Gå til innhold

Dere som vokste opp fattige/trange kår, men nå klarer dere bra, hvilke "fattig" ting gjør dere enda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig nøye med å spare på de små tingene. 
som fx å aldri la vannet renne unødvendig, kun ta 1/2 serviett og sparer den andre halvdelen. 
Dusjer så fort jeg kan og bruker aldri badekaret. 
Kaster aldri noe mat- heller ikke en bit eller to som ligger igjen. 
Slukker lys i alle rom, fryser hele vinteren for å spare strøm, gjenbruker gavepapir, og mye mye mer

Anonymkode: ab401...521

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk til de som har skjønt det, jeg mener oss som ikke ble med når levestandanden gikk opp, som ikke hadde noe nytt annet enn en svært sjelden gang. Jeg dro aldri på ferie, sov ikke på hotell før jeg var 18 år og hadde spart til å dra på konsert, vi hadde ikke middag hver dag i barndommen og jeg kjenner meg igjen i mange ting andre skriver her, som jeg gjør i dag helt ubevisst. Som å blande vann i siste rest av såpe og sjampo, nesten manisk trykke/skrape siste rest ut fra alt, slå av vann ved dusjing, lys fra rom en går ut av, slå av komfyren slik at den siste tiden maten koker er "gratisvarme" fra varm plate osv. 

Anonymkode: f79f9...1b8

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "fattigting" jeg har begynt med nå er at jeg har byttet til en bank som har høyrente fra første krone og i tillegg rente på brukskonto. Så nå lar jeg pengene stå på høyrente til siste dag før regningene forfaller. Blir faktisk noen kroner ut av det pr mnd. Sparepengene har jeg i en annen bank med høyere rente, men tør ikke aksjer. 

Anonymkode: 312bc...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker penger på sånn måte som Terry Pratchett har skrevet om hvorfor det er dyrt å være fattig: jeg kjøper billig og dårlig og må erstatte ofte fordi jeg ikke likesågodt kjøpte noe av kvalitet og til litt høyere pris, først som sist. Er ikke lenger fattig, men tar endel sånne dårlige valg.

Anonymkode: dbaa3...f55

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp i fattigdom. Den rareste tingen jeg gjør, som andre tydeligvis synes er skikkelig ekkelt, er at jeg spiser mat selv om det er mugg på det.

Har rømmen fått en liten blå muggvekst? Tar det bort, spiser resten. Muggen ost? Kutter bort, spiser. Skinkepålegg som gikk ut på dato for en uke siden? Lukter det ok? Da spiser jeg det. Slappe gulrøtter, blaut tomat, vassen agurk? Spiser.

Brød med mugg på spiser jeg også, selv om det smaker litt ekkelt. Bare holder for nesa, da kjenner jeg ikke smaken så godt.

Har en helt grei økonomi og har de siste årene begynt å ta meg råd til dyr hudpleie og pene klær - med brød med mugg spiser jeg fortsatt. 

Anonymkode: 079d2...8a2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådens tittel:

Første folk svarer: "Vokste ikke opp i fattigdom"

🙄🙄🙄

Anonymkode: 91eb2...075

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trådens tittel:

Første folk svarer: "Vokste ikke opp i fattigdom"

🙄🙄🙄

Anonymkode: 91eb2...075

Tror ikke folk som ikke har vokst opp slik jeg mener skjønner hva jeg mener, det er noe nedlatende å komme inn her og si at de vokste opp helt fint men velger å leve slik eller nøkternt. Det er forskjell på å bruke penger på hva en vil og vokse opp med å ikke ha penger til alt

Anonymkode: f79f9...1b8

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar ALDRI på utenlandsferier, dyre hoteller, spa etc. Heller ikke på Tusenfryd eller andre fornøyelsesparker. Kunne ikke falt meg inn å bruke penger på sånt tøys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rømme med sukker på brødskiva 😋

makaroni melk til kveldsmat. Makaronisuppe med melk 😋

riste brød når det blir tørt

Endret av Sukkerbunn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker alltid tilbud på mat før vi handler og planlegger middag/innkjøp etter det. Prøver å handle basisvarer på tilbud/trippeltrumf så vi har for en god stund
Restemiddag 1-2 x i uka. 
Plukker bær i Hagen og fryser ned/sylter hver sommer.

tar frø av blomster som jeg planter hvert år istedetfor å handle nytt på hagesenteret + har masse stauder

Planter vårløk og purre på nytt så de stadig gror nye skudd

arver klær til barna fra venner og familie - og sender videre til andre når det blir for smått

låner utstyr av andre eller på Bua 

drar på gratis ferie til venner/familie - og lar dem få komme til oss. 
baker brød/rundstykker/horn

 

 


 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vokst opp i fattigdom. Den rareste tingen jeg gjør, som andre tydeligvis synes er skikkelig ekkelt, er at jeg spiser mat selv om det er mugg på det.

Har rømmen fått en liten blå muggvekst? Tar det bort, spiser resten. Muggen ost? Kutter bort, spiser. Skinkepålegg som gikk ut på dato for en uke siden? Lukter det ok? Da spiser jeg det. Slappe gulrøtter, blaut tomat, vassen agurk? Spiser.

Brød med mugg på spiser jeg også, selv om det smaker litt ekkelt. Bare holder for nesa, da kjenner jeg ikke smaken så godt.

Har en helt grei økonomi og har de siste årene begynt å ta meg råd til dyr hudpleie og pene klær - med brød med mugg spiser jeg fortsatt. 

Anonymkode: 079d2...8a2

Du, det må du faktisk slutte med, det kan være veldig helseskadelig. https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/derfor-skal-muggen-mat-kastes

Anonymkode: a229a...75b

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stjeler fortsatt fra tid til annen, om det er noe nyttig og muligheten byr seg på ekte. Ikke sånn random på Rema, men jeg er vel det man kaller en opportunist.

Anonymkode: c3dd4...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man har vært så fattig at man fryser og sulter, må gå når andre tar buss, i barndommen, tror jeg mange livet ut vil jobbe med å skjule fattigdommen, i Norge i dag og på 70 80 og 90 tallet spiser de fleste seg mette og har sko. Og være blandt de som ikke har det, er skamfullt, og man tenker ikke at «penger betyr ingenting» «og det beste i livet er gratis». Slike tanker kan man unne seg å ha hvis man har tilgang på mat, sanitærforhold og varmt hus/varme klær. 

Anonymkode: 72925...0be

Ja det er akkurat det.

Bet meg merke i denne kommentaren her:

Jeg antar gjerne at ting er utenfor rekkevidde når jeg helt fint kan oppnå det. Spesifikke reisemål og opplevelser spesielt.

Jeg tror mange som vokser opp med lite lærer seg å nettopp forvente lite.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fru Alving skrev (1 minutt siden):

Ja det er akkurat det.

Bet meg merke i denne kommentaren her:

Jeg antar gjerne at ting er utenfor rekkevidde når jeg helt fint kan oppnå det. Spesifikke reisemål og opplevelser spesielt.

Jeg tror mange som vokser opp med lite lærer seg å nettopp forvente lite.

Jeg merket meg også denne. Det samme gjelder meg. Jeg skal ut og reise i påsken, og brukte flere uker for å overbevise meg selv om at jeg "fikk lov" til å bestille et hotell som jeg hadde mer enn råd til...

...og som mannen min skulle betale for meg. Altså, jeg ville ikke at HAN skulle bruke penger på meg heller. Jeg er vant til å passe på meg selv og andre.

Anonymkode: cc10b...c42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bare tull. Vokste opp fattig, men har ikke noe "fattigtendenser" eller hva du nå vil kalle det.

Anonymkode: 51eb1...e95

Det er vel bare du som kaller det fattigtendenser. Synd du ikke tok med deg noen vaner og implisitt lærdom fra den gang. Hvis flere hadde gjort det ville konsumet vært mer bærekraftig. 
 

Var helt gjennomsnittlig som barn selv på 70-tallet, men gjennomsnittet var ikke så rike - feks var Sydenturer ikke vanlig, camping var det folk flest gjorde osv.

Mine vaner, selv om jeg har inntekt på 1,4 mill: Sjekker priser, kjøper på tilbud, har en klassisk basisgarderobe som varer i årevis (ikke klær som er veldig in men aldri ut), og kjøper generelt sjelden nye klær. Handler brukt til ungene og selger selv også på Finn.
Utnytter alt av mat, såper etc (typen er sånn som kaster smørpakning, selv om det er igjen nok til en skive eller tre, samme med det meste). Sykler til og fra jobb. 

Anonymkode: 5be2a...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vokste opp med god økonomi, men kjøper brukt likevel.  Ser på det som fornuftig,  ikke fattigslig.

Anonymkode: 7c66d...86f

Da er vel ikke denne tråden ment for deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis ingen andre i heimen er hjemme, består middagen min av mye ris og et speilegg eller spaghetti med ketchup. 
 

Husker da jeg var fattig og spiste den maten, fantaserte jeg om all den maten jeg skulle spise når jeg blir rik. Men det er blitt min kosemat når jeg er alene hjemme😅

Vi har ellers en stor matbudsjett hjemme hvor vi alltid handler noe godt hos slakter eller delicatesse butikk hver uke. 

Anonymkode: b72b8...c6c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Husker da jeg var fattig og spiste den maten, fantaserte jeg om all den maten jeg skulle spise når jeg blir rik. Men det er blitt min kosemat når jeg er alene hjemme😅

Åå ja, jeg drømte også om alle mulige retter og matvarer, som voksen så gjør jeg som deg heller hvis bare jeg skal velge. Øyeåpnende 😅

Anonymkode: f79f9...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med en tobarnsmor med deltidsjobb og en far som ikke bidro noe, så det var absolutt trangt. 

I dag har jeg det ikke enormt romslig altså, mellom 15-20000 igjen når det faste er betalt, det er likevel enormt mye mer enn jeg noen gang har hatt før. Jeg kjøper KUN ting av kvalitet som jeg vet vil vare lenge og er over gjennomsnittet god på reparasjoner, pleie og vedlikehold og slikt. Det være seg klær eller andre ting. Tidligere kjøpte jeg rimeligere klær, men reparerte og styrte likevel. 

Jeg tror likevel måten det merkes mest på meg i dag er at kjærlighetsspråket mitt er tid og handlinger - hadde jeg for eksempel fått en dyr telefon eller lignende i gave, hadde jeg sannsynligvis fått dårlig samvittighet. Penger er liksom ikke noe som flyter så løst. Jeg handler også fremdeles alltid i tilbudsavdelingen/datoavdelingen på matbutikken, kjøper det meste av klær brukt og er veldig aktiv på Finn. Det tenker jeg uansett bare er positivt da det er et enormt overforbruk av ressurser der ute, så alt hjelper på.

Anonymkode: f97b3...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har i alle fall veldig god økonomi nå, null gjeld / kredittkort heller. Men likevel kjører de fra butikk til butikk til butikk, bare for å spare noen få kroner eller øre her eller der. Sparer man seksti øre der, og fire kroner her, og så videre, så er det liksom "verdt" det - selv om de blir nødt til å bruke en del penger på drivstoff på denne måten. 

De spiser heller ALDRI mat på restaurant / bestiller take-away hjem eller noe som helst. Hele tiden kjøper de billig kneipp, bare fordi dette er aller billigst. Selv om dette er tørt og smaker ingenting. Å for eksempel reise på ferie eller nye livet er en dødssynd. Da er man automatisk en umoden og barnslig drittunge, som kaster bort penger.  

Anonymkode: b003d...48c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...