Gå til innhold

Vernepleien v.s sykepleien... ser ikke forskjell!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom man vil jobbe i somatikken på sykehus bør man velge sykepleie. De fleste somatiske poster ansetter ikke vernepleiere i sykepleierstillinger. Men om man vil jobbe i f.eks psykiatrien er det mer vanlig med begge deler. Samt der de ansetter som miljøterapeut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det kan de ikke, i somatisk sykehus kan ikke en vernepleier gjøre jobben til en sykepleier selv om de får opplæring. Du må gjerne tro det, men de mangler kompetansen som trengs både mtp sykdomslære, observasjon, vurdering av parametre, selve pleien og tiltak. På psykiatrisk sykehus kan man derimot fint jobbe. Det er en grunn til at ingen av de somatisk rettede spesialiseringene er åpne for vernepleiere (anestesi, operasjon, intensiv, barn, kardiologi, gastro, infeksjon, jordmor ect), mens rus og psykiatri er tverrfaglige. 

Anonymkode: 75354...e9a

Vernepleiere har ingen begrensninger
i sin autorisasjon eller legemiddelhåndteringskompetanse sammenlignet med sykepleie. De
kan i utgangspunktet utføre alle medisinskfaglige prosedyrer som ligger til, eller delegeres fra behandlende lege jf. legemiddelhåndteringsforskriftene. Dette er tett knyttet sammen med opplæring. Korrekt opplæring ligger til grunn.


Ofte er det forvirring eller misforståelser som gjør at mange tror det er begrensninger i hva en vernepleier kan gjøre sammenlignet med en sykepleier, både når det gjelder ansvar for
tjenester og gjennomføring av prosedyrer.
Viktige punkter:
• Enhver vernepleier og sykepleier kan utføre samme oppgaver knyttet til
håndtering/administrering av medikamenter, prosedyrer og behandling, enten det dreier seg om: å ta blodprøver, urinprøver, sutur, insulinbehandling, kateterisering (både kvinner og menn), sårstell, delta i undersøkelser m.m.
Kort sagt kan vernepleiere utføre sykepleiefaglige prosedyrer og deltakelse i
undersøkelser m.m. Vernepleiere kan ha samme ansvar for pasienter på VAP og
infusjonsbehandling (inkl. legge inn veneflon, utregning av dråpehastighet mm .

Anonymkode: 1e1e9...8a9

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vernepleiere har ingen begrensninger
i sin autorisasjon eller legemiddelhåndteringskompetanse sammenlignet med sykepleie. De
kan i utgangspunktet utføre alle medisinskfaglige prosedyrer som ligger til, eller delegeres fra behandlende lege jf. legemiddelhåndteringsforskriftene. Dette er tett knyttet sammen med opplæring. Korrekt opplæring ligger til grunn.


Ofte er det forvirring eller misforståelser som gjør at mange tror det er begrensninger i hva en vernepleier kan gjøre sammenlignet med en sykepleier, både når det gjelder ansvar for
tjenester og gjennomføring av prosedyrer.
Viktige punkter:
• Enhver vernepleier og sykepleier kan utføre samme oppgaver knyttet til
håndtering/administrering av medikamenter, prosedyrer og behandling, enten det dreier seg om: å ta blodprøver, urinprøver, sutur, insulinbehandling, kateterisering (både kvinner og menn), sårstell, delta i undersøkelser m.m.
Kort sagt kan vernepleiere utføre sykepleiefaglige prosedyrer og deltakelse i
undersøkelser m.m. Vernepleiere kan ha samme ansvar for pasienter på VAP og
infusjonsbehandling (inkl. legge inn veneflon, utregning av dråpehastighet mm .

Anonymkode: 1e1e9...8a9

Hvordan forklarer du da at de ikke kan ta noen av spesialiseringene som sykepleiere kan?

Anonymkode: a3212...d1f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

 

Tusen takk for nyderlig svar :)

Vedrørende dypdykk i det medisinske - ikke helt enig. Ja, man studerer anatomi og fysiologi. Men på gulvet i det rent praktiske, har du de samme oppgavene som andre. Både helsefagarbeidere, vernepleiere, pleieassistenter osv. 

Det eneste jeg kan si om sykepleien, som jeg kan se forskjell på - er dersom de tar videre utdanning. Da ser jeg forskjell. Du kan jobbe som jordmor, som anastisykepleier osv... der er det forskjell. Men rent praktisk på gulvet på sykehuset, er det så stor mangel... at min leder sa: 

Du kan gjøre alt det du får opplæring i. De fleste prosedyrer.

Når jeg skriver rapport som pleieassistent, skriver jeg "sykepleir sammenfatning" samme som en sykepleier. Når jeg skriver kartlegging av ny pasient - samme som sykepleier.

Tror at sykepleier utdannelsen hadde vært mer aktuel dersom man virkelig vil gå videre... for med vanlig bachelorgrad... tro meg... svært liten forskjell på gulvet. Svært liten. 

Anonymkode: 61df7...d73

Reagerer egentlig mest på at du får gjøre så mange sykepleierfaglige oppgaver. Er det virkelig lov? Jeg jobber i kommunen og en helsefagarbeider kan ta kurs å få godkjent å praktiserer mye av det du nevner, men en assistent kan ikke det og vi har fått beskjed om at det ikke er lovlig.

Dette sier vel kanskje litt om sykepleiermangelen. Og ja, det er paradoksalt at en assistent skal kunne få opplæring i å gjøre sykepleieroppgaver på sykehuset du jobber, men at det ikke kan ansettes vernepleiere i sykepleierstillinger og gi samme opplæring🤯

På sykehjemmet jeg jobber er der 50-50 sykepleiere og vernepleiere som gjør samme jobben. Sykepleierene lærer mye om adferd og psykiatri av vernepleierne og vernepleierne får opplæring i pvk, smertepumpe og infusjonsbehandlinger. De utfyller hverandre perfekt. Ser ikke hvorfor ikke sykehuset kan gjøre det samme.

Tips videre til folk som ikke vet om de skal ta vernepleie eller sykepleie er å søke begge og se hvor en kommer inn. Ta et valg ut i fra det. Begge yrkene gir ca like gode jobbmuligheter. Med mindre man ikke ønsker sterkt p jobbe på sykehus da. Da er det sikkert lurt å peile seg inn på sykepleie.

 

Anonymkode: a076f...645

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovica- skrev (3 timer siden):

Dersom man vil jobbe i somatikken på sykehus bør man velge sykepleie. De fleste somatiske poster ansetter ikke vernepleiere i sykepleierstillinger. Men om man vil jobbe i f.eks psykiatrien er det mer vanlig med begge deler. Samt der de ansetter som miljøterapeut. 

Men her forteller ts at hun jobber som pleieassistent og får opplæring til å gjøre mange av de samme arbeidsoppgavene som sykepleierne..Samtidig som de er firkantet på å ikke ta inn vernepleiere og gi dem riktig opplæring.

Enig med ts at det er rart..

Anonymkode: a076f...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå leste jeg HI igjen, er det slik at hun må ta alt på nytt og ikke bare siste året? Uansett burde det gå lett som bare det hvis hun er så erfaren og flink som hun kaller seg. Men det er litt rart hvis ingenting av de to årene kan godskrives, for utdanning blir da ikke foreldet? 

Anonymkode: 269e2...3e7

Hun kunne tatt permisjon ett år og begynt på igjen, men siden hun har hatt opphold på mange år blir det vanskelig. Normalt er beståtte deler av studiet gyldig 1-2 år (litt varierende avhengig av utdanning), og så må man søke spesielt om det skal gjelde lenger, f.eks hvis man er hjemme i morspermisjon eller er blitt syk. Det ble innført ny forskrift for sykepleierutdanningen fra 2020 opptaket, og de som gikk etter gammel ordning måtte gjøre seg ferdig innen utgangen av 2023. Så nå er utdanningen organisert og bygget opp annerledes, og dermed må ts søke nytt opptak (med karakterkrav) om hun skal bli sykepleier. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vernepleiere har ingen begrensninger
i sin autorisasjon eller legemiddelhåndteringskompetanse sammenlignet med sykepleie. De
kan i utgangspunktet utføre alle medisinskfaglige prosedyrer som ligger til, eller delegeres fra behandlende lege jf. legemiddelhåndteringsforskriftene. Dette er tett knyttet sammen med opplæring. Korrekt opplæring ligger til grunn.


Ofte er det forvirring eller misforståelser som gjør at mange tror det er begrensninger i hva en vernepleier kan gjøre sammenlignet med en sykepleier, både når det gjelder ansvar for
tjenester og gjennomføring av prosedyrer.
Viktige punkter:
• Enhver vernepleier og sykepleier kan utføre samme oppgaver knyttet til
håndtering/administrering av medikamenter, prosedyrer og behandling, enten det dreier seg om: å ta blodprøver, urinprøver, sutur, insulinbehandling, kateterisering (både kvinner og menn), sårstell, delta i undersøkelser m.m.
Kort sagt kan vernepleiere utføre sykepleiefaglige prosedyrer og deltakelse i
undersøkelser m.m. Vernepleiere kan ha samme ansvar for pasienter på VAP og
infusjonsbehandling (inkl. legge inn veneflon, utregning av dråpehastighet mm .

Anonymkode: 1e1e9...8a9

Takk for dette innlegget, det beviser akkurat det jeg sier. Sykepleie handler om uendelig mye mer enn å utføre medikamenthåndtering og prosedyrer. Dette sier jeg i mitt innlegg, men du forstår det ikke. Det handler ikke om at vernepleier har begrensninger i sin autorisasjon, det handler om at de aldri har hatt utdanning i de delene av sykepleie som omhandler observasjon, pleie og stell av somatisk syke pasienter med alt det innebærer. (Og det innebærer mye mer enn å legge en pvk eller gi tre ordinerte tabletter til rett tidspunkt.) Selv om utdanningene overlapper noe betyr det ikke at de kan erstatte hverandre, og arbeids på somatisk sykehus er et godt eksempel på det. Igjen, hadde de vært likeverdig kunne man vel blitt anestesivernepleier? Eller intensivvernepleier? 

Jeg har nå sjekket pensumlister og praksiskrav ved to ulike vernepleierutdanninger i Norge. Ingen av dem har fokuset på akutt, kritisk, somatisk sykdom. Det er ingen anatomi/fysiologi på pensum, begrenset sykdomslære (dvs hovedsaklig på psykiatri) det er noen får kapitler i en sykepleiebok som overlapper- primært det som går på stell og kroppsvask, men sammenkoblet mot praksisemnet ser man at fokuset er på stell og helsefremming, og relasjonsbygging til brukeren. Ganske ulikt sykepleien der altså. Så er det noe felles som går på kommunikasjon, juss og medikamenthåndtering, samt skriving av bacheloroppgaven. Ellers er praksisfokus og pensumlister svært ulike. Selvfølgelig er de det, utdanningene og det man utdannes til er også ulikt. Men vil gjerne at du svarer på hvorfor man ikke kan bli intensivvernepleier når du mener utdanningene er så like at en vernepleier kan erstatte en sykepleier f.eks på en gastrokirurgisk avdeling?

 

 

Anonymkode: 75354...e9a

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for brukerdebatt,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hun kunne tatt permisjon ett år og begynt på igjen, men siden hun har hatt opphold på mange år blir det vanskelig. Normalt er beståtte deler av studiet gyldig 1-2 år (litt varierende avhengig av utdanning), og så må man søke spesielt om det skal gjelde lenger, f.eks hvis man er hjemme i morspermisjon eller er blitt syk. Det ble innført ny forskrift for sykepleierutdanningen fra 2020 opptaket, og de som gikk etter gammel ordning måtte gjøre seg ferdig innen utgangen av 2023. Så nå er utdanningen organisert og bygget opp annerledes, og dermed må ts søke nytt opptak (med karakterkrav) om hun skal bli sykepleier. 

Takk for dette innlegget, det beviser akkurat det jeg sier. Sykepleie handler om uendelig mye mer enn å utføre medikamenthåndtering og prosedyrer. Dette sier jeg i mitt innlegg, men du forstår det ikke. Det handler ikke om at vernepleier har begrensninger i sin autorisasjon, det handler om at de aldri har hatt utdanning i de delene av sykepleie som omhandler observasjon, pleie og stell av somatisk syke pasienter med alt det innebærer. (Og det innebærer mye mer enn å legge en pvk eller gi tre ordinerte tabletter til rett tidspunkt.) Selv om utdanningene overlapper noe betyr det ikke at de kan erstatte hverandre, og arbeids på somatisk sykehus er et godt eksempel på det. Igjen, hadde de vært likeverdig kunne man vel blitt anestesivernepleier? Eller intensivvernepleier? 

Jeg har nå sjekket pensumlister og praksiskrav ved to ulike vernepleierutdanninger i Norge. Ingen av dem har fokuset på akutt, kritisk, somatisk sykdom. Det er ingen anatomi/fysiologi på pensum, begrenset sykdomslære (dvs hovedsaklig på psykiatri) det er noen får kapitler i en sykepleiebok som overlapper- primært det som går på stell og kroppsvask, men sammenkoblet mot praksisemnet ser man at fokuset er på stell og helsefremming, og relasjonsbygging til brukeren. Ganske ulikt sykepleien der altså. Så er det noe felles som går på kommunikasjon, juss og medikamenthåndtering, samt skriving av bacheloroppgaven. Ellers er praksisfokus og pensumlister svært ulike. Selvfølgelig er de det, utdanningene og det man utdannes til er også ulikt. Men vil gjerne at du svarer på hvorfor man ikke kan bli intensivvernepleier når du mener utdanningene er så like at en vernepleier kan erstatte en sykepleier f.eks på en gastrokirurgisk avdeling?

 

 

Anonymkode: 75354...e9a

Om du har funnet en vernepleierutdanning som ikke underviser i anatomi eller sykdomslære ville jeg sendt en e-post til Nokut, fordi det skal de faktisk kunne i følge forskriften https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-15-411

Forøvrig kan ikke utdanningene erstatte hverandre som den andre sier, men de kan komplementere hverandre. 

Anonymkode: e1307...588

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og bestevenninna mi er vernepleier. Hun er mye mer utdannet på miljøterapi og psykologiske tiltak enn jeg er, og jeg har et mye bredere bilde på fysiske skader/sykdommer. Vi jobber på en skjermet avd og utfyller hverandre veldig godt. To viktige utdanninger med ulike innfallsvinkler.

Anonymkode: 83993...c49

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme lønn for disse to yrkene? 
 

(jobber ikke i helse, ble bare nysgjerrig på diskusjonen her)

Anonymkode: 881e5...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men her forteller ts at hun jobber som pleieassistent og får opplæring til å gjøre mange av de samme arbeidsoppgavene som sykepleierne..Samtidig som de er firkantet på å ikke ta inn vernepleiere og gi dem riktig opplæring.

Enig med ts at det er rart..

Anonymkode: a076f...645

Som hjelpepleier eller pleieassistent har man jo en del praktiske oppgaver som stell osv.

Hun gjør nok ikke alle de samme oppgavene som sykepleier. Uansett så er det sånn at somatiske sengeposter ikke ansetter vernepleier i sykepleierstilling uavhengig av hva man måtte mene om det. Så dersom man ønsker å jobbe innen somatikk bør må man nesten ta sykepleie. Eller helsefagarbeider eventuelt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det samme lønn for disse to yrkene? 
 

(jobber ikke i helse, ble bare nysgjerrig på diskusjonen her)

Anonymkode: 881e5...675

Det avgjøres ikke av yrket, men av hvilket tariffområde man jobber i.

Alle vernepleiere tjener ikke det samme og alle sykepleie tjenere ikke det samme.

Som Vernepleier har jeg akkurat 650k i «grunnlønn». Altså kommer tillegg på topp.

Det er mange vernepleiere og sykepleiere som både mindre og mer en meg.

Anonymkode: 1e1e9...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun kunne tatt permisjon ett år og begynt på igjen, men siden hun har hatt opphold på mange år blir det vanskelig. Normalt er beståtte deler av studiet gyldig 1-2 år (litt varierende avhengig av utdanning), og så må man søke spesielt om det skal gjelde lenger, f.eks hvis man er hjemme i morspermisjon eller er blitt syk. Det ble innført ny forskrift for sykepleierutdanningen fra 2020 opptaket, og de som gikk etter gammel ordning måtte gjøre seg ferdig innen utgangen av 2023. Så nå er utdanningen organisert og bygget opp annerledes, og dermed må ts søke nytt opptak (med karakterkrav) om hun skal bli sykepleier. 

Takk for dette innlegget, det beviser akkurat det jeg sier. Sykepleie handler om uendelig mye mer enn å utføre medikamenthåndtering og prosedyrer. Dette sier jeg i mitt innlegg, men du forstår det ikke. Det handler ikke om at vernepleier har begrensninger i sin autorisasjon, det handler om at de aldri har hatt utdanning i de delene av sykepleie som omhandler observasjon, pleie og stell av somatisk syke pasienter med alt det innebærer. (Og det innebærer mye mer enn å legge en pvk eller gi tre ordinerte tabletter til rett tidspunkt.) Selv om utdanningene overlapper noe betyr det ikke at de kan erstatte hverandre, og arbeids på somatisk sykehus er et godt eksempel på det. Igjen, hadde de vært likeverdig kunne man vel blitt anestesivernepleier? Eller intensivvernepleier? 

Jeg har nå sjekket pensumlister og praksiskrav ved to ulike vernepleierutdanninger i Norge. Ingen av dem har fokuset på akutt, kritisk, somatisk sykdom. Det er ingen anatomi/fysiologi på pensum, begrenset sykdomslære (dvs hovedsaklig på psykiatri) det er noen får kapitler i en sykepleiebok som overlapper- primært det som går på stell og kroppsvask, men sammenkoblet mot praksisemnet ser man at fokuset er på stell og helsefremming, og relasjonsbygging til brukeren. Ganske ulikt sykepleien der altså. Så er det noe felles som går på kommunikasjon, juss og medikamenthåndtering, samt skriving av bacheloroppgaven. Ellers er praksisfokus og pensumlister svært ulike. Selvfølgelig er de det, utdanningene og det man utdannes til er også ulikt. Men vil gjerne at du svarer på hvorfor man ikke kan bli intensivvernepleier når du mener utdanningene er så like at en vernepleier kan erstatte en sykepleier f.eks på en gastrokirurgisk avdeling?

 

 

Anonymkode: 75354...e9a

Du beskriver en masse praktiske årsaker til hvorfor vernepleiere ikke jobber på somatiske sykehusavdelinger. Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver.

Det jeg sier, er at vernepleiere kan og har lov til å jobbe de samme stedene, gitt nødvendig opplæring. Du kan argumentere i mot dette til du blir blå i ansiktet, men det vil allikevel være korrekt.

Det er ikke noe jeg finner på eller ønsker. Alt jeg har lagt inn her er i fra offentlige kilder. Du får heller krangle med Helsedirektoratet og Helse- og omsorgsdept. Det er de som har vurdert det jeg har lagt inn her.

Når du begynner å blande inn videreutdanningene (anestesi, etc) så har ikke det noe med hvorvidt vernepleiere, gitt korrekt opplæring kan jobbe på sykehusavdelinger på lik linje som sykepleiere (snakker da selvfølgelig ikke om stillinger med krav om videreutdanning).

Anonymkode: 1e1e9...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

TS har vel studiekompetanse, bare ikke gode nok karakterer til å komme inn på sykepleien? 

Anonymkode: 32d7d...c69

På OsloMet er karaktersnittet høyere for å komme inn på vernepleie enn sykepleie, men det er kanskje ikke slik over hele landet.

Anonymkode: 54318...675

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du beskriver en masse praktiske årsaker til hvorfor vernepleiere ikke jobber på somatiske sykehusavdelinger. Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver.

Det jeg sier, er at vernepleiere kan og har lov til å jobbe de samme stedene, gitt nødvendig opplæring. Du kan argumentere i mot dette til du blir blå i ansiktet, men det vil allikevel være korrekt.

Det er ikke noe jeg finner på eller ønsker. Alt jeg har lagt inn her er i fra offentlige kilder. Du får heller krangle med Helsedirektoratet og Helse- og omsorgsdept. Det er de som har vurdert det jeg har lagt inn her.

Når du begynner å blande inn videreutdanningene (anestesi, etc) så har ikke det noe med hvorvidt vernepleiere, gitt korrekt opplæring kan jobbe på sykehusavdelinger på lik linje som sykepleiere (snakker da selvfølgelig ikke om stillinger med krav om videreutdanning).

Anonymkode: 1e1e9...8a9

Men til et annet spørsmål 

Hvorfor vil vernepleiere inn i en sykehusavdeling i det hele tatt? Det er vel ikke meningen med selve utdannelsen at de skal inn dit og jobbe sammen med sykepleiere?  Hvis man ønsker det, så kan man heller gå for sykepleier eller helsefagarbeider. 

Jeg vurderte utdanningen selv en gang, og kjæresten vurderer det etter å ha jobbet som assistent på bolig noen år.   Jeg forsto det sånn at det var en miks av ulike fagområder, som til sammen gir en unik kompetanse. Noe anatomi og sykdomslære, men langt på vei samme kompetanse som en sykepleier.  

Er det komplekser på gang her, siden  det er så mange på KG (kanskje det er de samme som svarer på tråder) som er opptatt av å fremheve at de har lik medisinsk kompetanse og kan gjøre det samme?  Vernepleiere handler vel om mer enn dette? 

 

 

Anonymkode: 3ca3c...50c

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei det kan de ikke, i somatisk sykehus kan ikke en vernepleier gjøre jobben til en sykepleier selv om de får opplæring. Du må gjerne tro det, men de mangler kompetansen som trengs både mtp sykdomslære, observasjon, vurdering av parametre, selve pleien og tiltak. På psykiatrisk sykehus kan man derimot fint jobbe. Det er en grunn til at ingen av de somatisk rettede spesialiseringene er åpne for vernepleiere (anestesi, operasjon, intensiv, barn, kardiologi, gastro, infeksjon, jordmor ect), mens rus og psykiatri er tverrfaglige. 

Anonymkode: 75354...e9a

Juridisk sett KAN vernepleieren gjøre det, men i praksis skjer det ikke. Det er i 99% av tilfellene ikke forsvarlig.

Anonymkode: ef27d...9ab

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 10.56):

Tusen takk for at du deler 😉

 

Anonymkode: 61df7...d73

Bare hyggelig( dette er fra 2008, 2015 og 2018) Har fått rett diagnose og medisiner, så begynner å bli noen år siden jeg var innlagt. Men brutalt ærlig er jeg, og vernepleiere er de dyktigste! Noen av de later ikke bare som om de bryr seg som endel sykepleiere gjør. Min mor er sykepleier og har nok mye sinne fra oppveksten med henne

Anonymkode: 7849d...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skulle vurdere videreutdanning tror jeg sykepleie gir deg flest muligheter. Tipper begge er like aktuelle for videreutdanninger innenfor psykisk helse, men hvis du tenker jordmor/helsesykepleier/operasjon/anestesi/barnesykepleier/intensiv osv, evt klinisk sykepleie, så er det sykepleier som er veien å gå ☺️ Ellers er jeg enig i at de nok kan gjøre mye av den samme jobben i et sykehus.

Anonymkode: 8614a...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 11.35):

Hvor i eldresomsorgen har du jobbet? sykehjem?

Anonymkode: 3ca3c...50c

Sykehjem og omsorgsbolig. 

Anonymkode: 8462c...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...