Gå til innhold

Dere som vokste opp fattige/trange kår, men nå klarer dere bra, hvilke "fattig" ting gjør dere enda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg handler på bruktbutikker, selv om jeg har råd til gode merker, så om jeg egentlig trenger et nytt godt plagg fort så må jeg minne meg på at jeg kan gå ut og investere i det. Selv vokste jeg opp med salg på sparkjøp, fretex og gis bort av snille naboer. Ingenting galt med det, men kjenner jo på det når jeg en sjelden gang drar kortet for 4000 for en vinterjakke feks. 

Moren min var ekspert på å lage luksus putt i panne ( rester av alt vi hadde eller blanding av de få tingene vi hadde) jeg har så gode minner fra det at jeg lager det ofte nå selv. 

Sjekker salg og handler etter sesong på mat.

Sikkert mange ting, en kan ta jenta ut av fattigdom, men ikke fattigdom ut av jenta, sier de. 

Flere? 

Anonymkode: f79f9...1b8

  • Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vokste opp med god økonomi, men kjøper brukt likevel.  Ser på det som fornuftig,  ikke fattigslig.

Anonymkode: 7c66d...86f

  • Liker 25
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ofte brukt, slår alltid vannet av når jeg tar shampo i håret, har restemiddag 1 gang i uka, sjekker ‘billigkroken’ i matvarebutikken og handler ofte middager der, bruker ikke tørketrommel og slår lys av når jeg går ut av et rom. 
Har grei inntekt (805000) og grei økonomi. Men noen ting er bare innebygd fra barndommen😊

Anonymkode: b0182...2a2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vokste opp med god økonomi, men kjøper brukt likevel.  Ser på det som fornuftig,  ikke fattigslig.

Anonymkode: 7c66d...86f

Ja, men nå lurte jeg på de som har vokst opp fattig og hvilke vaner de har med seg som følge av det. Veldig bra at du velger å kjøpe brukt, mange har ikke alltid hatt det valget.

 

Kom på flere ting når jeg så det siste innlegget, jeg slår også av vannet når jeg såper inn meg selv eller vasker håret, slår av lys i rom, skrur ned varmen i rom jeg ikke er osv

Anonymkode: f79f9...1b8

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig samvittighet for å dusje hjemme. Føler meg skikkelig fornøyd med meg selv om jeg dusjer på jobb eller trening.

Begrenser varmen på kokeplatene når jeg lager mat. F.eks reduserer varmen når det koker og tar på lokk. Mannen min har på full varme og koker uten lokk. 

Begrenser bruk av oppvaskmaskin og tørketrommel så mye jeg kan. 

Lager middagsplan og planlegger måltider så jeg spiser opp maten jeg har

Anonymkode: 0044c...c7f

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke ha vokst opp i fattigdom for å være bevisst i fht økonomi. Her går det i å kjøpe 3 pk med billige rundstykker pluss bananer  ha med vann på flasker og dra på skogsturer i nærområdet med barna i helgene fremfor å blåse av tusenlapper på lekeland, kaféer og badeland. Arver gjerne tøy, leker og utstyr, også for å skåne miljøet. Har teppe i elbilen for å spare på elektrisiteten fremfor å blåse på med varmluft hele tiden. Skrur naturligvis av dusjvannet mens jeg såper meg inn. Min mann og jeg har samlet årsinntekt på 1,7 mill. 

Anonymkode: c0182...30d

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker ting til de er "oppbrukt". Klarer ikke å sløse med andres penger til dømes i jobben.

Anonymkode: b5a46...d76

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har dårlig samvittighet for å dusje hjemme. Føler meg skikkelig fornøyd med meg selv om jeg dusjer på jobb eller trening.

Begrenser varmen på kokeplatene når jeg lager mat. F.eks reduserer varmen når det koker og tar på lokk. Mannen min har på full varme og koker uten lokk. 

Begrenser bruk av oppvaskmaskin og tørketrommel så mye jeg kan. 

Lager middagsplan og planlegger måltider så jeg spiser opp maten jeg har

Anonymkode: 0044c...c7f

Bortsett fra det første er dette bare helt normale ting å gjøre.

Anonymkode: 66d62...27e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar kuponger og tilbud avgjøre hvilken matbutikk jeg handler i den uken, selv om jeg kanskje bare har fått en kupong på 4 kroner. Velger det billigste hotellet jeg kan finne i riktig område når jeg reiser. Skal sies at det billigste har blitt dobbelt så dyrt bare på et par år, så det er nok lurt. Deltar i spørreundersøkelser på nett selv om det kan ta flere måneder å spare opp til et gavekort på 100 kroner. Tenkt mange ganger at jeg har råd til å slutte med sånt nå, men klarer ikke slå fra meg tanken på at jeg en gang kan bli fattig igjen. Betaler inn baksmell minus 98 kroner for å få gratis penger fra staten 😛 

Anonymkode: 312bc...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke oppvokst fattig men alt dette høres da helt normalt ut og har ingenting med fattigdom å gjøre..?

Anonymkode: 9d661...e59

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sikkert mange ting, en kan ta jenta ut av fattigdom, men ikke fattigdom ut av jenta, sier de. 

Bare tull. Vokste opp fattig, men har ikke noe "fattigtendenser" eller hva du nå vil kalle det.

Anonymkode: 51eb1...e95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker lite penger på ferieturer. Drar ikke til syden eller lignende. 

Anonymkode: 62efe...b4f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg handler på bruktbutikker, selv om jeg har råd til gode merker, så om jeg egentlig trenger et nytt godt plagg fort så må jeg minne meg på at jeg kan gå ut og investere i det. Selv vokste jeg opp med salg på sparkjøp, fretex og gis bort av snille naboer. Ingenting galt med det, men kjenner jo på det når jeg en sjelden gang drar kortet for 4000 for en vinterjakke feks. 

Moren min var ekspert på å lage luksus putt i panne ( rester av alt vi hadde eller blanding av de få tingene vi hadde) jeg har så gode minner fra det at jeg lager det ofte nå selv. 

Sjekker salg og handler etter sesong på mat.

Sikkert mange ting, en kan ta jenta ut av fattigdom, men ikke fattigdom ut av jenta, sier de. 

Flere? 

Anonymkode: f79f9...1b8

Vokste ikke opp i fattigdom , men med «sparere». ( som hadde penger på konto ) . Er selv blitt nøysom og forsiktig med penger , kjøper rimelig og god mat, produserer i store kvanta , fryser ned. Sparer strøm , fyrer med god og rimelig ved . Kjøper det meste av husholdningsartikler på tilbud . Kjøper klær av kvalitet som jeg har lenge og behandler bra. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lar kuponger og tilbud avgjøre hvilken matbutikk jeg handler i den uken, selv om jeg kanskje bare har fått en kupong på 4 kroner. Velger det billigste hotellet jeg kan finne i riktig område når jeg reiser. Skal sies at det billigste har blitt dobbelt så dyrt bare på et par år, så det er nok lurt. Deltar i spørreundersøkelser på nett selv om det kan ta flere måneder å spare opp til et gavekort på 100 kroner. Tenkt mange ganger at jeg har råd til å slutte med sånt nå, men klarer ikke slå fra meg tanken på at jeg en gang kan bli fattig igjen. Betaler inn baksmell minus 98 kroner for å få gratis penger fra staten 😛 

Anonymkode: 312bc...2a3

Hvis det første punktet er et tegn på hva slags "økonomistyring" du er vokst opp med i et fattig hjem, er det ikke rart at dere var fattige. Noe av det dummeste man gjør om man har dårlig råd er jo å la seg lure av tilbud og rabatter til å handle andre ting, som ikke er billige på samme butikk.

Anonymkode: 9c403...853

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte fattige var vi ikke, men jeg vokste opp med dårlig økonomi. Etter jeg ble voksen og økonomien bedret seg måtte jeg faktisk "lære meg" å bruke penger igjen. Noe henger imidlertid i enda, og det er først og fremst å bruke opp det jeg har før jeg kjøper nytt. I fjor sommer byttet jeg ut en  nesten 30 år gammel stol - som alt var reparert en gang. For ca. 15 år siden byttet jeg ut komfyren jeg overtok etter mine foreldre da de pusset opp kjøkkenet (den fikk jordfeil). Slik er det med de fleste ting jeg har. Jeg beholder dem stort sett til feil oppstår så de ikke er brukbare lenger og det ikke lenger er hensiktsmessig å prøve å reparere. 

Nå kan jeg i det minste sole meg i glansen av å være miljøvennlig hva "ting" angår :fnise: 

 

  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke ha vokst opp fattig for å ha en nøktern livsstil. Jeg vokste opp på 80-tallet, og begge foreldrene mine jobbet 100% i det offentlige (=ikke fattige). Vi bodde i kommunal bolig, klærne ble lappet, buksene kjøpt 20 cm for lange og buksebretten sydd ned 3-4 ganger før vi fikk nye bukser. Melk eller saft som ikke blr drukket opp ble satt i kjøleskapet, samme med rester. Ferie var biltur til bestemor og bestefar, både jul og sommer. Besteforeldrene på sin side mente vi brukte altfor mye penger og vi barna hadde altfor mange ting.

Jeg kjøper alt av klær og sko brukt, handler alt jeg kan fra billigdisken, dyrker grønnsaker og urter selv, og tar med ting fra søpla på jobben hjem. Ingenting av dette har noe med fattigdom å gjøre. jeg reiser på utenlandsferie minst to ganger i året, har dyr bil og spiser på restaurant flere ganger i måneden.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis det første punktet er et tegn på hva slags "økonomistyring" du er vokst opp med i et fattig hjem, er det ikke rart at dere var fattige. Noe av det dummeste man gjør om man har dårlig råd er jo å la seg lure av tilbud og rabatter til å handle andre ting, som ikke er billige på samme butikk.

Anonymkode: 9c403...853

Gjør ikke det, jeg handler bare det som er billig 😅Kjedene irriterer seg nok grønn over typer som meg, handler nesten bare varer som er på tilbud. Varer som ikke er på tilbud koster uansett stort sett det samme på Rema, Kiwi og Extra, som er mine lokale butikker. Så er det fire kroner minus på noe jeg skal ha, blir det den butikken den uken. Forøvrig ikke relaterbart til min barndom, hvor jeg ikke tror kuponger var oppfunnet, og vi uansett bare hadde en nærbutikk vi handlet alt fra. 

En annen ting jeg tror mange gjør, er å tenke at en tusenlapp er en tusenlapp, samme som det var i vår barndom. Selv om vi rasjonelt sett vet at den er verdt dramatisk mye mindre i dag. 

Anonymkode: 312bc...2a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp svært fattig, og for meg har det ført til det motsatte av det du spør om. Jeg hater, virkelig hater, å handle på bruktbutikker. Jeg blir helt kvalm av lukten, og synes alt ser ødelagt, skittent og gammelt ut. Jeg forstår jo at det er oppe i hodet mitt fordi vi bare kunne kjøpe det dårligste, billigste, litt ødelagte på bruktbutikker også, men jeg orker ikke handle der i dag. Vi hadde ikke råd til å ha varmtvannstanken på hele tiden, kun av og til kanskje en gang i uka eller sjeldnere, og da skulle alle dusje i smålunkent vann fort, ellers kun klutvask. Så i dag tar jeg helst lange, glovarme dusjer, eller bader i badekar. Vi fikk alltid også for små porsjoner mat, som regel uten proteinkilde (hverken animalsk eller vegetarisk) hvis vi i det hele tatt fikk mat, så i dag sliter jeg med å regulere porsjonsstørrelser fordi jeg spiser som om jeg ikke vet når jeg får nok mat igjen. 

Anonymkode: a229a...75b

  • Liker 1
  • Hjerte 34
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arvet mye klær, og hadde generelt lite klær som barn.  Som voksen med bra økonomi kjøper jeg aldri brukte klær til hverken meg selv eller barna. Barna har mer klær enn de strengt tatt behøver, og alt av uteklær er veldig god kvalitet. 

Jeg kjøper god kvalitet klær og sko til meg, men de aller fineste har jeg ikke "råd" til å bruke. De henger i skapet som skatter, og venter på riktig anledning. Litt tåpelig, jeg vet.

Jeg kaster aldri klær og sko før de er helt utslitt. Det lærte jeg hjemme. Så det har hopet seg litt opp. Jobber med saken, men vil nok aldri bli hun som kaster fullt brukbare klær og møbler. Jeg har etterhvert funnet løsningen for meg, som er å gi bort eller selge fine brukbare ting. Gir gjerne bort til barn i familier med økonomiske utfordringer, eller selger råbillig til fremmede som jeg antar har det litt vanskelig økonomisk.

For meg svingte pendelen dit at "jeg og mine barn skal også ha fine ting".

Og at jeg får dårlig samvittighet, ikke glede, av å bruke penger på "unødvendige" ting som ferie.

Jeg vil nok aldri kjøpe svært kostbare ting, som håndvesker til 20 000, selv om jeg forsåvidt har penger til det. Det gir ikke mening for meg, når det finnes fine i god kvalitet til 2000. 

Kjøper også masse på salg. Nesten alt, faktisk. Jeg får glede av å finne ting jeg ellers ikke ville unnet meg, på salg, og da føler jeg kan kjøpe det.

Vi fikk god hjemmelaget og nok mat som barn, så jeg har ikke noe oppheng der. Ikke med varmtvann heller, det var ikke noe stress med å spare.

Anonymkode: b7e55...d80

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp under nøkterne forhold, foreldre hadde vel middels inntekt men vi levde ganske forsiktig og sparsomt. Dette var det glade 80-tall med sin jappetid hvor mange brukte mer penger enn de hadde både når det gjelder hus, biler, sydenturer og moteklær. 
Vi hadde hverken parabolantenne, vannseng, sydenferier eller Poco Loco-klær 😅 
Jeg har med meg at man ikke skal kaste mat, da lager man restemiddager. Man skrur av lys i rom man ikke bruker. Det er ikke nødvendig å ha siste kolleksjon fra Norrøna eller Peak Performance i fjellet eller i skiløypa. Man handler klær når det er salg. Sportsutstyr kan kjøpes brukt. Man bruker biblioteket når man trenger bøker. Man sliter ut klær før man kjøper nytt. Har man mulighet kan man holde seg med en del frukt og grønt selv (sette potet, gulrot), ha epletrær og ripsbusker. 
Kjøper billig men bra produkter til kroppen på apotek. Kunne ikke falt meg inn å bruke penger på negler, vipper, selvbruning, hårextensions etc, det er i mine øyne sløsing. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...