Gå til innhold

Svigers som dukker opp uanmeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det jeg sitter å lurer på er hvor ofte svigerforeldrene kommer på uanmeldt besøk? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner deg godt. Mine ringer av og til og sier se står utenfor.. da "må" man jo bare åpne. Etter vi fikk barn har det blitt ille. De kommer på besøk bare for å kritisere/finne feil. Ordnes ikke kaffen etterspør de den. Jeg gidder ikke å ta tlf når de ringer lengre, i frykt for at de står utenfor. Snap åpner jeg etter noen timer. Tar hvertfall ikke mot besøk når de kommer. Hvis de kommer når mannen er hjemme (altså ringer han) tar jeg med meg babyen ut. De ble bra sjokka sist det skjedde 😈

Anonymkode: 32f2f...a4c

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig veldig godt - jeg hadde klikka. Er introvert og hater uventet besøk og mas om besøk.

Heldigvis bor svigers på andre kant av landet. Men da er utfordringen at det ofte blir mas om ferie dit. Det er IKKE ferie for meg. Haha, kjenner jeg blir sur av bare skrive om det.

Anonymkode: 02608...ce7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei idag fikk de ikke komme og jeg sa at jeg ikke orket. Ikke orker/vil er same shit. Tenker det er høfligere å si at man er sliten enn at man ikke gidder å henge med dem

Anonymkode: f50ab...2f5

Du har prøvd «høflig» i åtte år, det funker ikke på dem. Prøv noe annet. 

I ditt sted ville jeg henvise til mannen ved forespørsel om besøk, og la ham stå for oppvartningen. Stikk fra huset hvis han ikke tar vertsrollen når han har sagt ja til besøk. 

 

Anonymkode: 9902d...e42

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader jeg misunner deg! Jeg skulle ønske folk sto på døra her og ville ta en kaffe! 

Livet er ikke slik at man bare kan " melde seg ut"  i alle forhold har en sak to sider. Og her er det tydelig at det er TS som er problemet, ikke svigers. Du ville vel tatt det ille ut om de forteller sine venner at svigerdatter er veldig uhøflig og? For DET er ting du må tåle her! 

Anonymkode: 2f279...9e4

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du fra Nord-Norge eller Trøndelag? Vi søringer er ikke som dere eller muslimer. Har aldri hørt om svigerbarn som steller svigerforeldre

Anonymkode: 16fc7...521

Nei. Bor på østlandet. Og jo her syns jeg du rett og slett er stygg.

For vil si det er normalt å hjelpe de eldre rundt seg hvis en kan.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jegerrinne skrev (1 minutt siden):

Nei. Bor på østlandet. Og jo her syns jeg du rett og slett er stygg.

For vil si det er normalt å hjelpe de eldre rundt seg hvis en kan.

Sånn er det ikke i Norge. Vi har et helsevesen til sånne ting. Og hvorfor skal ts stelle sår/bytte bleier på svigerforeldra sine? Det er jo ikke hennes familie. Når det blir slutt mellom henne og kjæresten ser hun jo ikke de igjen. 

Anonymkode: 0e176...b31

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sånn er det ikke i Norge. Vi har et helsevesen til sånne ting. Og hvorfor skal ts stelle sår/bytte bleier på svigerforeldra sine? Det er jo ikke hennes familie. Når det blir slutt mellom henne og kjæresten ser hun jo ikke de igjen. 

Anonymkode: 0e176...b31

Da har du ikke fulgt mye med i media om.dagen. pårørende må faktisk stille opp å gjøre ting for sine eldre. Fordi kommune ikke har plass eller nok folk til å stille opp

Er vært mye om eldre som ønsker mer hjelp, pårørende. Og når de ikke en gang får plass på pleiehjem enda lege sier de trenger og dør hjemme

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sånn er det ikke i Norge. Vi har et helsevesen til sånne ting. Og hvorfor skal ts stelle sår/bytte bleier på svigerforeldra sine? Det er jo ikke hennes familie. Når det blir slutt mellom henne og kjæresten ser hun jo ikke de igjen. 

Anonymkode: 0e176...b31

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/4oypbE/paaroerende-til-eldre-som-bor-hjemme-kan-aldri-gaa-av-vakt

https://www.aftenposten.no/kultur/kommentar/i/Kn6JA6/den-uunnvaerlige-og-usynlige-omsorgen

Er bare litt. Fins mye mer om at barna må ta vare på de eldre

Endret av jegerrinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (1 minutt siden):

Man MÅ ikke det nei. Vi bor i Norge, ikke Afghanistan. Her har vi helsevesen til sånt. De fleste jobber faktisk 100 % her i Norge og har ikke tid til å pleie foreldrene sine. Det er ikke normalt i norsk kultur. Besøk og kontakt ja, men å ha de hjemme og pleie de, nei. 

Anonymkode: 0e176...b31

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man MÅ ikke det nei. Vi bor i Norge, ikke Afghanistan. Her har vi helsevesen til sånt. De fleste jobber faktisk 100 % her i Norge og har ikke tid til å pleie foreldrene sine. Det er ikke normalt i norsk kultur. Besøk og kontakt ja, men å ha de hjemme og pleie de, nei. 

Anonymkode: 0e176...b31

Over 100.000 årsverk blir gjort av pårørende.  Så er nok mange som hjelper sine foreldre. Mer rn mange er klar over

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fy fader jeg misunner deg! Jeg skulle ønske folk sto på døra her og ville ta en kaffe! 

Livet er ikke slik at man bare kan " melde seg ut"  i alle forhold har en sak to sider. Og her er det tydelig at det er TS som er problemet, ikke svigers. Du ville vel tatt det ille ut om de forteller sine venner at svigerdatter er veldig uhøflig og? For DET er ting du må tåle her! 

Anonymkode: 2f279...9e4

Uhøflig og ikke ville ha besøk til enhver tid? Det er svigers som er uhøflige som forventer at de kan komme på besøk på dem sine premisser, og det får bare svigerdatter finne seg i.

Anonymkode: bbee4...5f9

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (11 minutter siden):

Da har du ikke fulgt mye med i media om.dagen. pårørende må faktisk stille opp å gjøre ting for sine eldre. Fordi kommune ikke har plass eller nok folk til å stille opp

Er vært mye om eldre som ønsker mer hjelp, pårørende. Og når de ikke en gang får plass på pleiehjem enda lege sier de trenger og dør hjemme

Har gammel forelder med hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Men det er jeg som handler, betaler regninger, bestiller timer til frisør/lege/behandlinger, går med søppel, er det sosiale nettverket, skifter lyspærer, tømmer oppvaskmaskin/vaskemaskin, ordner annen mat enn Fjordland innimellom, bestiller noen til å fikse hagen, noen til å ta rundvask og masse småting til. Bare hyggelig å hjelpe min gamle mor. Mannen min hjelper også gjerne til. Fordi vi har nære og gode familierelasjoner. Noe mange i denne tråden aldri har hørt om, tydeligvis.

Anonymkode: 811e2...93e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, er det egentlige problemet her at du ikke liker svigerforeldrene dine? Hvor ofte møtes dere nå? Og hvor ofte syns du at det hadde vært ok å treffes hos dere eller dem hvis du fikk velge? Antall treff pr mnd?

Anonymkode: 811e2...93e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rett og slett helt sjokkert over den tråden her. Hvordan folk tillater seg å snakke til ts. At ts nærmest er et utskudd fordi hun setter pris på sin alene tid.

Jeg er så sosial på jobb at jeg er fullstendig avhengig av litt alenetid utenom. 

Kan godt ha besøk, men da må jeg stort sett vite om det på forhånd så jeg vet at jeg har nok energi til å fungere for mannen min, barns mine og elevene mine. 

At dette gjør meg (og ts) til et psykiske utskudd var jeg faktisk ikke klar over. 

Alt man skal lære av KG. 

 

Anonymkode: ba35b...08e

  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er ikke mitt ansvar å please den eldre generasjonen. Problemet er at det er IKKE hyggelig når vi gang på gang sier de må avtale og de velger å trosse det. Det føles som at de prøver å tvinge oss. De viser at de har null respekt ovenfor vårt ønske om å vite før folk kommer. 

Anonymkode: f50ab...2f5

Du er sur for at de ikke vil forholde seg til hvilken omgangsform du vil ha. Og viser samtidig null respekt for hvilken omgangsform de vil ha...

Dette er rett og slett kulturkræsj. 

Jeg synes faktisk du/dere sitter med halvparten av ansvaret for å skape en fin relasjon som fungerer.

Anonymkode: 6de1e...f82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er rett og slett helt sjokkert over den tråden her. Hvordan folk tillater seg å snakke til ts. At ts nærmest er et utskudd fordi hun setter pris på sin alene tid.

Jeg er så sosial på jobb at jeg er fullstendig avhengig av litt alenetid utenom. 

Kan godt ha besøk, men da må jeg stort sett vite om det på forhånd så jeg vet at jeg har nok energi til å fungere for mannen min, barns mine og elevene mine. 

At dette gjør meg (og ts) til et psykiske utskudd var jeg faktisk ikke klar over. 

Alt man skal lære av KG. 

 

Anonymkode: ba35b...08e

Nettopp, ts skal ALLTID tas for noe. Uansett! Er sikkert de samme bitchene som kverulerer i hver tråd bare for å jävlas, som vi sier der jeg kommer fra. 

Det er for all del hyggelig med besøk, men jeg også liker å bestemme når og hvem. Og setter pris på at folk respekterer et nei. Jeg ville aldri trengt meg på hos andre på den måten, det er frekt. Vet at jeg er alltid velkommen hjem til mine foreldre, men til og med der så spør jeg senest dagen før om det passer.  

Og noen trenger mer alenetid enn andre, hva med å være litt rause med hverandre istedet for å kaste ut diagnoser og alt mulig! 

Anonymkode: 0e176...b31

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en uting å bare komme uanmeldt. Jeg har en svigerfar som har nøkkel til huset av diverse grunner. Han kan finne på å låse seg inn uten å si at han kommer først. 

Badet vårt er omtrent ved utgangsdøra, og når jeg går på do når jeg er aleine hjemme så har jeg alltid døra åpen. Var en gang han låste seg inn å kikka rett inn på badet der jeg satt å gjorde mitt fornødne. Det er første og eneste gangen jeg virkelig har skjelt han ut. Han har ikke låst seg inn eller kommet på uanmeldt besøk etter det :P 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har fått med dere at TS sin samboer selv ikke bryr seg særlig om foreldrene sine? Han bryr seg ikke om å være hjemme når de kommer, be de på besøk eller besøke de.

Men TS er den vanskelige fordi at hun vil at de ikke kommer i tide og utide, og at hun må underholde de. 

KG på sitt beste 😅

Anonymkode: 66839...d50

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Blir så jævlig provosert! Jeg har et greit forhold til svigers. I motsetning til meg er de veeeldig sosiale og hadde det vært opp til dem hadde de vært på besøk/fått besøk hver dag. Svigers dukker ofte opp uanmeldt på døra. Jeg har sagt gjentatte ganger at dette ikke er greit, både til dem og til mannen. Mannen skjønner ikke hvorfor det er så «farlig» sier han, nei det er selvfølgelig ikke det for han når det ikke er han som må ta imot og lage kaffen og stelle for gjestene. Idag sendte svigers melding og sier at de kommer innom for kaffe(??!!) uten spørsmålstegn!!! De spør aldri de bare inviterer seg selv. Jeg sa at de ikke fikk lov, at jeg ikke orket gjester idag. Nå er hun forbanna. Altså er jeg urimelig? Jeg må kunne sette grenser. Vil jeg ikke ha besøk så vil jeg ikke, det er ikke fritt frem for alle. Synes det er jævlig frekt å invitere seg selv hjem til folk, og hvertfall å dukke opp uten forvarsel.. hva tenker dere?

Anonymkode: f50ab...2f5

Skrev du "Nei, dere får ikke lov!"? Eller "dessverre det passer ikke, men gjerne neste helg😊"?

Svigermor er av samme ulla, men jeg har aldri vartet opp når det ikke passer. Det har automatisk blitt mindre av uanmeldte besøk. 

Man kan liksom ikke nekte andre å ringe på døra, men man kan si at det ikke passer. 

Hilsen introvert kontrollfreak.

Anonymkode: c2264...3aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...