Gå til innhold

Du som levde før røykeloven kom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er imot røykeloven. Jeg røyker ikke. Å diktere hvor folk skal røyke er overformynderi.

Jeg vil ha en røykfri bar. Liker ikke det rundt meg. Men om noen vil gå på en røykebar, hvorfor ikke?

Anonymkode: 9fabe...d9d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker da vi var på besøk hos slektninger som små, de voksne satt og røykte 5-6 stk  i stua og det var tåkelagt da vi kom inn. Oppvokst med foreldre som røykte inne, det var røyk på kafeer, fly, i biler osv.. jobbet på reisebyrå og kolleger satt med askebeger på pulten. Helt sykt å tenke på i dag.  Jeg røykte selv sånn dann og vann. VELDIG glad røykeloven kom selv om vi syntes det var idioti til å begynne med.😂 

Anonymkode: 9118d...9e0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor røykte de før røykeloven kom som du syns er helt fjernt nå? 

Anonymkode: e85d8...23d

Overalt.  Kan ikke huske det var røyk inni butikker. Men banken, forsikrings selskap, kommune kontorer, lærerværlset osv. Alt av kontorer og utesteder. Ja og kino

Værst var vel 5 stk i en bil samtidig 

Anonymkode: 1238b...f6a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overalt, ja. Husker da jeg var 18 år og begynte å gå på byen. Jeg måtte vaske alle klær og håret hver gang jeg kom hjem, for jeg stinket røyk (røykte ikke selv).

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men om noen vil gå på en røykebar, hvorfor ikke?

Fordi noen skal jobbe der, servere og gjøre rent og de har krav på et røykfritt arbeidsmiljø.

Jeg husker ei som fikk erstatning for yrkesskade som jobba på en nattklubb før røykeloven, hun røyka sjøl, men vant fram i retten.

Ja, jeg jobba med askebeger på pulten. Grøss...

Anonymkode: da7dd...878

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Fordi noen skal jobbe der, servere og gjøre rent og de har krav på et røykfritt arbeidsmiljø.

Jeg husker ei som fikk erstatning for yrkesskade som jobba på en nattklubb før røykeloven, hun røyka sjøl, men vant fram i retten.

Ja, jeg jobba med askebeger på pulten. Grøss...

Anonymkode: da7dd...878

Ingen blir tvunget til å jobbe der det røykes. Det er frivillig. Og så lenge det er informert om det på forhånd ser jeg ikke problemet. Det finnes mye farligere jobber der ute som folk også tar frivillig.

Anonymkode: 9fabe...d9d

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen blir tvunget til å jobbe der det røykes. Det er frivillig. Og så lenge det er informert om det på forhånd ser jeg ikke problemet. Det finnes mye farligere jobber der ute som folk også tar frivillig.

Anonymkode: 9fabe...d9d

Det stemmer ikke! Folk har lov til å røyke i sine egne hjem, og de som jobber i hjemmetjenesten (hjemmehjelp, hjemmesykepleie mm) får ikke velge selv hvilke brukere de går til. Regelen er at brukere av disse tjenestene ikke får lov til å røyke akkurat mens bistand ytes i hjemmet deres. Dette hjelper dog fint lite når røyken sitter i vegg og tak, for ikke å snakke om i sofa og gardiner, og brukerne stumper røyken akkurat i det pleierne kommer inn døra. Så jo, noen blir faktisk tvunget til å jobbe der det røykes.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herre, for en teit påstand. Jeg er ikke for legalisering men det kommer ikke til å bli legalisert hasjrøyking der det er røykeforbud idag da. Såpass bør de fleste skjønne… 🤔

Anonymkode: ee862...2dc

Hvis legalisering skjer så blir det ikke plutselig lov til å røyke utenfor innganger, på busstoppet eller på barer. Men, det er lov å røyke i sin egen hage, sin egen balkong eller i en park. Tenk alle som da vil få den potlukta inn gjennom vinduene sine hvis naboen(e) sitter å damper.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i barnehagen på midten av 80 tallet. Da var det eget røykerom inne i barnehagen. Da kusinen min gikk i barnehagen på tidlig 70 tallet stod de ansatte med sneipen i kjeften mens de bytta bleier 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobba på hotell. Vi røyka i resepsjonen, kjøkkenet, pauserommene og i restauranten. Restauranten var delt av med en lettvegg for å skille røyk/ikke røyk. 
Etter røykeloven kom fortsatte vi å røyke på pauserommet og kontoret frem til ca 2010-2011 😂 Ganske sykt å tenke på i dag.

 

Anonymkode: cbd5b...dcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner egentlig litt det at det var lov å røyke på utesteder. Det er skikkelig nedtur å måtte gå lange omveier for å få ta seg en røyk når man er på fest. Men nå er jeg jo så sjelden ute at det går greit, da.

Anonymkode: 3dd50...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vaktrommet på sykehjemmet, selvsagt i uniform 🙈

For ikke å snakke om at det var røykerom på fødeavdelingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (Akkurat nå):

På vaktrommet på sykehjemmet, selvsagt i uniform 🙈

For ikke å snakke om at det var røykerom på fødeavdelingene.

Ja, det var tider det..😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født etter at røykeloven kom, men husker faren min røyka inne hver dag, han røyka i bilen. Jeg hatet det så mye og den dag i dag klarer jeg ikke sigarett røyk. Det er ren egoisme å røyke rundt andre, syns nå jeg. 

Anonymkode: f4bf8...6d9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper vi en gang kommer så langt at ingen røyker på busstopp og togperronger, eller klumper seg sammen rundt dører på kjøpesentre og sykehus. Beste er om røyken forsvinner helt, kan ikke se noen grunn til at de ikke kunne hevet aldersgrensen år for år slik at det ikke ble lov for nye årganger å røyke. 

Anonymkode: f1f15...476

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det beste var å komme på jobben et sted mellom 7 og halv 8 på morgenen. Gikk til kantina og hentet en kaffekanne s0m jeg tok med meg til kontoret, mens PCen startet ble det fylt kaffe opp i kaffekoppen og tent på en sigarett. Ikke lenge etter så kom assistenten min og tok en kopp kaffe med meg for å planlegge dagen. 

Jeg røkte ikke i mange år (fra 1995 til 1999) og selskapet jeg jobbet for satte foten ned for å røyke på kontoret i 1998.. 

Gud for en herlig start på morgenen det var :) 

Anonymkode: 41943...ad5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Før røykeloven lukte utestedene røyk. Nå lukter det fis.

Anonymkode: 2ebff...2bf

Ja ikke sant. Tvilsom forbedring… 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kjøpesenteret. Helt sykt. Var veldig lita når det var lov. Og på utested. Husker det ble så styr når det ikke var lov. Og husker veldig godt første gang den tredde i kraft og man lukta kafé på utested når man kom. Bare herregud. Er det slik det kan være. For før så måtte man henge ut klærne sine etter vi var ut fordi det stinka røyk. 

Anonymkode: 1fe17...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (4 timer siden):

På flyet. Helt idiotisk, glad det ikke er lov lenger (og det syntes jeg før jeg sluttet å røyke også).

Spesielt da den gardinen kom..lov å røyke i bakre del,men ikke foran og med en gardin de tok frem og tilbake😂 den hjalp jo mye..;)

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...