Gå til innhold

Hvilken sykdom mener du må være den verste å få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med min lille kunnskap om sykdommer, tenker jeg umiddelbart demens.

Anonymkode: 5a48a...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Schizofreni må være noe av det verste. Fetteren min hadde den depressive delen av schizofreni med ekstremt sterke angstanfall, og var ikke farlig for andre enn seg selv, men den torturen han gikk gjennom i sine siste leveår unner jeg ikke min verste fiende... Han døde mens han var i psykose. Vi savner han, men er egentlig glad på hans vegne fordi han har fått fred nå. 

Endret av princeofithilien
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt man ikke kan bli frisk av og som piner deg til døde. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet mitt hadde ca vært over hvis jeg hadde fått alfa-gal.

Anonymkode: a4127...4bf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Livet mitt hadde ca vært over hvis jeg hadde fått alfa-gal.

Anonymkode: a4127...4bf

Så vegetar er ikke et alternativ? 

Anonymkode: 18e44...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man er helt komplett lamma og kan ikke kommunisere med omverden. 

Så man er våken og bevisst, men kan ikke kontrollere noe som helst av kroppen. (Og heller ikke gi omverden beskjed om at man faktisk er bevisst)

Anonymkode: 6853f...4bb

Det er mitt verste mareritt, ligge i en sykehus-seng. Og så sitter en pleier på barnesanger 24/7 for at jeg skal ha noe å høre på i tilfelle jeg er bevisst. 😱.

Anonymkode: 07be9...245

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALS er min største skrekk, tror jeg. Mange av sykdommene som er skrevet her har jeg ingen kunnskap om. 

Uhelbredelig kreft må med, mange pines jo til de ikke får puste lenger. 

Depresjon og spiseforstyrrelse er også tøft. 

Anonymkode: 37384...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALS og skjelettkreft er de sykdommer jeg er mest redd for å få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALS og Huntingtons. 

Anonymkode: 1f52c...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. ALS
2. KREFT
3. ALLE TYPER DEMENS

Anonymkode: a2cba...192

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man er helt komplett lamma og kan ikke kommunisere med omverden. 

Så man er våken og bevisst, men kan ikke kontrollere noe som helst av kroppen. (Og heller ikke gi omverden beskjed om at man faktisk er bevisst)

Anonymkode: 6853f...4bb

Enig med deg i at dette må være verste tilstand å havne i.

Skal ikke signere som helsepersonell her, men kan si jeg har sett mye gjennom mange år i arbeidslivet. Mange har ramset opp grusomme diagnoser tidligere i tråden. Likevel må det å være fanget i egen kropp uten å kunne kommunisere med omverdenen være det verste av det verste. Legg til det å kjenne på smerte og slite med angstrier av verste sort så tenker jeg de fleste av oss får grøsninger bare ved tanken. Det er en svært god beskrivelse av tilstanden her:

https://sykepleien.no/2021/12/intensiven-var-mitt-hjem

Anonymkode: 87935...d03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjent person som fikk ALS

Anonymkode: a2cba...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Als, demens, hjerneskade etter sykdom el ulykke, kreft (spes bukspyttkjertel, skjelett og hjernen skremmer meg).

Anonymkode: f10b7...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke ALS sånt som kommer gradvis så man har muligheten til å unnslippe i tide? Eller tar jeg feil? Vet ikke mye om sykdommen, nær sagt heldigvis. Men er redd for slag og sånt som kan lamme deg på sekundet så du ikke kommer unna. Vet om en som ble gjenopplivet flere ganger, fordi vedkommende var "for ung til å dø"... sånt skremmer vettet av meg. 

Anonymkode: cd73a...e2f

Nope. Når du først har fått det så er du fucked! Det er en progressiv sykdom så den starter snikende, men når man først har fått den så røyner det på. Man kan gå fra og fungere helt normalt til å bli fullstendig lam på 6 mnd. Med andre ord er det som progressiv ms på speed. De fleste som får det dør innen 3 år. Måten man dør på et at puste muskulaturen slutter å virke slik at man blir kvelt. Det finnes ingen ting å gjøre med bortsett fra en bremse medisin som kan gi deg 4-6 mnd ekstra. Jeg er livredd for den sykdommen men, det finnes en dame som har levd med dette i 8 år. Hun har en blogg som heter mamma på hjul. Når jeg leser bloggen hennes så blir jeg litt mindre skremt for hun er bare helt fantastisk god til å takle det.

Anonymkode: 2777e...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så utmattelse er en av de verste "sykdommene" du kommer på? 🤣 For det første tror jeg du må finne frem både ordbok og leksikon, for det andre tror jeg du trenger en solid realitetsorientering 😅

Anonymkode: d2832...af8

Å ha fatigue er som å dø en langsom innvendig død, så ja, fatigue anser jeg som en av de verste. 

Anonymkode: c762f...576

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Å ha fatigue er som å dø en langsom innvendig død, så ja, fatigue anser jeg som en av de verste. 

Anonymkode: c762f...576

Nei, nå må du kutte ut. Fatigue er det engelske ordet for utmattelse. En drøss med sykdommer har fatigue som følgetilstand. Jeg har selv en kronisk og medfødt sykdom hvor fatigue/utmattelse er en følgetilstand. Jeg har selv en kronisk, medfødt sykdom med fatigue som følgetilstand. Fatigue er ikke en sykdom. Og det kan fortsatt ikke sammenlignes med de andre diagnosene nevnt i denne tråden. Da snakker vi helt for j*vlig. 

Anonymkode: d2832...af8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nope. Når du først har fått det så er du fucked! Det er en progressiv sykdom så den starter snikende, men når man først har fått den så røyner det på. Man kan gå fra og fungere helt normalt til å bli fullstendig lam på 6 mnd. Med andre ord er det som progressiv ms på speed. De fleste som får det dør innen 3 år. Måten man dør på et at puste muskulaturen slutter å virke slik at man blir kvelt. Det finnes ingen ting å gjøre med bortsett fra en bremse medisin som kan gi deg 4-6 mnd ekstra. Jeg er livredd for den sykdommen men, det finnes en dame som har levd med dette i 8 år. Hun har en blogg som heter mamma på hjul. Når jeg leser bloggen hennes så blir jeg litt mindre skremt for hun er bare helt fantastisk god til å takle det.

Anonymkode: 2777e...04c

Kan være jeg tolket helt feil nå, men jeg tror den du siterer mener å unnslippe som i at i begynnelsen er man oppegående nok til å kunne velge å avslutte det hele selv. Nettopp fordi man er fucked, som du sier. Altså, ikke at man blir frisk av det.

Anonymkode: d2832...af8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderline.

Ikke med tanke på meg selv, men omgivelsene....

Anonymkode: e5ce1...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...