Gå til innhold

Naboer har stjålet katten vår, nekter å levere den tilbake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts lar katten gå fritt ute. Den kan bli påkjørt, skadet i slosskamp og tatt av rev eller grevling, for å nevne noe. At naboen forer, koser og slipper inn til seg selv er det minste problemet.

Anonymkode: 1fa2e...8b8

Det er da ikke greit å ta inn andres katter. Det er det faktisk ikke!

Anonymkode: 7cce9...bb8

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har 3 katter som jeg er veldig glad i, men hvis en av de hadde flyttet ut så tror jeg at jeg hadde akseptert det. Altså hvis det nå er slik at katten har gått inn og ut hos de daglig uten å stikke innom deg på flere uker? Om katten kostet penger ville jeg bedt om de pengene og skrevet en salgskontrakt. 

Anonymkode: ce014...b52

Jeg tenkte det samme.

Katten må jo ha det veldig godt der om den ikke gidde å komme hjemom når den er ute..

Jeg hadde akseptert det. Men passet på at de nye eierne ble ansvarlige for den og de utgifter den måtte føre med seg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er da ikke greit å ta inn andres katter. Det er det faktisk ikke!

Anonymkode: 7cce9...bb8

Man skal også være snill mot dyra. Det er ikke slemt å ta vare på en katt som mjauer og vil inn, spesielt hvis det er kaldt ute.kan Katter få helseskade av å være ute når det er kaldt, også i kort tid.

Generelt er jeg irritert over at katter blir sett på som lavstatushusdyr som liksom «klarer seg selv». En katt har ikke godt av å være uten tilsyn lenge. Eller bli sluppet ut fritt i omgivelser eier ikke kontrollerer. Alle som har sett en enslig katt mot skjæreflokk vet noe om hvorfor det er veldig ugreit.

Anonymkode: 1fa2e...8b8

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja jeg bryr meg så klart om katten . Men har ikke noe ønske om at de skal overta han. Han hører hjemme hos oss. Han er sikkert der på grunn av mating, og han har løpt bort til meg noen ganger men da har hun jeg snakket med kommet fort og bært han hjem til seg. Ja, jeg er sikkert egoistisk, men pus skal hjem til oss. Skjønner barna blir lei seg, men barn kan da ikke få det som de vil hele tiden. Vil de ha katt får de skaffe en selv på lovlig måte.

Anonymkode: 7cce9...bb8

Hvis dette er sant. Hvorfor skrev du ikke det i åpningsinnlegget? 

Eller er det noe du finner på etter å ha fått kommentarer på at den nok har det bedre der i og med at den ikke kommer hjem?.

Anonymkode: c51bb...d4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man skal også være snill mot dyra. Det er ikke slemt å ta vare på en katt som mjauer og vil inn, spesielt hvis det er kaldt ute.kan Katter få helseskade av å være ute når det er kaldt, også i kort tid.

Generelt er jeg irritert over at katter blir sett på som lavstatushusdyr som liksom «klarer seg selv». En katt har ikke godt av å være uten tilsyn lenge. Eller bli sluppet ut fritt i omgivelser eier ikke kontrollerer. Alle som har sett en enslig katt mot skjæreflokk vet noe om hvorfor det er veldig ugreit.

Anonymkode: 1fa2e...8b8

Katter er ganske smarte, men samtidig passe late. De går der hvor det finnes mat.

Finner de et sted der det serveres mat, er sjansen stor for at de kommer tilbake.

Det finnes nok "hva skjer i hurramegrundt" steder på Facebook, så det er nok poster av "har noen sett Skrulle, katten min" der. Om det ikke er 20 minusgrader og du virkelig SER at katten lider, så er sannsynligheten STOR for at den finner veien tilbake til der den faktisk bor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis dette er sant. Hvorfor skrev du ikke det i åpningsinnlegget? 

Eller er det noe du finner på etter å ha fått kommentarer på at den nok har det bedre der i og med at den ikke kommer hjem?.

Anonymkode: c51bb...d4b

Det er sant. Ikke alt man husker å skrive med en gang. Den har da bare vært i nabolaget når den har vært ute, og kommet inn hver kveld når jeg har ropt, og plutselig en dag kom den ikke, så de har nok tatt den og tatt den med inn

Anonymkode: 7cce9...bb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

imagineme skrev (4 minutter siden):

Katter er ganske smarte, men samtidig passe late. De går der hvor det finnes mat.

Finner de et sted der det serveres mat, er sjansen stor for at de kommer tilbake.

Det finnes nok "hva skjer i hurramegrundt" steder på Facebook, så det er nok poster av "har noen sett Skrulle, katten min" der. Om det ikke er 20 minusgrader og du virkelig SER at katten lider, så er sannsynligheten STOR for at den finner veien tilbake til der den faktisk bor.

Og at noen andre forer, koser og tar inn katten er et veldig lite problem for katters dyrevelferd! Hvorfor tenker katteeiere at det ikke er så farlig om katten blir påkjørt eller tatt av rev, som jo er reell risiko for katter som blir sluppet fritt?

Anonymkode: 1fa2e...8b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og at noen andre forer, koser og tar inn katten er et veldig lite problem for katters dyrevelferd! Hvorfor tenker katteeiere at det ikke er så farlig om katten blir påkjørt eller tatt av rev, som jo er reell risiko for katter som blir sluppet fritt?

Anonymkode: 1fa2e...8b8

Var det et spørsmål eller en kommentar? Litt usikker? 🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

imagineme skrev (Akkurat nå):

Var det et spørsmål eller en kommentar? Litt usikker? 🤔

Litt begge, er du katteeier som slipper ut pus kan du godt svare på hvorfor du tenker det er greit å utsette dyret ditt for den risikoen.

Anonymkode: 1fa2e...8b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare gått rett inn i huset å hente den jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er sprøtt med folk som stjeler seg en katt fra gata. Altså, det er jo ikke veldig vanskelig å få seg en egen katt? Det er jo alltid noen som har kattunger som selges billig eller gis bort gratis - og det bør ikke være vanskelig å finne en voksen katt som trenger omplassering. Faktisk den enkleste sak i verden. Hvis du ikke tar deg det bryet en gang - å finne en katt som faktisk trenger en ny eier - så har jeg veldig lite tro på at du gidder så mye annet for katten heller. Som oppfølging av veterinær, lese deg opp på behov osv. Det er ingenting som tyder på at dette blir en bedre eier enn opprinnelig eier i alle fall.

Da snakker jeg selvsagt ikke om helt ekstreme tilfeller, det noen stjeler en katt vekk fra dyremishandlere for eksempel. Men folk som stjeler katter fra vanlige hjem. Klart pus går dit den får den beste maten, men det betyr ikke at det er det beste hjemmet for den. 

Håper Politiet tropper opp på døra, beviser at det er din katt og sørger for at du får den hjem. 

Anonymkode: 4c30e...c69

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (2 timer siden):

Altså, joda "katter velger selv sine eiere" og "katten koser seg sikkert hos naboen" - men nabodama står jo å nekter for at det er TS sin katt! Det alene tyder jo på at hun nok ikke har vært helt uskyldig i dette husbyttet som katten har foretatt. 

 

Samtidig sier naboen at hun ikke vil kvitte seg med katten for da blir barna så lei seg... Hun innrømmer indirekte der at det ikke er hennes katt,

Anonymkode: fc5cb...0e8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Litt begge, er du katteeier som slipper ut pus kan du godt svare på hvorfor du tenker det er greit å utsette dyret ditt for den risikoen.

Anonymkode: 1fa2e...8b8

Det er vel en risiko med alt? Jeg har hatt flere katter opp i gjennom årene. Noen katter har alltid holdt seg i nærheten. Noen har vært borte i ukesvis og kommet tilbake. Noen har aldri kommet tilbake. Noen ukjente katter har kommet til. Aldri matet de før man har fått tatt en god kikk på de. Ser de veldig bra ut og ser ut til å ha et hjem, så får de ikke mat. Ser de ekstremt ustelte ut og er "sultne som ulver" får de mat. Etter hvert tas de med til dyrlege for å sjekke for chip og generell helsesjekk. Har de ikke chip, legges melding ut på nevnte facebook sider. Får man ikke napp der har katten et nytt hjem. Stort sett hannkatter som drifter avgårde og de kastreres samtidig som de får et nytt hjem.

Som sagt - risiko for alt. Alle dyr er EGENTLIG ment for å leve fritt - bortsett fra de dyrene vi mennesker har vært så grådige å avle opp til å bli husdyr. 

Så, vi kan egentlig takke oss selv.

Svar/kommentar nok? 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og at noen andre forer, koser og tar inn katten er et veldig lite problem for katters dyrevelferd!

Nei, det er et stort problem for katters dyrevelferd, for hvis de lokker med godismat de ikke skal ha i store mengder, så blir katten feilernært og syk. Mange katter får i seg mat hjemme og så hos to-tre-fire "snille" naboer i tillegg som synes katten "mjauer så sårt og er sååå ivrig og sulten på maten"🙄Man skal ALDRI fore katter som kommer på døra, med mindre de er åpenbart forlatt, og da kjører man dem straks til dyrebeskyttelsen/dyrlegen for å sjekke chip. 

Anonymkode: 4e412...c8c

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Ta bedre vare på katten"? Hvorfor antar du at ts ikke tar vare på katten?

Anonymkode: d8288...7e8

Det synes jo på katten 

Anonymkode: 18ec4...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det synes jo på katten 

Anonymkode: 18ec4...aa6

Han fikk jo nok mat her hjemme  før de tok han, han så ikke mager og utsultet ut.

Anonymkode: 7cce9...bb8

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heng ut naboen på facebook med fullt navn :) Skriv noe som "Ville bare informere om at Vera Jensen i Solveien 8 er en tyv, hun har stjålet katten min. Saken er anmeldt politiet. Så pass godt på kattene deres, dere som bor i nabolaget, og sørg for at den er chippet!" 

Anonymkode: 6513a...ceb

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (25 minutter siden):

Hadde bare gått rett inn i huset å hente den jeg.

Brutt deg inn da? Du vet at det er ulovlig eller? Ts skrev jo at hun smalt døra igjen i trynet på henne. 

Anonymkode: 6513a...ceb

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

imagineme skrev (38 minutter siden):

Det finnes nok "hva skjer i hurramegrundt" steder på Facebook, så det er nok poster av "har noen sett Skrulle, katten min" der. Om det ikke er 20 minusgrader og du virkelig SER at katten lider, så er sannsynligheten STOR for at den finner veien tilbake til der den faktisk bor.

Liten avsporing, men vår lokale «det skjer»-gruppe på Facebook gikk faktisk under navnet «kattegruppa» her i huset en periode. Det var nemlig 90 prosent «har noen sett Skrulle» og «Hvem eier denne katten» 😅

Anonymkode: 4c30e...c69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Brutt deg inn da? Du vet at det er ulovlig eller? Ts skrev jo at hun smalt døra igjen i trynet på henne. 

Anonymkode: 6513a...ceb

Om du vet at katten er der, så hadde jeg gått rett inn når døren var ulåst , dyr er jo familie medlem, man vet jo ikke om de er snille med katten heller. 

Endret av Blåmonster
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...