Gå til innhold

Overvektige pasienter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er interessant å lese at folk i helsevesenet er så evneveike at de ikke greier å lære seg løfteteknikker engang.

Jeg jobber med svære dyr, storfe, hest, sau og gris blant annet og er fint i stand til å både snu, flippe, støtte og styre beist på flere hundre kg alene men sykepleiere greier ikke å hjelpe en person i ei seng med hydraulikk selv når de er 3-4.. 

Da er det jaggu ikke pasientenes vekt det står på.

Anonymkode: 8e330...bd4

Åhh så flink du er👏🏻👏🏻. Og hvis det ikke funker kan dere jo bare avlive😂. Er du veterinær så har jeg sett mange ganger måter å behandle dyr på som ikke bør gjøres verken på dyr eller mennesker.  på Jeg jobber på en Opr avd. Det eneste vi har er sklimatter. Ingen andre hjelpemidler pga hygiene. Løsningen er da å dytte, dra og få pasienten til å flytte seg mest mulig selv halvveis i narkose. Alt er vanskeligere med overvektige. Operasjonsteknisk, forflytning, bedøvelse, sårtilheling, mobilisering etterpå osv. det har ikke noe med fettfobi å gjøre. 

Anonymkode: 166c5...374

  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk kan skrike fettfobi så mye de vil, men de er ikke nede i den tunge virkeligheten som pleiere opplever i helsevesenet. Det er slit og tårer, frustrasjon og balansegang mellom å vite at mye av prematur sykdom hos fedmepasienter er selvfpåført og likevel alltid måtte behandle alle pasienter med respekt (noe som selvfølgelig er fundamentalt). 

Kjenner flere som rett og slett har hoppet av og ikke orker mer for å ta vare på egen helse. 

Det kan ikke være sånn at vi bruker ressurser vi ikke har til å være 3 pleiere per overvektig pasient, eller kjøpe "hjelpemidler" (som flere nevner) og behandle pasienter som dyr med mekanikk. Denne teknologien er ikke bare kostbar, men den er avgrenset til senger og forflytning. Ikke til eventuelle fall. Skal vi komme der med et mekanisk løfteapparat om en syk pasient med fedme faller i dusjen??  Det er degraderende for pasient også. 

Hva er svaret? Ha et helsevesen som forebygger fedme, bare ansette mannlige bodybuildere til jobben eller mekanisere og depersonalisere hele bransjen? De to siste alternativene er urealistiske. Tror ikke fedmepasienter ønsker å tilbys roboter heller.

Anonymkode: 45efe...6d6

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Må man føle seg truffet og krenket fordi det gjentatte ganger lages idiotiske innlegg her inne for å «ta» de overvektige? Noen hater tydeligvis overvektige så mye - det ser jo jeg også som selv ikke er overvektig. Det er rett og slett flaut - på vegne av uvitende fjols som ikke forstår annet enn å dømme andre… 

Anonymkode: f7385...cae

Det er stor forskjell på å "ta" de som sliter med  overvekt og fedme, og det å snakke om det som det medisinske samfunnsproblemet det er! Det må være åpent å kunne snakke om det som en lidelse, og i hvilken grad denne lidelsen (faktisk epidemi), påvirker samfunnet - både gjennom livvstils- og helseproblemer hos pasienten, milliardene det koster, og hvilken utfordringer helsepersonell opplever på jobb. For overvekt og fedme er faktisk både et helse- og samfunnsproblem, dessverre. Hvis det normaliseres eller ikke kan snakkes om fordi "fattshsming" osv, kan vi heller aldri lage løsninger til problemer. Det må snakkes om og det må kunne være rom for diskusjon, på lik linje som alle andre medisinske lidelser.

Anonymkode: 0cd68...de9

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.53):

Du setter fingeren på et ømt punkt, et punkt som er så ømt at ingen orker å snakke om det.

De fete og støttespillerne deres blir FORNÆRMET. Ikke såret.

Såret blir man når man blir avvist, latterliggjort eller fremmedgjort på grunn av noe man ikke kan noe for.

Fornærmet blir man når man blir avvist, latterliggjort eller fremmedgjort på grunn av noe man har påført seg selv, med vitende og vilje, og spesielt hvis dette er noe man selv kan endre på, hvis man ønsker det.

Og så viktig er sympati for de fete og støttespillerne deres, at grensen mellom det man kan noe for og ikke kan noe for, må utviskes, så mye som mulig, og koste hva det koste vil. 

Anonymkode: 3e963...675

du har svært lav kunnskap om dette.

Anonymkode: fc9ac...49a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stor skam hvordan ledelsen i Norsk helsevesen er blitt. De fleste jobbe ræva av seg,å får alt for lite igjen for det. Det er alt for få på jobb! Så ser man disse som er såpass heldige og vågale at de outsourcer seg til utland og det private for millionlønn. Noe er så skakk kjørt som det kan få blitt. 

Helsevesenet har alltid vært en av Norges stolthet. Skal virkelig dette stå for fall også nå? Er liksom ingenting igjen snart som man med stolthet kan si er bra med Norge. Vi har jo fortsatt en god velferd. Men gudene vet hva som skjer om noen år,da det jo ser ut til at veldig mange (utrolig nok) ikke vil ha den. 

HVA ER DET SOM SKJER MED MENNESKER I DETTE LANDET ????????????

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.16):

Hei, 

jeg jobber i helsevesenet (det er lov å si er det ikke? Så lenge man ikke oppgir profesjon?). På avdelingen jeg jobber er det ofte overvektige pasienter, og det er ikke noe problem i seg selv det altså.
 

Men når de pasientene er så syke at de trenger hjelp med forflytting, påkledning eller snus i seng så er det så utrolig tungt! Vi skal være to pleiere når vi løfter pasienter høyere i seng, eller steller i seng. Men det er jo langt i fra nok når det kommer til disse pasientene. Vi er bare 3 på kveldsvakter og det er ikke alltid det er nok med 3 pleiere heller. Og hvis alle 3 er inne hos en pasient er det jo ingen til å være på avdelingen eller ta klokker.
 

Å skulle følge pasienten toalett med rullator er kjempe skummelt dersom de skulle bli ustø og falle. Jeg ville ikke hatt sjangs til å ta de i mot.
 

Det er så utrolig tungt og jeg vet ikke om jeg orker fortsette i jobben min. Da jeg startet der var det av og til overvektige pasienter, nå er det alltid virker det som. Og mange av de. Jeg får vondt i ryggen og skuldrene av å hjelpe disse pasientene. 
 

Vi har bedt ledelsen om å få være 4 på kveld fordi vi trenger det. Men det er det ikke økonomi til. 
 

Er det bare jobbytte som er alternativet mitt? Kan vi kreve en person til på jobb? 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Dere må starte med å skrive masse avvik og fortsette å mase på sjefen. Det nytter ikke å mase en gang. Sjefene i helsevesenet er drillet på å avise ønsker om økte ressurser. Men avvikene kan de ikke ignorere. De går videre i systemet og det faller tilbake på sjefen. Da kommer det frem at det er h*n som gjør en dårlig jobb uansett hvor fint budsjettet og regnskapet ser ut på slutten av året.

Avik dere kan skrive er belastninger på deres egne helse ved løft av tunge pasienter der det ikke er gode nok hjelpemidler eller nok ressurser på jobb. Dette går under ‘si i fra’ avvik (tidligere synergi). Dere må også skrive avvik hos pasientene som ikke får den pleien de har krav på fordi dere 3 eneste personalet på jobb er opptatt hos annen pasient. Det er uforsvarlig å ha avdeling uten personal fordi alle pleierne er opptatt på ett rom. Til slutt har vi sykemeldinger. For det er jo det som skjer når pleierne blir overbelastet på jobb. Hvis det er egenmelding er det viktig å hake av at sykdomsfraværet skyldes arbeidsmiljøet (her arbeidsoverbelastninger) . Jeg vet det kan virke litt skummelt. Mange føler dette bekrefter at man gjør en dårlig jobb som pleier. Dette er likevel det som må til for at det skal være sjans for at det tas tak i denne problematikken. Alle som klager gjør det nemlig stort sett muntlig. Muntlige klager forsvinner i sanden sammen med alt annet som ikke dokumenteres skriftlig. Det er jo nettopp slik helsevesenet slipper unna.

Siste virkningsfulle tiltaket er å gjøre det du allerede vurderer. Det er på mange måter også det enkleste. Da slipper man alle kampene. Skifte jobb. En avdeling som folk rømmer fra, med store hyppige utskiftninger forteller det meste om avdelingen og hvordan den styres. Kanskje skjønner sjefen alvoret til slutt og ser på bemanningen for å få ned sykefravær, og beholde sine ansatte.

Bare vit at gresset sjeldent er særlig grønnere om du skifter jobb i samme kommune eller sykehus. Eller samme type institusjon. Ofte må man ut av kommunen eller jobbe med en helt annen pasientgruppe for å klare å trives.

Lykke til❤️

 

Anonymkode: acc50...065

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.26):

Dette innlegget er 100% fettfobi. Du kunne skrevet dette innlegget uten å legge ut i det vide og det brede (no pun intended) om hvor jævlig det er med overvektige pasienter. 

Dere kan 100% kreve en ekstra på jobb. Dere kan også ta dette med sykepleier-foreningen. Dere kan ta det med ledelsen. 

Helsevesenet er stedet med mest fettfobi, jeg forstår jo det hvis ledelsen ikke gidder å ta deg på alvor, men tenk litt over ditt internaliserte fetthat. 

Anonymkode: b068f...416

‘Fettfobi- kortet ja. Er det d nye ‘rasismekorte? Alt som blir sagt av ulemper som har med overvekt å gjøre handler om fobi mot overvektige…på samme måte som man ikke kan nevne noe negativt en mørkhudet gjør fordi da er det rasisme?

Sakens  kjerne her er at helsebransjen kanskje skaper enda flere fordommer mot overvektige ved å la dem bli en større belastning på helsepersonell. Ikke bare opptar de sykehusplasser og gir samfunnet enorme utgifter. De knekker helsepersonellet også.  Hadde avdelingsleder sørget for bedre hjelpemidler og ressurser for løft av tunge pasienter hadde de heller ikke blitt enda en unødvendig byrde. Da for helsepersonell.

Det er nemlig nettopp slike ting som i det hele tatt skaper ‘fett-fobi’ i utgangspunktet. Når en persons overvektig går ut over andre i samfunnet.

Anonymkode: acc50...065

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har utdannelse ja. Men det er ikke så lett som dere skal ha det til. Feks sukkerlaken koster ca 1000kr per stk, vi har bare 2 på avdelingen vår. Og de er alltid opptatt. 
 

Bare det å hjelpe en pasient opp i prekestol fra seng krever jo å støtte pasienten opp i sittende (selv om du hjelper med hjertebrettet så må pasienten snus ut på sengekanten med bena ned på gulvet). Å ja vi heiser sengen opp når de skal opp og stå men allikevel trenger de støtte under armene.
 

Altså det ER virkelig ikke så lett som flere her skal ha det til «å bare bruke riktig teknikk og riktig hjelpemiddel» i en travel hverdag med stramt budsjett… 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Helt riktig. Du får mange hånlige svar her syns jeg. Alt helsepersonell har jevnlige obligatoriske kurs innen ergometri og forflytningsteknikk. Disse kursene skal prøve å få frem at ‘se så lett det’ er’. Men der hjelper ikke med gode forflytningsteknikker om pasientene er sykelig overvektige og de riktige hjelpemidlene og ressursene ikke er til stedet. For å ikke snakke om hvor lang tid det tar å finne frem disse hjelpemidlene, plassere og feste dem riktig. Og så finne ledig personal til å hjelpe seg. All denne tiden som blir brukt går utover andre pasienter. 

Anonymkode: acc50...065

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er interessant å lese at folk i helsevesenet er så evneveike at de ikke greier å lære seg løfteteknikker engang.

Jeg jobber med svære dyr, storfe, hest, sau og gris blant annet og er fint i stand til å både snu, flippe, støtte og styre beist på flere hundre kg alene men sykepleiere greier ikke å hjelpe en person i ei seng med hydraulikk selv når de er 3-4.. 

Da er det jaggu ikke pasientenes vekt det står på.

Anonymkode: 8e330...bd4

Det er ikke de skarpeste knivene i skuffen nei. Sykepleiere tror at det er enkle løsninger på gruppenivå og individuelt i samfunnet. De er utrolig naive, og litt late( har hatt kollegaer som sitter lenge i lunchen) Gidder ikke bruke krefter. Såvidt de gidder å gå til pasientrom hvis det ringer. Men når legen kommer, da har de plutselig respekt fot pasienten. 

Anonymkode: 47b38...52c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er stor forskjell på å "ta" de som sliter med  overvekt og fedme, og det å snakke om det som det medisinske samfunnsproblemet det er! Det må være åpent å kunne snakke om det som en lidelse, og i hvilken grad denne lidelsen (faktisk epidemi), påvirker samfunnet - både gjennom livvstils- og helseproblemer hos pasienten, milliardene det koster, og hvilken utfordringer helsepersonell opplever på jobb. For overvekt og fedme er faktisk både et helse- og samfunnsproblem, dessverre. Hvis det normaliseres eller ikke kan snakkes om fordi "fattshsming" osv, kan vi heller aldri lage løsninger til problemer. Det må snakkes om og det må kunne være rom for diskusjon, på lik linje som alle andre medisinske lidelser.

Anonymkode: 0cd68...de9

Det å snakke om at noe er et problem er ikke det samme som å være en pådriver for å løse det. Det er ingen tvil om at behandlingstilbudet til overvektige er problemet - før de blir så tunge at skader seg selv og andre. Det koster veldig mye å ikke hjelpe dem som trenger tidlig nok og på en god måte. Jeg mener absolutt at det bør snakkes om, men det hjelper ikke at du og jeg synser om å kurere kreft, om ikke myndighetene er med.
Det finnes en gruppe som man kan si helt selvforskyldt koster samfunnet enorme summer og det er unge gutter som er idioter i fylla, i bil eller ved høyrisikoadferd. De stuper på grunt vann, har flest ulykker i bil og på sykkel og de gjør ekstremt dumme ting i fylla. Det er ikke mannehat å snakke om dette, og det å være ung gutt er ikke sykdom vi kan kurere. Vi kan heller ikke begrense friheten deres eller la være å behandle dem når de skader helt unødvendig selv om de som de fleste jenter kunne latt være. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode råd her, men jeg hadde begynt å trene styrke dersom jeg var deg, TS. En mann på 1.90cm med BMI innenfor normalen vil også være tung å støtte og løfte. Tror uansett ikke at det er meningen at dere fysisk skal løfte personer på 90kg +? Da ligger arbeidplassen din langt bak både innenfor teknologi og opplæring.

Skal du stå lenge i en slik jobb må du uansett ha en sterk kropp, så trent styrke hadde jeg gjort uansett. Evt. kan du slutte. 

Befolkningen blir ikke lettere, men tyngre. Så det bør bli flere sterke menn i pleieyrkene. Jeg hadde forsøkt samtlige råd her om ergoterapeut til jobben, trene, osv. Dersom dette faktisk er en seriøs tråd, da.

Anonymkode: 44f06...c76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med verneombud. Mulig der kan hjelpe. 

Ellers må man beskytte seg selv. Husk at du får INGENTING via forsikringen på jobb hvis du gjør ting uten hjelpemidler, tar i mot pasient som faller og skader deg selv osv. Derfor er det ekstremt viktig å dokumentere godt og skrive avvik. Vurderer dere at dere må være 3stk, skriv avvik på at ingen var tilgjengelig for de andre pasientene kl x til y. Eller skriv avvik at dere måtte avvente forflytning til vaktskiftet fordi da var dere flere. Og for all del dokumentere om du ikke får utført prosedyrer, fulgt til wc eller forflyttet pasientene når de har behov for det grunnet lav bemanning. 

Det er lov å være ærlig med pasientene. Ansatte blir sjeldent hørt. Når pasientene selv klager blir de kanskje hørt, hvis mange nok klager over tid. Det er lov å si at man dessverre ikke kan hjelpe før dere er 3stk som er tilgjengelig, gi gjerne beskjed om at dere ikke får lov å forflytte alene hvis det kan føre til plager. Ikke la deg presse av pasientene selv om det kan føles ubehagelig å stå i. 

Finn også ut om det finnes flere hjelpemidler. Ulike typer personløftere, sklibrett, forflytningsduk, senger med flere funksjoner (vippeseng for de som må snues hyppig), håndtak og bånd slik pasientene kan hjelpe til selv. Ellers er det viktig at pasientene bidrar selv når de kan det. 

Overvekt er et stort samfunnsproblem. Det må tas tak i. Det er ikke ok at flere blir innlagt og må ha behandling for livsstilssykdommer. Vi mangler allerede helsearbeidere. Hvis helsearbeidere oftere og oftere får belastningsskader pga tunge pasienter, så vil nok flere slutte, bli sykemeldt og/eller uføretrygdet på sikt. Det er ikke samfunnet tjent med. Det er heller ikke fristende å jobbe innen helse om ens egen helse skal settes til side.

Anonymkode: 16233...4a2

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir sint. Verneombud hjelper sjeldent i helsevesenet. Verneombudet kommer nok ikke til å få gjort noe, men du må allikevel ta kontakt  i håp om at noe blir gjort. 

Man må kunne diskutere tidstyver som overvektige pasienter, språkbarrierer, smittsomme sykdommer, pasienter med angst som nekter å ta imot beskjeder osv. Disse menneskene sine handlinger går utover medpasienter og ansatte. Så lenge vi velgere ikke gir helsevesenet flere ressurser må vi se på disse tingene som egoistiske handlinger. 

I dag er det så mange mennesker som er født med tilstander de ikke kan noe for som ikke får hjelp, og helsepersonellet blir utbrent. Vi må snakke

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.42):

Er det ikke lov å skrive at overvektige pasienter er kjempe tungt uten at noen skal bli såret? Dette er en reell problemstilling for oss på jobb. Vi er for det meste unge jenter og ikke store sterke mannfolk som jobber her.

Anonymkode: 1b5fe...98c

Nei, i 2024 er det nesten ikke "lov" lenger å si sannheten. Folk blir såret og krenket for alt og ingenting.

Anonymkode: dd2a0...567

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært overvektig, og forstår absolutt problemet ts skisserer her. Jeg ser ikke fetthat, jeg leser fortvilelse og frustrasjon for å ikke ha kapasitet til å hjelpe de tyngste pasientene. 

Jeg prøver iherdig å gå ned i vekt, slik at jeg skal bli en mindre belastning om jeg noen gang havner i en slik situasjon hvor jeg må være et slikt sted/få slik hjelp. Det har jeg tenkt på så mange ganger, da min far kommer til å ende opp med å være et slikt sted du jobber grunnet sykdom. Han er også stor, men heldigvis ikke som meg. 

Jeg synes du og andre kollegaer skal gå sammen til ledelsen, be om en ekstra person og også be om alle hjelpemidler tilgjengelig. Stå på deres, ikke gi opp. Jeg skjønner at økonomien er trang, men det er neppe bedre med ansatte som ikke lenger kan eller orker å jobbe. Sykmeldinger gjør ingen godt, og det er det som vil skje når det går for langt, eventuelt at folk begynner å si opp. 

Anonymkode: 73dbb...6a9

  • Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sykepleier i snart 20 år, jobbet i helsevesenet i 23 år. Og jeg var aldri vært borti at det er så stort problem med overvekt. Ang å flytte oppover i sengen er det bare å smette en antifriksjonsduk under stikklakenet, strenger ikke snu på pasienten engang for å tå det på plass. Ang om pasienten faller, ikke forsøk å hindre det, bare brems fallet. Uavhengig av vekt. Da er skaderisikoen på dere begge mindre enn en helhjertet men mislykket redningsaksjon.

Underbemanning er problemet, ikke overvekt.

Anonymkode: 9a6a6...49b

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er nok ikke så god på det. Det føles liksom frekt å skulle skrive avvik på at noe er helseskadelig for meg fordi pasienten er for tung.. 


alle heiser på vår jobb på jo dyttes etter at man har fått pasienten opp i den. Og å dytte en heis som har en stor pasient i er virkelig ikke «bare å bruke heis». Det er kjempe tungt å dytte og svinge den på plass. Og å få seil riktig på plass så det blir trygt for pasienten er også vanskelig. 
 

 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Du må skrive avvik. De er til for nettopp slike tilfeller! Og det er ekstremt viktig. Det skjer ingen endring uten.

Anonymkode: bb284...715

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår meg ikke på disse menneskene som spiser seg ihjel og har tusen unnskyldninger for at de ser slik ut. Istedet for å spise som et normalt menneske å holde seg sunn å frisk så går de heller rundt som noen oppblåste elefanter helt til ikke kroppen orker mer eller de får ta en slankeoperasjon. Det er rett og slett en skam. Dyrt for kommunen er det også!

Anonymkode: db066...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.26):

Dette innlegget er 100% fettfobi. Du kunne skrevet dette innlegget uten å legge ut i det vide og det brede (no pun intended) om hvor jævlig det er med overvektige pasienter. 

Dere kan 100% kreve en ekstra på jobb. Dere kan også ta dette med sykepleier-foreningen. Dere kan ta det med ledelsen. 

Helsevesenet er stedet med mest fettfobi, jeg forstår jo det hvis ledelsen ikke gidder å ta deg på alvor, men tenk litt over ditt internaliserte fetthat. 

Anonymkode: b068f...416

Fettfobi?

TS har et stort problem og da er det vanlig å forklare mer enn én setning. Ellers hadde folk spurt om masse av det hun svarer på i HI.

Det sier seg nesten selv at det er ekstra "fobi" i helsevesenet når de a) vet hva fett gjør med helsa b) går ut over dem direkte.

Kanskje flere må få Wegovy på blå resept. Det koster mer å sykmelde sykepleiere pga prolaps og belastningsskader.

Anonymkode: 09e3b...80d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjemper da ikke sykepleierforbundet/LO knallhardt for slankemedisiner på blå resept? Når tunge pasienter åpenbart er en stor belastning for helsepersonell, og tynnere befolkning kunne gjort arbeidsdagen lettere. Kanskje gitt færre pasienter også?

Det hadde vært helsearbeiderstreiken sin, det. 😂

Anonymkode: 57c6a...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...