Gå til innhold

Overvektige pasienter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei, 

jeg jobber i helsevesenet (det er lov å si er det ikke? Så lenge man ikke oppgir profesjon?). På avdelingen jeg jobber er det ofte overvektige pasienter, og det er ikke noe problem i seg selv det altså.
 

Men når de pasientene er så syke at de trenger hjelp med forflytting, påkledning eller snus i seng så er det så utrolig tungt! Vi skal være to pleiere når vi løfter pasienter høyere i seng, eller steller i seng. Men det er jo langt i fra nok når det kommer til disse pasientene. Vi er bare 3 på kveldsvakter og det er ikke alltid det er nok med 3 pleiere heller. Og hvis alle 3 er inne hos en pasient er det jo ingen til å være på avdelingen eller ta klokker.
 

Å skulle følge pasienten toalett med rullator er kjempe skummelt dersom de skulle bli ustø og falle. Jeg ville ikke hatt sjangs til å ta de i mot.
 

Det er så utrolig tungt og jeg vet ikke om jeg orker fortsette i jobben min. Da jeg startet der var det av og til overvektige pasienter, nå er det alltid virker det som. Og mange av de. Jeg får vondt i ryggen og skuldrene av å hjelpe disse pasientene. 
 

Vi har bedt ledelsen om å få være 4 på kveld fordi vi trenger det. Men det er det ikke økonomi til. 
 

Er det bare jobbytte som er alternativet mitt? Kan vi kreve en person til på jobb? 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Her bør du kontakte arbeidsplassens verneombud. Det høres ut som det kan være behov for enten mer folk eller ekstra hjelpemidler for løfting og håndtering.

Anonymkode: f26b8...6e4

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes mange hjelpemidler man kan bruke , og hvis man er redd for at noen skal falle med rullestol kan man jo bruke f eks ståheis 

Selvsagt er det tungt med overvektige pasienter, men det er nå da en del av jobben

Anonymkode: 588c8...5ce

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvor i landet er dette? Ja, dere kan prøve å få ekstra hjelpemidler eller hjelp, men om dere får det er en annen ting.. Du må beskytte egen helse først og fremst.

Anonymkode: b0302...79a

Man kan vel gå ut fra at det gjelder hele landet, i og med at hele befolkningen blir tyngre og tyngre.

Anonymkode: f52b2...0b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei, 

jeg jobber i helsevesenet (det er lov å si er det ikke? Så lenge man ikke oppgir profesjon?). På avdelingen jeg jobber er det ofte overvektige pasienter, og det er ikke noe problem i seg selv det altså.
 

Men når de pasientene er så syke at de trenger hjelp med forflytting, påkledning eller snus i seng så er det så utrolig tungt! Vi skal være to pleiere når vi løfter pasienter høyere i seng, eller steller i seng. Men det er jo langt i fra nok når det kommer til disse pasientene. Vi er bare 3 på kveldsvakter og det er ikke alltid det er nok med 3 pleiere heller. Og hvis alle 3 er inne hos en pasient er det jo ingen til å være på avdelingen eller ta klokker.
 

Å skulle følge pasienten toalett med rullator er kjempe skummelt dersom de skulle bli ustø og falle. Jeg ville ikke hatt sjangs til å ta de i mot.
 

Det er så utrolig tungt og jeg vet ikke om jeg orker fortsette i jobben min. Da jeg startet der var det av og til overvektige pasienter, nå er det alltid virker det som. Og mange av de. Jeg får vondt i ryggen og skuldrene av å hjelpe disse pasientene. 
 

Vi har bedt ledelsen om å få være 4 på kveld fordi vi trenger det. Men det er det ikke økonomi til. 
 

Er det bare jobbytte som er alternativet mitt? Kan vi kreve en person til på jobb? 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Du skjønte det ville bli sånn før du valgte yrke eller trodde du alle med pleiebehov var tynne? 

Anonymkode: 3c2b5...c75

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvor i landet er dette? Ja, dere kan prøve å få ekstra hjelpemidler eller hjelp, men om dere får det er en annen ting.. Du må beskytte egen helse først og fremst.

Anonymkode: b0302...79a

Hun prøver å holde seg anonym. Du er for nysgjerrig. Landsdel burde ikke ha noe å si for hvilke hjelpemidler man får.

Anonymkode: 3c2b5...c75

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette innlegget er 100% fettfobi. Du kunne skrevet dette innlegget uten å legge ut i det vide og det brede (no pun intended) om hvor jævlig det er med overvektige pasienter. 

Dere kan 100% kreve en ekstra på jobb. Dere kan også ta dette med sykepleier-foreningen. Dere kan ta det med ledelsen. 

Helsevesenet er stedet med mest fettfobi, jeg forstår jo det hvis ledelsen ikke gidder å ta deg på alvor, men tenk litt over ditt internaliserte fetthat. 

Anonymkode: b068f...416

Så du tror ikke det hadde blitt spurt om grunnen hvis hun kun ga uttrykk for at det var behov for flere personer på jobb?

Hadde du likt å måtte forlate et yrke du ellers likte eller ødelegge egen helse for å løfte på tunge pasienter?

Det har ingenting med fettfobi eller fatshaming å gjøre, faktum er at det er mer krevendee for helsepersonell å håndtere/behandle overvektige pasienter, TS forteller sin side av saken.

Hvilken pasient tror du egentlig det er mest krevende å løfte eller operere, Tynne Tina på 60 kilo eller Overvektige Ove på 180 kilo?

Anonymkode: f52b2...0b4

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ekstrem fedme så må dere få hjelpemidler. Kan få egne seil og heiser som snur pasienten på siden. Skal dere forflytte pasienten opp i sengen og det er tungt ,så forflytter dere heller med heis.Hvis en pasient ramler i gulvet,så er ikke du pliktig til å ta imot. Da går ryggen din! Veldig mange drar i armene på pasienter,men når de ikke klarer å reise seg helt på egenhånd,så skale man bruke heis! Ved tung belastning,så skriv avvik! Det er eneste måten å synliggjøre den tunge jobben.

Anonymkode: 497d1...13e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Innlegget til ts er ikke fettfobi, det er en helt reell problemstilling. 

Det er naivt å tro at du kan flytte alle tunge pasienter alene, og du har i alle fall liten innsikt om du tror alle pasienter kan vippes med hodet ned. Jeg har absolutt ingen interesse av å ødelegge ryggen min på å dra en tung pasient oppover i sengen alene, enten er vi flere eller så blir ikke pasienten løftet opp. Egensikkerhet er første bud. Det er heller ikke noe galt med holdningen til ts, det ER tyngre å jobbe med feite folk og jeg er rimelig feit selv. Når det er tungt for to mennesker å snu en person på 80 kg i sengen er det i alle fall tungt når vedkommende er 140 kg. Jeg har opplevd mer enn en pasient som har knekt hydraulikken på sengen, den tåler 180 kg. Men det er jo bare å tippe de opp ned og dra på silkelakenet iflg deg. Gleder med til du innser at du ikke en gang klarer å heve fotenden alene når det er snakk om den vektklassen. 

TS, ingen kan forvente at du skal ta imot noen som risikerer å falle med fare for egen helse. Du kan støtte og evt siger vedkommende ned på gulvet i stedet for å falle hardt, men du skal ikke ødelegge din egen helse. Vil anbefale at du involverer verneombud og ber om flere hjelpemidler. Det finnes heiser som kan heise folk opp i sengen, som kan støtte rundt ustø folk når de skal på badet og som kan heise folk opp fra gulvet om det er der de havner. Dere kan få snubrett til å stå på, remmer festet til sengekanten så pasienten kan dra seg litt opp selv, og antiskli til å sitte på i sengen så de ikke så lett sklir ned. Så må dere rett og slett få inn i plan for avdelingen at det ved stor pleietyngde og tunge pasienter tas inn ekstra folk. Skriv avvik og dokumenter. Og ikke bry deg om alle her som tror fysio og ergo har magiske triks for å plutselig gjøre tunge pasienter lette, det har de ikke. Det er heller ikke shaming å sette ord på at det er svært mange tunge pasienter, ja rett ut smellfeite, som gjør det mye tynger å drive stell og pleie enn for bare 10-15 år siden. 

Anonymkode: da748...1a3

Deg om det. Jeg har flyttet og snudd ganske mange overvektige pasienter alene. Det er ikke sånn at man legger sklilakenet under pasienten når hen ligger i sengen. Dette lakenet ligger selvsagt i sengen før pasienten legges i den, så her er det kanskje du som mangler innsikt og erfaring. 

Anonymkode: 9a2fa...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet blir det dessverre snakket altfor lite om. I all hovedsak fordi det blir forsøkt tiet ihjel av alle som skriker ut om fettfobi.

Fakta er at jo mer overvektig og fedme man har, jo vanskeligere blir det å gi den beste helsebehandling. Det handler IKKE om manglende vilje eller kunnskap i helsevesenet, det går på hva som er fysisk mulig.

Det er mange pasienter med fedme man må være flere for å forflytte, selv når man bruker alle tilgjengelige hjelpemidler og bruker korrekte teknikker. Det krever langt større ressurser når flere må jobbe på én pasient, det er gjerne større risiko for både pasient og helsepersonell.

Det er dessverre slik at hvis man har fedme, så er det langt større risikoer for komplikasjoner ved behandling i helsevesenet. Igjen, dette handler IKKE om manglende vilje eller kunnskap i helsevesenet, det handler om mekanikk, fysikk, fysiologi.

Man kan ikke med alvorlig fedme forvente å få like gode muligheter for oppgjentrening, ikke fordi vilje og kunnskap ikke finnes, men fordi det ikke er forsvarlig hverken for pasient eller fysioterapeut. Der én fysioterapeut fint kan støtte og hjelp en noenlunde normalvektig pasient, eller kanskje også en med noe overvekt, så blir det ofte helt umulig når pasienten kommer i kategori fedme. Det er rett og slett ikke fysisk mulig når pasienten kommer opp i en viss fedme. Og dette er for de pasientene som er delvis i stand til å bevege seg selv. Men når pasienten er for svak til å støtte seg i f.eks. en prekestol, ikke kan gå med krykker, ikke er sterke nok til å støtte seg selv i en gangbane osv. så kan fysio faktisk ikke trene gåtrening med dem, og da svekkes de svært raskt. Om de er så dårlige at de er helt sengeliggende, så er det ekstremt tungt å jobbe med sirkulasjonsøvelser, pusteteknikker m.m., dermed vil fysio ikke kunne jobbe like lenge og effektivt med disse pasientene, fordi det er for fysisk tungt, ofte ikke forsvarlig. Dårligere behandling blir resultatet, men ikke fordi helsepersonell ikke vil, for de VIL hjelpe!

Samme med operasjoner. Det er langt større risiko med narkose ved alvorlig fedme. Det er igjen vanskeligere med forflytninger. Det er langt større risiko for komplikasjoner av ulike typer. Det er stor forskjell på mengde vev en kirurg må kutte gjennom på en normalvektig og en med alvorlig fedme. Jo mer vev som kirurg må kutte seg gjennom, jo større risiko for blødninger og infeksjoner. Og tid for tilheling vil ofte ta lenger fordi med alvorlig fedme er det inflammasjoner i kroppen i utgangspunktet, samt risikoer for en rekke andre tilstander som kan komplisere tilheling og rehabilitering. Hvor mye dette påvirker den indivduelle pasient kan variere en god del. Der igjen er det forskjell på en som spiser sunt og er aktiv, og en som gjør det motsatte, selv om begge to har alvorlig fedme.

Å påpeke disse fakta er IKKE fettfobi, det er dessverre bare fakta. Og jo mer disse fakta blir oversett, jo verre blir det. For jo flere som blir så store, jo verre vil tilbudet i helsevesenet bli, både for dem og for andre pasienter, siden alle etterhvert vil få dårligere stell og behandling pga. kapasitetsmangel.

Det er flere i tråden som nevner at det er "bare" å bruke korrekte forflytningsteknikker, svinedyre spesiallaken, mekaniske heiser og andre hjelpemidler. For det første er det langt fra bare bare å forflytte de største pasientene, selv med riktig utstyr og teknikk. For det andre så er det å så enkelt slenge ut av seg dette som løsning helt frakoblet virkeligheten i helsevesenet i Norge! Fra 1980 til i dag er antall sengeplasser i sykehus halvert, tross at vi har fått ca 1,5 millioner flere innbyggere i samme tidsrom. Mange steder er sykehusene gamle og har for lite kapasitet. Gamle sykehus hadde mindre pasientrom, det som før var enkeltrom kan i dag romme både to og tre pasientsenger i dag. Firmannsrom gjøres om til seksmannsrom. Moderne sykehussenger tar mer plass enn de gamle sengene. Moderne heiser og andre hjelpemidler til forflytning krever ofte plass. Denne plassen finnes ofte ikke, eller plassen er så liten at helsepersonell utsetter seg for alvorlig skaderisiko om de likevel forsøker å manøvrere utstyr som er større enn det er plass til, eller forsøker å forflytte pasienten selv der det er vanskelig å kunne bruke korrekt teknikk. Selv nyere og nye sykehus i Norge er siden 1980 konsekvent bygget altfor små til dagens behov, for å spare penger kuttes det i antall pasientrom, rom gjøres mindre enn forsvarlig, og når sykehuset er ferdig må det legges flere på hvert rom enn hva de er bygget for. Ergo vil disse enorme utfordringene i helsevesenet fortsette også i mange tiår fremover. Om trenden fortsetter med at flere og flere har fedme, så vil vi innen ikke altfor mange år stå i den situasjonen at helsevesenet ikke greier å tilby god nok helsehjelp, helsepersonell vil rømme yrket, fordi det blir for fysisk tungt. Helsepersonell vil oftere måtte slutte eller bli uføretrygdet pga. for store belastninger og skader. Vi kan kanskje utsette dette noen år, hvis veldig mange menn nå begynner å utdanne seg til sykepleiere og vernepleiere, men selv de vil slite med de største pasientene og også møte de samme utfordringene vi har i dag med for lite plass til hjelpemidler osv.

Dette kan løses om folks bevissthet endres. Hver enkelt av oss har ansvar for å ta vare på egen helse. Og det arbeidet starter før man får barn, slik at man ikke påfører egne barn større arvelig risiko for fedme. Det starter fra de er babyer, tilby sunn mat, lite prosessert mat, nok fysisk aktivitet, nok søvn, trygge forhold til god utvikling og oppvekst. Det handler om at voksne går foran som gode eksempler for barn. Det handler om at barnehage og skole må tilby barn nok aktivitet og lærer dem nok om å ta ansvar for egen helse. Det handler om hvor mye negativ påvirkning vi skal godta gjennom sosiale medier/tv, hvor mye skjermbruk som skal godtas. Det handler om hvordan byplanleggere, arktitekter og ingeniører planlegger samfunnet vårt, det handler om å tilrettelegge for hverdagsaktivitet. Det handler om å slutte å sentralisere alt mulig, slik at f.eks. barn og ungdom kan fortsette med å gå og sykle til skole, istedenfor å bli tvunget til å ta buss/bane/tog for å komme seg til og fra skole, trening, fritidsaktiviteter osv. Kanskje må vi tilbake til et samfunn hvor det faktisk ikke går an at "alle" har flere biler, elektriske sykler osv., men at samfunnet legges opp til at folk i hverdagen i større grad kan gå og sykle til/fra jobb osv.

Ikke minst handler det om å se at vi alle står sammen i dette! Det er ikke en kamp mot personer med stor overvekt/fedme, et er mot fedme - det er enorm forskjell på disse to! Vi alle står sammen om å løse disse utfordringene!

Og skal vi skape en bedre utvikling og fremtid for alle, da må vi som velgere bli langt mer bevisste og sette krav til våre politikere og KREVE endring og handling fra våre politikere!

Og det får vi ikke om vi fortsette å godta hel- og halvkorrupte, inhabile politikere som bryter valgløfter like naturlig som de puster. Vi får det ikke når vi godtar alle løgnene politikere serverer med populistisk retorikk.

Når så mange i dag f.eks. ønsker å velge Erna Solberg til statsminister igjen, tross at hun har innrømmet å være inhabil i alle sine år som statsminister samt at hun brøt sine viktigste valgløfter i 2013 om å styrke landets beredskap - så viser det bare at populistiske løgner er noe folk ønsker å tro på. Sannheten var at landets beredskap - og det inkluderer også helsevesenet! - var svekket da pandemien kom, 6,5 år etter at Solberg kom til makten. Til og med vann og kloakk avfeide Solberg å bruke mer penger på, selv når hennes regjeringer ble gjort oppmerksom på at med det tempoet som kommunene i dag kan holde i bedring av vann- og kloakksystemet, vil gjøre at den kvaliteten vi trenger I DAG, vil det ta 150 år å oppnå. Men, Solberg er ikke alene om å svikte folket og landet, dette er et tverrpolitisk problem! Fordi velgere i dag ikke gidder å engasjere seg, tenker kortsiktig og/eller egoistisk, sluker populistisk valgflesk ukritisk og tillater at politikere som bruker populistisk retorikk  for å polarisere og splitte befolkningen belønnes med flere stemmer ved valg.

Folk må våkne!

Temaet Ts tar opp er ikke et problem som kun gjelder pasienter som blir tyngre og tyngre, det gjelder en samfunnsutvikling som vi ALLE er nødt til å engasjere oss i for å snu i positiv retning. Gjør vi det ikke, da vil også vi alle lide for det i fremtiden.

 

 

Anonymkode: b87ca...88d

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er ikke så mange hjelpemidler til å dra noen høyere opp i sengen.. å skulle begynne å bruke heis vil jo si at vi må få et seil under pasienten og det er jo kjempe tungt i seg selv. Og hvilke hjelpemidler kan vi bruke til å støtte de når de er ustø og skal opp og gå for å rehabiliteres? 😔

Anonymkode: 1b5fe...98c

Det er flere hjelpemidler til å dra noen høyere opp i sengen jo. Sklilaken er nevnt i tråden, det kan enten ligge i sengen hele tiden eller legges under lakenet midlertidig når pasienten skal flyttes. Ettersom det virker som dere har mangelfullt med hjelpemidler og kanskje også kunnskap  bør dere sendes på forflytningskurs. Det burde ledelsen ha råd til. 

Anonymkode: db761...518

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, jeg "følte" at forskning viser at pasienter som er overvektige får dårligere helsehjelp fordi helsepersonell er de med mest fettfobi i landet. 

Hva med deg, følte du deg truffet og krenket over at jeg delte fagkunnskap?

Anonymkode: b068f...416

Har du sett forskning på andre grupper enn helsepersonell sin fettfobi? Ikke så unaturlig egentlig, sett i lys av ts sitt problem på jobben. Gjetter at helsepersonell ikke er så begeistret for røykere heller🤔

Anonymkode: 68948...83b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette innlegget er 100% fettfobi. Du kunne skrevet dette innlegget uten å legge ut i det vide og det brede (no pun intended) om hvor jævlig det er med overvektige pasienter. 

Dere kan 100% kreve en ekstra på jobb. Dere kan også ta dette med sykepleier-foreningen. Dere kan ta det med ledelsen. 

Helsevesenet er stedet med mest fettfobi, jeg forstår jo det hvis ledelsen ikke gidder å ta deg på alvor, men tenk litt over ditt internaliserte fetthat. 

Anonymkode: b068f...416

Er DETTE fettfobi, så skjønner jeg ingenting… Jeg har for mye fett selv, men dette tok jeg ikke personlig overhodet.

Anonymkode: 68948...83b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provoserer grenseløst av gnålet til flere her om silkelaken og andre hjelpemidler. Jeg er 160 cm høy og veier rundt 55 kilo. Jeg er IKKE sterk nok selv med hjelpemidler til å kunne dra en mann på 120 kilo opp i sengen, heller ikke en dame på 100 kg. Det har jeg rett og slett ikke mulighet til. Og da snakker jeg ikke om en lang og sterk og muskuløs mann som gjerne har noe styrke til å hjelpe til, men en feit og svak mann som ikke kan bidra under stellet. Det er i mine øyne absurd at ikke flere overvektige tenker over dette, hvor utrolig pinlig det blir om de havner i en situasjon hvor de må få helsehjelp men så er de rett og slett for tunge. Det er en forferdelig ubehagelig situasjon for alle involverte. Jeg har selv stått i situasjoner hvor jeg har måtte si til pasienter at de må vente med å få dekt små grunnleggende behov som å få komme på toalettet eller snu seg i sengen, for jeg klarer det ikke alene. 

Anonymkode: 6b419...47c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette innlegget er 100% fettfobi. Du kunne skrevet dette innlegget uten å legge ut i det vide og det brede (no pun intended) om hvor jævlig det er med overvektige pasienter. 

Dere kan 100% kreve en ekstra på jobb. Dere kan også ta dette med sykepleier-foreningen. Dere kan ta det med ledelsen. 

Helsevesenet er stedet med mest fettfobi, jeg forstår jo det hvis ledelsen ikke gidder å ta deg på alvor, men tenk litt over ditt internaliserte fetthat. 

Anonymkode: b068f...416

Man få kunne kalle en spade for en spade, og overvekt og fedme er et voksende problem både i Norge og andre vestlige land. Ikke bare er det en stor utfordring for enkeltpersonene det gjelder og helsepersonell, men det er utfordrende at de som jobber med pasienter blir kalt dømmende eller "fettfobiske" når de adresserer hovedårsaken til akkurat disse problemene nevnt av ts.  Flere steder i helsevesenet er det forskjellige utfordringer knyttet til pasienter med overvekt/fedme, og dette må faktisk være mulig å ta opp uten at folk går av skaftet og kaller dem for det ene eller det andre.

Anonymkode: 0cd68...de9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Provoserer grenseløst av gnålet til flere her om silkelaken og andre hjelpemidler. Jeg er 160 cm høy og veier rundt 55 kilo. Jeg er IKKE sterk nok selv med hjelpemidler til å kunne dra en mann på 120 kilo opp i sengen, heller ikke en dame på 100 kg. Det har jeg rett og slett ikke mulighet til. Og da snakker jeg ikke om en lang og sterk og muskuløs mann som gjerne har noe styrke til å hjelpe til, men en feit og svak mann som ikke kan bidra under stellet. Det er i mine øyne absurd at ikke flere overvektige tenker over dette, hvor utrolig pinlig det blir om de havner i en situasjon hvor de må få helsehjelp men så er de rett og slett for tunge. Det er en forferdelig ubehagelig situasjon for alle involverte. Jeg har selv stått i situasjoner hvor jeg har måtte si til pasienter at de må vente med å få dekt små grunnleggende behov som å få komme på toalettet eller snu seg i sengen, for jeg klarer det ikke alene. 

Anonymkode: 6b419...47c

Jeg er en av de skrev om sklilaken og andre hjelpemidler, men mente såklart ikke at en skal holde på alene. 

Anonymkode: db761...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Provoserer grenseløst av gnålet til flere her om silkelaken og andre hjelpemidler. Jeg er 160 cm høy og veier rundt 55 kilo. Jeg er IKKE sterk nok selv med hjelpemidler til å kunne dra en mann på 120 kilo opp i sengen, heller ikke en dame på 100 kg. Det har jeg rett og slett ikke mulighet til. Og da snakker jeg ikke om en lang og sterk og muskuløs mann som gjerne har noe styrke til å hjelpe til, men en feit og svak mann som ikke kan bidra under stellet. Det er i mine øyne absurd at ikke flere overvektige tenker over dette, hvor utrolig pinlig det blir om de havner i en situasjon hvor de må få helsehjelp men så er de rett og slett for tunge. Det er en forferdelig ubehagelig situasjon for alle involverte. Jeg har selv stått i situasjoner hvor jeg har måtte si til pasienter at de må vente med å få dekt små grunnleggende behov som å få komme på toalettet eller snu seg i sengen, for jeg klarer det ikke alene. 

Anonymkode: 6b419...47c

Hvis du ikke kan utføre jobben din så har du vel valgt feil yrke. 

Anonymkode: 9a2fa...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke kan utføre jobben din så har du vel valgt feil yrke. 

Anonymkode: 9a2fa...03c

Hvis kravet for å jobbe innenfor helsefag er å kunne løfte pasienter på 100 kg og oppover daglig (da mener jeg ikke de som veier en del, men besitter en del muskler - for disse kan lettere hjelpe til under egen pleie, jeg mener den stadige utfordringen med økende antall pasienter innenfor kategorien overvekt og fedme), så er det få mennesker igjen til yrket dessverre.

I stedet for å nevne at man da velger feil yrke, må man se på hvordan vi kan reversere det økende problemet med å forebygge overvekt og fedme... 

I stedet for å normalisere et enormt helseproblem, må vi ta tak i det som den samfunnsutfordringen den er, og reverse det som allerede koster samfunnet og helsepersonell penger og helse. 

Anonymkode: 0cd68...de9

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis du ikke kan utføre jobben din så har du vel valgt feil yrke. 

Anonymkode: 9a2fa...03c

Og hvis ikke du kan ha såpass kontroll på kroppen din at du unngår fedme så har du vel valgt feil livsstil og feil holdninger. Regner forresten med at du selv klarer å oppheve fysikkens lover i jobben din? 

Anonymkode: 3c1c1...7a1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...