Gå til innhold

Du som levde før røykeloven kom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overalt. Det er det enkleste å si; Over fuckings alt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg savner hvordan det var på utesteder før røykeloven kom. Vil heller lukte på røyklukten enn fulle folk som promper

Anonymkode: 2af65...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innendørs på restauranter og utesteder. Huff, det var fælt. Husker at etter en fest stinket klærne av røyk. Jeg kunne våkne dagen derpå og bli kvalm av å lukte mitt eget hår. 
Jeg er for ung til å huske at folk røyket på fly, men det er jo også helt sprøtt å tenke på. 

Anonymkode: 52f97...cb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykerom på barsel. 🤐

Mamma fortalte at da hun fikk oss i 80, 83 og 87, ble man sendt på røykerommet med kaffe og en røyk hvis man slet med at magen skulle komme i gang. 

Da jeg var innlagt på psyk i 97-98-99 var det røykerom på alle avdelingene. 

I 2000 jobbet jeg et sted med røykerom i lokalene, og vi røykte på bakrommet på butikken jeg jobbet i. Jeg husker ikke røyking på fly, det ble det slutt på før min tid som røyker. Men husker røykevogn på toget. 

Endret av FjellFrua
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

every woman skrev (På 1.3.2024 den 20.38):

Jeg husker røykfrie bord på kafeer. Skyen av røyk i lokalet var nærmest ugjennomtrengelig, og så stod det et skilt på et bord midt i rommet: "Røykfritt bord." Latterlig. 

En bonuseffekt av røykeloven er at nå røyker omtrent ingen inne i eget hjem lenger. Eller i andres hjem. Den gangen var det ikke greit å nekte gjester å røyke inne hos en. Det var en selvfølge å sette fram askebeger. Det stinket i dagevis, og noen ganger fant vi hull møblene etter sigarettglør. Nei, huff!

Lurer på om det er det mine foreldre ikke turte. Ingen av de røyker, men å si til eldre søsken at de må gå ut for å røyke var kanskje frekt på slutten av 80- tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 1.52):

Røyket i klasserommet på skolen, her på bygda var det mange av oss lærere som gjorde det.

Anonymkode: efb2a...657

Shit, hvor i landet var det? Var det 70- tallet?

Anonymkode: 639d6...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korsihalsen skrev (På 2.3.2024 den 14.59):

Mødrene satt på besøksrommene og røyka som skorsteiner på barsel sammen med babyene sine.

Hva med leger og jordmødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 16.27):

Folk røykte også på tv. Og jeg måtte en gang på et jobbkurs der det ble røyket på pauserommet, og det var obligatorisk å være sosial i pausen... Dessverre er jeg redd alt dette kommer tilbake raskere enn vi tror, nå som det er legalisering av narkotika på gang mange steder. Folk som har vært i New York i det siste vil forstå hva jeg mener, det stinker absolutt over alt inne og ute. 

Anonymkode: f1f15...476

Cannabis lukter jo 1000 ganger bedre❤️

Anonymkode: 639d6...7c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som er for unge: Man kan fortsatt oppleve innerøyk på utesteder i noen byer i Europa. Magisk! 

Anonymkode: 8a5d9...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man røyket overalt: inne på flyet (de bakerste radene), på toget, i bilen, inne, utestedene var som å gå gjennom tåke. Til og med inne i barnehagen. På starten av 80-tallet var ikke uvanlig at foreldrene tok seg en røyk mens de ventet på at barna skulle blir ferdige med en lek. Det føles helt fjernt nå.

Anonymkode: b821b...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen jeg gikk, så har fått astma i ettertid av å bli eksponert for mye røyk som barn , alle barnehagetantene røykte som piper  inne i barnehagen! !  !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (1 time siden):

Lurer på om det er det mine foreldre ikke turte. Ingen av de røyker, men å si til eldre søsken at de må gå ut for å røyke var kanskje frekt på slutten av 80- tallet?

Ja, det var helt uaktuelt. Kanskje noen med kraftig astma/allergi kunne be gjester gå ut og røyke, og få forståelse for det hvis de var heldige. Men for alle andre; nope. Fram med askebegeret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

every woman skrev (9 minutter siden):

Ja, det var helt uaktuelt. Kanskje noen med kraftig astma/allergi kunne be gjester gå ut og røyke, og få forståelse for det hvis de var heldige. Men for alle andre; nope. Fram med askebegeret!

Ja, tenkte på det da jeg så sigarettpakkene på bordet. Spurte mamma som er sykepleier hvorfor hun av alle godtok det. Da ble hun litt stille å sa at de ikke ville diskutere det i dåpen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 2.37):

Helt uenig, min bil er ikke en offentlig plass. Jeg synes jeg skal få lov til å røyke i mitt eget hus og i min egen bil. Er det barn i bilen så skal man jo selvfølgelig ikke røyke, da.

Anonymkode: efb2a...657

Man kan ikke forby alt man ikke liker. Ikke alle har barn heller

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 2.37):

Helt uenig, min bil er ikke en offentlig plass. Jeg synes jeg skal få lov til å røyke i mitt eget hus og i min egen bil. Er det barn i bilen så skal man jo selvfølgelig ikke røyke, da.

Anonymkode: efb2a...657

Røyk gjerne i bilen din, men uten å åpne vinduene for å slippe røyken ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 2.37):

Helt uenig, min bil er ikke en offentlig plass. Jeg synes jeg skal få lov til å røyke i mitt eget hus og i min egen bil. Er det barn i bilen så skal man jo selvfølgelig ikke røyke, da.

Anonymkode: efb2a...657

Håper du ikke har barn om du røyker i eget hus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 16.15):

Hvor røykte de før røykeloven kom som du syns er helt fjernt nå? 

Anonymkode: e85d8...23d

I heis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...