Gå til innhold

Hvor langt skal man strekke seg for å imøtekomme en sjalu partner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du gamle elskere som venner på FB når du ikke har hatt kontakt med dem på mange år? 

Nei, si det. Husker ikke når vi ble FB-venner. Kanskje de sendte meg en venneforesprøsel en gang da FB var nytt. Jeg tenker nok ikke på dem som «gamle elskere». Jeg har vel ikke tenkt på kjærester fra ungdomsskolen og vgs som trusler i et langt ekteskap. Vi er i femtiårene. Jeg aner ikke hva hans tenåringskjærester heter en gang.

Anonymkode: fa4af...a9f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ingenting har skjedd, og det derfor jeg ikke skjønner noenting av dette. Han har jo gnaget om dette gjennom årene, av og på, men nå har det blitt skikkelig ille og på et helt nytt nivå.

Anonymkode: fa4af...a9f

Min erfaring er at slike når slike ting plutselig eskalerer er det en form for projisering, og at han er utro/flørter/er på vei inn i utroskap. Denne sammenhengen er så sterk, at jeg mener det er legitim grunn for å spionere på han og sjekke hva han egentlig driver med på sosiale medier og når dere ikke er sammen. 

Anonymkode: fa183...aaa

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, si det. Husker ikke når vi ble FB-venner. Kanskje de sendte meg en venneforesprøsel en gang da FB var nytt. Jeg tenker nok ikke på dem som «gamle elskere». Jeg har vel ikke tenkt på kjærester fra ungdomsskolen og vgs som trusler i et langt ekteskap. Vi er i femtiårene. Jeg aner ikke hva hans tenåringskjærester heter en gang.

Anonymkode: fa4af...a9f

Men hva er poenget med å ha disse menneskene som venner på FB?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at psyken er blitt verre, at han tåler og tolererer mindre. Jeg tenker mannlig overgangsalder. Det er lite snakka om, ja.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Men hva er poenget med å ha disse menneskene som venner på FB?

Godt spørsmål. Koster meg ingenting å fjerne dem. Men et eller annet inni meg sier at dette er urimelig. I tillegg kan vel disse se at de har blitt fjernet? F eks ved at de får opp meg som venneforslag siden vi har mange felles venner fra hjembyen der jeg vokste opp. Og det kan jo virke litt rart? Har derfor bare latt de stå der som passive FB-venner.

Anonymkode: fa4af...a9f

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rosalilje84 said:

Men hva er poenget med å ha disse menneskene som venner på FB?

Skal det være et poeng? Folk bruker FB forskjellig. For noen er det bare en form for adressebok. Du høres like nazi ut som mannen. 

Anonymkode: d8a2b...b5f

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min grense er ganske tydelig. Jeg fjerner ingenting, for jeg har ingenting  å skamme meg over eller som er en trussel mot forholdet vårt. Det inkluderer mitt vennskap med eksen min. Dette er jeg veldig klar på.

Det jeg derimot gjør, er å ikke holde noe skjult og å inkludere kjæresten. Vise at det er han jeg vil ha og sørge for at min oppmerksomhet er rettet mest mot ham i settinger jeg tenker han potensielt kan føle seg usikker i. Det virker som om alt dette fungerer greit.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke føy deg etter kravene, det blir bare verre og sjalusien blir forsterket. Jeg trodde at om jeg gjorde disse tingene så ble han tryggere på at jeg ikke gjorde noe galt, men ble bare verre og verre. Jeg slettet alle menn som ikke var i familie fra snapchat. Hadde på posisjon på kart (begge to) og hadde kamera i gangen min slik at han hadde oversikt om hvem som kom og gikk. Men han brukte det også for å diskutere ting utenom som feks hvorfor jeg stekte kjøttboller til frokost til ungene. Han følte ikke kamera var trygt nok, for han mente jeg kunne snike inn folk via verandaen også. Den er høyere oppe enn 2m, så måtte isåfall brukt stige. Mye beskyldninger, mye dritt. Unngikk tidvis å fortelle småting, det tok han som om at jeg løyg og var utro osvosv om han fant ut. Ikke verdt det. Ikke gi etter, det eskalerer fort.

Anonymkode: 5084e...05e

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker som noe min kone kunne skrevet. (Ikke for å anklage deg ts for noe)

Vi er også i 50 Årene, gift i over 20. Hun ville ikke at jeg skulle være venner med noen ekser på fb tilbake i 2007-8 da fb eksploderte. Jeg hadde ikke problemer med å etterkomme dette. Jeg hadde jo null interesse av det i utgangspunktet. Men etter 15-16 år oppdaget jeg at hun var venn med omtrent samtlige hun hadde vært romantisk involvert med. Itillegg til 2 stykker hun var utro med i sitt forrige forhold. Jeg ble steik forbanna. Hun satte grenser for meg som hun ikke holdt selv, det var greien. Men hun lagde ett rabalder uten like av min sjalusi. Men nok om det.

Derfor er mitt råd; Det du forventer av din partner, er det du skal gi tilbake. Så enkelt er det. 

Anonymkode: eab49...d6c

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Sjalusie mennesker er giftig så de går jeg ikke inn i et forhold med🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette virker som noe min kone kunne skrevet. (Ikke for å anklage deg ts for noe)

Vi er også i 50 Årene, gift i over 20. Hun ville ikke at jeg skulle være venner med noen ekser på fb tilbake i 2007-8 da fb eksploderte. Jeg hadde ikke problemer med å etterkomme dette. Jeg hadde jo null interesse av det i utgangspunktet. Men etter 15-16 år oppdaget jeg at hun var venn med omtrent samtlige hun hadde vært romantisk involvert med. Itillegg til 2 stykker hun var utro med i sitt forrige forhold. Jeg ble steik forbanna. Hun satte grenser for meg som hun ikke holdt selv, det var greien. Men hun lagde ett rabalder uten like av min sjalusi. Men nok om det.

Derfor er mitt råd; Det du forventer av din partner, er det du skal gi tilbake. Så enkelt er det. 

Anonymkode: eab49...d6c

Han har ikke FB. Men om han hadde hatt det, så hadde jeg ikke hatt problemer med evt tenåringskjærester på vennelista. Jeg har nok ikke særlig anlegg for sjalusi. Og særlig ikke knyttet til noe som ligger langt bak i fortiden. Hadde det oppstått en reell situasjon i nåtiden som var en trussel for oss nå, så kunne jeg sikkert kjent på sjalusi, eller utrygghet kanskje mest.

Siden jeg ikke selv er spesielt sjalu, så kan det kanskje være vanskelig for meg å sette meg inn i hans sjalu følelser. Litt derfor jeg spør her - hva er rimelig, liksom?

Anonymkode: fa4af...a9f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som lever med en veldig sjalu partner. Hvor langt har dere strukket dere for å roe ned partneren? Fjernet Facebook-venner, kuttet ut sosiale medier, latt være å dra på arrangementer hvor gamle ekser kan være tilstede osv? Hva er normalt?

Min er sjalu på fortiden min, og jeg lurer på hvor langt det normalt (og sunt) å strekke seg for at partneren skal føle seg bedre.

Anonymkode: fa4af...a9f

Jeg har ikke strukket meg en eneste millimeter.

Jeg var helt tydelig fra start om at han sin sjalusi var han sitt problem, som han måtte jobbe med.

Jeg gjorde selvfølgelig ingen ting for å bevist provosere, men jeg tok heller ingen hensyn.

Min telefon er min. Mine sosiale medier er mine. Jeg følger hvem jeg vil. Jeg har de vennene jeg vil ha. Jeg drar på de arrangementene jeg vil. Jeg møter hvem jeg vil.

Jeg sa tydelig i fra om at han sin sjalusi ikke kan legge begrensninger på mitt liv. Det er ikke kompatibelt med å være en normal voksenperson.

Anonymkode: d37b6...723

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som lever med en veldig sjalu partner. Hvor langt har dere strukket dere for å roe ned partneren? Fjernet Facebook-venner, kuttet ut sosiale medier, latt være å dra på arrangementer hvor gamle ekser kan være tilstede osv? Hva er normalt?

Min er sjalu på fortiden min, og jeg lurer på hvor langt det normalt (og sunt) å strekke seg for at partneren skal føle seg bedre.

Anonymkode: fa4af...a9f

Fjerner partneren. Varig løsning som fungerer. 

Anonymkode: ece8a...348

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har ikke FB. Men om han hadde hatt det, så hadde jeg ikke hatt problemer med evt tenåringskjærester på vennelista. Jeg har nok ikke særlig anlegg for sjalusi. Og særlig ikke knyttet til noe som ligger langt bak i fortiden. Hadde det oppstått en reell situasjon i nåtiden som var en trussel for oss nå, så kunne jeg sikkert kjent på sjalusi, eller utrygghet kanskje mest.

Siden jeg ikke selv er spesielt sjalu, så kan det kanskje være vanskelig for meg å sette meg inn i hans sjalu følelser. Litt derfor jeg spør her - hva er rimelig, liksom?

Anonymkode: fa4af...a9f

Dette er litt vanskelig å svare direkte på. Men siden han ikke har fb kan det være noe der.

Som min kone, som var fb-aktiv i langt større grad enn meg. Hun "likte"omtrent alle bildene hun så, kommentarer og hilsener til ekser i åresvis. Jeg kjente at det stakk i magen av å se bilde av en eks av henne i bar overkropp med teksten ”Guri Malla - likte dette " under. Det ble liksom smurt utover. Hun mente at det var en hilsen å like bildet, som i å si Hei på gaten. Jeg er av en annen oppfatning, og der ligger hunden begravd. Vi hadde heller ikke samme oppfatning av å like bilder og ønske folk god sommer til folk vi kun så på fb. Hun har nesten 1500 venner. Jeg har knapt 200  og bruker det omtrent bare til hobbyer og messenger. Vi har rettåslett bare hver vår oppfatning av fb. 

Anonymkode: eab49...d6c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har alltid vært sånn, men det eskalert voldsomt i det siste. 

Anonymkode: fa4af...a9f

Da er han kanskje syk.du burde sette ned foten og få han til lege. 

Anonymkode: 7b684...314

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg lurer også litt på det. Han har alltid vært svært sjalu og dette har i perioder vært mer fremtredende enn i andre perioder. Men de siste ukene har det eskalert voldsomt.

Anonymkode: fa4af...a9f

Å være sjalu på kjærester for over 20 år siden er rimelig sykt. 

Å føle seg truet av forhold som kjæresten hadde for så lenge siden må tyde på ekstremt dårlig selvbilde. 

Anonymkode: 663a4...ed5

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som lever med en veldig sjalu partner. Hvor langt har dere strukket dere for å roe ned partneren? Fjernet Facebook-venner, kuttet ut sosiale medier, latt være å dra på arrangementer hvor gamle ekser kan være tilstede osv? Hva er normalt?

Min er sjalu på fortiden min, og jeg lurer på hvor langt det normalt (og sunt) å strekke seg for at partneren skal føle seg bedre.

Anonymkode: fa4af...a9f

Du skal ikke strekke deg på noen måte. Du skal forlate fyren / dama når hen forsøker å bestemme over ditt liv,  dine venner.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som lever med en veldig sjalu partner. Hvor langt har dere strukket dere for å roe ned partneren? Fjernet Facebook-venner, kuttet ut sosiale medier, latt være å dra på arrangementer hvor gamle ekser kan være tilstede osv? Hva er normalt?

Min er sjalu på fortiden min, og jeg lurer på hvor langt det normalt (og sunt) å strekke seg for at partneren skal føle seg bedre.

Anonymkode: fa4af...a9f

I en kort periode er det ok å forsikre partner om hvor man er og hvem man er med. Men om dette ikke roer seg så har man ikke tillit i forholdet sitt. Uten tillit er ikke forholdet noe verdt. 

Jeg har selv slitt med sjalusi, men det roer seg når man ser at partner er til å stole på. Samboer sleit litt med tillit etter vi hadde hatt brudd en gang, men det roet seg. Det gikk kun på å ha på snapmap egentlig.

Anonymkode: b5c4e...dde

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som lever med en veldig sjalu partner. Hvor langt har dere strukket dere for å roe ned partneren? Fjernet Facebook-venner, kuttet ut sosiale medier, latt være å dra på arrangementer hvor gamle ekser kan være tilstede osv? Hva er normalt?

Min er sjalu på fortiden min, og jeg lurer på hvor langt det normalt (og sunt) å strekke seg for at partneren skal føle seg bedre.

Anonymkode: fa4af...a9f

Ingen av de tilfeller du nevner hadde jeg ‘tilpasset’ for å tekkes en sjalu partner. Om partneren ikke takler at jeg er med andre, snakker med andre, da hadde han blitt en eks jævli fort! 

Anonymkode: e3bd9...82e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke dette handler om deg, men at det er noe med ham. Etter 20 år sammen med deg synes jeg sjalusien hans er merkelig 

Anonymkode: 5d8e9...5c5

Jeg tenker at de ofte projiserer sine egne tanker og handlinger. Hadde rett og slett tenkt at denne ‘sjalu’ partner selv er eller har vært utro en eller flere ganger 

Anonymkode: e3bd9...82e

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...