Gå til innhold

Overvektige pasienter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

 

I stedet for å normalisere et enormt helseproblem, må vi ta tak i det som den samfunnsutfordringen den er, og reverse det som allerede koster samfunnet og helsepersonell penger og helse. 

Anonymkode: 0cd68...de9

Og normaliseringen av helseproblemet er fryktelig farlig. Når viktige diskusjoner som dette, blir kalt for fatshaming og fettfobi, så går vi langt i å vifte bort et av de største helseproblemene vi har i Norge i dag.  

  • Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 18.02):

Det finnes mange hjelpemidler man kan bruke , og hvis man er redd for at noen skal falle med rullestol kan man jo bruke f eks ståheis 

Selvsagt er det tungt med overvektige pasienter, men det er nå da en del av jobben

Anonymkode: 588c8...5ce

Og vi har selvsagt ståheis. MEN når du har en veldig stor pasient i ståheis, og du skal trille ståheisen med pasienten inn på badet så er det KJEMPE tungt både å trille og å svinge den inn på badet. Det er tungt som fy! Og det løser dermed ikke problemet. I tillegg skal man få et seil under pasienten hvis vi skal bruke seilheis, noe som også blir kjempe tungt. Tror ikke du forstår meg 😔

Anonymkode: 1b5fe...98c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.16):

Hei, 

jeg jobber i helsevesenet (det er lov å si er det ikke? Så lenge man ikke oppgir profesjon?). På avdelingen jeg jobber er det ofte overvektige pasienter, og det er ikke noe problem i seg selv det altså.
 

Men når de pasientene er så syke at de trenger hjelp med forflytting, påkledning eller snus i seng så er det så utrolig tungt! Vi skal være to pleiere når vi løfter pasienter høyere i seng, eller steller i seng. Men det er jo langt i fra nok når det kommer til disse pasientene. Vi er bare 3 på kveldsvakter og det er ikke alltid det er nok med 3 pleiere heller. Og hvis alle 3 er inne hos en pasient er det jo ingen til å være på avdelingen eller ta klokker.
 

Å skulle følge pasienten toalett med rullator er kjempe skummelt dersom de skulle bli ustø og falle. Jeg ville ikke hatt sjangs til å ta de i mot.
 

Det er så utrolig tungt og jeg vet ikke om jeg orker fortsette i jobben min. Da jeg startet der var det av og til overvektige pasienter, nå er det alltid virker det som. Og mange av de. Jeg får vondt i ryggen og skuldrene av å hjelpe disse pasientene. 
 

Vi har bedt ledelsen om å få være 4 på kveld fordi vi trenger det. Men det er det ikke økonomi til. 
 

Er det bare jobbytte som er alternativet mitt? Kan vi kreve en person til på jobb? 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Skriver dere avvik da? 

Dere får selvsagt ikke flere på kveldvakt om dere ikke kan begrunne det med avvik. 

Hver gang noe ikke lar seg gjøre, eller er helseskadelig for deg eller pasienten skal du skrive avvik. 

Anonymkode: fe011...c19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker faktisk bl.a. på slike ting når det gjelder min vekt. Vil faktisk holde meg frisk og normal-tykk for å ikke belaste samfunnet, familien og heksevesenet 🤷‍♀️ Synes absolutt ikke det er "fettfobisk" å tenke på sin egen helse på jobb, og ja, det skal være tilrettelagt med hjelpemidler... om det så er gaffeltruck eller flere folk, slik at man greier løft.

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skriver dere avvik da? 

Dere får selvsagt ikke flere på kveldvakt om dere ikke kan begrunne det med avvik. 

Hver gang noe ikke lar seg gjøre, eller er helseskadelig for deg eller pasienten skal du skrive avvik. 

Anonymkode: fe011...c19

Jeg er nok ikke så god på det. Det føles liksom frekt å skulle skrive avvik på at noe er helseskadelig for meg fordi pasienten er for tung.. 


alle heiser på vår jobb på jo dyttes etter at man har fått pasienten opp i den. Og å dytte en heis som har en stor pasient i er virkelig ikke «bare å bruke heis». Det er kjempe tungt å dytte og svinge den på plass. Og å få seil riktig på plass så det blir trygt for pasienten er også vanskelig. 
 

 

Anonymkode: 1b5fe...98c

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.16):

Hei, 

jeg jobber i helsevesenet (det er lov å si er det ikke? Så lenge man ikke oppgir profesjon?). På avdelingen jeg jobber er det ofte overvektige pasienter, og det er ikke noe problem i seg selv det altså.
 

Men når de pasientene er så syke at de trenger hjelp med forflytting, påkledning eller snus i seng så er det så utrolig tungt! Vi skal være to pleiere når vi løfter pasienter høyere i seng, eller steller i seng. Men det er jo langt i fra nok når det kommer til disse pasientene. Vi er bare 3 på kveldsvakter og det er ikke alltid det er nok med 3 pleiere heller. Og hvis alle 3 er inne hos en pasient er det jo ingen til å være på avdelingen eller ta klokker.
 

Å skulle følge pasienten toalett med rullator er kjempe skummelt dersom de skulle bli ustø og falle. Jeg ville ikke hatt sjangs til å ta de i mot.
 

Det er så utrolig tungt og jeg vet ikke om jeg orker fortsette i jobben min. Da jeg startet der var det av og til overvektige pasienter, nå er det alltid virker det som. Og mange av de. Jeg får vondt i ryggen og skuldrene av å hjelpe disse pasientene. 
 

Vi har bedt ledelsen om å få være 4 på kveld fordi vi trenger det. Men det er det ikke økonomi til. 
 

Er det bare jobbytte som er alternativet mitt? Kan vi kreve en person til på jobb? 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Ta det opp internt, eventuelt med fagforeningen. Dette forumet er ikke rette sted dersom du ønsker endring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er nok ikke så god på det. Det føles liksom frekt å skulle skrive avvik på at noe er helseskadelig for meg fordi pasienten er for tung.. 


alle heiser på vår jobb på jo dyttes etter at man har fått pasienten opp i den. Og å dytte en heis som har en stor pasient i er virkelig ikke «bare å bruke heis». Det er kjempe tungt å dytte og svinge den på plass. Og å få seil riktig på plass så det blir trygt for pasienten er også vanskelig. 
 

 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Få med deg de andra ansatte så alle begynner å skrive avvik. 

Da skal du se at det skjer noe etterhvert 😊

Det er slik det fungerer i dag.  Alle ressurser måles i tall altså kostnad og nytte. 

Ved å ikke skrive avvik fremstår alt dom helt greit. 

Anonymkode: fe011...c19

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 18.14):

Så du tror ikke det hadde blitt spurt om grunnen hvis hun kun ga uttrykk for at det var behov for flere personer på jobb?

Hadde du likt å måtte forlate et yrke du ellers likte eller ødelegge egen helse for å løfte på tunge pasienter?

Det har ingenting med fettfobi eller fatshaming å gjøre, faktum er at det er mer krevendee for helsepersonell å håndtere/behandle overvektige pasienter, TS forteller sin side av saken.

Hvilken pasient tror du egentlig det er mest krevende å løfte eller operere, Tynne Tina på 60 kilo eller Overvektige Ove på 180 kilo?

Anonymkode: f52b2...0b4

Men løsningen kan jo ikke være at pasienter ikke får helsehjelp fordi det er krevende. Løsningen må jo være bemanning og utstyr. Jeg vil da ikke ha en kirurg som syr meg igjen om ikke operasjonen byr på utfordringer og en annen operasjon er lettere å utføre? Det er lettest å løfte ei snelle på 45 kg, men Ove på to meter og 140 kg fortjener også helsehjelp.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.26):

Dette innlegget er 100% fettfobi. Du kunne skrevet dette innlegget uten å legge ut i det vide og det brede (no pun intended) om hvor jævlig det er med overvektige pasienter. 

Dere kan 100% kreve en ekstra på jobb. Dere kan også ta dette med sykepleier-foreningen. Dere kan ta det med ledelsen. 

Helsevesenet er stedet med mest fettfobi, jeg forstår jo det hvis ledelsen ikke gidder å ta deg på alvor, men tenk litt over ditt internaliserte fetthat. 

Anonymkode: b068f...416

På hvilken planet lever du på? Ingen jobbe bere setter inn nye folk så lett.

Anonymkode: fb969...1b9

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.28):

Du følte deg truffet og krenket?

Anonymkode: b0302...79a

Må man føle seg truffet og krenket fordi det gjentatte ganger lages idiotiske innlegg her inne for å «ta» de overvektige? Noen hater tydeligvis overvektige så mye - det ser jo jeg også som selv ikke er overvektig. Det er rett og slett flaut - på vegne av uvitende fjols som ikke forstår annet enn å dømme andre… 

Anonymkode: f7385...cae

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 20.39):

Hvis du ikke kan utføre jobben din så har du vel valgt feil yrke. 

Anonymkode: 9a2fa...03c

Det ble aldri forespeilet meg på sykepleiestudiene at jeg var for svak og lett til å kunne utføre mine helsefaglige plikter. Skal alle kvinner som er litt mindre slutte å arbeide i helse da? Det er jo AKKURAT det helsetjenesten i Norge trenger, enda flere som rømmer yrket pga umenneskelige krav. Man kan virkelig ikke spise seg til fedme og så forvente lik behandling som normalvektige får. Da må vi i såfall øke lønnen, innføre fysiske opptaksprøver og kun ansette menn fremover da. Lykke til med det. 

Anonymkode: 6b419...47c

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interessant å lese at folk i helsevesenet er så evneveike at de ikke greier å lære seg løfteteknikker engang.

Jeg jobber med svære dyr, storfe, hest, sau og gris blant annet og er fint i stand til å både snu, flippe, støtte og styre beist på flere hundre kg alene men sykepleiere greier ikke å hjelpe en person i ei seng med hydraulikk selv når de er 3-4.. 

Da er det jaggu ikke pasientenes vekt det står på.

Anonymkode: 8e330...bd4

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.39):

Det er ikke så mange hjelpemidler til å dra noen høyere opp i sengen.. å skulle begynne å bruke heis vil jo si at vi må få et seil under pasienten og det er jo kjempe tungt i seg selv. Og hvilke hjelpemidler kan vi bruke til å støtte de når de er ustø og skal opp og gå for å rehabiliteres? 😔

Anonymkode: 1b5fe...98c

Har dere utdannelse? Hvis ikke må dere ihvertfall  ha kurs i forflytning. Det er ikke tungt å få seil under pasienten hvis dere er to og bruker riktig teknikk. Når de er ustø kan de bruke prekestol f eks?  Det er tungt å jobbe i helsevesenet, men det høres ut som om du har fått feil opplæring. Hvis løfter løfter pasienten istedetfor å dra, rulle og bruke hjelpemidler ødelegger du ryggen med en gang. 

Anonymkode: 36af9...6be

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Og vi har selvsagt ståheis. MEN når du har en veldig stor pasient i ståheis, og du skal trille ståheisen med pasienten inn på badet så er det KJEMPE tungt både å trille og å svinge den inn på badet. Det er tungt som fy! Og det løser dermed ikke problemet. I tillegg skal man få et seil under pasienten hvis vi skal bruke seilheis, noe som også blir kjempe tungt. Tror ikke du forstår meg 😔

Anonymkode: 1b5fe...98c

Kan være enig i at noen ståheiser er skumle å bruke - spesielt på tunge pasienter siden de har små hjul og er veldig smale der hvor hjulene er.

Hva med bekken eller do-stol ved siden av sengen?

Anonymkode: 9a2fa...03c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har dere utdannelse? Hvis ikke må dere ihvertfall  ha kurs i forflytning. Det er ikke tungt å få seil under pasienten hvis dere er to og bruker riktig teknikk. Når de er ustø kan de bruke prekestol f eks?  Det er tungt å jobbe i helsevesenet, men det høres ut som om du har fått feil opplæring. Hvis løfter løfter pasienten istedetfor å dra, rulle og bruke hjelpemidler ødelegger du ryggen med en gang. 

Anonymkode: 36af9...6be

Vi har utdannelse ja. Men det er ikke så lett som dere skal ha det til. Feks sukkerlaken koster ca 1000kr per stk, vi har bare 2 på avdelingen vår. Og de er alltid opptatt. 
 

Bare det å hjelpe en pasient opp i prekestol fra seng krever jo å støtte pasienten opp i sittende (selv om du hjelper med hjertebrettet så må pasienten snus ut på sengekanten med bena ned på gulvet). Å ja vi heiser sengen opp når de skal opp og stå men allikevel trenger de støtte under armene.
 

Altså det ER virkelig ikke så lett som flere her skal ha det til «å bare bruke riktig teknikk og riktig hjelpemiddel» i en travel hverdag med stramt budsjett… 

Anonymkode: 1b5fe...98c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan være enig i at noen ståheiser er skumle å bruke - spesielt på tunge pasienter siden de har små hjul og er veldig smale der hvor hjulene er.

Hva med bekken eller do-stol ved siden av sengen?

Anonymkode: 9a2fa...03c

Men det løser jo ingenting? Å få bekken riktig plassert under en tung pasient er ikke noe mindre belastende? Ei heller å bruke dostol… 

Anonymkode: 1b5fe...98c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men jeg skal ikke klage mer. Det er mange som mener jeg fatshamer eller bare rett og slett er stokk dum som ikke klarer bruke hjelpemidler. Jeg tror ikke dere helt forstår problemstillingen. Men takk for innspill uansett. 

Anonymkode: 1b5fe...98c

  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har utdannelse ja. Men det er ikke så lett som dere skal ha det til. Feks sukkerlaken koster ca 1000kr per stk, vi har bare 2 på avdelingen vår. Og de er alltid opptatt. 
 

Bare det å hjelpe en pasient opp i prekestol fra seng krever jo å støtte pasienten opp i sittende (selv om du hjelper med hjertebrettet så må pasienten snus ut på sengekanten med bena ned på gulvet). Å ja vi heiser sengen opp når de skal opp og stå men allikevel trenger de støtte under armene.
 

Altså det ER virkelig ikke så lett som flere her skal ha det til «å bare bruke riktig teknikk og riktig hjelpemiddel» i en travel hverdag med stramt budsjett… 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Sukkerlaken da altså 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sukkerlaken da altså 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Nei nei nei.. SILKELAKEN! 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det løser jo ingenting? Å få bekken riktig plassert under en tung pasient er ikke noe mindre belastende? Ei heller å bruke dostol… 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Vi har faktisk endel pasienter som ikke passer i de største do stolene... 

Anonymkode: fe011...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...