Gå til innhold

Dere som vokste opp fattige/trange kår, men nå klarer dere bra, hvilke "fattig" ting gjør dere enda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke de som orker å spise billig brød, det er jo gammelt når det kommer i butikkhylla. Husker jeg matet fugler med sånt, og de ville jo nesten ikke spise det.

Anonymkode: 1d816...702

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del har jeg det i ryggmargen at jeg skal ta godt vare på det jeg har, og ikke bytte ut noe før det ikke kan repareres mer. 
 

For eksempel har jeg et 30+ år gammelt kjøkken som er både slitt, gammeldags, og upraktisk, det er reparert flere ganger, men det fungerer.  Det blir ikke byttet ut før skapstammene ikke kan bli reparert flere ganger. 
 

Med klær, møbler, elektronikk, servise o.s.v er det akkurat det samme. De blir tatt godt vare på, og ikke byttet ut før de ikke kan repareres lenger. 
 

 

Anonymkode: 3fa8d...7f4

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (22 timer siden):

Det er ikke det TS tenker på, klart at vi alle har hatt en enorm velstandsøkning og levestandarden har gått opp her  i landet siden 70 tallet. Enormt!

Men det hun tenker på er de som vokste opp i vesentlig fattigere kår enn det andre gjorde. Hva har det gjort med dem å vokse opp slik? Hva slags mønstre og reflekser sitter de igjen med. Jeg synes tråden er veldig interessant og den viser at mye av det vi opplever i barndommen preger oss livet ut.

Og så er jeg helt enig i at mange av oss godt kan tenke oss om før vi drar kortet, spise opp rster og handle brukt.

 Tråden er utvilsam intrs,og eit nyttig diskujonsforum. !

 

Har alltid lagt vekt på igjennbruk til fordel for å løpe å kjøpe nytt. 

Er ingen "skrotnisse" men hekta på  å fikse det som fiskses kan...  til fordel for å kaste, kjøpe nytt. 

Min foreldre lærde oss  tidlig å vise nøkternhet, og at penger var noe ein måtte tjene før ein kunne bruke dem. 

De lærde oss ellers at å spare, prioritere, og planlegge.

Økt fokus på igjennbruk har stor innflytelse på klimaet, miljøet  til fordel for "bruk og kast"! 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 638c3...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):


Slukker lys i alle rom, fryser hele vinteren for å spare strøm, gjenbruker gavepapir, og mye mye mer

Anonymkode: ab401...521

Jeg fryser også hele vinteren, hvis jeg er alene, har så lyst å skru av hele strømmen😅

Anonymkode: 72925...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å si nei takk til arvating, enten det er klær, bruksgjenstander eller møbler. Selv om vi har nok eller ikke har plass, så tar jeg imot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer og sparer. Bruker minst mulig. Handler kun når det trengst. Ser alltid i 50% disken på Rema 1000 etter noe billig til middagen og spiser så lite sim mulig. Max 3 måltid om dagen 😋

Anonymkode: deb9a...27b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i kategorien hvor det vipper «andre veien». Er en slags følelse av å skulle gjøre opp for det jeg ikke hadde. Ta seg vel ut, føle på komfort, benytte tjenester som kan gjøre livet lettere. Som taxi eller vaskehjelp. Er en forventning i samfunnet om at man skal «tåle å ha dårlig råd» i etableringsfasen. At det er noe av «sjarmen» med å være ung. Men de fleste jeg kjenner som gjør det uten noe problem drar på gode søndagsmiddager hjemme, får spandert dyre ting i bursdagsgave så de selv kan «spare» til leilighet og ikke minst får de emosjonell støtte. En trygg havn hvor de kan få trøst eller krisehjelp om det skjer noe uventet. Å ikke ha de tingene har en høy pris, som jeg opplever at ingen av vennene mine forstår. En sånn murrende frykt for at ting skal rakne og stresset knyttet til det gjør at jeg alltid har balansert på kanten til utbrenthet siden tidlig i tenårene. 

En annen kjip ting jeg lærte er skam. Det har hindret meg i å be om hjelp og gjort at jeg har følt meg alene og i fare når jeg egentlig ikke var det. Løsningen ble dyre forbrukslån. Jeg har hatt masse ressurssterke personer rundt meg som fint kunne gitt meg et kriselån eller lært meg tips og triks rundt økonomi, og som sannsynligvis bare ville satt pris på å få hjelpe. Men der og da klarte jeg ikke å se det. Frykten hindret meg også i å be om hjelp fra det offentlige. Når jeg søkte jobb etter studie flyttet jeg inn på sofaen til moren min i stedet for å søke om arbeidsavklaringspenger fra NAV. At man kunne det tenkte jeg ikke engang på før mange år senere. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monolita skrev (2 timer siden):

Jeg er i kategorien hvor det vipper «andre veien». Er en slags følelse av å skulle gjøre opp for det jeg ikke hadde. Ta seg vel ut, føle på komfort, benytte tjenester som kan gjøre livet lettere. Som taxi eller vaskehjelp. Er en forventning i samfunnet om at man skal «tåle å ha dårlig råd» i etableringsfasen. At det er noe av «sjarmen» med å være ung. Men de fleste jeg kjenner som gjør det uten noe problem drar på gode søndagsmiddager hjemme, får spandert dyre ting i bursdagsgave så de selv kan «spare» til leilighet og ikke minst får de emosjonell støtte. En trygg havn hvor de kan få trøst eller krisehjelp om det skjer noe uventet. Å ikke ha de tingene har en høy pris, som jeg opplever at ingen av vennene mine forstår. En sånn murrende frykt for at ting skal rakne og stresset knyttet til det gjør at jeg alltid har balansert på kanten til utbrenthet siden tidlig i tenårene. 

En annen kjip ting jeg lærte er skam. Det har hindret meg i å be om hjelp og gjort at jeg har følt meg alene og i fare når jeg egentlig ikke var det. Løsningen ble dyre forbrukslån. Jeg har hatt masse ressurssterke personer rundt meg som fint kunne gitt meg et kriselån eller lært meg tips og triks rundt økonomi, og som sannsynligvis bare ville satt pris på å få hjelpe. Men der og da klarte jeg ikke å se det. Frykten hindret meg også i å be om hjelp fra det offentlige. Når jeg søkte jobb etter studie flyttet jeg inn på sofaen til moren min i stedet for å søke om arbeidsavklaringspenger fra NAV. At man kunne det tenkte jeg ikke engang på før mange år senere. 

For å kunne få AAP, må arbeidsevnen være nedsatt minst 50% pga sykdom.  Lediggang etter studier vil bare kunne kvalifisere til sosialstønad. 

Anonymkode: f37a9...a74

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting, klipper mitt eget hår. Og måper litt når folk snakker om at de bruker tusenvis hos frisøren. 

Anonymkode: 312bc...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 20.34):

Glemte en ting, klipper mitt eget hår. Og måper litt når folk snakker om at de bruker tusenvis hos frisøren. 

Anonymkode: 312bc...2a3

Fikk et råd en gang når jeg var liten om å ha langt hår, og ha det i flette, da slipper man noengang å gå til frisøren. Menn kan være skallet, eller klippe med klippemaskin, frisør til 3000 føles som galskap 😅

Anonymkode: 72925...0be

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammer meg ikke for å si at jeg overhode ikke tenker økonomisk nå som jeg har "nok" i forhold til den tiden hvor jeg måtte snu hver krone for å få dem til å strekke til alt. Jeg ser ikke lengre i tilbudsaviser eller sjekker datovarer i butikken, jeg handler det jeg ønsker når jeg trenger men jeg går en runde med meg selv på om jeg virkelig trenger alt jeg har "lyst på" og som hadde vært "kjekt å ha" og har stor glede av å bruke penger på barn og barnebarn som nå er der jeg selv var når barna var små.. 

Anonymkode: d12db...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp med mye, og har mye nå, men tenker alltid økonomi når jeg handler. 

Sjekker tilbudsaviser hver søndag, og handler bulk. Søker på nett når jeg skal ha noe, for å finne de beste prisene. Har fem ulike kredittkort, og husker alle fordeler. For eksempel å scanne Æ på rema, og så betale med Ikano (2%) 

Kjøper strømmetjenester, og noen apps, men er nøye på å melde oss av igjen hvis det ikke blir brukt. 

Ser ikke hvorfor man skal kaste penger rett ut vinduet bare fordi man har råd til det. 

Anonymkode: 760f5...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telttur med tilbehør(gjerne under åpen himmel om været er bra).Kajakk,fiskestang,badetøy.Ingenting er bedre en selvfisket og stekt over bål ved vannkanten etter en lang dag med bading,soling.

Anonymkode: c2ed0...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I oppveksten kjøpte vi alltid det billigste av alt, som jo naturligvis viste seg å være noe dritt som måtte byttes ut igjen etter kort tid. Så i sum ble det alltid dyrere å gjøre det "billig". Av dette har jeg lært å alltid kjøpe kvalitet.

Anonymkode: a86f0...6cc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I oppveksten kjøpte vi alltid det billigste av alt, som jo naturligvis viste seg å være noe dritt som måtte byttes ut igjen etter kort tid. Så i sum ble det alltid dyrere å gjøre det "billig". Av dette har jeg lært å alltid kjøpe kvalitet.

Anonymkode: a86f0...6cc

Om ting skal vare bør en velge kvalitet.1-2 gangs bruk så funker temudrit.

Anonymkode: c2ed0...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2024 den 18.19):

Klipper opp tannkremtube og andre ting for å få ut det siste.

legger den siste ostebiten ( når man ikke kan skjære mer av den med ostehøvel) i fryseren då jeg kan bruke de når jeg gratinerer noe.

når det er lite igjen av den flytende håndsåpen fyller jeg på med litt vann og rister. 

Anonymkode: e3b93...3bc

Samme jeg gjør🙈😂

Anonymkode: a438a...1f3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme jeg gjør🙈😂

Anonymkode: a438a...1f3

Her også😇

Anonymkode: c2ed0...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er engstelig for å miste jobben slik at jeg ikke har noen inntekt. Har konstant jobbet 100 prosent siden 20 årene og har ingen grunn til å frykte dette, men det ligger der likevel. Redd for å miste det jeg har bygget opp, samt redd for å ikke ha penger på konto. Derfor har jeg også et kredittkort selv om jeg ikke bruker det. 

Kjøper det meste på salg, vanskelig for å kaste ting, spesielt jakker og sko. 

Har kjøpt et utrolig fint hjem, som jeg er så glad i, men føles litt uvirkelig å bo så fint. Blir ikke helt vant til det. 

Kjøper ellers alt mulig på salg og sjekker alt av priser i butikken. Regner ut i hodet hvor mye alt koster før jeg går i kassen. Prøver å spare så mye som mulig. Både pantepenger og månedlige sparemål i tilfelle alt går til h...

 

 

 

 

Anonymkode: a438a...1f3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 20.34):

Glemte en ting, klipper mitt eget hår. Og måper litt når folk snakker om at de bruker tusenvis hos frisøren. 

Anonymkode: 312bc...2a3

Bortsett fra noen år i slutten av tjueårene har jeg alltid klippet håret mitt halvlangt selv.

Anonymkode: d9499...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 7.26):

Har vokst opp med mye, og har mye nå, 

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 7.26):

da er ikke denne tråden for deg, den er for de som er vokst opp i fattigdom, og hvilke logiske og ulogiske vaner man har tatt med seg, som stammer fra oppveksten med lite penger.

Anonymkode: 72925...0be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...