene. Slik er det med deg og sykepleien også. Bli vernepleier du, men les deg opp på hva utdannelsen innebærer og hvordan jobbhverdagen er, så vil du se at forskjellen er stor. 

Typisk for kommunehelsetjenesten, ikke spesialisthelsetjenesten. Sier ikke at det ikke gjøres, men det er ikke vanlig praksis.

Anonymkode: 75354...e9a

Gratulerer med et særs nedlatende innlegg samt fullstendig feil bruk av Dunning-Kruger-effekten. :ler: 

Du har dog fullstendig rett i at sykehusene normalt sett ikke ansetter pleieassistenter, men nøkkelen her er nok at TS har fullført 2 år av sykepleien. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oi da. Jeg har alltid mislikt sykepleiere og ment de overvurderer seg selv til det ekstreme. Men du, ts, har klart noe ingen har klart på 20 år. Provosert meg til å ville forsvare sykepleiere. Du har ikke engang studiekompetanse, gidder ikke ta det heller, og tror du kan like mye som en med bachelor? Sånne som deg er livsfarlige for pasienter, for du aner ikke hvor mye du ikke kan og hvilke konsekvenser det kan få. Og jeg skjønner godt at sykepleiere klager hvis de må jobbe med folk av din type. Hvis du var så dyktig som du mener hadde du klart både studiekompetanse og sykepleierstudiet som en lek. Jekk deg ned før du tar livet av noen. Skulle nesten likt å vite hvor du jobber. 

Anonymkode: 269e2...3e7

Du har fått med deg at TS har fullført 2 år av sykepleierutdanningen, ikke sant? Samt har flere års praktisk fra sykehus. Sykepleierutdanningen er 3-årig og i underkant av halvparten består av praksis.

 

Jeg undrer meg veldig over hvordan et spørsmål om det faglige innholdet på vernepleier-utdannelsen åpnet opp for nedlatende kommentarer både om TS sine metakognitive ferdigheter (ref. Dunning-Kruger-kommentaren) og hennes yrkesutøvelse. :klo: 

 

Anonymkode: 687f8...f02

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har fått med deg at TS har fullført 2 år av sykepleierutdanningen, ikke sant? Samt har flere års praktisk fra sykehus. Sykepleierutdanningen er 3-årig og i underkant av halvparten består av praksis.

Anonymkode: 687f8...f02

Ja. Men hun fyller ikke kravene (norsk og matte) til å komme inn så hun kan gjøre ferdig det siste året, og ikke vil hun ta det heller, for hun mener ikke det trengs og hun er snart 40 og gidder ikke. Det tar maks ett år å ta disse fagene og få de labre karakterene hun trenger. Etter det ett siste år på studiet. To år til sammen.  Men hun vil heller ta tre år på vernepleierstudiet. Samtidig er hun sikker på at hun som assistent kan fungere som fullverdig sykepleier allerede. Det høres veldig rart ut. Men men, livets harde skole… 

Anonymkode: 269e2...3e7

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Men hun fyller ikke kravene (norsk og matte) til å komme inn så hun kan gjøre ferdig det siste året, og ikke vil hun ta det heller, for hun mener ikke det trengs og hun er snart 40 og gidder ikke. Det tar maks ett år å ta disse fagene og få de labre karakterene hun trenger. Etter det ett siste år på studiet. To år til sammen.  Men hun vil heller ta tre år på vernepleierstudiet. Samtidig er hun sikker på at hun som assistent kan fungere som fullverdig sykepleier allerede. Det høres veldig rart ut. Men men, livets harde skole… 

Anonymkode: 269e2...3e7

Nå leste jeg HI igjen, er det slik at hun må ta alt på nytt og ikke bare siste året? Uansett burde det gå lett som bare det hvis hun er så erfaren og flink som hun kaller seg. Men det er litt rart hvis ingenting av de to årene kan godskrives, for utdanning blir da ikke foreldet? 

Anonymkode: 269e2...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...