Gå til innhold

Hatbrevene i Valdres. Hvem kan være ansvarlig?

Ellie Italia

Anbefalte innlegg

Jeg tipper det kan være noen som er forbannet over noe.

- Måtte gå i en jobbsituasjon

-  Måtte selge eiendom pga utbygging

- Mobbeoffer selv

- Utsatt for uoppdaget omsorgssvikt

- Misfornøyd i arveoppgjør

- Utsatt for overgrep og ikke trodd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

.. og hvorfor skriver personen alt med store bokstaver, unntatt i. Liten i. 😅

jeg fant "research paper" på nett om tegn på male/female håndskrift. Der skrives det eksplisit at mange faktore kan gjøre det vanskeligere å bedømme kjønn på skriveren. F.eks. emosjonell tilstand, eller helse på skriveren. Eller, om personen er kjeivhendt som lærte å skrive med høyre hånd. 

men punkten over i eller å, satt ikke rett over men "hvor som helst" - over, til venste, til høyre - er tegn på manneskrift. 

åpne, ikke helt lukkete O, a, og alle andre runde bostaver - er også tegn på manneskrift. 

og personen har ikke visst noen tegn på "kvinneskrift" - presisjon, forsiktighet, nøyaktighet, pynt på bokstaver, osv. 

så det så. Uten at det er 100% resultat, selvsagt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er manneskrift. Ikke så ulik håndskrift som jeg husker flere jevnaldrende gutter hadde, da jeg var ung. Er født begynnelse av 70-tallet. Lite utdanning, mye skrivefeil, ihvertfall. Syns headinga på avisartikler er misvisende. Så den ene dama i forholdet hadde en sønn som har drivi og deal'a narkotika i en liten bygd? Ikke rart det blir mange  sterke følelser. Ikke at jeg forsvarer hatbrev. Men vedkommende hadde sikkert skrivi hatbrev om det var et heterofilt par med en sønn som solgte stoff. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ti10
tøttaa skrev (44 minutter siden):

Magefølelsen min sier at dette er en mann. Og skriften minner veldig om min egen far, han er født i 1960 og blir dermed 64 i år. Tror denne hatbrevskriveren er ca samme alder. Og at vedkommende drikker mye, evt er alkoholiker. Jeg kjenner folk som bor i Valdres, er fristende å ta en tur å starte egen "etterforskning". Blir forbanna av råtne folk som sitter i skjul og ødelegger psyken til folk på denne måten. 

Enig, jeg tror også det er en eldre, enslig og bitter mann. 60 +. Angående innholdet vet man jo ikke om det er sant at vedkommende har hatt en sønn, selv om han skriver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville dobbeltsjekket personer som "har gått livets harde skole".

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bør ikke skriften kunne kjennes igjen i minnebøker, skoledagbøker eller mine venner bøker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde også samles inn bursdagskort, konfirmasjonskort og andre gratulasjoner i brevskrivings perioden.  For å lete etter skriftmatch. Evt scanne de inn og ha de digitalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker at folk sier at man bør se etter personer som er bitre og sure. Altså det er jo 79% av Norges befolkning sån ca 😅 I hvertfall om man skal gå etter det som skrives online.

Tror ikke politiet har tatt tak en gang før det ble med i programmet. Det der er så lavt prioritert,spesielt på en bygd.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettrollet skrev (25 minutter siden):

Det er manneskrift. Ikke så ulik håndskrift som jeg husker flere jevnaldrende gutter hadde, da jeg var ung. Er født begynnelse av 70-tallet. Lite utdanning, mye skrivefeil, ihvertfall. Syns headinga på avisartikler er misvisende. Så den ene dama i forholdet hadde en sønn som har drivi og deal'a narkotika i en liten bygd? Ikke rart det blir mange  sterke følelser. Ikke at jeg forsvarer hatbrev. Men vedkommende hadde sikkert skrivi hatbrev om det var et heterofilt par med en sønn som solgte stoff. 

Tror du har misforstått her, det er ulike folk. Det var intervju med en mor og søster til en gutt/ung mann som var død av overdose. Det kvinnelige paret har en sønn/barn i småskolealder. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Snipa said:

Tror du har misforstått her, det er ulike folk. Det var intervju med en mor og søster til en gutt/ung mann som var død av overdose. Det kvinnelige paret har en sønn/barn i småskolealder. 

Haha. Er det ikke samme par?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettrollet skrev (24 minutter siden):

Haha. Er det ikke samme par?

Nei, det var tre ulike brev sendt til tre forskjellige familier/mottakere på ulike tidspunkt. 
Det er sendt et tyvetalls flere som politiet vet om, over en periode på 20+  år.

Ingen tvil om at brevskriveren er sint, men da er han i tilfelle sint på veldig mange. Uten at det er noen åpenbare fellestrekk med ofrene. 

Han(?) singler ut folk som har en eller annet som i hans øyne har en lyte/svakhet, som rusmisbruk i familien, psykisk uhelse eller som i tilfellet med de to kvinnene, en seksuell minoritet. Dessuten høres brevskriver klart rasistisk og homofob ut. Og misogynistisk. 
Veldig homofob, rasistisk og misogynistisk.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bacteria said:

Å utøve makt?

Få ut innestengt sinne?

Jeg er usikker på om personen er typen som spyr ut på SoMe. 

Jeg tror også personen ikke er på SoMe, men heller av den gamle typen. Hvem bruker gammeldagse frimerker idag? Ingen i min generasjon, og jeg er i 30 årene.

Jeg tror heller ikke at vedkommende er teknisk kyndig rundt datamaskiner. 

Hvem skriver ett trusselbrev for hånd? Der skiften kan avsløre deg? Hvorfor ikke på en maskin?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Granita said:

Jeg tror jeg ville dobbeltsjekket personer som "har gått livets harde skole".

Ut ifra det veldig *komplekse* *ordforrådet*?

Helt enig.

Derfor jobber vedkommende i ett service yrke , der man kommer tett på folk og hører sladderet som går rundt, slike steder har gjerne flere *gule sider* og *1881* som vet ALT om alle.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har så på følelsen av at det er en dame. Skriften i brevene er for fin til å være mann, iallefall ut fra mannlig skrift jeg har sett.

Er det noen som vet om mottagers av brevene har mottatt flere brev?

Dette må jo være en hatsk person, men som allikevel får med seg ting i omegn. Tenker dette kan være en person som jobber på feks legekontor, i matbutikken eller frisør. Kan også være lærer eller andre yrker hvor skravla går med mange forskjellige folk daglig.

Det må da være noen som kan klare å gjenkjenne skriften? Valdres er ikke akkurat så stort, så tipper noen vil kjenne den igjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt sikkert at det er samme person? Mulig vedkommende bruker skriftstørrelse og stavefeil bevisst. Samtidig syns jeg det første brevet skiller seg ut. Bruk av store og små bokstaver, "ongen" istedenfor ungen og litt annen tone i brevet. 

Syns også det er rart at ikke avsender(ne) er avslørt. Enten av lokalmiljøet eller etater. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en person på minst 55+, sannsynligvis 60+

Tror heller ikke at personen er spesielt datakyndig - skriver for hånd (ville vært tryggere å skrive på maskin så skriften ikke kan kjennes igjen). Så jeg tror ikke denne personen skriver noe særlig på Facebook.

Jeg tror personen er i arbeid, i hvert fall har vært i arbeid inntil nylig (kan være pensjonist nå). Med tanke på hvor nedlatende den snakker om folk som «snylter på samfunnet». Enig i at det nok er et serviceyrke, siden vedkommende får med seg så mye sladder. En som bare holder seg for seg selv og går hjemme uten jobb får ikke med seg så mye…

Jeg er usikker på om det er en mann eller dame. På bakgrunn av de tingene personen skriver tror jeg kanskje det kan være en mann, men samtidig føler jeg kvinner kan være mer tilbøyelig til å få ut hat på denne måten enn menn…

En ting er sikkert og det er at personen ikke har det bra med seg selv. Men fungerer trolig tilsynelatende greit i hverdagen, med jobb og en omgangskrets. 

Tror ikke nødvendigvis opplysningene i brevene stemmer, så kan også være en som er enslig og/eller barnløs.

Endret av Ewna
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at første bud burde vært å få samlet alle som har mottatt hatbrev siden 2001, og kartlagt hvor de handler, jobber, hvilket legekontor de bruker, frisør etcetc, for å se om det er noe krysningspunkt her som er felles for dem alle.  Finner de dét, så er jo saken mye lettere å løse. 

Denne hateren må jo få informasjonen hen sitter på fra et sted. I det første brevet som var postet litt lenger opp, der vedkommende har skrevet med små bokstaver, skriver hen jo dette: "Kjenner ei i kommuna som har snakka om hva dere forlanger." Nå vet jeg ikke når dette brevet er sendt, men hvis det er sant at det er en kommuneansatt som snakker om folk til venner og bekjente, så kan det jo ikke være noen stor gåte å finne ut hvem som er hateren? Den kommuneansatte burde jo vite hvem hen har prata med, og dermed skjønne hvem som skriver disse brevene - men hen har jo brutt taushetsplikten så til de grader at hen neppe vil stå frem og innrømme det. 

Nei, jeg håper at Åsted Norge gjør en litt grundigere jobb enn politiet i denne saken. Jeg så på teaseren til neste uke at de har hentet inn skriftgransker Reidun Wilhelmsen som bl.a har 7 års erfaring fra Kripos. Jeg så henne i "Eides språksjov" på Nrk (sendt 6.april 2023, dersom noen ønsker å se det😊), og det var utrolig interessant og fascinerende å se! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ewna skrev (8 minutter siden):

Det er nok en person på minst 55+, sannsynligvis 60+

Tror heller ikke at personen er spesielt datakyndig - skriver for hånd (ville vært tryggere å skrive på maskin så skriften ikke kan kjennes igjen). Så jeg tror ikke denne personen skriver noe særlig på Facebook.

Jeg tror personen er i arbeid, i hvert fall har vært i arbeid inntil nylig (kan være pensjonist nå). Med tanke på hvor nedlatende den snakker om folk som «snylter på samfunnet». Enig i at det nok er et serviceyrke, siden vedkommende får med seg så mye sladder. En som bare holder seg for seg selv og går hjemme uten jobb får ikke med seg så mye…

Jeg er usikker på om det er en mann eller dame. På bakgrunn av de tingene personen skriver tror jeg kanskje det kan være en mann, men samtidig føler jeg kvinner kan være mer tilbøyelig til å få ut hat på denne måten enn menn…

En ting er sikkert og det er at personen ikke har det bra med seg selv. Men fungerer trolig tilsynelatende greit i hverdagen, med jobb og en omgangskrets. 

Tror ikke nødvendigvis opplysningene i brevene stemmer, så kan også være en som er enslig og/eller barnløs.

Måten der er skrevet på er litt typisk måte å utrykke om de er ufine. Så ikke typisk mannn, nødvendigvis. Hvis du ikke har hørt en sinna valdris, så vil øra dine falle av når du hører det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at ingen (?) vet hvem avsender er, hvorfor tenker alle at det er en avsender? Er det ikke mulig at det er flere? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janzypants skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker at første bud burde vært å få samlet alle som har mottatt hatbrev siden 2001, og kartlagt hvor de handler, jobber, hvilket legekontor de bruker, frisør etcetc, for å se om det er noe krysningspunkt her som er felles for dem alle.  Finner de dét, så er jo saken mye lettere å løse. 

Denne hateren må jo få informasjonen hen sitter på fra et sted. I det første brevet som var postet litt lenger opp, der vedkommende har skrevet med små bokstaver, skriver hen jo dette: "Kjenner ei i kommuna som har snakka om hva dere forlanger." Nå vet jeg ikke når dette brevet er sendt, men hvis det er sant at det er en kommuneansatt som snakker om folk til venner og bekjente, så kan det jo ikke være noen stor gåte å finne ut hvem som er hateren? Den kommuneansatte burde jo vite hvem hen har prata med, og dermed skjønne hvem som skriver disse brevene - men hen har jo brutt taushetsplikten så til de grader at hen neppe vil stå frem og innrømme det. 

Nei, jeg håper at Åsted Norge gjør en litt grundigere jobb enn politiet i denne saken. Jeg så på teaseren til neste uke at de har hentet inn skriftgransker Reidun Wilhelmsen som bl.a har 7 års erfaring fra Kripos. Jeg så henne i "Eides språksjov" på Nrk (sendt 6.april 2023, dersom noen ønsker å se det😊), og det var utrolig interessant og fascinerende å se! 

Reidun Wilhelmsen er lynskarp på dette området. Hadde henne som norsklærer på vgs i forrige århundre. Svært dyktig lærer, gleder meg til å se henne på tv.

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...