Gå til innhold

Du som levde før røykeloven kom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er imot røykeloven. Jeg røyker ikke. Å diktere hvor folk skal røyke er overformynderi.

Jeg vil ha en røykfri bar. Liker ikke det rundt meg. Men om noen vil gå på en røykebar, hvorfor ikke?

Anonymkode: 9fabe...d9d

Ja det er jo en lovlig vare samme som alkohol og alkohol kan man nyte innendørs.

Anonymkode: 54a4d...d41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

malifika skrev (7 minutter siden):

Jeg gikk i barnehagen på midten av 80 tallet. Da var det eget røykerom inne i barnehagen. Da kusinen min gikk i barnehagen på tidlig 70 tallet stod de ansatte med sneipen i kjeften mens de bytta bleier 😅

Det er så sykt å tenke på nå😅 Ble født i 87, og søskenbarn onkler og tanter røyka inne i dåpen. Da jeg var barn og tenåring røyka de voksne på restauranter, lærere på barneskolen og ungdommer på ungdomsskolen.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det er jo en lovlig vare samme som alkohol og alkohol kan man nyte innendørs.

Anonymkode: 54a4d...d41

Jeg syns det er merkelig at dere tenker det skal være greit å røyke rundt andre som ikke har valgt det? Med alkohol så er det kun deg selv det går ut over. 

Anonymkode: f4bf8...6d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker røykfrie bord på kafeer. Skyen av røyk i lokalet var nærmest ugjennomtrengelig, og så stod det et skilt på et bord midt i rommet: "Røykfritt bord." Latterlig. 

En bonuseffekt av røykeloven er at nå røyker omtrent ingen inne i eget hjem lenger. Eller i andres hjem. Den gangen var det ikke greit å nekte gjester å røyke inne hos en. Det var en selvfølge å sette fram askebeger. Det stinket i dagevis, og noen ganger fant vi hull møblene etter sigarettglør. Nei, huff!

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På restauranter, husker de hadde «røykebord» og mamma valgte alltid de, det var så vemmelig 

Anonymkode: 7ee1b...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker veldig godt når røykeloven kom hvor i fyr og flamme foreldrene mine var som var (og er fortsatt) hardbarka røykere 😂 De var av typen som ikke klarte en kort tur i bilen(med oss barna) til butikken en gang uten å røyke 😅 Jeg er født i begynnelsen av 90 tallet. 

Høybråten fortjener seriøst en statue for innførselen! 

Anonymkode: 3d00d...869

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg røyket selv på toget og på flyplassen. Det var ikke lov inne i flyet da jeg røyket. Men røyket i bilen. Røykesoner på restauranter uten gardin. Hatet da røykeloven kom. Herregud for en debatt som ble satt i gang da ideen kom.  Men er glad nå da🤭 Har gitt meg med røykingen heldigvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykte på kontoret, på flyet, på utesteder og puben samt kino  (England). 

Anonymkode: c269f...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor røykte de før røykeloven kom som du syns er helt fjernt nå? 

Anonymkode: e85d8...23d

Hjemme hos ikke-røykere, uten å spørre om det var greitt. Fire stykker som røykte samtidig i en bil. På fly, hvor som helst på stasjoner og flyplasser, i kantinen, på kontoret, på turbusser. Men det var ikke røyking på bybusser, og på toget var det egen røykekupe.

Anonymkode: ec13f...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg havnet i røykevognen en gang fra Stavanger til Oslo, det var ikke andre ledige plasser. Helt jævlig. Satt og forsøkte å sove i en helt forferdelig lukt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som røyker utenfor skoleinngangen ved foreldre møte...

Det gjør de forsåvidt ennå.

Bussjåfører og passasjerer som røyker, stumper røyken. Går inn i bussen og blåser røyken ut.

Anonymkode: 8e0a7...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff faktisk mannen i mitt liv i en røykevogn på nattoget hos NSB.   

Anonymkode: c269f...0a3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerene hadde eget røykerom da jeg gikk på barneskolen. Var innom der noen ganger 😬

Anonymkode: 5bdd8...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor røykte de før røykeloven kom som du syns er helt fjernt nå? 

Anonymkode: e85d8...23d

Overalt: på kaféer og utesteder, på tog, i biler, på lærerværelset, i private hjem. Som ikke-røyker var det desidert verste røyking på utesteder, hvor det var masse folk, lavt oppunder taket, dårlig ventilasjon og hvor folk nirøykte - helt jævlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ingen blir tvunget til å jobbe der det røykes. Det er frivillig. Og så lenge det er informert om det på forhånd ser jeg ikke problemet. Det finnes mye farligere jobber der ute som folk også tar frivillig.

Anonymkode: 9fabe...d9d

Vi har AML som skal sikre folk et forsvarlig arbeidsmiljø, derfor er det ulovlig. Det er virkelig ikke "frivillig" hvis du MÅ ha en jobb og risikerer helsa for en. 

Ja, det finnes arbeidsplasser med høy risiko, men de skal risikovurderes, barrierer etableres og verneutstyr iføres. 

Hvis risikoen er uforsvarlig, må virksomheten opphøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor røykte de før røykeloven kom som du syns er helt fjernt nå? 

Anonymkode: e85d8...23d

Inne overalt og på innendørs konsert. Skummelt når folk stod ganske tett sammen. Måtte passe på å ikke ved et uhell få sigarett brennmerker på armen eller noe.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finnes jo røykerom ennå vel noen steder, på riggene og på båter, men da jeg var ute på slutten av 90 tallet var det røyking overalt på båtene

Anonymkode: 5dd9e...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (1 time siden):

Overalt, ja. Husker da jeg var 18 år og begynte å gå på byen. Jeg måtte vaske alle klær og håret hver gang jeg kom hjem, for jeg stinket røyk (røykte ikke selv).

Jeg også husker det lukta noe helt forferdelig etter en kveld ute,og jeg røykte selv! Husker jeg vaska putetrekket også,for jeg hadde hatt det røykfylte håret oppå der! 

Anonymkode: 5122e...1dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmødrene røykte til og med på fødeavdelingen! Ganske utenkelig i dag!

Anonymkode: 5122e...1dd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er imot røykeloven. Jeg røyker ikke. Å diktere hvor folk skal røyke er overformynderi.

Jeg vil ha en røykfri bar. Liker ikke det rundt meg. Men om noen vil gå på en røykebar, hvorfor ikke?

Anonymkode: 9fabe...d9d

Er jo for å beskytte andre mot passiv røyking og da. Er ikke overformynderi når det handler om å beskytte andre som må puste inn røyk ufrivillig

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...