Gå til innhold

Hva syns du om de som står i ro i rulletrapp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 3/14/2024 at 2:25 PM, AnonymBruker said:

 

Må presisere at jeg ikke mente at kun folk med barnevogn/rullestol/rullator ol skal kunne bruke heis. Jeg har feks en kollega som har en usynlig funksjonhemming som krever heis, og jeg er vet at det gjelder mange. Jeg ser imidlertid flere som gir opp heiskøen og heller tar trappa (og som dermed ikke burde vært i køen i utgangspunktet), folk som jeg tidligere på dagen har sett i heisen som senere løper opp trappa, ol. Det er de jeg irriterer meg over, ikke de som av ulike og mer eller mindre synlige årsaker har behov for det. 

Anonymkode: e47a8...881

Men, man kan vel få ta heis på grunn av at man bare ønsker det også. Alle som vil fårta heis,rulletrapper,trappe,bånd whatever. Finnes ingen regler. 

Jeg står i rulletrappe (noen ggr heis). Tenker ikke noe særlig over hva folk gjør. Eneste er på Gardermoen hvor jeg kommer bak noen som har kofferten bak seg og ikke forran seg, farlig! Og så tenker jeg at det er mange som vil slå seg halvt ihjel ved nødstopp fordi de ikke holder seg fast. 

Anonymkode: b95b0...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 13.49):

Rulletrappen er til for å rulle i, altså komme seg til topps uten å bevege seg. De som ikke synes det går raskt nok kan ta vanlig trapp. 

Anonymkode: c352d...b13

👌enig med deg😁

Anonymkode: 497eb...cbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå til høyre, gå til venstre. Så enkelt er det.  Folk som blokker ved å stå i midten er bare irriterende med mindre du har en god grunn, f.eks fysisk eller kognitive funksjonsnedsettelse, men alle andre bør kunne holde seg til noen enkle kjøreregler. I London blir du albuet ned eller prikket hardt på skulderen eller excuse me på repeat hvis du blokkerer rulletrapper i undergrunnen.  Hadde ikke vært meg i mot om det var slik i Norge også 

Anonymkode: 8cdea...cdd

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stå til høyre, gå til venstre. Anonymkode: 8cdea...cdd

    Står det opplyst om dette noe sted? Jeg har aldri sett eller hørt dette. :klo: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2024 den 14.52):

Greit at man står i ro i rulletrappa? 

Anonymkode: 38d6d...2aa

Det er jo meninga at rulletrapper skal gjøre jobben🤣😂 hvis man skal gå kan man like gjerne ta den vanlige trappa.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perfume skrev (57 minutter siden):

Hele poenget med HELE rulletrappa er at man skal stå i den. Både på høyre og venstre side. 🥴 

Det fins vanlige trapper for resten. 

Ikke alltid, i hvert fall ikke i nærheten av rulletrappa. Det er ikke alltid man har tid til å bruke en halvtime på å finne en vanlig trapp.

Anonymkode: 57d2f...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (3 minutter siden):

    Står det opplyst om dette noe sted? Jeg har aldri sett eller hørt dette. :klo: 

Utdrag fra amerikanske myndigheter:

"On escalators, stand in center of step and face forward. On moving walks, stationary passengers should stay to the right and let those walking pass on the left."

 https://lni.wa.gov/forms-publications/f621-084-000.pdf&ved=2ahUKEwjI-Zij0PiEAxXzGRAIHYfWAcEQFnoECA4QBQ&usg=AOvVaw3E7icSgFeIGUxU5IudIz1j

Hadde vært kjekt om kjøpesentrene hadde laget en liten plakat med samme etikette

Anonymkode: 79be4...668

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utdrag fra amerikanske myndigheter:

"On escalators, stand in center of step and face forward. On moving walks, stationary passengers should stay to the right and let those walking pass on the left."

 https://lni.wa.gov/forms-publications/f621-084-000.pdf&ved=2ahUKEwjI-Zij0PiEAxXzGRAIHYfWAcEQFnoECA4QBQ&usg=AOvVaw3E7icSgFeIGUxU5IudIz1j

Hadde vært kjekt om kjøpesentrene hadde laget en liten plakat med samme etikette

Anonymkode: 79be4...668

Amerikanske lover og regler gjelder kun i usa.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke alltid, i hvert fall ikke i nærheten av rulletrappa. Det er ikke alltid man har tid til å bruke en halvtime på å finne en vanlig trapp.

Anonymkode: 57d2f...b04

Bra, siden man aldri heller trenger en halvtime til dette.

Anonymkode: e3d62...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 16.3.2024 den 10.53):

Da må du gå hjemmefra litt tidligere.

Tja, siste tiden har togdriften her vert så ustabil at jeg ikke lengre vet hva som er god tid. Flere ganger ukentlig har toget jeg planla å ta blitt avlyst før jeg har kommet meg fra jobben til stasjonen og forrige tog så forsinket jeg rekker det hvis jeg forter meg litt. Neste tog kan man ikke være sikker på går i det hele tatt heller, så da er det ofte nå eller misse barnehagen.
Så lenge alle som ønsker å stå står på høyre side går det helt fint at andre forter seg på venstre. Da får alle det slik de ønsker. 

Anonymkode: 0376b...e4e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå til høyre, gå til venstre.

Anonymkode: c8416...b0c

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (På 16.3.2024 den 11.58):

    Står det opplyst om dette noe sted? Jeg har aldri sett eller hørt dette. :klo: 

Det er vanlig folkeskikk? Dette er sånt man bør lære hjemme, samme som at man ikke går på tog/buss før de som er inne har gått av. 

Anonymkode: c8416...b0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er vanlig folkeskikk? Dette er sånt man bør lære hjemme, samme som at man ikke går på tog/buss før de som er inne har gått av. Anonymkode: c8416...b0c

Hmm...vi hadde ikke buss eller rulletrapp i mitt hjem, så det kan  være grunnen til at ingen ble opplært i dette. :klo: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (På 16.3.2024 den 12.00):

Det er jo meninga at rulletrapper skal gjøre jobben🤣😂 hvis man skal gå kan man like gjerne ta den vanlige trappa.

Men hvor er den 🧐 vil jeg gå så går jeg mye heller i ei vanlig trapp hvis det er et alternativ, men sjelden jeg har sett at det er begge deler, bortsett fra der det bare er rulletrapp opp og ikke ned. 

Anonymkode: 1bf61...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (På 11.3.2024 den 15.03):

Fantastiske mennesker! De har skjønt hva den er til for.
De som vil løpe i trapper tar trappa ved siden av.

Ikke alle sentre har vanlige trapper i tillegg så den der funker ikke. 

Anonymkode: 580a3...9fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

DelvisPresley skrev (På 16.3.2024 den 12.00):

Det er jo meninga at rulletrapper skal gjøre jobben🤣😂 hvis man skal gå kan man like gjerne ta den vanlige trappa.

Hvor er den vanlige trappen? 🧐

Anonymkode: 580a3...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 13.49):

Rulletrappen er til for å rulle i, altså komme seg til topps uten å bevege seg. De som ikke synes det går raskt nok kan ta vanlig trapp. 

Anonymkode: c352d...b13

Finnes ikke vanlig trapp

Anonymkode: 580a3...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke alle sentre har vanlige trapper i tillegg så den der funker ikke. 

Anonymkode: 580a3...9fc

"Ikke alle"- innlegg er verdiløse

Anonymkode: e3d62...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi allerede en norm, ikke vits å diskutere på kg

Anonymkode: 359ef...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...