Gå til innhold

Flytte ut 18 år ? Ufrivillig. Hvordan går man frem ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og etterpå, hva skjer så? Angrer han, eller går livet videre som vanlig?

Anonymkode: 9cca7...cdf

Livet går som vanlig. Noen ganger får jeg unnskyld og ,,du vet jeg mener ikke det jeg sier,, 

 

Anonymkode: 45834...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Livet går som vanlig. Noen ganger får jeg unnskyld og ,,du vet jeg mener ikke det jeg sier,, 

 

Anonymkode: 45834...76a

Du er sterk. Vanskelig å leve med slike mennesker. Håper det ordner seg.❤️

Anonymkode: d2b77...b73

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hun har takket nei til institusjon, man takker ikke nei om man er redd i eget hjem.

Anonymkode: 79f91...c54

Det er forskjell når de er 15 og 18 år. 

Anonymkode: 45834...76a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Livet går som vanlig. Noen ganger får jeg unnskyld og ,,du vet jeg mener ikke det jeg sier,, 

 

Anonymkode: 45834...76a

Ingen reell unnskyldning eller genuin anger altså.
Håper du klarer å få ham til å ta imot hjelp, men dersom det feiler må det hardere lut til.
Han er nå en voksen mann som utøver vold, og tar han ikke imot ditt forsøk på å hjelpe ham, må han behandles deretter. Samle styrke og bevis for å stå i stormen, til det beste for begge parter. 

 

Anonymkode: 9cca7...cdf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mødre gjør de aller mest ufattelig ting for barna sine. De dør for dem, til og med. 

Anonymkode: 9c1e1...33a

Og det vet sånne som sønnen til TS utmerket godt siden hun er den eneste han behandler slik, og han sier at hun bare får finne seg i det siden hun er mor. Jeg tipper TS som eneste person har strekt seg lenger enn langt for han og i stedet for takknemlighet får hun utnytting.

Har du foreslått for han at han flytter til far, TS? For det første som bør skje er at du kommuniserer til han at du har fått nok. Du gjør han absolutt ingen tjenester med å lære han at dette er akseptabel oppførsel. Da finner han seg bare kjærester senere å behandle slik. Og han lærer det dessverre hvis han får fortsette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dersom dere ikke har utrustet han for voksen livet med manglende oppdragelse så synes jeg egentlig det bare skulle mangle om ikke dere hjalp sønnen deres å bli selvstendig i egen leilighet.

Mine foreldre, tross mange av sine feil, var i det minste villige til å gjøre dette for meg fra jeg var 16-20. 

Anonymkode: 8e3aa...057

Du har ingen anelse om hvilken oppdragelse denne gutten har fått eller hva som er kilden til utageringen. Klarer du ikke å se lenger enn din egen nese? Så kunnskapsløse kommentarer som dette kan man holde for seg selv.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med andre ord kan han skjerpe seg når han må.
Alle mennesker må regne med å få reaksjoner på oppførselen sin, det må også din sønn. Diverse hjelpetiltak har åpenbart ikke hjulpet ham annet enn at han har lært seg hvordan han effektivt kan manipulere deg. Lytt til menneskene rundt deg.

Anonymkode: 9cca7...cdf

Enten det eller så betyr det at han sliter med ting og må ta det ut et sted. Da blir det som regel hjemme der han er trygg på at han er elsket uansett. 
 

Men. Man skal ikke finne seg i alt. Man skal sette grenser for hva man orker og tåler. Selv fra egne barn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (5 minutter siden):

Og det vet sånne som sønnen til TS utmerket godt siden hun er den eneste han behandler slik, og han sier at hun bare får finne seg i det siden hun er mor. Jeg tipper TS som eneste person har strekt seg lenger enn langt for han og i stedet for takknemlighet får hun utnytting.

Har du foreslått for han at han flytter til far, TS? For det første som bør skje er at du kommuniserer til han at du har fått nok. Du gjør han absolutt ingen tjenester med å lære han at dette er akseptabel oppførsel. Da finner han seg bare kjærester senere å behandle slik. Og han lærer det dessverre hvis han får fortsette.

Far har fraskrevet seg alt ansvar for lenge siden. Jeg har stått alene i alle situasjoner. 

Han har lært at jeg er villig å strekkeg langt for at han skal få det han har behov for fordi jeg er den eneste person som er villig å stå og finne meg i hans oppførsel. 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, du har plikt til det. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor du tenker at han bør flytte ut? Hva med å skaffe han hjelp istedet? Du flytter bare problemet, når han egentlig trenger behandling.

Anonymkode: 1ad98...8c1

Han er sikkert kriminell og gjør både hærverk og innbrudd hos andre naboer og trakasserer de. 

Anonymkode: e783d...6d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så istedenfor å hjelpe barnet ditt med utfordringer lar du barnet seile sin egen sjø?????

Wow bare wow

Anonymkode: 79f91...c54

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat nå virker det som dere har litt konflikter og du er gjerrig og tror du vil få bedre råd ved at tenåringen flytter.

Anonymkode: 79f91...c54

Slutt. Det er ikke deg det handler om, kanaliser bitterheten din ut et annet sted og konsentrer deg om å ting på stell i eget liv.

Ts, skjønner at du ikke orker mer - noen problemet klarer ikke foreldre få bukt med, og ofte vil barn ha mer respekt for andre. Som de andre skriver - hør med BV, de må inn uansett, pluss få en avtale med nav om økonomi og hvilke ordninger som kan være aktuelle (ev Lånekassen også om skolegang er aktuelt selv om det ikke virker så n). Han har nok også godt av miljøskifte, men bør nok følges tett opp for å skikke seg. 

 

Anonymkode: 482d7...001

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan melde kommunen at han ikke går bor hjemme så må de hjelpe han med bosted. Med eller uten hjelp alt etter som behov.

Anonymkode: 0e0ef...6a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han vil ikke flytte ut. Pga diverse utfordringer og situasjoner som har oppstått der er det verbale utageringer med alvorlig innhold, null respekt for meg som forelder, ingen forståelse av konsekvenser. Dette er noe som har pågått lenge og vi fikk en del hjelp når han var mindreårig. Nå er han ,,voksen,, og mener han har alle rettigheter.  Jeg klarer ikke å bo sånn lenger. Derfor prøver jeg å gjøre det på mest skånsomt måte. 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

Går han på videregående? Hvis ikke, har du ingen forsørgerplikt overfor ham når han er fylt 18.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg blir kalt unner jeg ingen forelder. 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

Er jo ikke akkurat uvanlig at ungdommer kaller foreldrene sine stygge ting.. Må jo være noe mer enn verbal utagering, som faktisk ikke er så unormalt fra en tenåring?.. 

Anonymkode: b70df...bdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Far har fraskrevet seg alt ansvar for lenge siden. Jeg har stått alene i alle situasjoner. 

Han har lært at jeg er villig å strekkeg langt for at han skal få det han har behov for fordi jeg er den eneste person som er villig å stå og finne meg i hans oppførsel. 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

Det at far har fraskrevet seg alt ansvar er ingen grunn til at du ikke kan spørre sønn om han heller kan flytte til far. For det første trenger han egentlig ikke ta ansvar for en 18-åring, det holder med et sted å bo. For det andre (og viktigere) uavhengig av utfallet signaliserer du med et slikt spørsmål at du har fått nok. Du sår et frø i hodet hans om at du ikke kan tas som en selvfølge. Hans nærvær i hverdagen har mer ulemper enn fordeler for deg. Det er brutalt, men en nødvendig sannhet han trenger å ta til seg for relasjoner senere i livet.

Bidrar du ikke konstruktivt så lever du på nåde. Jo før man lærer seg det, jo bedre mennesker vil man knytte seg til.

Hvis spørsmålet om han kan flytte til far ikke ser ut til å nå inn i skallen på han, kan du si rett ut i fredstid at han er såpass krevende å bo med at du foretrekker at han fra sommeren flytter for seg selv. Og at dere to får mer glede av hverandre hvis dere kan møtes som to voksne i samme familie men ikke samme husholdninger. Dere kan gå på kafe og aktiviteter og du kan invitere han på søndagsmiddag. Men slik det er nå er det for mye.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Går han på videregående? Hvis ikke, har du ingen forsørgerplikt overfor ham når han er fylt 18.

Han går på Vgs og som sagt han er ikke utfordrende eller utagerende andre steder. Har mange venner, godt likt, velstelt, har en deltidsjobb og veldig glad og omsorgsfull med søsken og kjæledyr. 

Det er jeg som får skyld for alle nederlagene og det forventes at jeg skal finne meg i alt pga jeg er moren hans. 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er jo ikke akkurat uvanlig at ungdommer kaller foreldrene sine stygge ting.. Må jo være noe mer enn verbal utagering, som faktisk ikke er så unormalt fra en tenåring?.. 

Anonymkode: b70df...bdf

Dette er ikke vanlige stygge ting. Trusler, ting som inneholder seksualiserte krenkelser. Jeg ønsker ikke å skrive de, men tro meg det er ikke type bit-ch eller f...ck you. 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du virker ikke så veldig engasjert selv når du vil kaste tenåringen ut.

Anonymkode: 79f91...c54

Er du helt blåst? Vitner om null hjernekapasitet til DERE som mener hun er en dårlig mor som "kaster" sønnen ut!?!?!?

Han er VOKSEN og utagerende!!!! Han er ikke en liten 5 åring. Garantert et hodet høyere enn mor og noen kg større og. Kanskje hun er fysisk redd han?

Fei for dere egne dører alle dere som har så liten kunnskap som foreldre at de ikke evner seg å sette seg inn i andres situasjon?

TS, ta kontakt med BV. Eller kommunen. I mange kommuner finnes noe som heter ungbo. 

 

https://www.stavanger.kommune.no/helse-og-omsorg/barnevern/ungbo/

Lykke til!

Jeg synes synd i deg,ikke ditt voksne barn! Beskytt deg selv❤❤

Anonymkode: 8202a...6f5

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han går på Vgs og som sagt han er ikke utfordrende eller utagerende andre steder. Har mange venner, godt likt, velstelt, har en deltidsjobb og veldig glad og omsorgsfull med søsken og kjæledyr. 

Det er jeg som får skyld for alle nederlagene og det forventes at jeg skal finne meg i alt pga jeg er moren hans. 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

Hva slags nederlag er det han skylder på deg for? 

Anonymkode: 9cca7...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Det at far har fraskrevet seg alt ansvar er ingen grunn til at du ikke kan spørre sønn om han heller kan flytte til far. For det første trenger han egentlig ikke ta ansvar for en 18-åring, det holder med et sted å bo. For det andre (og viktigere) uavhengig av utfallet signaliserer du med et slikt spørsmål at du har fått nok. Du sår et frø i hodet hans om at du ikke kan tas som en selvfølge. Hans nærvær i hverdagen har mer ulemper enn fordeler for deg. Det er brutalt, men en nødvendig sannhet han trenger å ta til seg for relasjoner senere i livet.

Bidrar du ikke konstruktivt så lever du på nåde. Jo før man lærer seg det, jo bedre mennesker vil man knytte seg til.

Hvis spørsmålet om han kan flytte til far ikke ser ut til å nå inn i skallen på han, kan du si rett ut i fredstid at han er såpass krevende å bo med at du foretrekker at han fra sommeren flytter for seg selv. Og at dere to får mer glede av hverandre hvis dere kan møtes som to voksne i samme familie men ikke samme husholdninger. Dere kan gå på kafe og aktiviteter og du kan invitere han på søndagsmiddag. Men slik det er nå er det for mye.

Far bor ikke i samme by og ingen av de ønsker å bo sammen. 
Den dialogen skal jeg prøve meg på , men han mener at jeg svikter ham og at han ikke ønsker å flytte ut. At jeg overreagerer, at han ikkr mener det han sier osv

Anonymkode: 45834...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er jo ikke akkurat uvanlig at ungdommer kaller foreldrene sine stygge ting.. Må jo være noe mer enn verbal utagering, som faktisk ikke er så unormalt fra en tenåring?.. 

Anonymkode: b70df...bdf

I og med at barnevernet har anbefalt institusjon og politiet har vært involvert flere ganger, så er det neppe snakk om å rope "jævla drittkjerring" mens han tramper opp på rommet sitt. 

Anonymkode: 9c1e1...33a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...