Gå til innhold

Du som levde før røykeloven kom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jordmødrene røykte til og med på fødeavdelingen! Ganske utenkelig i dag!

Anonymkode: 5122e...1dd

Dette var jo ikke tilfellet helt fram til 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er jo en lovlig vare samme som alkohol og alkohol kan man nyte innendørs.

Anonymkode: 54a4d...d41

Ingen får ufrivillig i seg alkoholen du drikker

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns det er merkelig at dere tenker det skal være greit å røyke rundt andre som ikke har valgt det? Med alkohol så er det kun deg selv det går ut over. 

Anonymkode: f4bf8...6d9

De som mener dette tenker ikke i det hele tatt! Det er jo tidenes dummeste sammenligning 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig noen har sagt det allerede (gidder ikke bla), men spør heller hvor de ikke røkte! :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske enkelt lov å røyke overalt med mindre det stod oppslag om at det ikke var lov å røyke, så du kan si det var omvendt av i dag.

Der var askebeger på bussene, at det var lov å røyke på fly er også nevnt, en ting som ikke er nevnt er at frisøren hentet et askebeger til deg om du ville ha en røyk under klippen. Alle venterom så var det lov å røyke, så det var ingen som reagerte på at du satt på venterommet til legen og røkte. Taxien var lov å røyke, men det var høffelig å spørre først.

Så det ble røkt så  å si overalt om ikke det kunne begrunnes med brannfare, helsefare var ikke noe moment.

Ja jeg er glad for røykeloven som den er i dag, selv om jeg syntes det var vel strengt når den ble innført.

Anonymkode: 7f8c1...9c5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykeloven var veldig bra for meg. Hadde og har problem med røyken.

Anonymkode: b542b...21d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Røykeloven var veldig bra for meg. Hadde og har problem med røyken.

Anonymkode: b542b...21d

Enig, det er deilig å f.eks. kunne gå ut et sted uten å få røyken midt i fjeset i det man åpner døren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Absolutt over alt. I bilen, i restauranten, på kinoen, på flyet (de lekte at en gardin holdt røyken ute), osv. 

Anonymkode: f1f15...476

Gardin? Var ikke noe gardin på de flyene jeg tok i hvert fall. Der ble det røkt bak seterad nr 25 eller noe og bakover. Var bare en usynlig vegg i så fall. 

Anonymkode: a8409...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne på sykehus,

Anonymkode: 19ff6...156

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor røykte på sengekanten når hun leste nattahistorie til meg. Min far måtte selvsagt røyke når han satt på do. Ellers er det vel vanskelig å finne en situasjon der de ikke satt med røyken i kjeften. 

Anonymkode: f2586...f93

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Før røykeloven lukte utestedene røyk. Nå lukter det fis.

Anonymkode: 2ebff...2bf

Fiselukta ødelegger i det miste ikke lungene dine (selv om det kan kjennes slik i blant). Ikke blir den med deg hjem og gjør comeback når du våkner om morgenen heller. ;) 

Maleficenta skrev (15 timer siden):

Inne overalt og på innendørs konsert. Skummelt når folk stod ganske tett sammen. Måtte passe på å ikke ved et uhell få sigarett brennmerker på armen eller noe.

Jeg kan ikke huske at noen har nevnt dansegulvene på diskotekene enda. Jeg stiftet ufrivillig bekjentskap med mange sigarettglør på dansegulvet i min ungdom. :D

Anonymkode: d8c7a...d8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overalt, egentlig.

Det verste var den "mellomperioden" da de hadde røykekupe på toget. Tenk dere en bitteliten kupe på kanskje et par tre kvadratmeter der folk satt og røykte hele tiden. Det var helt grått der inne, så jeg tror ikke det kan ha vært noen form for ventilasjon der.

 

Anonymkode: d22df...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg traff faktisk mannen i mitt liv i en røykevogn på nattoget hos NSB.   

Anonymkode: c269f...0a3

Det hørtes romantisk ut❤️

Anonymkode: 639d6...7c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker også at det ble røyket overalt. Men som barn (f. 87) var det aller verste i stua hjemme hos folk røyken lå liksom som en tung sky og det var ingen steder å puste. Husker det som veldig ubehagelig. Og på lange bilturer hvor røyken lå tjukk i bilen. 

Generelt var det askebeger overalt. Jeg har et merke på høyre hånd fra jeg var sånn 3 år og rotet rundt i mamma sitt askebeger på terassen. Det vises best når jeg er brun om sommeren der kan du tydelig se en røyk har blitt stumpet på håndleddet og liksom gnidd sånn som de gjorde når de var ferdig å røyke. 

Den eneste jeg kjenner i dag som røyker er mamma og et par familie medlemmer i samme alder. 

Husker når jeg trillet min nyfødte sønn i barnevogn mamma ble fly forbanna når hun ikke fikk røyke samtidig som hun trillet 🤭

Glad vi har endret oss bort fra alt det der både røyk og barnesyn🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som var så ufattelig plagsomt som når man var på uteklubb og dritafulle folk røyka på dansegulvet. Ble jo brent konstant, enten på hud eller på klær.

Til og med trusen stinka røyk når en kom hjem om natten.

Anonymkode: 96240...ce9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uteklubb= nattklubb

Anonymkode: 96240...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvor røykte de før røykeloven kom som du syns er helt fjernt nå? 

Anonymkode: e85d8...23d

Ah, nå følte jeg meg gammel 😅 Tenk at alle som er født etter -85 antagelig ikke husker så mye før/etter forandringen. Selv rakk jeg vel utelivet i 3-4år før røykeloven tredde i kraft.

Husker man røkte på fly, med kun et gardin forheng mellom røyk/ikke røyk område. Både med tanke på sikkerhet, men også helsemessig så er det litt søkt å tenke på. Det var jo på den tiden å røyke stort sett over alt bortsett fra legekontor, mat og klesbutikk kanskje? Foreldrene mine røkte jo i bilen, med lukkede vindu🤦🏽‍♀️

Husker det var ramaskrik når den kom, og man trodde alle utesteder og restauranter ville gå konkurs 😆 Men husker også hvor deilig det var å gå på byen etterpå, selv om jeg den gang røkte selv, å slippe å vaske alt av klær og håret ørten ganger for å få bort lukta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud, traumer av ferjen som går over fjorden. Rett ved lekehjørnet for barn og kiosken lå røykerommet 🤢
Jeg var ikke gammel da jeg ble hysterisk om vi havnet under dekk. For jeg nektet å gå opp i båten og ville sitte i bilen. For hele kiosken og lekeområdet stinket røyk. Det var, og er, gulvteppe på hele båten oppe. Så du kan jo bare tenke deg lukten. Selv vaflene hadde en ettersmak av sigarettrøyk. 

Det er en 25 min lang båttur over fjorden. Virkelig ikke verdt å risikere å tenne på hele båten for en sigg på en så kort strekning heller. 
 

Jeg vokste opp i et hjem med to foreldre som røykte inne, og i bilen. Så når jeg reagerer på sigarettrøyk, da er det ekstremt ille. Det burde seriøst være ulovlig å røyke inne i eget hjem om det er barn til stede. Og om man bor i sameie/borettslag, altså i samme bygning som andre. Jeg sitter nå i naboens røyklukt mens jeg skriver dette. Håper virkelig han tenner på boligen sin (og min) snart, slik at jeg kan flytte!! 

Anonymkode: ff91b...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overalt. På flyet, inne i butikken, inne på restaurant. Pappa husker legen som røykte mens han satt på fanget hans som liten. Det var røyk absolutt overalt. Det var helt forferdelig.

Jeg er så sjeleglad for røykeloven. Fly synes jeg var verst.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiram skrev (4 minutter siden):

Ah, nå følte jeg meg gammel 😅 Tenk at alle som er født etter -85 antagelig ikke husker så mye før/etter forandringen. Selv rakk jeg vel utelivet i 3-4år før røykeloven tredde i kraft.

Husker man røkte på fly, med kun et gardin forheng mellom røyk/ikke røyk område. Både med tanke på sikkerhet, men også helsemessig så er det litt søkt å tenke på. Det var jo på den tiden å røyke stort sett over alt bortsett fra legekontor, mat og klesbutikk kanskje? Foreldrene mine røkte jo i bilen, med lukkede vindu🤦🏽‍♀️

Husker det var ramaskrik når den kom, og man trodde alle utesteder og restauranter ville gå konkurs 😆 Men husker også hvor deilig det var å gå på byen etterpå, selv om jeg den gang røkte selv, å slippe å vaske alt av klær og håret ørten ganger for å få bort lukta.

Jeg er født i 1986, dvs jeg var 21 år da røykeloven trådte i kraft. Selvfølgelig husker jeg meget godt hvordan det var før den tredde i kraft. Jeg husker jo godt hvordan det var på puber, restauranter og barer. 

Det er vel heller de som er født en god del senere på 90-tallet som ikke husker hvordan det var. ;)

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...