Gå til innhold

Dere som vokste opp fattige/trange kår, men nå klarer dere bra, hvilke "fattig" ting gjør dere enda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min vokste opp i familie med dårlig råd og mange søsken. Han kompenserer for det med at han som voksen skal ha det dyreste og fineste av alt. Han nekter å kjøpe noe brukt. Så det kan slå den veien også 🙃. Jeg har vokst opp med god råd, men er mye mer forsiktig enn ham.

Anonymkode: 759f3...fd5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vokste opp i en rønne med vann lekkende fra taket og uten vintersko og lue, og dro på kirkekaffe med gamlingene på søndag for å få mat. 
jeg bruker alle pengene mine på hus, blir liksom aldri dyrt og stort nok, og på dyr bil. Men jeg «klarer» ikke å bruke penger på mat, spiser TooGoodToGo, og rester, og spiser meg mett på kake på jobben, eller hvis det er sånn mottagelse med småretter ol, spiser jeg meg liksom frempå.. når man har opplevd sult og kulde som ikke går over som barn, har man det anderledes inni seg.. angsten for å gå sulten eller å ikke ha tak over hodet sitter i deg som en refleks…selv om det ikke er logisk grunn til det i dag.

Anonymkode: 72925...0be

  • Liker 3
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo si at det jeg har med meg videre er mer økonomisk fornuftig. Jeg kjøper ingenting før det er nødvendig, så jeg bruker min 20 år gamle turjakke ennå. Jeg har snart 30 år gamle ski (jeg er under 40 år, men arvet et par ski da jeg var 16 som er fullt brukbare ennå). Det gjør litt vondt i sjelen når jeg må kjøpe noe nytt, men da prøver jeg å velge kvalitet som kan holde 20-30 år til. 

Jeg bestiller aldri mat hjem på døren, går lite på café. Jeg går riktignok på café og ut å spise innimellom, for jeg har råd til det og det er en hyggelig ting å gjøre. Men jeg planlegger så godt jeg kan sånn at jeg ikke blir sulten eller tørst når jeg er ute, da trenger jeg ikke bruke penger på "rask mat". Jeg kjøper ikke drikke på kiosker, en halvliter brus på Narvesen? Helt uaktuelt. 

Jeg er også veldig prisbevisst og har grei oversikt over priser på ting jeg vanligvis kjøper, så jeg lar meg ikke lure av tilbud. 

Anonymkode: 7ce4b...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har dårlig samvittighet for å dusje hjemme. Føler meg skikkelig fornøyd med meg selv om jeg dusjer på jobb eller trening.

Begrenser varmen på kokeplatene når jeg lager mat. F.eks reduserer varmen når det koker og tar på lokk. Mannen min har på full varme og koker uten lokk. 

Begrenser bruk av oppvaskmaskin og tørketrommel så mye jeg kan. 

Lager middagsplan og planlegger måltider så jeg spiser opp maten jeg har

Anonymkode: 0044c...c7f

Kjenner meg igjen med det med dusjingen. Synes det er vanskelig å bruke varmtvann når det er dusjer på jobben, men forsøker å overstyre denne trangen til ikke å dusje for å spare penger.

Anonymkode: 72925...0be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som skriver at de har "gode vaner" selv om de ikke er vokst opp med lite penger, men jeg tror ikke det er det TS sikter til. Vi som HAR vokst opp med lite penger, vet nøyaktig hva TS mener: Det er vanskelig å gi slipp på tankegangen man har når man er fattig. Og det handler nødvendigvis ikke om å tenke økonomisk eller ha gode vaner. Noen ganger er det tvert om! 

Her er mine "greier":

- Jeg må ha likviditet på brukskontoen min. Uansett hvor mye penger jeg har på andre kontoer, må jeg ha penger på brukskontoen min, helst mest mulig! Jeg vet det er dumt å ha mye penger på en brukskonto som er koblet til bankkort, særlig på reise, men jeg blir stressa når jeg ser beløpet gå ned. Selv om det er fordi jeg overfører til andre av mine egne kontoer!

- Det hender at jeg bruker kredittkort når jeg synes jeg har brukt for mye penger på en dag. Dette på grunn av det jeg nevner over: Jeg er redd for å ha mindre penger på brukskonto. 

- Jeg betaler nesten aldri hele kredittkortregningen min, igjen av samme årsak. Jeg vet det er idiotisk, og at jeg faktisk taper penger på det, men det er skikkelig vanskelig å snu!

- Jeg er blitt utrolig glad i å bo på hotell, for det hadde vi aldri råd til, da jeg var barn. Men jeg klarer ikke å bruke mer enn en viss sum på det, selv om jeg har lyst og råd.

- Jeg kjøper stort sett billige ting som går lett i stykker, selv om det ville lønne seg å kjøpe dyrere og bedre kvalitet. Kjøper jeg noe dyrt, selv om jeg trenger det og har råd, blir jeg stressa og nervøs.

Det er mye mer, men dette er det jeg kom på i farten.

Anonymkode: cc10b...c42

  • Liker 6
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går og hoderegner alt når jeg handler i matbutikken, for å vite ca gotalsum når jeg kommer til kassa. Ser på alle priser underveis. 

Anonymkode: 25f75...4aa

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om vi var fattige eller om foreldrene mine var kjipe? Kanskje begge deler.. men uansett ville jeg ikke kalt diverse handlinger for fattige. Det kan hende om man vokste opp på gata eller i et skur i slummen, at noe derfra fortsatte.. vettafader.. Kommer kanskje an på hva du sammenligner med også. Hva er "rikmannsoppførsel" eller "god økonomi oppførsel".. Det er jo ikke nødvendigvis at man kjøper det dyreste man kan fordi man har muligheten til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine greier er mer innebygde reaksjonsmønster, skam og stress enn relatet til økonomistyringen.

Jeg tenker ikke over at man kan kjøpe tjenester for eksempel, de eksisterer liksom ikke som alternativ for meg selv om jeg har råd.

Jeg antar gjerne at ting er utenfor rekkevidde når jeg helt fint kan oppnå det. Spesifikke reisemål og opplevelser spesielt.

Jeg blir stressa av å bruke dyre forbruksting eller ha åpna visse matvarer uten å ha en i reserve fordi jeg forventer at når det er tomt eller slitt så er det tomt og det har kjipe konsekvenser over tid.

Jeg blir stressa av at det er vått ute fordi jeg gruer meg til å bli våt og kald selv om jeg har varmt og tørrt yttertøy nå.

Jeg skammer meg for å få besøk fordi jeg forventer at folk ser _meg_ og at jeg ikke hører til i gjengen selv om hjemmet mitt er både helt, rent og pent nå. 

Jeg greier ikke finne en stil fordi jeg ikke får meg til å kjøpe ting jeg liker, det må ha en funksjon, det må være praktisk, det må ikke koste for mye og det skal ikke være «på gjørs».

Anonymkode: 08d65...05e

  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser opp ALT på tallerkenen, tyter ut hver minste dråpe av et produkt og etter at jeg har stekt noe i ovnen, lar jeg ovnsdøra stå oppe for å slippe varmen inn i huset.

Anonymkode: 7f842...2db

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som vokste opp på 50-60-70- talet vokste iikkje opp i fattige kår, men de vokste opp i  fattige kår samanlignet med år 2024

.  Vokste selv opp i 50-60-70 årene og det var ingen som snakket om fattigdomsgrenser, og fattige  kår.  Derimot ble  vi ofte minnet om fra foreldregenrasjonen  om  hvor godt vi fekk det under oppveksten . Dette  samanlignet med min  foreldregenarasjon som opplevde . 5 år i okkupasjon, og som førte til nordmenn msitet 5 år med økt velstand./ levestandard 

2 verdenskrig  førte Norge  mange 10 år tilbake i  matrielllevestandard , og som det ikkje var gjordt over natta å bygge oppatt.

Krigen i Ukraina, og Midtøsten er eit vitnesbyrd om   mange av  lidelser folket gjekk igjennom under 2 verdenskrig både i  Norge og resten av Europa.  Nå kan 80 år med fred vera historie, krigstrusselen henger  over oss, og  Norge kan få Ukrainske tilstander.  Krigen i Ukarina har forlengst ført  landet mange 10 år tilbake i  levestandard, og de er prisgitt økonomsike støtte fra vestlige land., men slik støtte hadde ikke nordmenn unde r2 verdenskri

  Sverige var det eneste landet i Europa som ikkje ble okkupert, under 2 verdenskrig , og under  min første ferietur til Sverige 1971 var skildnaden i levestandard godt synleg mellom Norge og Sverige.  

 

Anonymkode: 638c3...1f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste som vokste opp på 50-60-70- talet vokste iikkje opp i fattige kår, men de vokste opp i  fattige kår samanlignet med år 2024

.  Vokste selv opp i 50-60-70 årene og det var ingen som snakket om fattigdomsgrenser, og fattige  kår.  Derimot ble  vi ofte minnet om fra foreldregenrasjonen  om  hvor godt vi fekk det under oppveksten . Dette  samanlignet med min  foreldregenarasjon som opplevde . 5 år i okkupasjon, og som førte til nordmenn msitet 5 år med økt velstand./ levestandard 

2 verdenskrig  førte Norge  mange 10 år tilbake i  matrielllevestandard , og som det ikkje var gjordt over natta å bygge oppatt.

Krigen i Ukraina, og Midtøsten er eit vitnesbyrd om   mange av  lidelser folket gjekk igjennom under 2 verdenskrig både i  Norge og resten av Europa.  Nå kan 80 år med fred vera historie, krigstrusselen henger  over oss, og  Norge kan få Ukrainske tilstander.  Krigen i Ukarina har forlengst ført  landet mange 10 år tilbake i  levestandard, og de er prisgitt økonomsike støtte fra vestlige land., men slik støtte hadde ikke nordmenn unde r2 verdenskri

  Sverige var det eneste landet i Europa som ikkje ble okkupert, under 2 verdenskrig , og under  min første ferietur til Sverige 1971 var skildnaden i levestandard godt synleg mellom Norge og Sverige.  

 

Anonymkode: 638c3...1f1

Det er ikke det TS tenker på, klart at vi alle har hatt en enorm velstandsøkning og levestandarden har gått opp her  i landet siden 70 tallet. Enormt!

Men det hun tenker på er de som vokste opp i vesentlig fattigere kår enn det andre gjorde. Hva har det gjort med dem å vokse opp slik? Hva slags mønstre og reflekser sitter de igjen med. Jeg synes tråden er veldig interessant og den viser at mye av det vi opplever i barndommen preger oss livet ut.

Og så er jeg helt enig i at mange av oss godt kan tenke oss om før vi drar kortet, spise opp rster og handle brukt.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper opp tannkremtube og andre ting for å få ut det siste.

legger den siste ostebiten ( når man ikke kan skjære mer av den med ostehøvel) i fryseren då jeg kan bruke de når jeg gratinerer noe.

når det er lite igjen av den flytende håndsåpen fyller jeg på med litt vann og rister. 

Anonymkode: e3b93...3bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Går og hoderegner alt når jeg handler i matbutikken, for å vite ca gotalsum når jeg kommer til kassa. Ser på alle priser underveis. 

Anonymkode: 25f75...4aa

Samme her, har gjort det i alle år.

Jeg vet godt at den generelle levestandarden har endret seg veldig siden den tiden jeg vokste opp, 70- og 80-tallet. Men min familie var fattige selv etter den tidens normalstandard, og jeg merker at det henger igjen ved at jeg avskyr sløsing og overforbruk; mens søsken elsker å endelig kunne bruke penger på slikt vi aldri hadde råd til som barn/ungdom.

Anonymkode: 5ea08...117

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Går og hoderegner alt når jeg handler i matbutikken, for å vite ca gotalsum når jeg kommer til kassa. Ser på alle priser underveis. 

Anonymkode: 25f75...4aa

Det gjør jeg også, og det er fornuftig. For da ser jeg ganske ofte at varene er dyrere i kassa enn det som sto i hylla, spesielt tilbd som ikke kommer med osv. Ytterst sjelden det går i kundens favør. Skal innrømme at jeg føler meg litt gjerrig når jeg påpeker feil, men man skal jo ha riktig pris selv om man har råd til å betale mer.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Klipper opp tannkremtube og andre ting for å få ut det siste.

legger den siste ostebiten ( når man ikke kan skjære mer av den med ostehøvel) i fryseren då jeg kan bruke de når jeg gratinerer noe.

når det er lite igjen av den flytende håndsåpen fyller jeg på med litt vann og rister. 

Anonymkode: e3b93...3bc

Kjenner meg igjen. Jobber hardt for å få ut det siste av tomatpureen, det er lettere når den er i glass og man kan helle i vann og riste. Men tomatpure er billigere i de små metallboksene, så strever hardt for å få ut alt. 😅 Og så ergret det meg veldig at coop sine hermetiske tomater på kartong helt tydelig har blitt vannet ut etter at prisene ble "låst" på ca en krone billigere enn de var før. 

Anonymkode: 312bc...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer på pålegget på brødskiva, har aldri kjøpt klær eller sko som koster over 1000 kr,kjøper ikke luksusmat i butikk eller på restaurant, legger ikke verdien i livet mitt i ting ; det beste i livet er alltid gratis. 

Anonymkode: 52b56...ee5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (2 timer siden):

Det er ikke det TS tenker på, klart at vi alle har hatt en enorm velstandsøkning og levestandarden har gått opp her  i landet siden 70 tallet. Enormt!

Men det hun tenker på er de som vokste opp i vesentlig fattigere kår enn det andre gjorde. Hva har det gjort med dem å vokse opp slik? Hva slags mønstre og reflekser sitter de igjen med. Jeg synes tråden er veldig interessant og den viser at mye av det vi opplever i barndommen preger oss livet ut.

Når man har vært så fattig at man fryser og sulter, må gå når andre tar buss, i barndommen, tror jeg mange livet ut vil jobbe med å skjule fattigdommen, i Norge i dag og på 70 80 og 90 tallet spiser de fleste seg mette og har sko. Og være blandt de som ikke har det, er skamfullt, og man tenker ikke at «penger betyr ingenting» «og det beste i livet er gratis». Slike tanker kan man unne seg å ha hvis man har tilgang på mat, sanitærforhold og varmt hus/varme klær. 

Anonymkode: 72925...0be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dusjer på jobb.

Har samme middag to dager på rad i de tilfeller hvor det svaret sef økonomisk (bruker bare en kjøttdeig i lasagne uansett om jeg lager liten eller stor form).

Drøyer kjøttet i kjøttdeigmiddager ved å tilsette moste røde linser (mamma brukte kidneybønner).

Har termostat på 20 grader på ovnene og bruker strikkeljakke og -sokker. Varmer bare opp bad, stue/kjøkken og barnerom. Lukker dørene inn til disse rommene for å spare varme.

Går eller sykler så langt det er mulig.

Bruker biblioteket i stedet for å kjøpe bøker.

Tørker klær på snor ute.

Dyrker litt grønnsaker og bær. Plukker blåbær i skogen og fryser ned i stedet for å kjøpe.

Bruker smårester av meieriprodukter i vafler og pannekaker. I dag røk en halv boks vaniljesaus i vaffelrøren.

Baker pizzaboller og matmuffins til fryseren så ungene kan ta med seg på skolen.

Har "overraskelser fra kjøleskapet" til middag med jevne mellomrom. Torsdag åt en lasagnerester, en laks og ris og de to siste kylling og ris. 

Vi har ok økonomi, men jeg legger ikke av meg å spare der jeg kan. Det ligger programmert i hjernen etter oppveksten.

Anonymkode: 58c45...1f0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Når man har vært så fattig at man fryser og sulter, må gå når andre tar buss, i barndommen, tror jeg mange livet ut vil jobbe med å skjule fattigdommen, i Norge i dag og på 70 80 og 90 tallet spiser de fleste seg mette og har sko. Og være blandt de som ikke har det, er skamfullt, og man tenker ikke at «penger betyr ingenting» «og det beste i livet er gratis». Slike tanker kan man unne seg å ha hvis man har tilgang på mat, sanitærforhold og varmt hus/varme klær. 

Anonymkode: 72925...0be

Å ha penger er ikke alt. Å ikke ha penger er alt.

Anonymkode: 58c45...1f0

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjør jeg også, og det er fornuftig. For da ser jeg ganske ofte at varene er dyrere i kassa enn det som sto i hylla, spesielt tilbd som ikke kommer med osv. Ytterst sjelden det går i kundens favør. Skal innrømme at jeg føler meg litt gjerrig når jeg påpeker feil, men man skal jo ha riktig pris selv om man har råd til å betale mer.

Kjenner meg igjen. Jobber hardt for å få ut det siste av tomatpureen, det er lettere når den er i glass og man kan helle i vann og riste. Men tomatpure er billigere i de små metallboksene, så strever hardt for å få ut alt. 😅 Og så ergret det meg veldig at coop sine hermetiske tomater på kartong helt tydelig har blitt vannet ut etter at prisene ble "låst" på ca en krone billigere enn de var før. 

Anonymkode: 312bc...2a3

Man bruker boksåpneren på bunnen også, da får man med seg siste rest 👍

Anonymkode: 58c45...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man bruker boksåpneren på bunnen også, da får man med seg siste rest 👍

Anonymkode: 58c45...1f0

Eller minislikkepott 👍🏻👍🏻

Anonymkode: 25f75...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...