Gå til innhold

Flytte ut 18 år ? Ufrivillig. Hvordan går man frem ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du helt blåst? Vitner om null hjernekapasitet til DERE som mener hun er en dårlig mor som "kaster" sønnen ut!?!?!?

Han er VOKSEN og utagerende!!!! Han er ikke en liten 5 åring. Garantert et hodet høyere enn mor og noen kg større og. Kanskje hun er fysisk redd han?

Fei for dere egne dører alle dere som har så liten kunnskap som foreldre at de ikke evner seg å sette seg inn i andres situasjon?

TS, ta kontakt med BV. Eller kommunen. I mange kommuner finnes noe som heter ungbo. 

 

https://www.stavanger.kommune.no/helse-og-omsorg/barnevern/ungbo/

Lykke til!

Jeg synes synd i deg,ikke ditt voksne barn! Beskytt deg selv❤❤

Anonymkode: 8202a...6f5

Takk. Har sjekket og det finnes ikke ungbo i vår kommune. Har sendt bekymringsmelding og håper at vi skal finne en løsning med kommunen. Som sagt jeg er villig til å gjøre alt for at han skal få hjelp og den oppfølgning han trenger. 

 

Anonymkode: 45834...76a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han er sikkert kriminell og gjør både hærverk og innbrudd hos andre naboer og trakasserer de. 

Anonymkode: e783d...6d0

Hvorfor i alle dager prøver du å gå inn for at ts skal føle seg enda verre? 

Anonymkode: eb42c...d17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er ikke vanlige stygge ting. Trusler, ting som inneholder seksualiserte krenkelser. Jeg ønsker ikke å skrive de, men tro meg det er ikke type bit-ch eller f...ck you. 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I og med at barnevernet har anbefalt institusjon og politiet har vært involvert flere ganger, så er det neppe snakk om å rope "jævla drittkjerring" mens han tramper opp på rommet sitt. 

Anonymkode: 9c1e1...33a

Hvis barnevernet og politiet har vært involvert, og institusjon har blitt anbefalt, så stusser jeg over at tiltak ikke har blitt igangsatt?

Anonymkode: b70df...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lignende problemer med leasing-ungen på 25, til slutt fikk vi nok og da fikk han litt over 2 timer på seg til å flytte., sikkert ikke rett måte men han dro.

Anonymkode: 86e71...2e8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva slags nederlag er det han skylder på deg for? 

Anonymkode: 9cca7...cdf

Feks hvis han er ferd til å få nedsatt ordenskarakter pga fravær. Det er pga jeg vekket han ikke. Hvis vi havner i konflikt hvor han skjeller meg, utagere og knuser noe. Det er min skyld pga jeg provoserte han. De fleste situasjoner og negative hendelser er min skyld. Hvis han ikke har lyst på noe og vi har ikke råd det er min skyld pga jeg har ikke nok penger osv 

Anonymkode: 45834...76a

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Far bor ikke i samme by og ingen av de ønsker å bo sammen. 
Den dialogen skal jeg prøve meg på , men han mener at jeg svikter ham og at han ikke ønsker å flytte ut. At jeg overreagerer, at han ikkr mener det han sier osv

Anonymkode: 45834...76a

OK, en om du prøver fra en annen vinkel. I og med at han er 18 så regner jeg med at han er ferdig med videregående til sommeren. Skyt inn "Når du flytter for deg selv..." i tilfeldige samtaler. For eksempel hvis han klager på ett eller annet. Eller at du håper du blir invitert på middag hos han når han får et eget sted å bo.

Hvis han nekter å flytte selv når du har gitt han beskjed om det, så ser jeg to muligheter.

1. Du flytter selv til en liten leilighet som han ikke får nøkkel til.

2. Du får noen du kjenner til å bo med dere. Dette må være en person som ikke er redd for å gi han det glatte lag hvis han er ufin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nymerïa skrev (10 minutter siden):

OK, en om du prøver fra en annen vinkel. I og med at han er 18 så regner jeg med at han er ferdig med videregående til sommeren. Skyt inn "Når du flytter for deg selv..." i tilfeldige samtaler. For eksempel hvis han klager på ett eller annet. Eller at du håper du blir invitert på middag hos han når han får et eget sted å bo.

Hvis han nekter å flytte selv når du har gitt han beskjed om det, så ser jeg to muligheter.

1. Du flytter selv til en liten leilighet som han ikke får nøkkel til.

2. Du får noen du kjenner til å bo med dere. Dette må være en person som ikke er redd for å gi han det glatte lag hvis han er ufin.

Nr 2 høres bra ut, men jeg har hatt så mye på hjemmefronten at jeg har holdt det for meg selv. Hvis jeg forteller det til folk som kjenner oss hadde de ikke trodd på det. Han virker som en høflig og fin ungdom foran andre. 

Anonymkode: 45834...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Feks hvis han er ferd til å få nedsatt ordenskarakter pga fravær. Det er pga jeg vekket han ikke. Hvis vi havner i konflikt hvor han skjeller meg, utagere og knuser noe. Det er min skyld pga jeg provoserte han. De fleste situasjoner og negative hendelser er min skyld. Hvis han ikke har lyst på noe og vi har ikke råd det er min skyld pga jeg har ikke nok penger osv 

Anonymkode: 45834...76a

Han utsetter deg for både psykisk og materiell vold. Hva om du ringer krisesenter for å få råd derfra? Det kan sikkert hjelpe deg å ha deres støtte i ryggen.

Anonymkode: 9cca7...cdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nr 2 høres bra ut, men jeg har hatt så mye på hjemmefronten at jeg har holdt det for meg selv. Hvis jeg forteller det til folk som kjenner oss hadde de ikke trodd på det. Han virker som en høflig og fin ungdom foran andre. 

Anonymkode: 45834...76a

Jeg skjønner at du ikke har lyst til å sette han i et dårlig lys, men dette tror jeg er for mye å bære alene. Det er faktisk mulig at du får ekstra selvtillit til å stå opp mot oppførselen hvis du har støtte rundt deg. Og ikke vær flau over dette, vanskelige tenåringer er noe svært mange har en erfaring med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, du har plikt til det. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor du tenker at han bør flytte ut? Hva med å skaffe han hjelp istedet? Du flytter bare problemet, når han egentlig trenger behandling.

Anonymkode: 1ad98...8c1

Om sønnen er truende, kan han vel få besøksforbud. Da vil jeg tro at pliktene opphører?

Anonymkode: ab117...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han utsetter deg for både psykisk og materiell vold. Hva om du ringer krisesenter for å få råd derfra? Det kan sikkert hjelpe deg å ha deres støtte i ryggen.

Anonymkode: 9cca7...cdf

Jeg har hatt kontakt med livskrisehjelpen forrige uke og har fått mye hjelp og støtte. I alle år har jeg hatt i ryggen alle instanser som støttet meg fullt ut. Det var annerledes på den tiden pga han var mindreårig. 

Nå har jeg bestemt meg å sette foten ned. Jeg har mistet innsyn i hans liv pga han er myndig. Har ingen rettigheter når det gjelder grenser eller noe som helst bestemmelserett rent lovlig. Det sier at han er en voksen mann og ikke et barn lenger. For min del er det nok og jeg må gjøre noe med saken 

ts 

 

Anonymkode: 45834...76a

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner at du ikke har lyst til å sette han i et dårlig lys, men dette tror jeg er for mye å bære alene. Det er faktisk mulig at du får ekstra selvtillit til å stå opp mot oppførselen hvis du har støtte rundt deg. Og ikke vær flau over dette, vanskelige tenåringer er noe svært mange har en erfaring med.

Det er nok trusler at han skal ta eget liv hvis jeg anmelder, reagerer, forteller videre som har vært mest utfordrende for meg. Han har vært i utredning og samtaler pga det der han sa at han er absolutt ikke suicidal og at det er bare noe han sier. 

Jeg kan ikke ta hensyn til det lenger. Føler det er ren manipulasjon pga han vet jeg reagerer på det. 

Anonymkode: 45834...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor klem til deg❤️
Han høres helt lik ut som min snart 16-åring.

Grusomt å leve sånn.

Ved trusler eller utagering som innebærer knusing av ting,ringer jeg politiet så kommer de hjem å snakker med han,virker noen uker hvertfall.

Adhd her,muligens også snev av autisme og personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: e7baf...373

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja,18" åringen her i huset har flere 100K på bok. Den dagen han vil flytte så er det nok kanskje barnebarn på tur. Men det skjer vel aldri....

Anonymkode: 8eb3b...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Stor klem til deg❤️
Han høres helt lik ut som min snart 16-åring.

Grusomt å leve sånn.

Ved trusler eller utagering som innebærer knusing av ting,ringer jeg politiet så kommer de hjem å snakker med han,virker noen uker hvertfall.

Adhd her,muligens også snev av autisme og personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: e7baf...373

Det var sånn hos oss for 2 år siden. Fikk aldri noe diagnose selv om alle instanser var enige at det må være noe. 

Har fulgt alle rådene uten langvarig virkning. I episodene som du beskriver hjelper bare å komme seg vekk fra situasjonen. 

Stor klem ❤️ Det er veldig få som forstår hvor vanskelig er når det gjelder eget barn. 

ts

Anonymkode: 45834...76a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok trusler at han skal ta eget liv hvis jeg anmelder, reagerer, forteller videre som har vært mest utfordrende for meg. Han har vært i utredning og samtaler pga det der han sa at han er absolutt ikke suicidal og at det er bare noe han sier. 

Jeg kan ikke ta hensyn til det lenger. Føler det er ren manipulasjon pga han vet jeg reagerer på det. 

Anonymkode: 45834...76a

Neste gang han truer med å ta livet sitt, så ringer du ambulanse/legevakt, kanskje det ikke er like fristende å true med det igjen om det kommer folk for å hente han.

Anonymkode: eb42c...d17

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Neste gang han truer med å ta livet sitt, så ringer du ambulanse/legevakt, kanskje det ikke er like fristende å true med det igjen om det kommer folk for å hente han.

Anonymkode: eb42c...d17

Det kan jeg gjøre. Takk for ideen. Når det er mye som skjer så vet man ikke hvordan reagere . 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier han er velfungerende ute og på skolen så viser jo det at han faktisk vet hvordan han skal oppføre seg. I og for seg en god ting, men det unnskylder ikke at han viser drittoppførsel ovenfor deg.

Men kan ikke fri meg fra å tenke at han kanskje legger store bånd på seg ute og bruker mye krefter på å opprettholde en fasade og det da glipper når han er hjemme med deg som han er tryggest på av alle.

Jeg synes som andre at du må beskytte deg selv her, ikke la ham terrorisere deg mer, han er faktisk tjent med å få se at hans oppførsel får konsekvenser. Sannsynligvis har gutten traumer kanskje på grunn av at far har sviktet ham, og dette forklarer noen av problemene hans, men unnskylder dem ikke.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (17 timer siden):

Se på leiligheter til leie osv. Hjelp han å søke om ufør og arbeidsledig o.l om dette trenges. Hør med nav og kommunen/tildelingskontoret ellers hva de kan bistå med. 

Tenker dette blir bra for både sønnen din og dere foreldre👏💪 Få han til å stå på egne bein utenfor hjemmet om grensesetting ellers hjemme ikke fungerer. 

 

Søke om uføretrygd?  Hvorfor det? 

Anonymkode: 6eb57...3ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Søke om uføretrygd?  Hvorfor det? 

Anonymkode: 6eb57...3ca

Halvparten av de under 25 har jo det her i landet, stort sett grunnet oppdragelse.

Intet nytt. 

Anonymkode: 8eb3b...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...