Gå til innhold

Hvor langt skal man strekke seg for å imøtekomme en sjalu partner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som lever med en veldig sjalu partner. Hvor langt har dere strukket dere for å roe ned partneren? Fjernet Facebook-venner, kuttet ut sosiale medier, latt være å dra på arrangementer hvor gamle ekser kan være tilstede osv? Hva er normalt?

Min er sjalu på fortiden min, og jeg lurer på hvor langt det normalt (og sunt) å strekke seg for at partneren skal føle seg bedre.

Anonymkode: fa4af...a9f

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ingen enkel problemstilling. 

Man vil jo gjøre mye for at partneren skal føle seg trygg, men det finnes grenser. Bare pass på at du ikke utsletter degselv i prosessen .

Anonymkode: 2f43e...10d

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ingen enkel problemstilling. 

Man vil jo gjøre mye for at partneren skal føle seg trygg, men det finnes grenser. Bare pass på at du ikke utsletter degselv i prosessen .

Anonymkode: 2f43e...10d

Hvor går grensene, da? 

Anonymkode: fa4af...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor går grensene, da? 

Anonymkode: fa4af...a9f

Grensen setter du selv.

Synes du det partneren ber deg om er rimelig?

Nei = ikke gjør det. 

Anonymkode: d8a2b...b5f

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tilpasset meg en millimeter. For slike vil bare ha mer og mer, så man må sette ned foten med en gang. 

Mannen er i utgangspunktet ikke sjalu. Men om han i situasjoner uttrykker usikkerhet, får han bare beskjed om at slik blir det. 

Jeg spiser middag med mannlige kollegaer på jobbreise, jeg snapper med mannlige venner, og mer. Har aldri vært utro eller gjort noe galt, og det forventer jeg at han skal stole på. 

Anonymkode: 58270...1c2

  • Liker 26
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle elskere og ekser kan du jo fjerne selv om partner ikke hadde vært sjalu. Å slette sosiale medier skal du ikke gjøre. Men det kan jo være greit å ikke dele så veldig mye - ikke leve gjennom sosiale medier. Og arrangementer der eksen er behøver du ikke å dra på om forholdet er ferskt. 

Bygg tillit først og så kan du gjøre nesten hva du vil. 

Anonymkode: 92aaf...2fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tja.. hvis det ikke gjør deg noe hverken fra eller til å fjerne noen fra some, så kan du jo gjøre det hvis det er viktig for partneren. Hvis du ikke vil fjerne dem og synes han er urimelig, ja, da er den en grense for deg 

Anonymkode: 2f43e...10d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri gjort noe som helst for å roe ned noen, og har heller aldri trengt det. Men er veldig seriøs, så jeg gjør uansett ikke ting som ofte trigger sjalusi. Det er ikke sikkert min livsstil passer for deg. Men jeg erikke typen dame som har OF, insta, går lettkledd, eller flørter med andre menn. Jeg drikker meg aldri full,  henger ikke med eksen, har aldri hatt ONS, aldri vært utro, meget lavt antall partnere etc. Så jeg tror det er veldig tydelig for menn at jeg er til å stole 100% på. Samtidig er jeg varm og bekreftende og tydelig på at det er han og bare han jeg vil ha.

Har du en familiemedlem eller venninne du stoler på, som kan se om du mister deg selv?

Anonymkode: 5d8e9...5c5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lurt å tilpasse seg. Det bekrefter bare den sjalus oppfatning om at slike forholdsregler er riktige. De må lære seg å tåle at du befinner deg i situasjoner de synes er ubehagelige, for det er de som har problemet, ikke du.

Er han ikke villig til å jobbe med seg selv er det ingen vits i å fortsette forholdet.

Anonymkode: cf897...309

  • Liker 13
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

tja.. hvis det ikke gjør deg noe hverken fra eller til å fjerne noen fra some, så kan du jo gjøre det hvis det er viktig for partneren. Hvis du ikke vil fjerne dem og synes han er urimelig, ja, da er den en grense for deg 

Anonymkode: 2f43e...10d

Hun skal ikke fjerne dem, av prinsipp. For i det han merker han kan kontrollere, så kommer det nye krav. 

Anonymkode: 58270...1c2

  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg det er viktig å være obs. Da jeg var ung var jeg i et samboerskap med en mann som var ganske sjalu og eiesyk. Det er jo ikke noe som er så lett å se i starten for det kommer gjerne sakte og gradvis med små ting. Men hos oss eskalere det ganske drastisk med tiden og særlig etter det kom barn i bildet. 

Nå som mer godt voksen kvinne med erfaring i ryggsekken tolererer jeg lite av slik oppførsel. 

Vær veldig forsiktig med sjalu menn særlig om de begynner å bruke dine følelser for ham jo mer sjalu og eiesyk jo mer farlig. Lett å bli manipulert om det er mye følelser der❤️tenk nøye over hva du kan akseptere og ikke 👍

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke svelget en eneste kamel her. Problemet her ligger ikke hos deg, men hos din partner. Som noen andre sa, de vil bare kreve mer. Ingen har rett til å kontrollere og begrense andre mennesker. 

Anonymkode: b729e...398

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gamle elskere og ekser kan du jo fjerne selv om partner ikke hadde vært sjalu. Å slette sosiale medier skal du ikke gjøre. Men det kan jo være greit å ikke dele så veldig mye - ikke leve gjennom sosiale medier. Og arrangementer der eksen er behøver du ikke å dra på om forholdet er ferskt. 

Bygg tillit først og så kan du gjøre nesten hva du vil. 

Anonymkode: 92aaf...2fe

Forholdet vårt er ikke ferskt, men et langt ekteskap på over tjue år. Jeg er til å stole på og har aldri vært utro. Er generelt lite ute på ting. Jeg lever ikke gjennom sosial medier. Har FB, men er lite aktiv. Han er sjalu på barndomskjærester som jeg er FB-venn med. Har ikke sett disse på flere tiår og har ikke kontakt med dem. Bør jeg slette dem som FB-venner? 

Anonymkode: fa4af...a9f

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forholdet vårt er ikke ferskt, men et langt ekteskap på over tjue år. Jeg er til å stole på og har aldri vært utro. Er generelt lite ute på ting. Jeg lever ikke gjennom sosial medier. Har FB, men er lite aktiv. Han er sjalu på barndomskjærester som jeg er FB-venn med. Har ikke sett disse på flere tiår og har ikke kontakt med dem. Bør jeg slette dem som FB-venner? 

Anonymkode: fa4af...a9f

Jeg tenker nei, det bør du ikke. Han må jobbe med seg selv… 

Anonymkode: 1e334...9f4

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har aldri gjort noe som helst for å roe ned noen, og har heller aldri trengt det. Men er veldig seriøs, så jeg gjør uansett ikke ting som ofte trigger sjalusi. Det er ikke sikkert min livsstil passer for deg. Men jeg erikke typen dame som har OF, insta, går lettkledd, eller flørter med andre menn. Jeg drikker meg aldri full,  henger ikke med eksen, har aldri hatt ONS, aldri vært utro, meget lavt antall partnere etc. Så jeg tror det er veldig tydelig for menn at jeg er til å stole 100% på. Samtidig er jeg varm og bekreftende og tydelig på at det er han og bare han jeg vil ha.

Har du en familiemedlem eller venninne du stoler på, som kan se om du mister deg selv?

Anonymkode: 5d8e9...5c5

Jeg er aldri på byen. OF vet jeg ikke hva er. Går ikke lettkledt og er ikke den flørtende typen. Drikker ikke alkohol.

Anonymkode: fa4af...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Forholdet vårt er ikke ferskt, men et langt ekteskap på over tjue år. Jeg er til å stole på og har aldri vært utro. Er generelt lite ute på ting. Jeg lever ikke gjennom sosial medier. Har FB, men er lite aktiv. Han er sjalu på barndomskjærester som jeg er FB-venn med. Har ikke sett disse på flere tiår og har ikke kontakt med dem. Bør jeg slette dem som FB-venner? 

Anonymkode: fa4af...a9f

Lurer litt på om han har dårlig psyke. Har han alltid vært slik, eller har dette blitt et problem nylig? Hvis det er et nytt problem eller gar blitt mye verre i det siste, er det noe helt annet kanskje som foregår som gjør at han har fått dårligere psykisk helse?

Anonymkode: 5d8e9...5c5

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gamle elskere og ekser kan du jo fjerne selv om partner ikke hadde vært sjalu. Å slette sosiale medier skal du ikke gjøre. Men det kan jo være greit å ikke dele så veldig mye - ikke leve gjennom sosiale medier. Og arrangementer der eksen er behøver du ikke å dra på om forholdet er ferskt. 

Bygg tillit først og så kan du gjøre nesten hva du vil. 

Anonymkode: 92aaf...2fe

Hva mener du med det? Nei, det skal ikke være nødvendig å bygge tillit så fremt den ikke har blitt brutt. Den sjalu part må jobbe med selvtilliten om man mistenker partner for utroskap allerede i starten av et forhold. Å mistenke at partner er eller vil være utro kun fordi man er venner på SOME er sykelig. Man bør dessuten kunne få reise på et arrangement uten sure miner, kanskje man har felles venner, felles musikksmak (konsert/festival)... Det er den som er sjalu som må jobbe med seg selv. 

Anonymkode: db7f3...374

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forholdet vårt er ikke ferskt, men et langt ekteskap på over tjue år. Jeg er til å stole på og har aldri vært utro. Er generelt lite ute på ting. Jeg lever ikke gjennom sosial medier. Har FB, men er lite aktiv. Han er sjalu på barndomskjærester som jeg er FB-venn med. Har ikke sett disse på flere tiår og har ikke kontakt med dem. Bør jeg slette dem som FB-venner? 

Anonymkode: fa4af...a9f

Nei, da høres ikke dette særlig greit ut. Min mann var litt sjalu første året, men etter ti år som gift kunne ha brydd seg mindre om hva gjør og ikke gjør. 

Men etter 20 år burde han kjenne deg inn og ut. Er dette noe nytt? Eller har han alltid vært slik? 

Jeg synes du skal beholde barndomskjærester så absolutt. 

Anonymkode: 92aaf...2fe

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekker meg aldri for en sjalu partner når jeg veit at sjalusien er hans problem. 

At en mann skal klandre meg fortiden, snakke med det mosatte kjønn som venn/kollega eller det å bevege seg ut døren er virkelig ikke mitt problem. 

Har dumpet en sånn fyr før og gjør det igjen hvis jeg må. 

Du skal ikke tilpasse deg TS. Du ber denne mannr skaffe hjelp hos psykolog eller så dumper du han 🚩🚩🚩

Anonymkode: b54ad...073

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er aldri på byen. OF vet jeg ikke hva er. Går ikke lettkledt og er ikke den flørtende typen. Drikker ikke alkohol.

Anonymkode: fa4af...a9f

Jeg tror ikke dette handler om deg, men at det er noe med ham. Etter 20 år sammen med deg synes jeg sjalusien hans er merkelig 

Anonymkode: 5d8e9...5c5

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...