Gå til innhold

Overvektige pasienter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg jobber i helsevesenet (det er lov å si er det ikke? Så lenge man ikke oppgir profesjon?). På avdelingen jeg jobber er det ofte overvektige pasienter, og det er ikke noe problem i seg selv det altså.
 

Men når de pasientene er så syke at de trenger hjelp med forflytting, påkledning eller snus i seng så er det så utrolig tungt! Vi skal være to pleiere når vi løfter pasienter høyere i seng, eller steller i seng. Men det er jo langt i fra nok når det kommer til disse pasientene. Vi er bare 3 på kveldsvakter og det er ikke alltid det er nok med 3 pleiere heller. Og hvis alle 3 er inne hos en pasient er det jo ingen til å være på avdelingen eller ta klokker.
 

Å skulle følge pasienten toalett med rullator er kjempe skummelt dersom de skulle bli ustø og falle. Jeg ville ikke hatt sjangs til å ta de i mot.
 

Det er så utrolig tungt og jeg vet ikke om jeg orker fortsette i jobben min. Da jeg startet der var det av og til overvektige pasienter, nå er det alltid virker det som. Og mange av de. Jeg får vondt i ryggen og skuldrene av å hjelpe disse pasientene. 
 

Vi har bedt ledelsen om å få være 4 på kveld fordi vi trenger det. Men det er det ikke økonomi til. 
 

Er det bare jobbytte som er alternativet mitt? Kan vi kreve en person til på jobb? 

Anonymkode: 1b5fe...98c

  • Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kunne vært min egen mor som skrev dette. Hun og kollegene sliter med å løfte de tyngste pasientene - selv normalvektige voksne er jo tungt -, og så er det de som blir fornærmet. Jeg skjønner hun er dypt frustrert  av at det ikke gjøres mer for å avlaste helsearbeiderne og kanskje - tør jeg si? - gjøre noe med det i samfunnet?

Selv er jeg i en alder hvor det er så mye snakk om at det ikke er problematisk å være overvektig at de glemmer hvor problematisk det kan bli. Ikke bare skal de løftes, men mange av dem har større utfordringer når de først legges inn.

Anonymkode: 40a30...4c2

  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet er dette? Ja, dere kan prøve å få ekstra hjelpemidler eller hjelp, men om dere får det er en annen ting.. Du må beskytte egen helse først og fremst.

Anonymkode: b0302...79a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere optimalt med hjelpemidler og kompetanse med forflytning? Få inn ergoterapeuter for å hjelpe dere. De har masse kunnskap og det er så mye bra utstyr i dag. Å kreve en ekstra på jobb er verre. Da må dere dokumentere, skrive avvik, sende inn melding om personskade osv. selv ikke da vil det være mulig dessverre.

 

Anonymkode: 917e2...726

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til helvete på første klasse 😬

Anonymkode: 3e963...675

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget er 100% fettfobi. Du kunne skrevet dette innlegget uten å legge ut i det vide og det brede (no pun intended) om hvor jævlig det er med overvektige pasienter. 

Dere kan 100% kreve en ekstra på jobb. Dere kan også ta dette med sykepleier-foreningen. Dere kan ta det med ledelsen. 

Helsevesenet er stedet med mest fettfobi, jeg forstår jo det hvis ledelsen ikke gidder å ta deg på alvor, men tenk litt over ditt internaliserte fetthat. 

Anonymkode: b068f...416

  • Liker 8
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes hjelpemidler, som silkelaken - som gjør forflytning enklere, samt å bruke riktige teknikker. Man kan fint klare å flytte en overvektig person høyere i sengen helt alene. Det er bare å bruke sengens funksjoner.

Ta sengen ut fra veggen (hvis hjertebrettet er inntil en vegg), senk hjertebrettet helt ned, hev fotenden, ta tak i kladden/ silkelakenet og dra pasienten høyere opp i sengen. Snuing i seng er også enkelt med rette hjelpemidler og riktige teknikker. Enkelt og greit. 

Men ta, du burde endre holdningen din til overvektige hvis du skal jobbe med mennesker.

Anonymkode: 9a2fa...03c

  • Liker 7
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har dere optimalt med hjelpemidler og kompetanse med forflytning? Få inn ergoterapeuter for å hjelpe dere. De har masse kunnskap og det er så mye bra utstyr i dag. Å kreve en ekstra på jobb er verre. Da må dere dokumentere, skrive avvik, sende inn melding om personskade osv. selv ikke da vil det være mulig dessverre.

 

Anonymkode: 917e2...726

Det er ikke så mange hjelpemidler til å dra noen høyere opp i sengen.. å skulle begynne å bruke heis vil jo si at vi må få et seil under pasienten og det er jo kjempe tungt i seg selv. Og hvilke hjelpemidler kan vi bruke til å støtte de når de er ustø og skal opp og gå for å rehabiliteres? 😔

Anonymkode: 1b5fe...98c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor i landet er dette? Ja, dere kan prøve å få ekstra hjelpemidler eller hjelp, men om dere får det er en annen ting.. Du må beskytte egen helse først og fremst.

Anonymkode: b0302...79a

Arendal

Anonymkode: 1b5fe...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke så mange hjelpemidler til å dra noen høyere opp i sengen.. å skulle begynne å bruke heis vil jo si at vi må få et seil under pasienten og det er jo kjempe tungt i seg selv. Og hvilke hjelpemidler kan vi bruke til å støtte de når de er ustø og skal opp og gå for å rehabiliteres? 😔

Anonymkode: 1b5fe...98c

Man må ikke bruke heis ved forflytning i seng. 

https://www.velferdsbutikken.no/products/active-glidelaken-stretch-med-trygg-sittekant?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI4c2Iq4jZhAMVOleRBR2EIg08EAQYBSABEgIBMvD_BwE

 

Anonymkode: 9a2fa...03c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke lov å skrive at overvektige pasienter er kjempe tungt uten at noen skal bli såret? Dette er en reell problemstilling for oss på jobb. Vi er for det meste unge jenter og ikke store sterke mannfolk som jobber her.

Anonymkode: 1b5fe...98c

Du setter fingeren på et ømt punkt, et punkt som er så ømt at ingen orker å snakke om det.

De fete og støttespillerne deres blir FORNÆRMET. Ikke såret.

Såret blir man når man blir avvist, latterliggjort eller fremmedgjort på grunn av noe man ikke kan noe for.

Fornærmet blir man når man blir avvist, latterliggjort eller fremmedgjort på grunn av noe man har påført seg selv, med vitende og vilje, og spesielt hvis dette er noe man selv kan endre på, hvis man ønsker det.

Og så viktig er sympati for de fete og støttespillerne deres, at grensen mellom det man kan noe for og ikke kan noe for, må utviskes, så mye som mulig, og koste hva det koste vil. 

Anonymkode: 3e963...675

  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette innlegget er 100% fettfobi. Du kunne skrevet dette innlegget uten å legge ut i det vide og det brede (no pun intended) om hvor jævlig det er med overvektige pasienter. 

Dere kan 100% kreve en ekstra på jobb. Dere kan også ta dette med sykepleier-foreningen. Dere kan ta det med ledelsen. 

Helsevesenet er stedet med mest fettfobi, jeg forstår jo det hvis ledelsen ikke gidder å ta deg på alvor, men tenk litt over ditt internaliserte fetthat. 

Anonymkode: b068f...416

Er selv stor og jeg ser problemet Ts skisserer.  Synes heller ikke Ts's innlegg lyste fetthat og jeg ønsker også at det bør satses på å få mindre overvekt i samfunnet.  Ikke fordi jeg har imot overvektige, men fordi det er så skadelig på mange områder (prøver selv å gå ned i vekt) 

  • Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be fysioterapeut ha en gjennomgang med dere om riktig forflytning. 

Anonymkode: 21c95...2ed

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det ikke lov å skrive at overvektige pasienter er kjempe tungt uten at noen skal bli såret? Dette er en reell problemstilling for oss på jobb. Vi er for det meste unge jenter og ikke store sterke mannfolk som jobber her.

Anonymkode: 1b5fe...98c

Jo, det må være lov.  

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huff TS, jeg vet så godt hvordan det er. Fra jeg var 18-23 jobbet jeg i helsevesenet og det var rett og slett JÆVLIG med overvektige pasienter. Når to 18-19 år gamle jenter skal hjelpe en stor overvektig pasient ut på badet er det åpenbart skummelt. Jeg tenkte alltid at jeg nekter å skade meg og faller de så må de bare falle. Jeg har dessverre ingen andre råd enn å rømme fra yrket slik jeg selv gjorde. I dag er det vanligere å være overvektig enn normalvektig så dette blir bare et større og større (no pun intended) problem i årene som kommer! 

Anonymkode: 6b419...47c

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du følte deg truffet og krenket?

Anonymkode: b0302...79a

Nei, jeg "følte" at forskning viser at pasienter som er overvektige får dårligere helsehjelp fordi helsepersonell er de med mest fettfobi i landet. 

Hva med deg, følte du deg truffet og krenket over at jeg delte fagkunnskap?

Anonymkode: b068f...416

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, jeg "følte" at forskning viser at pasienter som er overvektige får dårligere helsehjelp fordi helsepersonell er de med mest fettfobi i landet. 

Hva med deg, følte du deg truffet og krenket over at jeg delte fagkunnskap?

Anonymkode: b068f...416

Slapp av. Ts tar opp problemet på en ordentlig måte. 

Hilsen tidligere feit som vet hvordan det er å bli uglesett i helsevesenet for overvekt. 

Anonymkode: ec6a2...613

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette innlegget er 100% fettfobi. Du kunne skrevet dette innlegget uten å legge ut i det vide og det brede (no pun intended) om hvor jævlig det er med overvektige pasienter. 

Dere kan 100% kreve en ekstra på jobb. Dere kan også ta dette med sykepleier-foreningen. Dere kan ta det med ledelsen. 

Helsevesenet er stedet med mest fettfobi, jeg forstår jo det hvis ledelsen ikke gidder å ta deg på alvor, men tenk litt over ditt internaliserte fetthat. 

Anonymkode: b068f...416

Innlegget til ts er ikke fettfobi, det er en helt reell problemstilling. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det finnes hjelpemidler, som silkelaken - som gjør forflytning enklere, samt å bruke riktige teknikker. Man kan fint klare å flytte en overvektig person høyere i sengen helt alene. Det er bare å bruke sengens funksjoner.

Ta sengen ut fra veggen (hvis hjertebrettet er inntil en vegg), senk hjertebrettet helt ned, hev fotenden, ta tak i kladden/ silkelakenet og dra pasienten høyere opp i sengen. Snuing i seng er også enkelt med rette hjelpemidler og riktige teknikker. Enkelt og greit. 

Men ta, du burde endre holdningen din til overvektige hvis du skal jobbe med mennesker.

Anonymkode: 9a2fa...03c

Det er naivt å tro at du kan flytte alle tunge pasienter alene, og du har i alle fall liten innsikt om du tror alle pasienter kan vippes med hodet ned. Jeg har absolutt ingen interesse av å ødelegge ryggen min på å dra en tung pasient oppover i sengen alene, enten er vi flere eller så blir ikke pasienten løftet opp. Egensikkerhet er første bud. Det er heller ikke noe galt med holdningen til ts, det ER tyngre å jobbe med feite folk og jeg er rimelig feit selv. Når det er tungt for to mennesker å snu en person på 80 kg i sengen er det i alle fall tungt når vedkommende er 140 kg. Jeg har opplevd mer enn en pasient som har knekt hydraulikken på sengen, den tåler 180 kg. Men det er jo bare å tippe de opp ned og dra på silkelakenet iflg deg. Gleder med til du innser at du ikke en gang klarer å heve fotenden alene når det er snakk om den vektklassen. 

TS, ingen kan forvente at du skal ta imot noen som risikerer å falle med fare for egen helse. Du kan støtte og evt siger vedkommende ned på gulvet i stedet for å falle hardt, men du skal ikke ødelegge din egen helse. Vil anbefale at du involverer verneombud og ber om flere hjelpemidler. Det finnes heiser som kan heise folk opp i sengen, som kan støtte rundt ustø folk når de skal på badet og som kan heise folk opp fra gulvet om det er der de havner. Dere kan få snubrett til å stå på, remmer festet til sengekanten så pasienten kan dra seg litt opp selv, og antiskli til å sitte på i sengen så de ikke så lett sklir ned. Så må dere rett og slett få inn i plan for avdelingen at det ved stor pleietyngde og tunge pasienter tas inn ekstra folk. Skriv avvik og dokumenter. Og ikke bry deg om alle her som tror fysio og ergo har magiske triks for å plutselig gjøre tunge pasienter lette, det har de ikke. Det er heller ikke shaming å sette ord på at det er svært mange tunge pasienter, ja rett ut smellfeite, som gjør det mye tynger å drive stell og pleie enn for bare 10-15 år siden. 

Anonymkode: da748...1a3

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...