Gå til innhold

Syntes damer må ta seg litt sammen, mtp. misnøye med mannen, jobb, hjemme-tid osv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fra linken min over:

»finner vi at kvinner ønsker å være underordnet sine mannlige partnere med hensyn til sosial, kulturell og økonomisk kapital»

https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/nat.34.2.2

Anonymkode: 012f5...f12

I hht sosial kapital?? Vis meg én eneste mann som har større sosialt nettverk enn sin kone 😂😂

Anonymkode: b0003...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mannen min jobber færre timer enn meg per uke, men tjener likevel mer. Vi har begge høyere utdanning. Hva tenker du blir rettferdig her? Skal jeg ta 3-4 arbeidstimer i hjemmet på ettermiddag/kveld mens han bare tar 1-2, siden han tjener litt mer?

Anonymkode: b0003...2ed

Sikker på at du siterer riktig person her?

Jeg tenker at arbeidsdelingen i hjemmet skal gjenspeile arbeidsbelastningen (antall timer) man jobber utenfor hjemmet. Det er altså han, og ikke du som bør gjøre mest arbeid i hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis 90% av befolkningen har bil og 90% av befolkningen har sykkel så er det rimelig å anta at en stor del av befolkningen har både bil og sykkel.

Avhengig av om de to variablene er korrelerte, anti-korrelerte eller ukorrelerte så kan svaret befinne seg i forskjellige ender av skalaen, men rent matematisk vil det uansett være en stor andel.

Men det er ikke snakk om 90 % av noe som helst her.

Du linket til en artikkel som viste at 7 av 10 kvinner vil ha en mann som tjener mer enn dem. Utgangspunktet er med andre ord 70 %. Jeg ser ikke at du har kommet med en andel kvinner som ønsker at husarbeidet deles 50 / 50. Men ettersom cirka  40 % av kvinnene jobber deltid så kan vi anta at disse kvinnene ikke forventer at mannen skal ta like stor andel av husarbeidet som henne. Da er vi nede i en andel på ca  28 % av kvinner. Så har vi det siste punktet,  kvinner som forventer at inntekten deles likt. Akkurat det har jeg ikke tall på, men la oss si at hypotetisk så er det halvparten  (nå tar jeg veldig hardt i her altså) av disse 28 % kvinnene som ønsker  dette, da er vi nede i 14 % av kvinner.

Likevel så får du det til at en overvekt av kvinner ønsker disse tingene samlet. Det blir rett og slett en feilaktig konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Fra linken min over:

»finner vi at kvinner ønsker å være underordnet sine mannlige partnere med hensyn til sosial, kulturell og økonomisk kapital»

https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/nat.34.2.2

Du tuller med oss nå? Et så lite utvalg sier omtrent null, og dette er dessuten under 50 single mennesker. Single mennesker kan ha ønskelister som et ondt år, mens fakta om hvilke partnere vi faktisk velger og ender opp med finner du ved å undersøke etablerte par. 

Screenshot_20240408_224840_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: a2b96...9a1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tuller med oss nå? Et så lite utvalg sier omtrent null, og dette er dessuten under 50 single mennesker. Single mennesker kan ha ønskelister som et ondt år, mens fakta om hvilke partnere vi faktisk velger og ender opp med finner du ved å undersøke etablerte par. 

Screenshot_20240408_224840_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: a2b96...9a1

Ja, haha, det glemte jeg å kommentere på. Det er jo ikke et representativt utvalg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...