Gå til innhold

Overvektige pasienter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Forstår meg ikke på disse menneskene som spiser seg ihjel og har tusen unnskyldninger for at de ser slik ut. Istedet for å spise som et normalt menneske å holde seg sunn å frisk så går de heller rundt som noen oppblåste elefanter helt til ikke kroppen orker mer eller de får ta en slankeoperasjon. Det er rett og slett en skam. Dyrt for kommunen er det også!

Anonymkode: db066...cfe

jeg forstår meg ikke på folk som er så komplett uvitende som det du demonstrerer her, og som ikke gjør noen ting for å tilegne seg kunnskap. I stedet for å tilegne seg kunnskap og behandle sine medmennesker med respekt, så går de rundt med oppblåste egoer og sprer dumheten og fordommene sine, så det ikke er mulig å få til en rasjonell tilnærming på noen måte.

Det er en skam, og dyrt for samfunnet.

Anonymkode: fc9ac...49a

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst må dette tas opp med ledelsen og tillitsvalgt.

Si det som det er at du føler deg ikke trygg på jobben din når pasientene er overvektige og at dere trenger bedre opplæring, bedre utstyr eller flere ressurser. Eller en kombinasjon.

Og skriv avvik på det. Hver gang. Hver. Eneste. Gang.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalvektige pasienter kan også være tunge å forflytte. Noen er redde for smerter eller å falle og anspenner seg og stritter imot i stedet for å hjelpe til. Så forflytning i slike situasjoner betinger godt samarbeid med pasienten for å kunne inngi trygghet, eventuelt at det blir gitt smertestillende før forflytningen om den kan planlegges. 
Ellers så trenger man ikke alltid slides eller silkelaken. Søppelposerer lett tilgjengelig og disse kan puttes under stikklaken eller baken til pasienten. Sengebånd kan også være lurt. Feste lange bånd i fotenden av senga som pasienten kan dra seg etter. 

God løfteteknikk kommer med erfaring og teknikk. Har jobbet med en del danske sykepleiere og disse er svært bevisste på å ikke ødelegge ryggen. Man løfter ikke, man skyver og bruker tyngdekraften så langt det går. De er også flinkere til å få pasienten deltakende i forflytningssituasjonen og å bruke det en har av hjelpemidler. Men i en stresset situasjon så har en ikke alltid tid til å hente disse. Noen pasienter liker heller ikke at vi bruker heis, de føler seg utrygge på den. 

Ellers så tror jeg de fleste pleiere er bevisste på at tunge pasienten ikke skal føle seg forlegen. Man kan merke at de kan føle seg til bry og unnskylder seg. Noen pleiere som er svært plaget med ryggen, må også reservere seg for å være med den tyngste pasienten. Og er en få på vakt kan det være en utfordring. 
 

Noen tunge pasienter har også overdrevne forventninger om hvor sterke pleiere er. De kan kommandere at de skal løftes og snues og blir fornærmet om vi senker hjertebrettet for å få dette til, eller når vi ber de om å hjelpe til med søsterhjelpen og sparke ifra eller at vi henter hjelpemidler. Dette kommer nok igjen fra redsel for smerter, frustrasjon og det å føle seg til bry. Man må være profesjonell her, og ha forståelse for den sårbare pasienten. Så tunge pasienter er nok en utfordring på flere plan, men det er noe man blir fort vant med i helsevesenet. 

 

 

Anonymkode: 9ff37...40d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.26):

Dette innlegget er 100% fettfobi. Du kunne skrevet dette innlegget uten å legge ut i det vide og det brede (no pun intended) om hvor jævlig det er med overvektige pasienter. 

Dere kan 100% kreve en ekstra på jobb. Dere kan også ta dette med sykepleier-foreningen. Dere kan ta det med ledelsen. 

Helsevesenet er stedet med mest fettfobi, jeg forstår jo det hvis ledelsen ikke gidder å ta deg på alvor, men tenk litt over ditt internaliserte fetthat. 

Anonymkode: b068f...416

Man kan ikke kreve noe som helst. Er det rart vi i helsevesenet ikke setter pris på overvektige pasienter, når vi ofrer egen rygg og helse for å hjelpe de? Pådro meg prolaps i ryggen som 19-åringen nettopp pga dette. Når pasienten er 170kg hjelper det ikke å være tre personale i forflytning, og flere av hjelpemidlene våre har maxvekt på 150kg. Vi har måtte tilkalle brannvesen når disse pasientene ligger på gulvet.

Ts, jeg forstår deg så innmari godt. Det er frustrerende når det blir slik. Har dere mange sykmeldinger i avd? Egenmeldinger? Er dette noe å bruke som argument mot ledelsen for å få bedre bemanning? Man skal aldri ofre egen helse, så i utgangspunktet kan dere også bruke det som argument når dere har tyngre pasienter, at det ikke er mulig å gi de hjelp. 

Anonymkode: 1f5c0...0ec

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Helt riktig. Du får mange hånlige svar her syns jeg. Alt helsepersonell har jevnlige obligatoriske kurs innen ergometri og forflytningsteknikk. Disse kursene skal prøve å få frem at ‘se så lett det’ er’. Men der hjelper ikke med gode forflytningsteknikker om pasientene er sykelig overvektige og de riktige hjelpemidlene og ressursene ikke er til stedet. For å ikke snakke om hvor lang tid det tar å finne frem disse hjelpemidlene, plassere og feste dem riktig. Og så finne ledig personal til å hjelpe seg. All denne tiden som blir brukt går utover andre pasienter. 

Anonymkode: acc50...065

Nettopp👍

For mange år siden så jobbet jeg på en avdeling hvor den type hjelpemidler ikke var tilgjengelig. (Psykiatrisk avdeling)

Så en dag så ramlet en eldre dame i gulvet. Pasienten var nok 50 kilo overvektig, og jeg var alene akkurat da. Og jeg hadde selvsagt null sjanse til å få henne opp fra gulvet. Jeg måtte legge en pute under hodet hennes, og bre et pledd over henne. Forferdelig ydmykende for pasienten den halve timen der, før mine kollegaer hadde anledning til å hjelpe til. Og selv så var jeg helt fortvilet over å stå der så hjelpeløs. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har vært sykepleier i snart 20 år, jobbet i helsevesenet i 23 år. Og jeg var aldri vært borti at det er så stort problem med overvekt. Ang å flytte oppover i sengen er det bare å smette en antifriksjonsduk under stikklakenet, strenger ikke snu på pasienten engang for å tå det på plass. Ang om pasienten faller, ikke forsøk å hindre det, bare brems fallet. Uavhengig av vekt. Da er skaderisikoen på dere begge mindre enn en helhjertet men mislykket redningsaksjon.

Underbemanning er problemet, ikke overvekt.

Anonymkode: 9a6a6...49b

Jeg har ikke erfaring som pleier, men selv jeg har måttet ta imot en pasient på over 100kg som deiset mot gulvet. Man kjenner det godt. Vanskelig å løfte riktig i sånne situasjoner 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.39):

Det er ikke så mange hjelpemidler til å dra noen høyere opp i sengen.. å skulle begynne å bruke heis vil jo si at vi må få et seil under pasienten og det er jo kjempe tungt i seg selv. Og hvilke hjelpemidler kan vi bruke til å støtte de når de er ustø og skal opp og gå for å rehabiliteres? 😔

Anonymkode: 1b5fe...98c

Dersom man benytter riktig teknikk og riktige hjelpemidler ved forflytning i seng, kan man forflytte svært tunge pasienter uten å bruke veldig mye krefter. Det krever at man øver og gjør det riktig! Å legge et seil under en pasient skal heller ikke være særlig tungt om man gjør det riktig. Be sjefen om et kurs i forflytningsteknikk og ØV! Har selv jobbet i helsevesenet i mange år og det er fryktelig mange som ikke kan forflytning godt nok. 
Prekestol er det beste ganghjelpemiddelet dersom pasienten er ustø, uavhengig av vekt. Ta med rullestol bak slik at pasienten kan sette seg ved behov eller faller ned i rullestolen dersom uhellet skulle være ute.

Det ligger mange gode videoer om forflytning på youtube også! 

 

Anonymkode: 03974...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom man benytter riktig teknikk og riktige hjelpemidler ved forflytning i seng, kan man forflytte svært tunge pasienter uten å bruke veldig mye krefter. Det krever at man øver og gjør det riktig! Å legge et seil under en pasient skal heller ikke være særlig tungt om man gjør det riktig. Be sjefen om et kurs i forflytningsteknikk og ØV! Har selv jobbet i helsevesenet i mange år og det er fryktelig mange som ikke kan forflytning godt nok. 
Prekestol er det beste ganghjelpemiddelet dersom pasienten er ustø, uavhengig av vekt. Ta med rullestol bak slik at pasienten kan sette seg ved behov eller faller ned i rullestolen dersom uhellet skulle være ute.

Det ligger mange gode videoer om forflytning på youtube også! 

 

Anonymkode: 03974...ea8

Ja prøv alt dette med en pasient fortsatt halvveis i narkose👍🏻👍🏻

Anonymkode: 166c5...374

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi har utdannelse ja. Men det er ikke så lett som dere skal ha det til. Feks sukkerlaken koster ca 1000kr per stk, vi har bare 2 på avdelingen vår. Og de er alltid opptatt. 
 

Bare det å hjelpe en pasient opp i prekestol fra seng krever jo å støtte pasienten opp i sittende (selv om du hjelper med hjertebrettet så må pasienten snus ut på sengekanten med bena ned på gulvet). Å ja vi heiser sengen opp når de skal opp og stå men allikevel trenger de støtte under armene.
 

Altså det ER virkelig ikke så lett som flere her skal ha det til «å bare bruke riktig teknikk og riktig hjelpemiddel» i en travel hverdag med stramt budsjett… 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Kan du bytte jobb? Arbeidsplassen virker jo elendig på tilrettelegging. En kan jo sette opp regnestykket for sykemelding konta sklilaken til noen tusen kroner. 

Anonymkode: db761...518

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i helsevesenet og jeg synes det er forferdelig med feite pasienter. Jeg synes de rett og slett er skikkelig ekle. Å vaske innimellom ekle valker og den lukten 🤮 fatter ikke at sånne folk ikke eier mer selvrespekt og selvdisiplin. Tenker de ikke på hva de påfører andre, som feks helsepersonell?? Å skulle hjelpe de med å flytte seg eller kle på seg og kjenne de myke ekle valkene gjør nesten så jeg brekker meg. Prøve å feste bh stroppen som såvidt rekker rundt og graver seg inn i valkene… 🤮  Jeg nekter å løfte, skyve, støtte overvektige pasienter eller gjøre noe som kan utsette meg for skader. 

Anonymkode: dbc6e...d4d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber også i helsevesenet og jeg synes det er forferdelig med feite pasienter. Jeg synes de rett og slett er skikkelig ekle. Å vaske innimellom ekle valker og den lukten 🤮 fatter ikke at sånne folk ikke eier mer selvrespekt og selvdisiplin. Tenker de ikke på hva de påfører andre, som feks helsepersonell?? Å skulle hjelpe de med å flytte seg eller kle på seg og kjenne de myke ekle valkene gjør nesten så jeg brekker meg. Prøve å feste bh stroppen som såvidt rekker rundt og graver seg inn i valkene… 🤮  Jeg nekter å løfte, skyve, støtte overvektige pasienter eller gjøre noe som kan utsette meg for skader. 

Anonymkode: dbc6e...d4d

Mens du mangler empati og respekt for medmennesker. Hva med å finne deg en ny jobb?

Anonymkode: 57c6a...7d4

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg jobber også i helsevesenet og jeg synes det er forferdelig med feite pasienter. Jeg synes de rett og slett er skikkelig ekle. Å vaske innimellom ekle valker og den lukten 🤮 fatter ikke at sånne folk ikke eier mer selvrespekt og selvdisiplin. Tenker de ikke på hva de påfører andre, som feks helsepersonell?? Å skulle hjelpe de med å flytte seg eller kle på seg og kjenne de myke ekle valkene gjør nesten så jeg brekker meg. Prøve å feste bh stroppen som såvidt rekker rundt og graver seg inn i valkene… 🤮  Jeg nekter å løfte, skyve, støtte overvektige pasienter eller gjøre noe som kan utsette meg for skader. 

Anonymkode: dbc6e...d4d

Jeg fatter ikke hva du har i helsevesenet og gjøre. Finn deg en annen jobb - en jobb der du ikke har med levende vesener og gjøre.

Anonymkode: 9a2fa...03c

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.16):

Hei, 

jeg jobber i helsevesenet (det er lov å si er det ikke? Så lenge man ikke oppgir profesjon?). På avdelingen jeg jobber er det ofte overvektige pasienter, og det er ikke noe problem i seg selv det altså.
 

Men når de pasientene er så syke at de trenger hjelp med forflytting, påkledning eller snus i seng så er det så utrolig tungt! Vi skal være to pleiere når vi løfter pasienter høyere i seng, eller steller i seng. Men det er jo langt i fra nok når det kommer til disse pasientene. Vi er bare 3 på kveldsvakter og det er ikke alltid det er nok med 3 pleiere heller. Og hvis alle 3 er inne hos en pasient er det jo ingen til å være på avdelingen eller ta klokker.
 

Å skulle følge pasienten toalett med rullator er kjempe skummelt dersom de skulle bli ustø og falle. Jeg ville ikke hatt sjangs til å ta de i mot.
 

Det er så utrolig tungt og jeg vet ikke om jeg orker fortsette i jobben min. Da jeg startet der var det av og til overvektige pasienter, nå er det alltid virker det som. Og mange av de. Jeg får vondt i ryggen og skuldrene av å hjelpe disse pasientene. 
 

Vi har bedt ledelsen om å få være 4 på kveld fordi vi trenger det. Men det er det ikke økonomi til. 
 

Er det bare jobbytte som er alternativet mitt? Kan vi kreve en person til på jobb? 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Du skal faktisk ikke ta i mot pasienter i fall. Det hadde du visst om du hadde fulgt med litt i timen. Det handler om ens egen sikkerhet og at skaden på pasient og deg kan bli større.

Anonymkode: 91833...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må min avdeøig hadde vi en regel om å aldri ta imot fallende pasienter. La de falle, slike uhell skjer dessvere. Du som helsepersonell tilstede vil ikke kunne klandres for evnt. skader på pasienten. 

 

MEN det er forskjell på om Berit på 40kg mister balansen med rullatoren eller om det er Olav på 160kg som  er på tur å skli ut av seglet i takheisen. Ved sistnevnte situasjon kan man f.eks kaste en madrass/pute/dyne under for å redusere skadepotensialet. 

 

 

Anonymkode: 521d5...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 23.41):

Jeg synes det er interessant å lese at folk i helsevesenet er så evneveike at de ikke greier å lære seg løfteteknikker engang.

Jeg jobber med svære dyr, storfe, hest, sau og gris blant annet og er fint i stand til å både snu, flippe, støtte og styre beist på flere hundre kg alene men sykepleiere greier ikke å hjelpe en person i ei seng med hydraulikk selv når de er 3-4.. 

Da er det jaggu ikke pasientenes vekt det står på.

Anonymkode: 8e330...bd4

Ja, du tenker at de kan løfte og hive pasienter rundt som fjøsdyr...? Jeg har sett hvordan de blir løfta på, og om du tror du hadde kunnet bruke dine teknikker på folk som nettopp har blitt operert, brukket noe e.l. så må di vurdere om det er DU som er evneveik, for du klarer ikke forestille deg at du jobber i et et yrke som krever noe helt annet enn det sykepleierne gjør. Det er store menn som jobber om bord på fly som får ryggskader av  å løfte rullestolbrukere inn til innerste sete. Jeg tviler sterkt på at de som jobber i helsevesenet skader seg fordi de bare ikke gidder å løfte riktig - man må ha tid til å lære seg det, det tar tid å bygge muskler, og uansett vil vekta til noen personer være for krevende. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.40):

Arendal

Anonymkode: 1b5fe...98c

Vi som tilhører det sykehuset er altså uønsket inn dørene om vi veier for mye. Bedre å legge seg ned og dø da. Hva med store muskelbunter av noen idrettsfolk?  Hva shamer dere dem med?  De kan godt veie 110 kg uten å ha fedme.

 

Anonymkode: 42b3d...5ea

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.16):

Hei, 

jeg jobber i helsevesenet (det er lov å si er det ikke? Så lenge man ikke oppgir profesjon?). På avdelingen jeg jobber er det ofte overvektige pasienter, og det er ikke noe problem i seg selv det altså.
 

Men når de pasientene er så syke at de trenger hjelp med forflytting, påkledning eller snus i seng så er det så utrolig tungt! Vi skal være to pleiere når vi løfter pasienter høyere i seng, eller steller i seng. Men det er jo langt i fra nok når det kommer til disse pasientene. Vi er bare 3 på kveldsvakter og det er ikke alltid det er nok med 3 pleiere heller. Og hvis alle 3 er inne hos en pasient er det jo ingen til å være på avdelingen eller ta klokker.
 

Å skulle følge pasienten toalett med rullator er kjempe skummelt dersom de skulle bli ustø og falle. Jeg ville ikke hatt sjangs til å ta de i mot.
 

Det er så utrolig tungt og jeg vet ikke om jeg orker fortsette i jobben min. Da jeg startet der var det av og til overvektige pasienter, nå er det alltid virker det som. Og mange av de. Jeg får vondt i ryggen og skuldrene av å hjelpe disse pasientene. 
 

Vi har bedt ledelsen om å få være 4 på kveld fordi vi trenger det. Men det er det ikke økonomi til. 
 

Er det bare jobbytte som er alternativet mitt? Kan vi kreve en person til på jobb? 

Anonymkode: 1b5fe...98c

Man har forflytnings hjelpemiddel av en grunn 🙂 men det er ikke lett å bruke de hjelpemidlene  til alt selfølgelig, men man må bruke det der man kan.  Desverre har ikke alle stedene gode hjelpemidler å da må man rett og slett skrive avvik sånn man får de hjelpemidlene man trenger. 

 

 

Anonymkode: a2fc7...f5c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 12.01):

Jeg jobber også i helsevesenet og jeg synes det er forferdelig med feite pasienter. Jeg synes de rett og slett er skikkelig ekle. Å vaske innimellom ekle valker og den lukten 🤮 fatter ikke at sånne folk ikke eier mer selvrespekt og selvdisiplin. Tenker de ikke på hva de påfører andre, som feks helsepersonell?? Å skulle hjelpe de med å flytte seg eller kle på seg og kjenne de myke ekle valkene gjør nesten så jeg brekker meg. Prøve å feste bh stroppen som såvidt rekker rundt og graver seg inn i valkene… 🤮  Jeg nekter å løfte, skyve, støtte overvektige pasienter eller gjøre noe som kan utsette meg for skader. 

Anonymkode: dbc6e...d4d

Du snakker om mennesker, i tilfelle du ikke er klar over det.

Anonymkode: 42b3d...5ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 12.01):

Jeg jobber også i helsevesenet og jeg synes det er forferdelig med feite pasienter. Jeg synes de rett og slett er skikkelig ekle. Å vaske innimellom ekle valker og den lukten 🤮 fatter ikke at sånne folk ikke eier mer selvrespekt og selvdisiplin. Tenker de ikke på hva de påfører andre, som feks helsepersonell?? Å skulle hjelpe de med å flytte seg eller kle på seg og kjenne de myke ekle valkene gjør nesten så jeg brekker meg. Prøve å feste bh stroppen som såvidt rekker rundt og graver seg inn i valkene… 🤮  Jeg nekter å løfte, skyve, støtte overvektige pasienter eller gjøre noe som kan utsette meg for skader. 

Anonymkode: dbc6e...d4d

Hadde du kunnet å bruke hjelpemidler så hadde det blitt lettere. Ellers så synes jeg holdningen din er smakløs. Har dere ikke hjelpemidlene dere trenger så skriv avvik.  Noen burde også skrive avvik på de holdningene dine. 

Ikke rart folk ikke vil begynne i helsevesenet når det er sånne oppgulp som kommer. 

Anonymkode: a2fc7...f5c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 19.48):

Provoserer grenseløst av gnålet til flere her om silkelaken og andre hjelpemidler. Jeg er 160 cm høy og veier rundt 55 kilo. Jeg er IKKE sterk nok selv med hjelpemidler til å kunne dra en mann på 120 kilo opp i sengen, heller ikke en dame på 100 kg. Det har jeg rett og slett ikke mulighet til. Og da snakker jeg ikke om en lang og sterk og muskuløs mann som gjerne har noe styrke til å hjelpe til, men en feit og svak mann som ikke kan bidra under stellet. Det er i mine øyne absurd at ikke flere overvektige tenker over dette, hvor utrolig pinlig det blir om de havner i en situasjon hvor de må få helsehjelp men så er de rett og slett for tunge. Det er en forferdelig ubehagelig situasjon for alle involverte. Jeg har selv stått i situasjoner hvor jeg har måtte si til pasienter at de må vente med å få dekt små grunnleggende behov som å få komme på toalettet eller snu seg i sengen, for jeg klarer det ikke alene. 

Anonymkode: 6b419...47c

Unnskyld meg, men tenkte du ikke på at en normal, trent mann på 1.90 fort veier 100kg da du valgte yrke? De kan jo bli syke de også 😂

Anonymkode: 44f06...c76

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...