Gå til innhold

Svigers som dukker opp uanmeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir så jævlig provosert! Jeg har et greit forhold til svigers. I motsetning til meg er de veeeldig sosiale og hadde det vært opp til dem hadde de vært på besøk/fått besøk hver dag. Svigers dukker ofte opp uanmeldt på døra. Jeg har sagt gjentatte ganger at dette ikke er greit, både til dem og til mannen. Mannen skjønner ikke hvorfor det er så «farlig» sier han, nei det er selvfølgelig ikke det for han når det ikke er han som må ta imot og lage kaffen og stelle for gjestene. Idag sendte svigers melding og sier at de kommer innom for kaffe(??!!) uten spørsmålstegn!!! De spør aldri de bare inviterer seg selv. Jeg sa at de ikke fikk lov, at jeg ikke orket gjester idag. Nå er hun forbanna. Altså er jeg urimelig? Jeg må kunne sette grenser. Vil jeg ikke ha besøk så vil jeg ikke, det er ikke fritt frem for alle. Synes det er jævlig frekt å invitere seg selv hjem til folk, og hvertfall å dukke opp uten forvarsel.. hva tenker dere?

Anonymkode: f50ab...2f5

  • Liker 25
  • Hjerte 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er da normalt å besøke folk. Født etter 2000 du eller???

Anonymkode: ce7af...c73

  • Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er da normalt å besøke folk. Født etter 2000 du eller???

Anonymkode: ce7af...c73

Født i 99 jeg. Ja helt normalt det. Om man har avtalt det, og fått lov. Man dukker ikke opp på døra uanmeldt slik man gjorde på 1800 tallet. Det finnes da telefoner. Og man sier heller ikke «vi kommer på kaffe» uten å ha blitt invitert!! Ingen av oss har noen gang gitt dem inntrykk om at vi synes dette er greit. 
ts

Anonymkode: f50ab...2f5

  • Liker 33
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets stikker vi innom hverandre, og forventer ingen oppvartning. En kopp kaffe eller te holder. Men vi sender gjerne en melding 15 min før, for å høre om det passer da.

Anonymkode: 811e2...93e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er da normalt å besøke folk. Født etter 2000 du eller???

Anonymkode: ce7af...c73

Men det er ikke normalt å besøke folk som ikke ønsker besøk eller ikke har anledning til å motta besøk.

Anonymkode: c4b60...ae9

  • Liker 31
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg så har jeg sagt at vi ikke setter pris pp dette før, og likevel trosser de det. Skjønner ikke helt hvorfor folk insisterer i å komme når de ikke er ønsket? 

Anonymkode: f50ab...2f5

  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I min omgangskrets stikker vi innom hverandre, og forventer ingen oppvartning. En kopp kaffe eller te holder. Men vi sender gjerne en melding 15 min før, for å høre om det passer da.

Anonymkode: 811e2...93e

Da er vel det «standaren» hos dere. Vi har aldri gitt uttrykk for at dette er noe som er greit i vår krets. Jeg dukker aaaldri opp uten p ha fått lov. Har forresten akkurat samme regler for mine foreldre og familie. 
ts

Anonymkode: f50ab...2f5

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I tillegg så har jeg sagt at vi ikke setter pris pp dette før, og likevel trosser de det. Skjønner ikke helt hvorfor folk insisterer i å komme når de ikke er ønsket? 

Anonymkode: f50ab...2f5

Er mannen din enig med deg? Han bestemmer vel like mye som deg? Er ikke så fryktelig mye jobb å sette på en kanne kaffe, og finne frem noen krus 🙂

Anonymkode: 811e2...93e

  • Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers er ofte en belastning dessverre. De vil også være en del av forholdet. Alt for vanlig dette. Litt som han i reklamen for familierabatt fra OneCall.

Anonymkode: 4bff8...238

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er da normalt å besøke folk. Født etter 2000 du eller???

Anonymkode: ce7af...c73

Ja, det er normalt å besøke hverandre, men det er også normalt å høre om det passer at man stikker innom!

Anonymkode: b1655...be8

  • Liker 23
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er mannen din enig med deg? Han bestemmer vel like mye som deg? Er ikke så fryktelig mye jobb å sette på en kanne kaffe, og finne frem noen krus 🙂

Anonymkode: 811e2...93e

Han er litt sånn tafatt når det gjelder dette. Er ikke kaffen som er noe problem, jeg vil bare ikke sosialisere. Jeg inviterer når jeg ønsker folk hjem. Vil ikke at folk skal dukke opp på døra når jeg ikke har bedt om det. Mannen gir f, han har ikke særlig behov for å se foreldrene og han tar aldri noe initiativ. Kun jeg som inviterer

ts

Anonymkode: f50ab...2f5

  • Liker 9
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer de med deg som svigerbarn.

Anonymkode: d2758...7f3

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Blir så jævlig provosert! Jeg har et greit forhold til svigers. I motsetning til meg er de veeeldig sosiale og hadde det vært opp til dem hadde de vært på besøk/fått besøk hver dag. Svigers dukker ofte opp uanmeldt på døra. Jeg har sagt gjentatte ganger at dette ikke er greit, både til dem og til mannen. Mannen skjønner ikke hvorfor det er så «farlig» sier han, nei det er selvfølgelig ikke det for han når det ikke er han som må ta imot og lage kaffen og stelle for gjestene. Idag sendte svigers melding og sier at de kommer innom for kaffe(??!!) uten spørsmålstegn!!! De spør aldri de bare inviterer seg selv. Jeg sa at de ikke fikk lov, at jeg ikke orket gjester idag. Nå er hun forbanna. Altså er jeg urimelig? Jeg må kunne sette grenser. Vil jeg ikke ha besøk så vil jeg ikke, det er ikke fritt frem for alle. Synes det er jævlig frekt å invitere seg selv hjem til folk, og hvertfall å dukke opp uten forvarsel.. hva tenker dere?

Anonymkode: f50ab...2f5

Ja det er helt normalt. Det er ikke frekt eller respektløst.

Sønnen deres bor der også - ikke bare du. Han har like mye bestemmelsesrett han. Så om det ikke plager han, så er det han du må snakke med og ikke klage på svigers. 

Jeg foretrekker selv forvarsel før noen kommer på besøk, men både mine egne søsken og svigers bare dukker opp. Irriterer det meg av og til - ja, absolutt.. Lager jeg noe big deal ut av det- nei. 

Jeg setter på en kanne kaffi og lar det gå sin gang. De blir ikke sittende i evigheter. Så det er noe jeg må leve med. Mannen syns det er helt ok at folk bare stikker innom. 

Og føler ofte i grunn at besøk hvor det er planlagt krever mer, varer lengre enn slike uanmeldte besøk. 

Anonymkode: c7a38...699

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kondolerer de med deg som svigerbarn.

Anonymkode: d2758...7f3

Uff da. Ja det får du bare gjøre. Er sønnen deres som har valgt meg, ikke dem. Vi har vært sammen i 8 år og de kjenner meg veeeldig godt. Og de vet at jeg ikke liker dette!! Likevel fortsetter de.

ts

Anonymkode: f50ab...2f5

  • Liker 12
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, kjenner meg igjen. Slik er det her også, spesielt etter vi fikk barn. Et mareritt, de går bare rett inn også. Jeg har gitt klar beskjed til min familie om at vi vil ha beskjed først, men samboer ikke klarer å gi like klar beskjed dessverre. Det er sikkelig slitsomt å gå rundt å alltid være «redd» for at det skal komme noen. 

Anonymkode: ea6f8...171

  • Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er helt normalt. Det er ikke frekt eller respektløst.

Sønnen deres bor der også - ikke bare du. Han har like mye bestemmelsesrett han. Så om det ikke plager han, så er det han du må snakke med og ikke klage på svigers. 

Jeg foretrekker selv forvarsel før noen kommer på besøk, men både mine egne søsken og svigers bare dukker opp. Irriterer det meg av og til - ja, absolutt.. Lager jeg noe big deal ut av det- nei. 

Jeg setter på en kanne kaffi og lar det gå sin gang. De blir ikke sittende i evigheter. Så det er noe jeg må leve med. Mannen syns det er helt ok at folk bare stikker innom. 

Og føler ofte i grunn at besøk hvor det er planlagt krever mer, varer lengre enn slike uanmeldte besøk. 

Anonymkode: c7a38...699

Problemet er at han ikke gidder å ta dem i mot. Og han har ikke noe behov for besøk fra dem. Så er jeg som må stå i besøket. Idag svarte jeg at han var ute og at jeg ikke orket. Så svarer de ja men det går bra, vi vil besøke deg også:)))) når jeg spesifikt sier at jeg ikke vil.. altså??

Anonymkode: f50ab...2f5

  • Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet er at han ikke gidder å ta dem i mot. Og han har ikke noe behov for besøk fra dem. Så er jeg som må stå i besøket. Idag svarte jeg at han var ute og at jeg ikke orket. Så svarer de ja men det går bra, vi vil besøke deg også:)))) når jeg spesifikt sier at jeg ikke vil.. altså??

Anonymkode: f50ab...2f5

Kan du bare låse og ikke åpne døren når de kommer?

Anonymkode: ea6f8...171

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å takke nei til uanmeldt besøk. Enkelt og greit. Å bli forbanna for at man ikke får komme vitner om lave sosiale ferdigheter pluss litt til. 

  • Liker 23
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal være helt greit med uanmeldt besøk, må det også være greit at du er opptatt. Med å trene, hvile, lese, dusje eller hva nå du hadde planlagt. Det må også være slik at de kan sette på kaffe selv. 

Hadde de tålt det, kunne det jo vært uforpliktende og ikke stress mes besøk, men om de må holdes i hånden  kan de jo ikke bare dukke opp og kreve at man skal underholde dem.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...