Gå til innhold

Hvilken sykdom mener du må være den verste å få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nope. Når du først har fått det så er du fucked! Det er en progressiv sykdom så den starter snikende, men når man først har fått den så røyner det på. Man kan gå fra og fungere helt normalt til å bli fullstendig lam på 6 mnd. Med andre ord er det som progressiv ms på speed. De fleste som får det dør innen 3 år. Måten man dør på et at puste muskulaturen slutter å virke slik at man blir kvelt. Det finnes ingen ting å gjøre med bortsett fra en bremse medisin som kan gi deg 4-6 mnd ekstra. Jeg er livredd for den sykdommen men, det finnes en dame som har levd med dette i 8 år. Hun har en blogg som heter mamma på hjul. Når jeg leser bloggen hennes så blir jeg litt mindre skremt for hun er bare helt fantastisk god til å takle det.

Anonymkode: 2777e...04c

Min mamma fikk denne sykdommen for 1 år siden. Hun har en sakte variant. Kun føttene som er sakte rammet. Hun sier at uhelbredelig kreft hadde vært verre feks bukspyttkjertelen. Da går man gjerne på cellegift, blir dårlig etc. Mamma har ingen smerter, har god matlyst, tipp topp lunger. Det er ingen tilfeller som er like. Ang pusting så dør folk med als stort sett fredelig. 

Anonymkode: c6e91...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Als, kreft som blir oppdaget for sent til behandling,demens, ms,hjerneslag/hjerneinfarkt.

Anonymkode: 0419b...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Å ha fatigue er som å dø en langsom innvendig død, så ja, fatigue anser jeg som en av de verste. 

Anonymkode: c762f...576

Jeg sliter med utmattelse pga ME (+ mange andre symptomer) og jeg har mistet livet jeg hadde før, dvs. lenket til hjemmet og senga store deler av døgnet. Det er forferdelig, MEN man dør ikke av det. ❤ 

Mine største frykter er ALS og uhelbredelig kreft. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ifølge KG finnes det visst ikke noe verre enn ME, men det tar jeg nårsomhelst over als, huntington, osv. Finnes ikke «redd» for ME.

Anonymkode: 2e623...f65

Dette!

Anonymkode: 7a2a0...1be

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALS eller demens. Begge er like ille på hver sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

princeofithilien skrev (17 timer siden):

Schizofreni må være noe av det verste. Fetteren min hadde den depressive delen av schizofreni med ekstremt sterke angstanfall, og var ikke farlig for andre enn seg selv, men den torturen han gikk gjennom i sine siste leveår unner jeg ikke min verste fiende... Han døde mens han var i psykose. Vi savner han, men er egentlig glad på hans vegne fordi han har fått fred nå. 

Schizofreni og psykose finnes det medisiner mot, som de aller fleste blir bedre av. Kan jo ikke sammenlignes med f.eks. ALS.

tussi84 skrev (18 timer siden):

Als definitivt.

Når det gjelder Demens, så er det verst for de pårørende rundt. Den som har demens skjønner ikke nødvendigvis at de har det selv, og ser på tilværelsen sin som normal.

Demens er jo en progressiv sykdom, så det er jo først når sykdommen har kommet langt at man ikke skjønner det selv. I starten skjønner man det så klart. Må være helt grusomt. Og selv når sykdommen har kommet langt, så kan man jo ha mer eller mindre klare øyeblikk, og mange føler seg nok veldig forvirra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ifølge KG finnes det visst ikke noe verre enn ME, men det tar jeg nårsomhelst over als, huntington, osv. Finnes ikke «redd» for ME.

Anonymkode: 2e623...f65

Okei, så du tenker at svært alvorlig ME der du er bundet til ei seng og er pleietrengende med øyebind og øreklokker i 30-40 år ikke er noe å være redd for? 

Greit nok at du finner degenererende sykdommer som på papiret er værre, men vær så snill å ikke bagatellisere ME. Fader ta det er hjerterått og usaklig.

Utover det synes jeg egentlig at alle sykdommer er like ille på hver sin måte når det er snakk om svært alvorlig grad. Noen dør man raskt av, andre seigpines man lenge med. Selv om det høres sprøtt ut for mange, så ville jeg heller valgt en svært alvorlig sykdom som jeg døde raskt av enn en svært alvorlig sykdom som tar livet i fra meg, men som ikke tar livet av meg. 

For min del er det ikke om å gjøre å leve lengst mulig, og særlig ikke med svært alvorlige sykdommer.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOLS virker fælt, tenk å bli kvalt og samtidig vite at det aldri går over. 
Leverskade pga alkohol, buken fylles med vann har jeg hørt og de må på sykehus å tømme dette. For å få ny lever må de være avholds i et år, tenker på de som stoppet å drikke men døde i ventetiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (46 minutter siden):

KOLS virker fælt, tenk å bli kvalt og samtidig vite at det aldri går over. 
Leverskade pga alkohol, buken fylles med vann har jeg hørt og de må på sykehus å tømme dette. For å få ny lever må de være avholds i et år, tenker på de som stoppet å drikke men døde i ventetiden. 

Kols er dessverre de aller fleste skyld i selv. Det er oftest røykere som får kols (men unntak finnes), og den kommer snikende over flere ti år som regel. Hvis man først har fått diagnosen så blir man ikke kvitt den, men det er mulig å dempe forløpet ved å feks slutte å røyke. Så er det jo forskjellige grader av kols. Noen hoster kanskje bare en del, og puster tungt, andre igjen der hvor lungekapasiteten er alvorlig nedsatt må bruke ekstra oksygen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (Akkurat nå):

Kols er dessverre de aller fleste skyld i selv. Det er oftest røykere som får kols (men unntak finnes), og den kommer snikende over flere ti år som regel. Hvis man først har fått diagnosen så blir man ikke kvitt den, men det er mulig å dempe forløpet ved å feks slutte å røyke. Så er det jo forskjellige grader av kols. Noen hoster kanskje bare en del, og puster tungt, andre igjen der hvor lungekapasiteten er alvorlig nedsatt må bruke ekstra oksygen.

 

Ja jeg sluttet å røyke selv pga frykt for mange år siden. Vil ikke dø på den måten og vite at der er min egen skyld. Vet det er ulike grader, men bare tanken på å ikke få puste er fæl! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasehodepine og dødelig familiær søvnløshet høres begge helt jævlige ut.

 

Anonymkode: da4d4...693

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Borderline.

Ikke med tanke på meg selv, men omgivelsene....

Anonymkode: e5ce1...404

Jeg har bpd og lever fint med det.

Anonymkode: a9425...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (6 timer siden):

Schizofreni og psykose finnes det medisiner mot, som de aller fleste blir bedre av. Kan jo ikke sammenlignes med f.eks. ALS.

Det gjør nok det, men det hjelper tydeligvis ikke alle, fetteren min gikk på rundt 11 forskjellige medisiner til enhver tid for sine mange diagnoser, nye medisiner som skulle prøves ut hele tida, det ødela kroppen innvendig, så han ble fysisk syk også, du kan jo tenke deg... Men det er jo vanskelig å skulle sammenligne sykdommer og konkurrere om hva som er verst, når mye kanskje er like ille, men på veldig ulike måter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME. Blir aldri frisk 😢

Anonymkode: c24e5...3cd

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huntington.  Jeg har sett noen i familien dø langsomt kombinert med kognitiv svikt mot slutten.  Det minner om ALS, låst inne i din egen kropp.  Og dessuten er denne grusomme sykdommen genetisk og du har 50% sjanse eller noe sånt for å få det selv hvis annet nær familie har det.  Du kan få svaret på gentest, men om den tester positivt kan du ikke gjøre noe som helst forb forhindre det. Du får det i ca samme alder som de nære slektningene. Så om onkelen din fikk det da han var 40, får du det også i den alderen.  Er du 20 og tester positivt, er det bare å vente på at du 20 år fram i tid har et rent dødelig helvete framfor deg.  Du kan la være å teste deg, men må da leve med angsten og usikkerhet på om du også får sykdommen.  Jeg kan ikke få sykdommen uansett,  siden jeg ikke er i slekt.  Men halvsøstrene mine var fram og tilbake i mange år før de turte å teste seg etter å ha sett all lidelsen onkelen deres hadde.  

Nei, av alle sykdommer jeg ønsker utryddet kommer Huntington ganske så høyt på lista 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningsløshet.
Fordi den ikke er offisielt annerkjent, og likevel kan knekke hvem som helst.

Tilnærmet er Dystymi

Anonymkode: ce1e1...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever selv med bekhterevs, som er en veldig kjip sykdom. Men heller det enn ALS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALS, bukspyttkjertelkreft, Huntingtons, Alzheimers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...