Honey Dew Skrevet 5. mars 2024 #81 Del Skrevet 5. mars 2024 Det må folk få bestemme selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 5. mars 2024 #82 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det blir fort luksusfellen, det… Huset fullt av skrot når Hallgeir kommer. Det tyter plastgreier ut av ethvert skap. Kunne vært en artig episode, forsåvidt. Anonymkode: d4c47...4dc Det er en ting at det fyller seg opp i skapet, en annen ting er at alt havner i naturen til slutt. Bare fordi det er billig og "digg" å shoppe. Men det blir ikke så digg for barna våre som skal vokse opp på en overfylt planet. "hvorfor gidder du å bry deg da?" Jeg bryr meg om etikk og jeg bryr meg om planeten. Det burde alle. Og det er faktisk nesten litt sjukt å se hvor sinte folk blir når deres lille lykkeboble blir truet. "Det er så billig, og bra..like bra som i dyre norge" Ja men du utnytter fattige. "det gjør du og for du har en mac og en telefon" Nei, jeg skaffer meg bare det jeg trenger. For det er ikke friskt å handle for 300 kr i uka og motta 20 pakker i posten i uka med massevis av billig plast og tekstil og dilldall, som man uansett skal kaste etterhvert, bare fordi det er billig. Jeg hater ikke på folk som handler en liten dings de trenger. Men de som sier at "de bryr seg ikke" om arbeiderene som jobber 22 timer i døgnet og får betalt per ting de lager, og ikke har de fast ansettelse eller kontrakt. De utnyttes. "Jeg bryr meg ikke" Det burde man! Det kunne vært deg selv, eller noen du er glad i. Og planeten skal tross alt vare oss lenge. Lurer på hvordan det står til med de elvene rett ved fabrikkene til HM? https://www.nettavisen.no/okonomi/klesgigant-hemmeligholder-produksjon/s/5-95-902371 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 5. mars 2024 #83 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du vet, hvis du skal være prinsippfast her må du slutte å kjøpe ting totalt.. 🤔 Anonymkode: 55840...d69 Jeg tenker at om man MÅ ha, så kjøper man. Men jeg tenker absolutt på hva som er mest etisk, og så tenker jeg at det er bekymringsverdig utvikling mtp veldig billig shopping på shine og temu. Tror IKKE det er en positiv utvikling for mengden av søppel er allerede ganske høy. Jeg synes det er helt okay å si, og hvorfor det gjør folk så forbanna forstår jeg ikke helt. Folk velger selv, det er sant"! Men jeg vil alikevel si min mening om hva jeg synes er etisk og ikke. Jeg lærer hver dag, jeg er klar over at jeg vet ikke alt, og jeg håper de som "ikke bryr seg" vil etterhvert gjøre det og. (Jeg kjøper ofte brukt så det er sagt, og da god kvalitet da) 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 5. mars 2024 #84 Del Skrevet 5. mars 2024 Tråden er ryddet for avsporing, brukerdebatt, brudd på regelen om opphavsrett og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 6. mars 2024 #85 Del Skrevet 6. mars 2024 Ny artikkel i dag på VG nett om all plasten som ender opp i magene på fugler og viltliv ved sjøen. Det er visst en enorm øking av plast siden sist de målte. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 6. mars 2024 #86 Del Skrevet 6. mars 2024 Sovushka skrev (På 4.3.2024 den 16.04): Jeg må ærlig innrømme at all ting jeg har handlet på temu til nå er jeg super fornøyd med når det gjelder kvalitet. Jeg kjøpte dogtag med ingravering, hundekobbel, noen leker til hund. Noe smått i bomull, organazier, baderomshyller. Ikke noe som skal på hud, i munn eller i stikkontakt. Men jeg ser på fb gruppen at folk handler nesten en ny pakke hver dag pga gratis frak.. og er det noe som slipper mye co2 så er det transport... alt må vel være sendt med fly siden det kommer på underkant av 2 uker? Samt at jeg ser at folk spør om de skal returnere hvis varen ikke falt i smak og alle bare - ja det er gratis og kjempe enkelt. Altså typisk en ting til 50 kr skal ta en jorda rundt reise.... DET sliter jeg med når det gjelder Temu. Jeg føler det er miljøsvineri... Ja jeg leste tråden på siden der om hun som hadde kjøpt så mange duppedingser at hun trengte hjelp av postmannen til å få med seg alt inn og trengte selv etter å hatt fått hjelp fra postmannen en ekstra pappeske for å få med seg alt. Hun brukte to timer på å åpne alt og dessuten ventet på enda en forsendelse som ennå ikke var kommet. Det er i slike tilfeller jeg tenker at folk kjøper for opplevelsen av kjøpe. I kommentarfeltet var det ei som stilte spørsmål ved fornuften ved å "tømme temu" for billige småting. Og fikk tilbake at hun bare er misunnelig fordi hun selv ikke har råd til å kjøpe alt rælet. Andre har svart i tråden på hvor mye de har brukt: 15000 på to måneder. Men jeg tror ikke det handler om penger eller om hvorvidt du har råd. Det er en impuls der du MÅ benytte deg av tilbudet før det går over. Jeg har ikke tenkt å kommentere på folk som kjøper så mye, men jeg tenker gjerne at hvis du kjøper, kjøper, kjøper bare fordi det er billig, ender du opp med kjøpe pga følelsen av å skaffe deg nytt. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 6. mars 2024 #87 Del Skrevet 6. mars 2024 Laraa skrev (4 timer siden): Ja jeg leste tråden på siden der om hun som hadde kjøpt så mange duppedingser at hun trengte hjelp av postmannen til å få med seg alt inn og trengte selv etter å hatt fått hjelp fra postmannen en ekstra pappeske for å få med seg alt. Hun brukte to timer på å åpne alt og dessuten ventet på enda en forsendelse som ennå ikke var kommet. Det er i slike tilfeller jeg tenker at folk kjøper for opplevelsen av kjøpe. I kommentarfeltet var det ei som stilte spørsmål ved fornuften ved å "tømme temu" for billige småting. Og fikk tilbake at hun bare er misunnelig fordi hun selv ikke har råd til å kjøpe alt rælet. Andre har svart i tråden på hvor mye de har brukt: 15000 på to måneder. Men jeg tror ikke det handler om penger eller om hvorvidt du har råd. Det er en impuls der du MÅ benytte deg av tilbudet før det går over. Jeg har ikke tenkt å kommentere på folk som kjøper så mye, men jeg tenker gjerne at hvis du kjøper, kjøper, kjøper bare fordi det er billig, ender du opp med kjøpe pga følelsen av å skaffe deg nytt. Shiiiiit, det har jeg ikke lest om. 😨 Det er "retailtherapy" på det ekstreme. Jeg er veldig nyskjerrig på hva slags effekt dette har på folk i norge og miljøet vårt i de kommende årene. Plutselig har folk som er vant med at de ikke har råd til å shoppe noe særlig, store muligheter for å handle som en rikmann. Man blir hekta, og legger seg i gjeld, og fyller huset med (muligens helsefarlige / giftige) ting fra asia, og støtter blindt moderne slaveri. Og tenk at folk tar naturen vi har helt for gitt, og "bryr seg ikke" om hva de gjør bare fordi det er billig. Det er også skremmende hvordan folk reagerer med å bli sinte, og istedet for nyskjerrige, når noen stiller spørsmål ved handlingene deres. Men jeg håper det bare er noen få som er sånn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 6. mars 2024 #88 Del Skrevet 6. mars 2024 (endret) Laraa skrev (4 timer siden): Det er en impuls der du MÅ benytte deg av tilbudet før det går over. Ja, det er det. Jeg er designer selv og er veldig godt verset i hvordan man får folk hekta på apper, og når jeg installterte temu appen for å sjekke det ut, så var det ekstremt hvor masete den var. "nå har vi en mega god deal til deg!" "special deal til deg!" "Megabillig første gangen du kjøper" Det er en gangske "hissig" app, og flere har også blitt svindlet når de legger inn kort detaljer, for å si det slik. Kjempe S-U-S. Algorytmene i appen vet hva du har sett på, og vedder på den avlytter telefonen og, eller leser cookies på telefon / data. 😅 Endret 6. mars 2024 av lillevill 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #89 Del Skrevet 6. mars 2024 At folk virkelig aktivt går inn for å ta rennafart og gi faen i miljøet ved å fly inn ett jalla mobildeksel fra andre siden av jordkloden er for meg HELT utrolig. Kjøper du samme rælet i butikk har de i det minste fått shippet inn flere enheter på en gang. Jeg er enig, burde vært ulovlig. Eller innfør toll og moms på verdien av innenlands frakt selv om man betaler 0, pluss behandlingsgebyr. Skal du fly inn et mobildeksel til 15 kroner bør du betale moms på de 150 kronene norske fraktselskaper bruker for å frakte denne plastdingsen hjem til deg. Anonymkode: d8cff...f25 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 6. mars 2024 #90 Del Skrevet 6. mars 2024 (endret) Åh det er sjukt at jeg bare gjetta på at appen tracker data på telefoner. Og så hadde jeg rett og. 😅 Endret 6. mars 2024 av lillevill 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 6. mars 2024 #91 Del Skrevet 6. mars 2024 Når jeg tenker på det, så er det det nesten som en episode av den syke serien på netflix. Hva heter den? Den som tar for seg ekstreme scenarioer som er inspirert av virkeligheten. Med aggressive kampanjer, en hissig app som bombaderer deg med reklame, og slagordet "shop like a millionaire" får de folk som generelt har dårlig råd til å føle seg rike og til å utnytte massevis av folk som også har dårlig råd, og til å forurense planeten de selv bor på med et sjuuukt forbruk. Og så sitter en hekta stakar der med minus 15 000 på konto, med masse søte små duppeditter de egentlig ikke trenger i det hele tatt. Verden er et koko sted. 🥳 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #92 Del Skrevet 6. mars 2024 Jeg har kun kjøpt noen ting som ikke finnes i Norge; og enkelte ting som selges i norske nettbutikker hvor det tydelig er akkurat samme vare, bare sykt overpriset (til og med ikke tatt bryet med å ta egne bilder). Anonymkode: 127d1...a3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #93 Del Skrevet 6. mars 2024 Skal bare, skal bare... Anonymkode: f8134...e33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 6. mars 2024 #94 Del Skrevet 6. mars 2024 lillevill skrev (1 time siden): Åh det er sjukt at jeg bare gjetta på at appen tracker data på telefoner. Og så hadde jeg rett og. 😅 Og det tror du ikke Facebook, Instagram, tik tok, google etc ikke gjør? 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #95 Del Skrevet 6. mars 2024 lillevill skrev (På 4.3.2024 den 16.09): Du støtter også slavearbeid i sørøst asia. De stakkars arbeiderene som jobber der får visst veldig dårlig lønn, og jobber i 11,5 timer dagen. Men det er vel verdt det så lenge du sparer en slant. https://stories.publiceye.ch/en/shein/ Jeg postet om dette på den norske siden til temu på facebook og den posten ble ikke godkjent gitt. De damene der vil ikke vite om elendigheten de støtter. Jeg synes det er skikkelig harry oppførsel å handle der. Folk i norge med masse penger trenger ikke holde på sånn.. På kort sikt, vil avvikling av slike arbeidsplasser føre til prostitusjon og enda mer elendighet for disse menneskene....dessverre. Umoralsk eller ikke - de tilbyr en vare, vi kan velge å kjøpe de. Det er kanskje umenneskelige arbeidsforhold i norske øyne, men de er ikke slaver.... Anonymkode: e96ac...028 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 6. mars 2024 #96 Del Skrevet 6. mars 2024 Sofakona skrev (3 timer siden): Og det tror du ikke Facebook, Instagram, tik tok, google etc ikke gjør? Ja så da er det bare å utsette seg for flere apper som er like pyton. Eller? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 6. mars 2024 #97 Del Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er kanskje umenneskelige arbeidsforhold i norske øyne, men de er ikke slaver.... I norske øyner ja, og egentlig generelt i verden. Det blir litt feil for meg å støtte butikkene som driver sånn, bare fordi det er værre om det ikke eksisterer. Desverre. 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #98 Del Skrevet 6. mars 2024 Kjøpt noe verktøy der. Rimelig og rask levering. Anbefales ! Anonymkode: 73eac...485 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ratched Skrevet 7. mars 2024 #99 Del Skrevet 7. mars 2024 Her er et par eksempler på shoppegalskapen som enkelte holder på med på Temu. Det blir en avhengighet hos mange ser det ut som. Det finner værre eksempler en dette i gruppen også. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sovushka Skrevet 7. mars 2024 #100 Del Skrevet 7. mars 2024 Ratched skrev (4 timer siden): Her er et par eksempler på shoppegalskapen som enkelte holder på med på Temu. Det blir en avhengighet hos mange ser det ut som. Det finner værre eksempler en dette i gruppen også. Ja har sett sånn selv. Jeg reagerte mest på folk som ventet på 7 pakker om gangen og lignende. Jeg skjønner ikke helt det å gå tilbake 6 ganger for å handle ennå mer., det tyder jo veldig klart på dårlig impulskontroll og en slags syk avhengighet.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå