Gå til innhold

Flytte ut 18 år ? Ufrivillig. Hvordan går man frem ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er desverre sånn at han er nødt å flytte ut pga diverse ting og hendelser. Jeg har prøvd alt, men den eneste løsningen er at vi ikke bor sammen. Jeg makter ikke å håndtere hans utfordringer alene lenger. Jeg skal selvfølgelig hjelpe med overgangen og det som trengs.

Hvordan går man frem ? Starter med en time på familiekontoret ? 

Anonymkode: 45834...76a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva prøver du å formidle med den tittelen? Snakker vi om en 18-årig sønn? Noen du har vært gift med i 18 år? 

Anonymkode: 70614...f63

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at din 18 år gamle sønn ikke vil flytte ut, men du vil at han skal flytte? Vi trenger mer info. Hvis han fortsatt går på videregående, enten skole eller er lærling, så har du fortsatt forsørgerplikt for ham selv om han er 18 år. Da vil det bli veldig dyrt for deg å flytte ham ut, siden du og far må betale alle utgiftene hans i egen bolig så lenge han ikke tjener (nok) egne penger.

Anonymkode: d5424...f58

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil ikke flytte ut. Pga diverse utfordringer og situasjoner som har oppstått der er det verbale utageringer med alvorlig innhold, null respekt for meg som forelder, ingen forståelse av konsekvenser. Dette er noe som har pågått lenge og vi fikk en del hjelp når han var mindreårig. Nå er han ,,voksen,, og mener han har alle rettigheter.  Jeg klarer ikke å bo sånn lenger. Derfor prøver jeg å gjøre det på mest skånsomt måte. 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mener du at din 18 år gamle sønn ikke vil flytte ut, men du vil at han skal flytte? Vi trenger mer info. Hvis han fortsatt går på videregående, enten skole eller er lærling, så har du fortsatt forsørgerplikt for ham selv om han er 18 år. Da vil det bli veldig dyrt for deg å flytte ham ut, siden du og far må betale alle utgiftene hans i egen bolig så lenge han ikke tjener (nok) egne penger.

Anonymkode: d5424...f58

Far er ikke veldig engasjert, men betaler barnebidrag. Jeg er også villig å betale en sum hvis det trengs. Han har en jobb der han tjener litt penger, men det er nok ikke nok for å bo alene. 

Er det sånn at jeg må forsørge han selv om situasjon hjemme er veldig vanskelig ? 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det sånn at jeg må forsørge han selv om situasjon hjemme er veldig vanskelig ? 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

Nei, han må ta kontakt med NAV hvis lønnen ikke strekker til, og få en form for ytelse der (sosialstønad e.l.). Du er ikke pliktig å forsørge ham når han er myndig. Men de fleste foreldre bidrar nok til 18-20-åringene sine ved behov.

Anonymkode: f595f...ff5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Far er ikke veldig engasjert, men betaler barnebidrag. Jeg er også villig å betale en sum hvis det trengs. Han har en jobb der han tjener litt penger, men det er nok ikke nok for å bo alene. 

Er det sånn at jeg må forsørge han selv om situasjon hjemme er veldig vanskelig ? 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

Ja, du har plikt til det. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor du tenker at han bør flytte ut? Hva med å skaffe han hjelp istedet? Du flytter bare problemet, når han egentlig trenger behandling.

Anonymkode: 1ad98...8c1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Far er ikke veldig engasjert, men betaler barnebidrag. Jeg er også villig å betale en sum hvis det trengs. Han har en jobb der han tjener litt penger, men det er nok ikke nok for å bo alene. 

Er det sånn at jeg må forsørge han selv om situasjon hjemme er veldig vanskelig ? 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

Ja, så lenge han går på videregående skole har du PLIKT å forsørge han. Det betyr at du må betale for både leie, strøm, osv til han er ferdig på skolen.

Anonymkode: 70614...f63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, han må ta kontakt med NAV hvis lønnen ikke strekker til, og få en form for ytelse der (sosialstønad e.l.). Du er ikke pliktig å forsørge ham når han er myndig. Men de fleste foreldre bidrar nok til 18-20-åringene sine ved behov.

Anonymkode: f595f...ff5

Jo, TS har plikt til det så lenge han går på videregående skole. Det står i loven. Ville vært annerledes hvis han ikke gikk på skole.

Anonymkode: 1ad98...8c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ikke har utrustet han for voksen livet med manglende oppdragelse så synes jeg egentlig det bare skulle mangle om ikke dere hjalp sønnen deres å bli selvstendig i egen leilighet.

Mine foreldre, tross mange av sine feil, var i det minste villige til å gjøre dette for meg fra jeg var 16-20. 

Anonymkode: 8e3aa...057

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, TS har plikt til det så lenge han går på videregående skole. Det står i loven. Ville vært annerledes hvis han ikke gikk på skole.

Anonymkode: 1ad98...8c1

Og for de som ikke tror på det eller ikke har hjerne nok til å finne det selv

https://lovdata.no/lov/1981-04-08-7/§68

Anonymkode: 70614...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er desverre sånn at han er nødt å flytte ut pga diverse ting og hendelser. Jeg har prøvd alt, men den eneste løsningen er at vi ikke bor sammen. Jeg makter ikke å håndtere hans utfordringer alene lenger. Jeg skal selvfølgelig hjelpe med overgangen og det som trengs.

Hvordan går man frem ? Starter med en time på familiekontoret ? 

Anonymkode: 45834...76a

Så istedenfor å hjelpe barnet ditt med utfordringer lar du barnet seile sin egen sjø?????

Wow bare wow

Anonymkode: 79f91...c54

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede en konflikt gående fordi han ikke ønsker å flytte ut. Jeg tror du må belage deg på gjentagende og tydelig kommunikasjon: Jeg ønsker at du flytter ut. Du kan ikke bo med meg mere.

Gi han tid, konsekvenser og forbered deg på å sette makt bak; f. Eks bytting av lås.

Om han er helt på slutten av Videregående, tenker jeg det er naturlig å varsle at han har ut skolegangen, og noen måneder på seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han vil ikke flytte ut. Pga diverse utfordringer og situasjoner som har oppstått der er det verbale utageringer med alvorlig innhold, null respekt for meg som forelder, ingen forståelse av konsekvenser. Dette er noe som har pågått lenge og vi fikk en del hjelp når han var mindreårig. Nå er han ,,voksen,, og mener han har alle rettigheter.  Jeg klarer ikke å bo sånn lenger. Derfor prøver jeg å gjøre det på mest skånsomt måte. 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

Snakk med barnevernet de kan og hjelpe etter fylte 18 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Far er ikke veldig engasjert, men betaler barnebidrag. Jeg er også villig å betale en sum hvis det trengs. Han har en jobb der han tjener litt penger, men det er nok ikke nok for å bo alene. 

Er det sånn at jeg må forsørge han selv om situasjon hjemme er veldig vanskelig ? 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

Ja du og far er da bidragspliktig til barnet

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på leiligheter til leie osv. Hjelp han å søke om ufør og arbeidsledig o.l om dette trenges. Hør med nav og kommunen/tildelingskontoret ellers hva de kan bistå med. 

Tenker dette blir bra for både sønnen din og dere foreldre👏💪 Få han til å stå på egne bein utenfor hjemmet om grensesetting ellers hjemme ikke fungerer. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jo, TS har plikt til det så lenge han går på videregående skole. Det står i loven. Ville vært annerledes hvis han ikke gikk på skole.

Anonymkode: 1ad98...8c1

Hvor står det at han går på skole?

Anonymkode: 8d2b6...cac

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Far er ikke veldig engasjert, men betaler barnebidrag. Jeg er også villig å betale en sum hvis det trengs. Han har en jobb der han tjener litt penger, men det er nok ikke nok for å bo alene. 

Er det sånn at jeg må forsørge han selv om situasjon hjemme er veldig vanskelig ? 

ts 

Anonymkode: 45834...76a

Akkurat nå virker det som dere har litt konflikter og du er gjerrig og tror du vil få bedre råd ved at tenåringen flytter.

Anonymkode: 79f91...c54

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at han selv må undertegne alle papirer! Det er ikke dere som må stå ansvarlig i kontrakter mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få han til å bestille en time på Nav for veiledende samtale. Bli med og legg fram problemet. 

Anonymkode: a51d5...444

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...