Gå til innhold

Har vi dårlige hygienerutiner på barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke den overdrevne ørevasken.

Anonymkode: e394f...d60

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har barn i barnehagen som lukter surt,best med barn som lukter rent og ser rene ut.

Anonymkode: 37403...487

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OK det du gjør. Her ble det gjort akkurat det samme, men dusj og hårvask en gang i uken frem til pubertet.

Etter trening eller aktiviteter som fremkalte svette ble kroppen dusjet. Rene sokker og undertøy hver dag. Vasket også føtter hvis det luktet tåfis. Da barnet var baby var det også bading kun en gang i uken. Det er helt unødvendig å bade babyer hver dag.

Barnet fikk heller ikke morsmelk og har nesten aldri vært syk. Barnet er nå 11 år og jeg kan telle på en hånd antall ganger hun har vært syk.
Barn som går rundt med snørr rennende ut av nesen som ligger på overleppen flere timer: hvorfor tørker ikke foreldrene snørret vekk? Nå sporer jeg av her, men har vært flink med håndhygiene og å dekke til halsen.

Anonymkode: f6dc7...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dusjes fireåringen kjapt hver kveld. Som regel uten såpe, bare spyler over underliv, hender og føtter. Ansiktet vaskes med klut. 
Hårvask 2-3 ganger i uka/ved behov. (Hun har hår til rumpa, tar lang tid å tørke).

Flere her som sier at småbarn ikke lukter. Da er det noe galt med luktesansen deres. Småbarn både lukter fra underlivet og føttene etter en hel dag. Har de svettet i løpet av dagen lukter de surt. 
Synes det er merkelig å ta på rent undertøy uten en kjapp kroppsvask først. De er virkelig ikke så flinke til å tørke seg etter dobesøk…

Anonymkode: c6a4b...c9a

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal vente med å vaske underlivet til det lukter så venter man for lenge. Underlivet tar ikke skade av å vaskes med en fuktig klut, og jeg tenker som flere andre her at det er kjempeviktig å gi barna gode hygienerutiner fra tidlig av - for når de nærmer seg prepubertal alder er det mange som synes de allerede etablerte rutinene er kjedelige og da hjelper det hvertfall ikke å skulle legge til flere steg. Synes også det at man ikke lukter sine egne barn er en dårlig indikator å gå etter, er mange som lukter myye mer enn de er klar over selv. Har man spesialhud eller blir fort tørr så bruker man en passende fuktighetskrem fremfor å unngå og vaske seg/barna sine. Alt med måte, noen er jo også overdreven med vaskingen. Men både gutter og jenter får smegma nedentil og jeg kan ikke skjønne at man ønsker at barna skal gå med det i dagesvis

Anonymkode: a407a...9f3

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bader 4 åringen 1-2 ganger i uken. Om sommeren kan det bli mye oftere, pga sand og støv.

Bytter truser, sokker og resten av klærne nytt hver dag. 

Vasker hender når barnet kommer hjem fra bhg, ellers etter dobesøk, og ofte før vi spiser. 

Grer håret hver dag og vasker ansikt både morgen og kveld. 

Pusser tenner hver kveld. 

Tenker dette må være godkjent!

Anonymkode: 99bbe...c06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 

Pusser tenner hver kveld. 

Tenker dette må være godkjent!

Anonymkode: 99bbe...c06

Det bør vel pusses morgen og kveld 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bader vi bare en gang i uken, men har nedentilvask hver kveld. Går det flere dager uten blir de veldig fort såre. De er 5 og 7 år og har lært å gjøre det selv med klut og vann eller våtservietter.

Dere som dropper nedentilvasken- blir ikke barna såre nedentil da?

Og savner fortsatt svar på hvorfor det er så viktig å vaske ørene hver dag. Noen barn har mye ørevoks andre lite. De med mye har derimot oftere ørebetennelser fremfor de ned lite er min erfaring🙂 Ørevoksen er der av en grunn. Men klart, det ser ikke pent ut om der er så mye at det tyter ut da.

 

Anonymkode: 65e4b...2a2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg synes det er uhygienisk. Mine tre dusjer/bader hver dag og går alltid i rent tøy. 

Anonymkode: 30c07...e33

Så små trenger ikke å dusje hver dag. Men jeg synes de må lære å klutvaske seg selv daglig når de har begynt å gå på do selv.

Våre dusjer annenhver dag og har klutvask de andre dagene.

Pusser selvsagt tenner morgen og kveld.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barn ikke bades eller dusjes hver dag bør underlivet vaskes med klut i hvert fall. Og de som sier at små barn ikke lukter, jo de gjør det. Kanskje ikke svette, men litt sånn sur lukt. Jeg har alltid bada/ dusja mine hver dag. Synes det er en god rutine, og nå når de er 10-11 går de automatisk i dusjen selv hver kveld:) 

Anonymkode: 50805...f72

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som.dusjer/ vasker barna ned til hverdag..

Vasker dere underlivet deres også hverdag?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har hatt fire barn i hus og har jobbet mange år i barnehage. Barn i den alderen er ikke alltid veldig nøye ved dobesøk, verken hjemme eller i barnehagen (eller i småskolen). Så jeg synes skylling av underlivet bør være en daglig greie (trenger ikke såpe, derfor jeg ikke skriver "vask").

Her skylte vi om kvelden og tok på ren truse. Ekkelt å legge seg med truse med litt småskvett i fra hele dagen. 

Hårvask og full såpevask er ofte ikke nødvendig på barn vinterstid, men å skylle underlivet og å vaske hår før det lukter hodebunn, det er minimum synes jeg.

Håndvask og tannpuss kommer utenom.

Anonymkode: 52ab4...ed9

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (4 minutter siden):

Dere som.dusjer/ vasker barna ned til hverdag..

Vasker dere underlivet deres også hverdag?

Ja, selvsagt. Gjør ikke alle voksne det? 

Anonymkode: 50805...f72

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (5 minutter siden):

Dere som.dusjer/ vasker barna ned til hverdag..

Vasker dere underlivet deres også hverdag?

Eh, ja. Enten dusj eller klut og rent vann. 

Anonymkode: a6f38...4f0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (6 minutter siden):

Dere som.dusjer/ vasker barna ned til hverdag..

Vasker dere underlivet deres også hverdag?

Ja, selvfølgelig.

Anonymkode: 52ab4...ed9

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er faktisk ikke bra å dusje bade hver dag. Vi har et barn med eksem og psoriasis fikk klar beskjed bad/dusj 2 ganger i uka. Ellers bruk klutt og vann. 

Anonymkode: b5fe5...1eb

Ja men da har jo barnet eksem, da er det noe annet

Anonymkode: ef80d...9ec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine er 5 og 3, og vi vasker med klut hver dag, både nedentil, under armene og i ansiktet. Det er for å få inn gode rutiner og gjøre dem vant med at man skal vaske seg hver dag. I tillegg så dusjer de ca hver tredje dag, skifter truse hver dag, vasker hender etter dobesøk og pusser tenner morgen og kveld. Synes ikke dine rutiner er dårlige.

Anonymkode: 7da60...1ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (19 minutter siden):

Så små trenger ikke å dusje hver dag. Men jeg synes de må lære å klutvaske seg selv daglig når de har begynt å gå på do selv.

Våre dusjer annenhver dag og har klutvask de andre dagene.

Pusser selvsagt tenner morgen og kveld.

Tja noen små barn trenger p dusje mer enn andre

Anonymkode: ef80d...9ec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bestemme at det bare er dusj —2 ganger er rart, vi dusjer etter behov, noen ganger hver dag og koen ganger annenhver dag. Men jo barm lukter surt 

Anonymkode: ef80d...9ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge sønnen min brukte bleier, ble det jo naturligvis vasket med enten klut og såpevann eller våtservietter både foran og bak hver dag, gjerne flere ganger daglig (ved bleiebytte). Men etter at bleiene ble kuttet ut da han var 3,5 år, ble det stort sett brukt toalettpapir og en våtserviett i blant bak. Foran fikk være i fred til badedag, noe som var ca to ganger i uka. Om ikke noe skjedde da, så et ekstra bad ble nødvendig. Som f.eks feber med svetting eller et gjørmebad ute.

Synes 2 ganger i uka på så små barn er helt fint. Man skal ikke tørke ut huden deres helt heller. 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...