Gå til innhold

Har vi dårlige hygienerutiner på barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes du vasker uviktige ting men hopper over viktige ting... Ansikt holder å vaske hvis det er synlig skittent/klissete, og ører skal ikke vaskes så mye, det gir mer ørevoks. Tørk bort med en myk og fuktig klut hvis det er synlig ørevoks eller møkk. 

Men underlivet er viktig å vaske - barn er ikke så flinke til å tørke seg etter dobesøk at det gjør noe... De bør vaske seg nedentil med klut og vann (ikke såpe) morgen og kveld. Fireåringen min vasker selv med kluten nå. 

Anonymkode: a6f38...4f0

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når barnet gikk i barnehage badet jeg hun hver kveld. Hadde sand i håret hele tiden. 
 

Barneskolen badet hun kanskje 3  dager i uka. 
Truse skiftet hver dag. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Stort sett hver dag. Men bare i kriker og kroker, ikke inni. Fordi det er jeg vant til fra min oppvekst..  ørene blir fort skitne.

Anonymkode: f9901...6db

Merkelig at du er så opptatt av ørene, men ikke underlivet. Små barn tørker seg ikke skikkelig på toalettet, så kommer det noen dråper fordi de må tisse mer enn de tror på vei til do, så svetter det det litt og de er slett ikke så rene som du tror. Det normale er at barn vaskes i underlivet (trenger ikke være med såpe) hver dag. Det handler også om å få inn gode vaner, når de er 7-8-9 år og gjør det selv er det for sent. Mange barn lukter surt fordi de blir vasket for dårlig.

Sofakona skrev (22 minutter siden):

Dere som.dusjer/ vasker barna ned til hverdag..

Vasker dere underlivet deres også hverdag?

Selvfølgelig gjør jeg det. Vasker underlivet og bytter truse hver dag,

Anonymkode: aa95b...94d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Stort sett hver dag. Men bare i kriker og kroker, ikke inni. Fordi det er jeg vant til fra min oppvekst..  ørene blir fort skitne.

Anonymkode: f9901...6db

Så ørene er mer viktig enn underlivet hvor det kommer tiss og avføring ut av hver dag? Det er det merkeligste jeg har hørt rundt hygiene for barn.

Anonymkode: 67bf3...df3

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (46 minutter siden):

Dere som.dusjer/ vasker barna ned til hverdag..

Vasker dere underlivet deres også hverdag?

Selvfølgelig! Noe annet ville vært utenkelig!

Anonymkode: df268...5f8

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker bleiebarn med klut m olje i stumpen hver morgen og kveld + etter bæsjebleie. Større barn tar en kjapp vask med klut og vann nedetil etter ansiktsvask om kvelden. Bader/dusjer ca to ganger pr uke. Synes ikke TS sine rutiner høres uhygieniske ut. Hadde kanskje vasket over med klut og vann etter våtserviett, men det er mer av hensyn til huden. 

Mine unger har sart hud og tåler ikke for mye våtserviett men det er sikkert veldig forskjellig 🙂 Husker de sa på helsestasjon i barselgruppe at babyer og små barn generelt bades alt for mye og at det tørker ut huden selv om man har olje i vannet. 

Din tante hører muligens til en annen generasjon? Før ble jo ungene vasket med såpestykke hver dag, noe som førte til mye kløe og tørr hud har jeg hørt. 

Anonymkode: 42da2...fe1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her bader vi bare en gang i uken, men har nedentilvask hver kveld. Går det flere dager uten blir de veldig fort såre. De er 5 og 7 år og har lært å gjøre det selv med klut og vann eller våtservietter.

Dere som dropper nedentilvasken- blir ikke barna såre nedentil da?

Og savner fortsatt svar på hvorfor det er så viktig å vaske ørene hver dag. Noen barn har mye ørevoks andre lite. De med mye har derimot oftere ørebetennelser fremfor de ned lite er min erfaring🙂 Ørevoksen er der av en grunn. Men klart, det ser ikke pent ut om der er så mye at det tyter ut da.

 

Anonymkode: 65e4b...2a2

Aldri opplevd. 

Anonymkode: 0ed14...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å bestemme at det bare er dusj —2 ganger er rart, vi dusjer etter behov, noen ganger hver dag og koen ganger annenhver dag. Men jo barm lukter surt 

Anonymkode: ef80d...9ec

De lukter ikke "surt" av små unger som bader et par ganger i uka! Nå må du gi deg! De lukter normalt og bare menneske. Hvis ungene dine lukter surt, må det være noe du gir dem i kostholdet.

Det er bare det at en del mennesker i dag (som du) ikke lenger takler og tåler lukten av naturlig hud og kropp. Det må lukte (eller stinke) såpe og parfyme lange veier, ellers anser de det for å være "skittent". Selvsagt skal man vaske seg når det lukter svette eller man har blitt veldig svett og skitten, men det er IKKE noen grunn til å gå rundt og stinke sterkt som et syntetisk fruktfat, og den stanken må man fornye hver dag ellers anser man ikke lukten for sterk nok og derfor er man ikke "ren nok"....

Det er sånn det er blitt. Livredde for alt som ikke oser av parfyme. Folk bruker jo f.eks supersterkt parfymerte skyllemidler på klærne sine, både undertøy, klær, sengetøy, håndklær og alt, fordi om det ikke oser syntetisk parfyme av det, anser de det ikke for "skikkelig rent". Grøss.

Jeg bruker parfymefrie vaskemidler og skyllemiddel til vaskemaskinen, og bruker parfymefri shampo til vask av håret. Men sånne som deg hadde vel tenkt at "hun der må være møkkete og har sikkert ikke vasket seg for det lukter ikke parfyme".

Endret av Million
la til noe
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De vasker ansikt og pusser tenner morgen og kveld. Vasker hender etter dobesøk og når de kommer inn i huset. Vasker ørene hver dag.

Har de gjort nr 2 vasker jeg med våtserviett der bak. De dusjer ca 2 ganger i uken.

De er 3 og 6 år. Jeg mener at så små barn ikke trenger å dusjes hver dag. Min tante har vært her og passet barna, og er tydeligvis sjokkert over at de ikke vaskes med klut nedentil hver kveld.

Når de blir litt eldre vil det jo bli naturlig å dusje hver dag. Men driver alle og klutvasker barna nedentil  hver dag? Er det vi som hae sviktet totalt her??

Anonymkode: f9901...6db

De som dusjer barna hver dag tror sikkert det er riktig, men det er totalt feil. Det du gjør er korrekt, ingen har behov for å dusje mer enn 2 ganger i uka og dette har ikke kun med renslighet å gjøre,men det å bygge kroppens immunforsvar. En grunn til at folk oftere er syke og har dårligere motstandsdyktighet mot bakterier er overdreven renslighet, kroppen trenger noen urensligheter å bassillusker å kjempe mot for å bygge opp en sterk motstandsdyktighet. Jeg dusjer aldri mer enn et par ganger i uken, og vasker håret et par ganger i mnd.

Anonymkode: 8de8f...fc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når barn ikke bades eller dusjes hver dag bør underlivet vaskes med klut i hvert fall. Og de som sier at små barn ikke lukter, jo de gjør det. Kanskje ikke svette, men litt sånn sur lukt. Jeg har alltid bada/ dusja mine hver dag. Synes det er en god rutine, og nå når de er 10-11 går de automatisk i dusjen selv hver kveld:) 

Anonymkode: 50805...f72

Da tipper jeg barna dine kommer til å være av de som får alt av sykdommer og slike ting som "går". Du gir de et dårlig immunforsvar, det vil jeg si er veldig mye dårligere foreldre enn de som dusjer barna sjeldnere og lar de bygge et godt immunforsvar.

Anonymkode: 8de8f...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagealder var våre barn så mye møkkete/lukt at de dusjet ca annenhver dag. Vasket tiss/rumpe med klut hver kveld og byttet truse. Rene klær hver dag uansett.

På skolen møkker de seg ikke like mye ned og klærne kunne ofte brukes flere ganger.

Iallfall våre barn i barnehagen:

Sand i håret, sand/møkk overalt når de hadde lekt ute. Solkrem på sommeren som må av. Ruller seg på bakken/skogbunn. Usikker på hvor godt de tørket seg på dobesøk i barnehagen. Når de satt på do, var buksa inntil doen der kunne det ha kommet noen dråper urin fra forrige barn...

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, selvsagt. Gjør ikke alle voksne det? 

Anonymkode: 50805...f72

Nei, jeg forelsket meg i en mann som måtte læres opp til det.. skulle gjerne sluppet det!

Barna vasker ansikt, armhuler og underliv med klut med vann hver kveld og tar på nytt undertøy før legging. Dusjes ca annenhver dag, men vasker ikke håret mer enn 1-3 ganger i uken, vinterstid. Bruker dusjolje og ikke såpe på kroppen.

Sommerstid spyles eller dusjes de oftere, de bor jo i sandkassa uansett vær og vind.

Anonymkode: fdb5d...eb7

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Vi går jo og bærer på milliarder av snille og viktige bakterier som beskytter oss mot soppinfeksjoner og farlige bakterieinfeksjoner,hver gang vi dusjer så fjerner vi disse og kroppen må bygge opp disse på nytt. En annen ting er at huden blir skadelidende, spør hvem du vil av verdens hudleger så vil ingen av disse anbefale dusj hver dag. Eksem,tørr hud og det beskyttende fettlaget vi har i huden vaskes vekk hver dag. Da snakker vi på grensen til barnemishandling og lære opp barna til daglig dusjing.

Anonymkode: 8de8f...fc3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres litt lite ute for min del, både med hyppighet på dusjing og ingen vask. Det med ørene var spesielt. 

De som sier at barn ikke lukter tar feil, hadde selv et barn so, luktet svette når det var rundt 7 år, det måtte begynne med en mild deodorant og dusjes hver dag, selv ull trøyene måtte skiftes daglig.

Og kjent på flere av barans venner/ både i barnehage og skolen at de lukter "uvasket". 

Hygienen har endret seg føler jeg, dette med rene klær og rent hår bl.a. Ser barn i barnehage og skolen som kommer fra morningen av med flekkete klær og uvasket hår. Vi vokse ville vel ikke gjort det selv ?

Anonymkode: 4b345...dd4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har aldri vasket mine nedentil med klut etter at de sluttet med bleier. Underlivet vaskes når de dusjer. Ren truse hver dag. Dusjer 2-3 ganger i uken.

Man kjenner jo når de lukter, så justerer man dusjehyppighet etter det. Dette er da ikke så vanskelig?

Anonymkode: c042b...e8f

Enig. Så lenge mine har vært barn, har de dusket/badet hver søndag. Men vi ser det også an, etter en dag på stranda dusjer alle, for eksempel. Når de eldste har kommet i puberteten, har de helt selv begynt å dusje hver dag, og da er jeg enig i at det trengs. 

Ingen vasker underlivet med klut her i huset, verken barn eller voksne. Dere som gjør det på jenter, vasker dere mellom kjønnsleppene eller utenpå?

Anonymkode: 75725...758

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker selvfølgelig barna nedentil hver dag! Gjør du ikke det på deg selv??

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi vasker underlivet til 4 åringen kjapt med engangsklut hver dag. Har litt vann og evt litt babyolje på. Er ikke alltid barnet tørker seg så godt selv etter dobesøk. 

Anonymkode: ad035...e03

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har barn i barnehagen som lukter surt,best med barn som lukter rent og ser rene ut.

Anonymkode: 37403...487

Det finns mellomting og da. En unge som stinker såpe og tøyskyllemiddel er ikke kult. 

Anonymkode: 58a2a...027

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna på 5 og 8 dusjer to ganger i uka. De dagene de ikke dusjer vaskes de med klut og vann. Ansikt, bak ører, under armer, foran og bak nedentil. De tørker seg selv på do, men går gjerne over hos 5-åringen(snart 6). Nedentilvask hver dag er viktig for ikke å bli sår. De ble jo vasket da de brukte bleier og jeg vasker meg også selv på samme måte de dagene jeg ikke dusjer, dusjer selv annenhver dag.

Anonymkode: 511b4...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker hverken barna (som ikke bruker bleier) eller meg selv nedentil hver dag 🙈 

Dvs, jeg bruker våtserviett på barna etter bæsj, og vi har spyledo så jeg får meg en vask på daglig basis. Men generelt vasker vi oss tydeligvis langt mindre enn folk flest 🙈 

Ingen av oss lukter hverken surt eller ekkelt. Har både venner og familie som flyr inn og ut her på daglig basis, aldri fått noen klager 🤭 Dusjer selvfølgelig etter trening eller møkkete arbeid, men ellers blir det gjerne et par ganger i uka. 

En del av dere som dusjer minst daglig må ha veldig tørr hud etterhvert 🤔

Anonymkode: 9b809...e96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...