Gå til innhold

Svigers som dukker opp uanmeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har du autisme?

Anonymkode: 4e0a6...a42

Så søt hersketeknikk... Du er kanskje sånn uten sosiale antenner selv, som trenger deg på hos andre? 

Anonymkode: 0e176...b31

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HVOR OFTE SKJER DETTE?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (1 minutt siden):

HVOR OFTE SKJER DETTE?

Jeg tror ikke ts vil svare på dette jeg. Antagelig dreier det seg om to ganger i året, så alt er blåst ut av proporsjoner. 

Anonymkode: 2f279...9e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke ts vil svare på dette jeg. Antagelig dreier det seg om to ganger i året, så alt er blåst ut av proporsjoner. 

Anonymkode: 2f279...9e4

Det er det jeg tenker også, skjønner du. For hyppigheten på dette har veldig mye å si i forhold til hva jeg mener om saken 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg syns det er rart at så mange i denne tråden syns det er helt ok at foreldre og svigers kommer uanmeldt når enn det måtte passe de. Veldig kjipt om noen kommer mens en holder på med noe en ikke har så veldig lyst til at for eksempel svigers skal se da.. Er aldri dere som svarer at det er helt ok, spontane? Er det ikke så fall greit med en liten heads up? 

Anonymkode: 12087...f9e

Regner med at du da ikke har hjemmeboende barn? 🙈 Ikke så lett å være spontan i utgangspunktet da. 
Hvis det skulle skje likevel så hadde de blitt mer flaue enn oss, for å si det sånn. De får også skylde seg selv hvis de låser seg inn. Bare en av de som gjør det, og det hører vi. Pleier jo ikke å gjøre så mye spennende ute i gangen.

 

Anonymkode: 10def...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Regner med at du da ikke har hjemmeboende barn? 🙈 Ikke så lett å være spontan i utgangspunktet da. 
Hvis det skulle skje likevel så hadde de blitt mer flaue enn oss, for å si det sånn. De får også skylde seg selv hvis de låser seg inn. Bare en av de som gjør det, og det hører vi. Pleier jo ikke å gjøre så mye spennende ute i gangen.

 

Anonymkode: 10def...166

Du syns seriøst det er ok at de låser seg inn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 16.12):

Har du ritualer eller syndromer? Hvordan er det å bo sammen med barn og mann? Er det også feil at dem går ur og inn som dem vil?

Anonymkode: ce7af...c73

Barn og mann er innenfor komfortsonen, er ikke alle som er så jævlig komfortable med svigers?? 

Anonymkode: ab988...214

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Du syns seriøst det er ok at de låser seg inn?

Kun min pappa som låser seg inn. Ikke helt greit alltid kanskje, men gidder ikke gjøre noe nummer ut av det. Ikke mannen min heller. Dessuten går det litt på vane. Noen ganger er han her for å lufte hunden f.eks. Så han føler seg vel litt som hjemme ❤️ Kan fint gå og ta seg mat i kjøleskapet f.eks også hvis han er sulten. Andre dager kommer han med hjemmebakt brød og noe fra butikken til oss. Tømmer oppvaskmaskinen osv. 

Pappen min er det snilleste mennesket i verden. Jeg kan alltid komme «hjem» hvis det skulle være noe, er alltid velkommen uansett. Også hvis han ikke er hjemme. Også er han ekstra pappa for mannen min som har familien så langt unna. Så hvorfor ikke være litt rund i kantene tilbake? Hvorfor lage seg problemer?

Når og der pappa vokste opp var det vanlig å ikke låse døra. Man gikk på besøk til naboer og familie, og hvis de ikke var hjemme/inne satte man gjerne på kaffen og satt seg ved bordet og venta. 

Anonymkode: 10def...166

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (På 3.3.2024 den 16.48):

Her så drar vi til svigers uten å høre om de er hjemme og de gjør det samme hitt. Aldri hatt problemer med det.

Har og flere naboer og venner som gjør det samme.

Og ingen blir sure hvis de må dra raskt fordi vi må noe.

Og vi stiller opp når de trenger hjelp, de har og hjulpet oss mye

Du bør tenke en dag er de ikke der. Men kansje du er så ego at du faktisk ikke ser at de bryr seg eller at mannen din bryr seg om dem. Ut fra jeg leste lenger opp at du ikke hadde tenkt å gjøre noe for dem. Så du burde si fra til mannen dun NÅ at når foreldrene hans blir syke eller lignende er du ike der å stiller opp, så han kan dra fra deg nå. Og kansje få noen som er glad i familierelasjoner mellom generasjoner 

Hahaha jeg må le. Det er ikke en plikt bare fordi man har blitt født av noen. Her er både jeg og mannen enige om at vi ikke skal stille opp for noen av foreldrene våre, de får få hjemmehjelp eller komme deg på sykehjem som de aller fleste må når de begynner å skrante.  Svigermor er syter om at vi aldri tar kontakt og skryter på seg om at hun besøkte moren sin minst en time hver dag når hun levde, ja hun tok mer hensyn til moren sin enn sine egne barn. Vi skal ikke stille opp. Og det er det ingen som kan bestemme over oss overordnet. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 16.00):

Ja, det er normalt å besøke hverandre, men det er også normalt å høre om det passer at man stikker innom!

Anonymkode: b1655...be8

Enig. Jeg besøker ikke engang min egne foreldre - som ALDRI får nok av å ville ha besøk av meg :) - uten å ringe eller sende en melding først. Jeg er sikker på at de hadde tatt baklengs salto av glede over at jeg kom selv uten at jeg hadde sagt fra på forhånd, men selv de kan likevel være i dusjen, sitte lenge på toalettet eller andre ting som gjør at det er normal høflighet å spørre først, selv i en relasjon der de vil ha så mye besøk av meg som jeg bare orker. Hadde det vært sviger-relasjon, hadde jeg vært ENDA mer forsiktig/hensynsfull. Det er åpenbart ikke svigerfamilien til TS. Høres ut som om de trenger litt god, gammeldags oppdragelse. Noe som er vanskelig for svigerbarn å gi til svigerforeldre, men jeg synes han bør fortsette å stå på sitt.

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 15.38):

Jeg tror ikke ts vil svare på dette jeg. Antagelig dreier det seg om to ganger i året, så alt er blåst ut av proporsjoner. 

Anonymkode: 2f279...9e4

Ikke nødvendigvis. Hadde helt lik situasjon selv, tilogmed med nyfødt baby måtte jeg varte opp med full middag selv om jeg prøvde å si at jeg ikke orket. Når jeg sa at jeg ikke orket fikk jeg bare slengt at det klarte hun fint med tre barn alene når de var små. 
 

Hos oss var svigerfar verst, han gikk gjennom et samlivsbrudd men rant ned dørene våre 1-3 ganger om dagen (oftest 3), i tillegg ringte minst 6 ganger ved siden av dette og brukte mye tid i telefonen. Mannen min svarte alltid, noe jeg ble irritert for. Jeg og baby ble satt til side og jeg ble sykelig deprimert etter en slik belastning, det forsto han aldri. Mannen min sa i fra til faren at han måtte redusere besøkene OG si fra først,

(da jeg også var førstegangs, ammet noe jeg hatet forran andre, var mye jeg var ukomfertabel med, i tillegg påbegynende depresjon mens dette pågikk så jeg var ukomfertabel med å prate med babyen min forran andre, noe han også slang til meg «du må jo snakke med henne da».

Soveromsdøra vår var rett ved utgangsdøra så innen jeg hadde rukket og låst eller gjemt meg på rommet så hadde han allerede vært inne i huset. Satt å bæsjet en gang så kom han inn på badet, banket aldri på). 
 
Den generasjonen er så spesiell at det er helt sjukt. Han ble så fornærmet. Har knapt sett han 2-3 ganger i året siden, og fått enda et barn i ettertid som han omtrent ikke kjenner.

Tydeligvis klarte han ikke å finne en mellomting, var vel enten alt eller ingenting. Dette er nå 6 år siden vi måtte sette ned foten. Vi har også klart å fornærme svigermor på et viss der hun ikke tålte at vi snakket til henne for at hun stadig hakket på oss, og jo mer avstand vi tok jo mer hakket hun så vi måtte til slutt si fra og da har det vært et stort splid siden.

Jeg tar ingen initiativ med verken dem eller med mine egne. Mine er derimot flinke til å si fra og kommer sjeldent de også, men avtaler en uke i forkant og krever aldri at vi serverer men tar med bestilt pizza, eller stekepizza og brus. Så noen ganger er en side bedre enn en annen. 

Endret av Latinamami
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig rart at de som er født mellom 1930 og 1960 er så utrolig frekke. De tar seg til rette og tror de eier barn og barnebarn. De har antagelig fått dårlig oppdragelse( mye vold/ avvisning) Det er noe usjarmerende med de gamle…

Anonymkode: 16fc7...521

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latinamami skrev (6 timer siden):

Hahaha jeg må le. Det er ikke en plikt bare fordi man har blitt født av noen. Her er både jeg og mannen enige om at vi ikke skal stille opp for noen av foreldrene våre, de får få hjemmehjelp eller komme deg på sykehjem som de aller fleste må når de begynner å skrante.  Svigermor er syter om at vi aldri tar kontakt og skryter på seg om at hun besøkte moren sin minst en time hver dag når hun levde, ja hun tok mer hensyn til moren sin enn sine egne barn. Vi skal ikke stille opp. Og det er det ingen som kan bestemme over oss overordnet. 

Desverre vil ho nok ikke kommr inn på nor sykehjem før de nesten er døde. Hvis de får plass før de faktisk dør. Leser en litt så ser en flere og flere ikke kommer inn, selv om pårørende osv ber om hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jegerrinne skrev (7 timer siden):

Desverre vil ho nok ikke kommr inn på nor sykehjem før de nesten er døde. Hvis de får plass før de faktisk dør. Leser en litt så ser en flere og flere ikke kommer inn, selv om pårørende osv ber om hjelp

Jeg vet hvordan listene fungerer, det er forskjell fra sted til sted, og på sykeavdeling er det mye utskiftninger, plutselig er det plass. Jeg jobber på sykehjem.  
MEN det er fortsatt ikke mitt problem? Da får hjemmetjenesten ta seg av dem. 

Anonymkode: ab988...214

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er veldig rart at de som er født mellom 1930 og 1960 er så utrolig frekke. De tar seg til rette og tror de eier barn og barnebarn. De har antagelig fått dårlig oppdragelse( mye vold/ avvisning) Det er noe usjarmerende med de gamle…

Anonymkode: 16fc7...521

Mellom 1960 og 1970 også, verste årene syntes jeg. 

Anonymkode: ab988...214

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg i denne tråden er at jeg synes synd på de bitre menneskene som ikke klarer å svare på et helt enkelt spørsmål uten å bli krass i tonen med en gang. Dette er spesielt utbredt blant den litt eldre generasjonen, så jeg antar at alle unødvendig krasse og nedlatende svar i denne tråden kommer fra folk på 50+ som har gitt opp å tenke på andre for 10-20 år siden. De samme som så klart forventer å kunne valse inn hvor de skulle ønske til enhver tid - at det er til ulempe for noen er da ikke deres feil? De vil jo bare på besøk, så hyggelige som de er.

 

Når man oppfører seg slik OP nevner mangler man enten empati eller så velger man å ikke bruke den. De fleste kan forstå at man burde spørre før man dukker opp hos noen, med mindre man aksepterer å ikke få komme inn som et reelt alternativ. Det viser manglende respekt for andres tid, ønsker og følelser. Om en antar at de fleste har evne til å forstå dette, men velger å ikke gjøre det, så er det å komme med nedlatende kommentarer om at "vi klarte det da vi var ung" en liten løgn de forteller til seg selv for å slippe å ha dårlig samvittighet for å påføre andre ulempe.

Kort oppsummert: OP, svigerforeldrene dine er egoistiske og til dels narsissistiske. De velger å ikke bruke empatien sin, og de bryr seg dermed ikke at det er plagsomt for deg. Drit i dem.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Neimensierdudet skrev (2 minutter siden):

Det første som slår meg i denne tråden er at jeg synes synd på de bitre menneskene som ikke klarer å svare på et helt enkelt spørsmål uten å bli krass i tonen med en gang. Dette er spesielt utbredt blant den litt eldre generasjonen, så jeg antar at alle unødvendig krasse og nedlatende svar i denne tråden kommer fra folk på 50+ som har gitt opp å tenke på andre for 10-20 år siden. De samme som så klart forventer å kunne valse inn hvor de skulle ønske til enhver tid - at det er til ulempe for noen er da ikke deres feil? De vil jo bare på besøk, så hyggelige som de er.

Så man er bitter fordi man har en annen mening? Fordi vi mener at å være gjestfri og åpen skaper et bedre samfunn? Jobb med holdninger og prøv å vær åpen for at ikke alle er som deg. 

Neimensierdudet skrev (2 minutter siden):

Når man oppfører seg slik OP nevner mangler man enten empati eller så velger man å ikke bruke den. De fleste kan forstå at man burde spørre før man dukker opp hos noen, med mindre man aksepterer å ikke få komme inn som et reelt alternativ. Det viser manglende respekt for andres tid, ønsker og følelser. Om en antar at de fleste har evne til å forstå dette, men velger å ikke gjøre det, så er det å komme med nedlatende kommentarer om at "vi klarte det da vi var ung" en liten løgn de forteller til seg selv for å slippe å ha dårlig samvittighet for å påføre andre ulempe.

Kort oppsummert: OP, svigerforeldrene dine er egoistiske og til dels narsissistiske. De velger å ikke bruke empatien sin, og de bryr seg dermed ikke at det er plagsomt for deg. Drit i dem.

Mye " krasse" svar her kommer av at ts nekter å oppgi et par svar som kunne gitt oss lettere mulighet for å svare . Blandt annet hvor ofte disse svigerforeldrene kommer på besøk og om de NOEN gang blir tatt vennlig i mot. Dette er en sak fra EN side og umulig og gi et svar som tilfredsstiller alle. Så da gir jeg det svaret som gir mening for MEG. 

Anonymkode: 2f279...9e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 15.48):

Blir så jævlig provosert! Jeg har et greit forhold til svigers. I motsetning til meg er de veeeldig sosiale og hadde det vært opp til dem hadde de vært på besøk/fått besøk hver dag. Svigers dukker ofte opp uanmeldt på døra. Jeg har sagt gjentatte ganger at dette ikke er greit, både til dem og til mannen. Mannen skjønner ikke hvorfor det er så «farlig» sier han, nei det er selvfølgelig ikke det for han når det ikke er han som må ta imot og lage kaffen og stelle for gjestene. Idag sendte svigers melding og sier at de kommer innom for kaffe(??!!) uten spørsmålstegn!!! De spør aldri de bare inviterer seg selv. Jeg sa at de ikke fikk lov, at jeg ikke orket gjester idag. Nå er hun forbanna. Altså er jeg urimelig? Jeg må kunne sette grenser. Vil jeg ikke ha besøk så vil jeg ikke, det er ikke fritt frem for alle. Synes det er jævlig frekt å invitere seg selv hjem til folk, og hvertfall å dukke opp uten forvarsel.. hva tenker dere?

Anonymkode: f50ab...2f5

Jeg ville bare fortsatt med det jeg holder på med jeg. Moren min setter på kaffen selv, har gjerne med noe til kaffen og serverer det selv. Da kan jeg fint sette meg ned noen minutter å skravle. Men så reiser jeg meg gjerne og kanskje henger opp en klesvask eller hva det nå er jeg må gjøre. Hun tar gjerne å rydder ut av oppvaskmaskinen mens hun er her og ser det trengs, eller er med ungene. Da gjør det ikke så mye, så lenge man ikke blir «bundet» til å sitte å drikke kaffe. Ja noen ganger kunne jeg tenkt å være alene og slappe av…hvis jeg er alene hjemme så låser jeg døra og setter mobilen på «ikke forstyrr». Hvis jeg ikke er alene hjemme så får jeg jo ikke «fred» allikevel så da er det ett fett om noen kommer innom, så lenge det er uformelt og jeg kan gjøre hva jeg vil. Sitter jeg å jobber med PC-en i fanget så fortsetter jeg med det etter å ha slått av en prat. 

Dersom de bare kommer å forventer servering og at du sitter sammen med de og de opptar din tid, så ville jeg bare latt være å ordne noe. Vært hyggelig og sagt hei osv, men gått på vaskerommet eller vært opptatt med noe. Og overlatt til mannen å servere og være sosial. Ev «jeg var akkurat på vei ut døra for å trene/handle/gå tur» el så lenge mannen din er hjemme. Eller «jeg har vondt i hodet så jeg går å legger meg nedpå litt». Gjør det du har lyst til å gjøre og overlat de til mannen sitt ansvar. Og dersom det er noen reaksjoner så sier du bare overrasket «åh, et ikke *mannens navn* der?» ev rope til mannen din «foreldrene dine er her, de forventet kaffe» og så gå…

Endret av Dansemamma
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimensierdudet skrev (17 timer siden):

Det første som slår meg i denne tråden er at jeg synes synd på de bitre menneskene som ikke klarer å svare på et helt enkelt spørsmål uten å bli krass i tonen med en gang. Dette er spesielt utbredt blant den litt eldre generasjonen, så jeg antar at alle unødvendig krasse og nedlatende svar i denne tråden kommer fra folk på 50+ som har gitt opp å tenke på andre for 10-20 år siden. De samme som så klart forventer å kunne valse inn hvor de skulle ønske til enhver tid - at det er til ulempe for noen er da ikke deres feil? De vil jo bare på besøk, så hyggelige som de er.

 

Når man oppfører seg slik OP nevner mangler man enten empati eller så velger man å ikke bruke den. De fleste kan forstå at man burde spørre før man dukker opp hos noen, med mindre man aksepterer å ikke få komme inn som et reelt alternativ. Det viser manglende respekt for andres tid, ønsker og følelser. Om en antar at de fleste har evne til å forstå dette, men velger å ikke gjøre det, så er det å komme med nedlatende kommentarer om at "vi klarte det da vi var ung" en liten løgn de forteller til seg selv for å slippe å ha dårlig samvittighet for å påføre andre ulempe.

Kort oppsummert: OP, svigerforeldrene dine er egoistiske og til dels narsissistiske. De velger å ikke bruke empatien sin, og de bryr seg dermed ikke at det er plagsomt for deg. Drit i dem.

Har ikke sett noen som er så krasse som deg 😂

Hvis du skal slenge ut diagnoser til folk du ikke har møtt så er det kanskje på plass med litt selvinnsikt? Hadde en venninne som er sånn mot alle hun er uenig med, og det er ikke pent.

Du må da skjønne at hvis man har vokst opp på en annen måte kan man synes noe er koselig som andre synes er irriterende. Sånn er det med mange ting. Det har da ikke noe med mangel på empati å gjøre. Ikke sikkert ts har sagt ordentlig ifra en gang, og da har de ikke peiling på at de er «i veien.» 

Anonymkode: 10def...166

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde låst meg inn på soverommetog sett på Netflix eller noe. Kanskje de tar hintet etterhvert? 

Anonymkode: 0e176...b31

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...