Gå til innhold

Hvilken sykdom mener du må være den verste å få?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Livet er ingen sykdom. 

Anonymkode: 2b321...7e7

Uten liv, ingen sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Als definitivt.

Når det gjelder Demens, så er det verst for de pårørende rundt. Den som har demens skjønner ikke nødvendigvis at de har det selv, og ser på tilværelsen sin som normal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (Akkurat nå):

Uten liv, ingen sykdom.

🙄:roll:

Anonymkode: 2b321...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (Akkurat nå):

Als definitivt.

Når det gjelder Demens, så er det verst for de pårørende rundt. Den som har demens skjønner ikke nødvendigvis at de har det selv, og ser på tilværelsen sin som normal.

Jeg har jobbet på en demens avdeling, og de har det vondt de forstår jo ikke selv at de er syke og hvorfor de ikke kan hjem. I de sin verden er de friske. Men de føler de er fanget, og de tror at personalet vil dem vondt. Kan ikke være godt å ha det slik.

Anonymkode: 2b321...7e7

  • Liker 6
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALS.

Et familiemedlem har nettopp fått den diagnosen :( 

Anonymkode: 96f68...0e9

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fatigue

Anonymkode: c762f...576

Så utmattelse er en av de verste "sykdommene" du kommer på? 🤣 For det første tror jeg du må finne frem både ordbok og leksikon, for det andre tror jeg du trenger en solid realitetsorientering 😅

Anonymkode: d2832...af8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiller ingen rolle hvilken sykdom, så lenge den enten er dødelig innen kort tid eller jeg mister funksjoner som gjør at jeg hverken kan røre meg eller kommunisere. Det er flere av dem! Av dem jeg kommer på nå: ALS, Locked in syndrome, stort hjerneslag, creutzfeldt jakobs, uhelbredelig kreft. 

Anonymkode: 4e480...cf6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Alzheimer/demens, hukommelsestap, ALS, systemisk schlerodermi, systemisk lupus, alvorlige leddsykdommer med alvorlig forløp/degenerering osv, skjelettkreft og en del andre krefttyper, cushings, addisons, parkinson, veldig alvorlige allergier mot ting som er nesten umulig å unngå, guillain barre kan være ganske kjip,  og en del leversykdommer/problemer kan være ganske grusomme - også fordi man i verste fall ikke kan få noen medisiner i det hele tatt (har ligget på rom med folk som bare ligger og venter på å dø, ikke kan få noe lindring og som lider noe helt enormt. 
 

Anonymkode: fc540...3be

Forferdelig å tenke på at vi har færre rettigheter enn dyr. En ting er jo at vi ikke har aktiv dødshjelp, som har mange betenkelige sider. Men ofte blir man jo gjenopplivet og holdt bevisst i live i forferdelige tilstander også. 

Anonymkode: cd73a...e2f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man er helt komplett lamma og kan ikke kommunisere med omverden. 

Så man er våken og bevisst, men kan ikke kontrollere noe som helst av kroppen. (Og heller ikke gi omverden beskjed om at man faktisk er bevisst)

Anonymkode: 6853f...4bb

Det der virker helt forferdelig. En annen versjon er at man kan være helt multihandikappet, men helt klar i hodet. Jeg leste om en dansk jente med alvorlig cerebral parese som ikke har noe kontroll på kroppen sin, hun er sterkt funksjonshemmet. Men hun fikk en talemaskin som hun styrer med øynene og har da greid å ta ingeniørstudium.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Als

schizofreni 

Sykdommer som gir elendig livskvalitet of langsom død 

Anonymkode: fceee...130

Jeg har Schizofreni og det er ingen kul sykdom nei. Heldigvis finnes det medisiner som for mange (meg inkl.) kan dempe de verste symptomtrykkene. Men det er en slitsom sykdom jeg ikke unner noen. 

Anonymkode: e2ebe...6d9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge KG finnes det visst ikke noe verre enn ME, men det tar jeg nårsomhelst over als, huntington, osv. Finnes ikke «redd» for ME.

Anonymkode: 2e623...f65

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min døde av Parkinson med den typiske demensen som noen ganger følger. Han mistet ikke hukommelsen, men fikk noen forferdelige fantasier som virket helt ekte for han. i tillegg ble han i praksis blind, fordi øynene sluttet å samkjøre. han ble også svært bevegelseshemmet, mistet kontroll over blære, slet med å ta til seg mat osv. Han hadde INGEN gleder igjen, kun disse forferdelige marerittene i våken tilstand. Han døde mens han skrek av skrekk. 

Anonymkode: 82ab2...b9f

  • Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil - ALS!

Anonymkode: 2b40d...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Faren min døde av Parkinson med den typiske demensen som noen ganger følger. Han mistet ikke hukommelsen, men fikk noen forferdelige fantasier som virket helt ekte for han. i tillegg ble han i praksis blind, fordi øynene sluttet å samkjøre. han ble også svært bevegelseshemmet, mistet kontroll over blære, slet med å ta til seg mat osv. Han hadde INGEN gleder igjen, kun disse forferdelige marerittene i våken tilstand. Han døde mens han skrek av skrekk. 

Anonymkode: 82ab2...b9f

Herregud, kjenner jeg får panikk bare ved tanken 🥲🥲❤️ Var det ingenting de kunne gi ham for å slippe skrekken/angsten? 

Anonymkode: 2b40d...c15

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ALS sånt som kommer gradvis så man har muligheten til å unnslippe i tide? Eller tar jeg feil? Vet ikke mye om sykdommen, nær sagt heldigvis. Men er redd for slag og sånt som kan lamme deg på sekundet så du ikke kommer unna. Vet om en som ble gjenopplivet flere ganger, fordi vedkommende var "for ung til å dø"... sånt skremmer vettet av meg. 

Anonymkode: cd73a...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ifølge KG finnes det visst ikke noe verre enn ME, men det tar jeg nårsomhelst over als, huntington, osv. Finnes ikke «redd» for ME.

Anonymkode: 2e623...f65

Enig! Ville heller vært «utslitt», «utmattet» osv fremfor å bli levende kvalt over lang tid med panikk og angst! ME er kjipt det altså, men i forhold til sykdommer som ALS og liknende, kan det ikke sammenliknes! 

Anonymkode: 2b40d...c15

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Locked-in syndrome. Hodet er helt klart, du er tilstede. Du forstår det rundt seg. Men kan ikke prate eller bevege seg lenger. Aboslutt ingenting. Man mister helt kontroll over kroppen. Alt du kan gjøre er å se opp og ned med øynene. Det er mitt verste mareritt, jeg grøsser av tanken 

Anonymkode: 2f765...f79

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud, kjenner jeg får panikk bare ved tanken 🥲🥲❤️ Var det ingenting de kunne gi ham for å slippe skrekken/angsten? 

Anonymkode: 2b40d...c15

Nei, ingenting virket. De forsøkte diverse demensmedisiner og antipsykotika, men når hjernen blir til grøt på den måten, så fungerer det visstnok ikke. Til slutt tryglet jeg dem om å gi han morfin, og det tok noe av brodden. Han klarte i hvert fall ikke å skrike så høyt lenger... Det var vanskelig å medisinere han også, for han trodde alle skulle drepe han, så han kjempet for livet.

Jeg tror faktisk jeg ville foretrukket ALS, for kroppen går igjennom samme prosess, men hjernen er i hvert fall med

Anonymkode: 82ab2...b9f

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyresvikt og smertehelvete, samt mye av det andre som er nevnt

Anonymkode: 27d81...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALS, demens og hjernekreft. Har vært vitne til både demens og hjernekreft. Farfar ble dement, og jeg hadde en kompis fra ungdomstiden som døde av hjernekreft i starten av 20 årene. Helt grusomt. 

Anonymkode: 007d9...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...