Gå til innhold

Hvor langt skal man strekke seg for å imøtekomme en sjalu partner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva har skjedd siden det at du er venn med en gammel flamme har blitt et problem etter 20 års samliv?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurer litt på om han har dårlig psyke. Har han alltid vært slik, eller har dette blitt et problem nylig? Hvis det er et nytt problem eller gar blitt mye verre i det siste, er det noe helt annet kanskje som foregår som gjør at han har fått dårligere psykisk helse?

Anonymkode: 5d8e9...5c5

Han har alltid vært sånn, men det eskalert voldsomt i det siste. 

Anonymkode: fa4af...a9f

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forholdet vårt er ikke ferskt, men et langt ekteskap på over tjue år. Jeg er til å stole på og har aldri vært utro. Er generelt lite ute på ting. Jeg lever ikke gjennom sosial medier. Har FB, men er lite aktiv. Han er sjalu på barndomskjærester som jeg er FB-venn med. Har ikke sett disse på flere tiår og har ikke kontakt med dem. Bør jeg slette dem som FB-venner? 

Anonymkode: fa4af...a9f

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Men jeg hadde ikke hatt noen kontakt med dem, feks skrevet ol.

Mener han at du skal slette dem, hvorfor?

Kunne vel ha slettet dem hvis han synes det var så viktig, og siden det var etter 20 års ekteskap. Men det hadde jo egentlig virket litt rart å slette folk i det hele tatt, synes jeg

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (Akkurat nå):

Hva har skjedd siden det at du er venn med en gammel flamme har blitt et problem etter 20 års samliv?

Jeg vet ikke.

Anonymkode: fa4af...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du med det? Nei, det skal ikke være nødvendig å bygge tillit så fremt den ikke har blitt brutt. Den sjalu part må jobbe med selvtilliten om man mistenker partner for utroskap allerede i starten av et forhold. Å mistenke at partner er eller vil være utro kun fordi man er venner på SOME er sykelig. Man bør dessuten kunne få reise på et arrangement uten sure miner, kanskje man har felles venner, felles musikksmak (konsert/festival)... Det er den som er sjalu som må jobbe med seg selv. 

Anonymkode: db7f3...374

Min mann opplevde at eksen var utro. Han fant henne naken med en tilfeldig fyr. Så han måtte bygges opp igjen. Nå er han ikke sjalu. 

Anonymkode: 92aaf...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Forholdet vårt er ikke ferskt, men et langt ekteskap på over tjue år.

Han er sjalu på barndomskjærester som jeg er FB-venn med. 

Anonymkode: fa4af...a9f

Han er sjalu på barndomskjærester... fordi de IKKE har vært gift med deg i tjue år, eller? 

Be ham få hodet undersøkt.

Anonymkode: d8a2b...b5f

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min mann opplevde at eksen var utro. Han fant henne naken med en tilfeldig fyr. Så han måtte bygges opp igjen. Nå er han ikke sjalu. 

Anonymkode: 92aaf...2fe

Jeg tror ikke han har opplevd noe sånt. Ikke som jeg vet i hvert fall.

Anonymkode: fa4af...a9f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke.

Anonymkode: fa4af...a9f

Har han fått mage eller mistet håret? Eller jobben sin? 

Anonymkode: 92aaf...2fe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke.

Anonymkode: fa4af...a9f

Har du spurt han hvorfor det har blitt et problem nå?

Enig med andre at det høres ut som om han trenger psykolog hjelp.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Forholdet vårt er ikke ferskt, men et langt ekteskap på over tjue år. Jeg er til å stole på og har aldri vært utro. Er generelt lite ute på ting. Jeg lever ikke gjennom sosial medier. Har FB, men er lite aktiv. Han er sjalu på barndomskjærester som jeg er FB-venn med. Har ikke sett disse på flere tiår og har ikke kontakt med dem. Bør jeg slette dem som FB-venner? 

Anonymkode: fa4af...a9f

Da ville jeg nesten mistenkt at han holdt på med noe selv, det er ofte tilfelle hos de som er så sjalu.

For å si hva som er normalt, fra en som har vært gift i 15 år; Jeg har kun gode relasjoner med ekser. Han har ikke interesse av å møte dem, det forstår jeg. Men er vi i samme by tar jeg gjerne en kaffe med dem og får en oppdatering på hvordan livet er. Har han noe han skal si i den sammenheng, etter så mange år sammen, kan han ta seg en bolle. 

Anonymkode: 58270...1c2

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er han utro? Utro folk er jo ofte sjalu fordi de vet at det er mulig. 

Anonymkode: 92aaf...2fe

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dere som lever med en veldig sjalu partner. Hvor langt har dere strukket dere for å roe ned partneren? Fjernet Facebook-venner, kuttet ut sosiale medier, latt være å dra på arrangementer hvor gamle ekser kan være tilstede osv? Hva er normalt?

Min er sjalu på fortiden min, og jeg lurer på hvor langt det normalt (og sunt) å strekke seg for at partneren skal føle seg bedre.

Anonymkode: fa4af...a9f

Hvis du må utslette deg selv for å trygge egoet hans blir det jo lite igjen av deg for dere begge da..

Er det ikke bedre at han jobber med problemene sine og tilpasser seg den virkelige verden enn at du tilpasser deg den dysfunksjonelle verdenen hans?

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dere som lever med en veldig sjalu partner. Hvor langt har dere strukket dere for å roe ned partneren? Fjernet Facebook-venner, kuttet ut sosiale medier, latt være å dra på arrangementer hvor gamle ekser kan være tilstede osv? Hva er normalt?

Min er sjalu på fortiden min, og jeg lurer på hvor langt det normalt (og sunt) å strekke seg for at partneren skal føle seg bedre.

Anonymkode: fa4af...a9f

Jeg var den veldig sjalu partneren før. Mannen gjorde ingenting han ikke var enig i selv, som han ikke selv følte var rett og rimelig. Eksempelvis så fjernet han en eks fra facebook, da hun begynte å kontakte han heletiden, men han fjernet ikke gamle venninner jeg var sjalu på for ingen grunn. For min del iallefall, var det eneste som hjalp, at han ikke tilrettela for usikkerhetene mine. Han sa bare "Neivel, men sånn blir det, så får du tro akkurat det du vil" om jeg overreagerte på noe tull. Fordi de sjalu tankene er som regel helt irrasjonelle og urealistiske (i mitt tilfelle)

Ikke strekk deg lengre enn hva som er rimelig, og ikke slutt å leve livet kun for at partneren din skal være komfortabel. 

Anonymkode: 5ad0b...813

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lurer litt på om han har dårlig psyke. Har han alltid vært slik, eller har dette blitt et problem nylig? Hvis det er et nytt problem eller gar blitt mye verre i det siste, er det noe helt annet kanskje som foregår som gjør at han har fått dårligere psykisk helse?

Anonymkode: 5d8e9...5c5

Ja, jeg lurer også litt på det. Han har alltid vært svært sjalu og dette har i perioder vært mer fremtredende enn i andre perioder. Men de siste ukene har det eskalert voldsomt.

Anonymkode: fa4af...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener personlig at man skal fjerne ekser fra FB og SoMe. Vanlig folkeskikk. Kunne aldri tenkt meg å ha en eks på SoMe som fulgte med på livet mitt. Men ellers ville jeg krevd å få leve helt normalt/at mannen får leve helt normalt. Sjalusi dreper forhold.

 

Anonymkode: c551b...0ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (12 minutter siden):

Hva har skjedd siden det at du er venn med en gammel flamme har blitt et problem etter 20 års samliv?

Ingenting har skjedd, og det derfor jeg ikke skjønner noenting av dette. Han har jo gnaget om dette gjennom årene, av og på, men nå har det blitt skikkelig ille og på et helt nytt nivå.

Anonymkode: fa4af...a9f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da ville jeg nesten mistenkt at han holdt på med noe selv, det er ofte tilfelle hos de som er så sjalu.

For å si hva som er normalt, fra en som har vært gift i 15 år; Jeg har kun gode relasjoner med ekser. Han har ikke interesse av å møte dem, det forstår jeg. Men er vi i samme by tar jeg gjerne en kaffe med dem og får en oppdatering på hvordan livet er. Har han noe han skal si i den sammenheng, etter så mange år sammen, kan han ta seg en bolle. 

Anonymkode: 58270...1c2

Jeg hadde blitt skilt på dagen om jeg gjorde dette.

Anonymkode: fa4af...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Forholdet vårt er ikke ferskt, men et langt ekteskap på over tjue år. Jeg er til å stole på og har aldri vært utro. Er generelt lite ute på ting. Jeg lever ikke gjennom sosial medier. Har FB, men er lite aktiv. Han er sjalu på barndomskjærester som jeg er FB-venn med. Har ikke sett disse på flere tiår og har ikke kontakt med dem. Bør jeg slette dem som FB-venner? 

Anonymkode: fa4af...a9f

Hvorfor har du gamle elskere som venner på FB når du ikke har hatt kontakt med dem på mange år? 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, da høres ikke dette særlig greit ut. Min mann var litt sjalu første året, men etter ti år som gift kunne ha brydd seg mindre om hva gjør og ikke gjør. 

Men etter 20 år burde han kjenne deg inn og ut. Er dette noe nytt? Eller har han alltid vært slik? 

Jeg synes du skal beholde barndomskjærester så absolutt. 

Anonymkode: 92aaf...2fe

Hun har jo ikke hatt kontakt med dem i flere tiår. Hvorfor ha folk som venn på FB når du ikke har kontakt med dem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde blitt skilt på dagen om jeg gjorde dette.

Anonymkode: fa4af...a9f

Samme her. Ta en kaffe med eksen? Hva er poenget? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...