Gå til innhold

Hatbrevene i Valdres. Hvem kan være ansvarlig?

Ellie Italia

Anbefalte innlegg

Callisto83 skrev (56 minutter siden):

Kanskje det er noen i Valdres som spyr ut mye edder og galle på Facebook, slik at man kan kjenne igjen vedkommende på det. 

Japps, tror man får napp på noe om man for eks søker på lokale diskusjonsgrupper, for eks etter spesifike ord som brukes (kanskje feilskrevne/dialektord). 

Men kan jo godt vøre de spyr eder og galle på KG også! 🤯

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt sykt. Er enig i den som skriver over at denne personen mest sannsynlig fungerer normalt utad, kan være i jobb osv. 

Får jo med seg ting.

Ser ut som personen bruker dette for å få ut innestengt sinne…. Og at personen mangler empati og tanke på konsekvenser det å få slike brev kan få for mottakerne. 

Skrivestilen på brevene kan tyde på begge kjønn. Er ikke noen profiler, men kan dog tenke meg at en slik måte å vise aggresjon på er mest typisk kvinner. Menn er kanskje mer direkte. Dette er en «convoluted» måte å få ut indre sinne på, bokstavelig talt. 

Edit: ser episoden nå. Innholdet i brevene, hvem de er retta mot tyder på mann. Brevskriver er fiksert bla på kvinnelig kjønnsorgan, som beskrives i nedsettende termer. Uansett kjønn hater brevskriver kvinner. Jeg tipper personen er eldre, et begrep som «udelikat kvinnfolk» peker i den retning. 

Endret av Bacteria
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen på S, U og V tyder på en person som lærte å skrive på 60 eller 70-tallet. U'en har en helt flat bunn, S'en rette streker og V'en avrundet bunn. Personer som lærte å skrive på 80 eller 90-taller vil typisk ha en mye rundere S, U med rund bunn og V med helt spiss bunn. Personer som lærte å skrive på 40 eller 50-tallet vil typisk ha ekstra knekk på nedstrekene på R og K og ekstra håndtak på G osv, noe som mangler (er dog enkelte steder). At mange av bokstavene har veldig varierende form tyder på at det bevisst forsøkes å fordreie håndskriften vekk fra hvordan personen normalt skriver. Litt vanskelig å tyde om det er kvinne eller mann som har skrevet det, men jeg heller mot en kvinne, jeg vil tippe hun er født rundt 1970.

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hraff skrev (2 minutter siden):

Formen på S, U og V tyder på en person som lærte å skrive på 60 eller 70-tallet. U'en har en helt flat bunn, S'en rette streker og V'en avrundet bunn. Personer som lærte å skrive på 80 eller 90-taller vil typisk ha en mye rundere S, U med rund bunn og V med helt spiss bunn. Personer som lærte å skrive på 40 eller 50-tallet vil typisk ha ekstra knekk på nedstrekene på R og K og ekstra håndtak på G osv, noe som mangler (er dog enkelte steder). At mange av bokstavene har veldig varierende form tyder på at det bevisst forsøkes å fordreie håndskriften vekk fra hvordan personen normalt skriver. Litt vanskelig å tyde om det er kvinne eller mann som har skrevet det, men jeg heller mot en kvinne, jeg vil tippe hun er født rundt 1970.

Jeg tror personen er eldre enn det.
Mamma født før krigen skrev sånne U -er med flat bunn. 

Jeg født sist på 60-tall lærte å skrive U med rund bunn. 
Jeg heller nå til at brevskriver er en mann, kanskje nå 60-70 år eller eldre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minosa skrev (19 timer siden):

Det virker som denne personen omgås folk siden hen har så mye detaljer å vise til. Personen er sannsynligvis i arbeid og får med seg «bygdesladder». Dette får meg til å tenke på en person som tilsynelatende er velfungerende utad, men som tar ut sine mørke sider gjennom disse brevene. Jeg tipper også at det er en dame. 

Helt enig, bare at jeg er ikke så sikker på at det er en dame.  Kan være en kristen hykler, "høyt på strå"  i Nord-Aurdal kommune.  En med en skikkelig psyk skjult side.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (17 timer siden):

Kanskje det er noen i Valdres som spyr ut mye edder og galle på Facebook, slik at man kan kjenne igjen vedkommende på det. 

Akkurat det tenkte jeg også. Usikker på hva lokalavisa i Valdres heter, men jeg antar at samme person som har skrevet brev har vært aktiv i diskusjonsgrupper på facebook og kanskje skrevet innlegg der. 

Brevene som har blitt sendt er veldig personlige, og personen virker sint og ustabil. Hadde vært så interessant å vite hva motivet er. Jeg er veldig opptatt av psykologi og hvorfor vi er som vi er. Det er bare så unormal oppførsel, hva er poenget med å skrive disse brevene? 

Endret av Ellie Italia
skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellie Italia skrev (10 minutter siden):

Akkurat det tenkte jeg også. Usikker på hva lokalavisa i Valdres heter, men jeg antar at samme person som har skrevet brev har vært aktiv i diskusjonsgrupper på facebook og kanskje skrevet innlegg der. 

Brevene som har blitt sendt er veldig personlige, og personen virker sint og ustabil. Hadde vært så interessant å vite hva motivet er. Jeg er veldig opptatt av facebook og hvorfor vi er som vi er. Det er bare så unormal oppførsel, hva er poenget med å skrive disse brevene? 

Mente at jeg er opptatt av psykologi og hvorfor vi er som vi er, ikke opptatt av facebook :D 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror.

Kvinne.

Lavest mulig utdanning (grunnet elementære skrivefeil)

Mellom 40-50 år (Grunnet karakteristikene som vedkommende kommer med)

Ett gryende hat mot stort sett alle.

Velfungerende utad for og holde oppe en fasade men er mest trolig i jobb (grunnet karakteristikker mot nav klienter)

Jobber mest sannsynligvis i ett service yrke der hvor hun har kontakt med publikum (Grunnet bygdesladder)

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan jo ikke bare henlegge slik sak? Første brev sendt allerede i 2001! Det er 23 år med hatbrev. 

og er ikke det en liten plass? Er det så mange der da, som skal kunne avhøres/sjekkes? Ja, hva med FB-komentarer, hva med brev til lokalavis. Alle kjenner vel alle der, og denne personen har vel også slekt, som har hørt ham snakke om andre på denne måten. Pluss at personen allerede gir noen detaljer om seg selv, slik at han har/hadde en sønn, og at vi antar at dette er en person som allerede var voksen på tidlig 2000 tallet. Det snevrer vel enda mer, hvem er mistenkte.

bare på å se på skrift, tenker jeg umiddelbart at det er en mann. jeg er ingen ekspert, bare litt overasket at så mange tipper kvinne når det er så åpenbart manne-skrift. 😅 om jeg bare kunne forklare hvorfor..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Melkebarten said:

Det jeg tror.

Kvinne.

Lavest mulig utdanning (grunnet elementære skrivefeil)

Mellom 40-50 år (Grunnet karakteristikene som vedkommende kommer med)

Ett gryende hat mot stort sett alle.

Velfungerende utad for og holde oppe en fasade men er mest trolig i jobb (grunnet karakteristikker mot nav klienter)

Jobber mest sannsynligvis i ett service yrke der hvor hun har kontakt med publikum (Grunnet bygdesladder)

personen som er 40 nå, har vært tenåring i 2001, så det utgår. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen min sier at dette er en mann. Og skriften minner veldig om min egen far, han er født i 1960 og blir dermed 64 i år. Tror denne hatbrevskriveren er ca samme alder. Og at vedkommende drikker mye, evt er alkoholiker. Jeg kjenner folk som bor i Valdres, er fristende å ta en tur å starte egen "etterforskning". Blir forbanna av råtne folk som sitter i skjul og ødelegger psyken til folk på denne måten. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/27/2024 at 7:32 PM, Hansehan said:

De burde vel se blant dem som har barn som går på skole med sønnen til det lesbiske paret? Her burde det vel også være mulig å kunne se etter noen som har kjennskap til flere av folkene? Nå er jo ikke Fagernes akkurat verdens navle, så bygdefolket vet vel om hvem som dør av overdose og hvem som har en sønn med Trisomi 21, men det kan likevel være et utgangspunkt.

Det er vel noe i retning av det man før pleide å omtale som "mangelfullt utviklede sjelsevner."

jeg tror personen er eldre enn det og har ikke barn som går på skolen med sønnen til det lesbiske paret. Fordi personen skriver jo "om sønnen min gikk, ville bytte skole.. osv". Så sønnen går ikke på skolen der nå. 

men i et annet brev antyder avsenderen, at sønnen hans kjøpte dop /fikk dop av sønnen til Gry. Og at sønnen "ble ødelagt" av det. Så personen har en sønn som er narkoman, og/eller dø. Er ikke dette stor hjelp i etterforskning?! Jeg skjønner ikke annet. 

pluss at man vet alderen på personen som ca. Det er en person som allerede var voksen i 2001, og fortsatt voksen/oppegående nok til å kunne skrive med stødig hånd nå i 2024. Det er altså en person som er 60-70 år nå. det må det jo være, en person i 80 årene har ikke lengre stødig skrift, gode øyne. osv. 

da har vi på 2 min snevert mistenkte til en mann, født på sent 50 tallet eller tidlig 60-tallet, har/hadde sønn, drikker, bor i Fagernes/Valdres  😅 Burde være enkelt nok å finne. 
ps, jeg kødder, om det bare var så enkelt. Jeg tror det er bedre sjanse å spørre rundt lokalt, noen burde kjenne noen som passer til å være denne personen.

Endret av RedFox81
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alle i Valdres bør levere inn en angitt tekst med håndskrift. Det er flere angitte tekster så man ikke kan jukse med ferdigskrevet tekst. 

Mange av ordene i brevet bør være med i den forhåndsbestemte teksten. 

Brevene skrives mens politiet venter eller som valglokale/avluke med vakter. I et klasserom med mange skriveplasser pr "vakt". 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom på enda en ting. Om personen er nå 60 og til og med 70, kan personen fortsatt ha levende SKOLELÆRERE. En lærer kan kanskje gjenkjenne skrift? 😅

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granita skrev (5 minutter siden):

Jeg syns alle i Valdres bør levere inn en angitt tekst med håndskrift. Det er flere angitte tekster så man ikke kan jukse med ferdigskrevet tekst. 

Mange av ordene i brevet bør være med i den forhåndsbestemte teksten. 

Brevene skrives mens politiet venter eller som valglokale/avluke med vakter. I et klasserom med mange skriveplasser pr "vakt". 

Jeg mener selvfølgelig ikke småbarn, de som ikke kan skrive og andre uaktuelle.

Dette bør gjøres for å vise at anonym avsender IKKE lar brevskriver slippe unna å utøve kriminalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
princeofithilien skrev (På 27.2.2024 den 23.20):

De sa at brevene var testet for fingeravtrykk, men så lenge personen ikke er i politiets database fra før så er det jo ingen match på evt. avtrykk. 

Også lett å bruke hansker når hen skriver. Må være noen rundt 50 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen på KG som bor i Valdres som har noen teorier? Jeg syns sånne ting er så spennende. 

Selv syns jeg skriften er feminin, og tror det er en dame. Men jeg kan ta feil. Brevskriving er også ganske old school, hadde det vært en ung person hadde de vel bare sendt noe ræl via insta. 

Lokalavisa burde jo ta opp denne saken! Kanskje de kan ha dusør? 2000 kr til de som kan hjelpe til å løse saken eller noe sånt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie Italia skrev (45 minutter siden):

Brevene som har blitt sendt er veldig personlige, og personen virker sint og ustabil. Hadde vært så interessant å vite hva motivet er. Jeg er veldig opptatt av psykologi og hvorfor vi er som vi er. Det er bare så unormal oppførsel, hva er poenget med å skrive disse brevene? 

Å utøve makt?

Få ut innestengt sinne?

Jeg er usikker på om personen er typen som spyr ut på SoMe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (31 minutter siden):

man kan jo ikke bare henlegge slik sak? Første brev sendt allerede i 2001! Det er 23 år med hatbrev. 

og er ikke det en liten plass? Er det så mange der da, som skal kunne avhøres/sjekkes? Ja, hva med FB-komentarer, hva med brev til lokalavis. Alle kjenner vel alle der, og denne personen har vel også slekt, som har hørt ham snakke om andre på denne måten. Pluss at personen allerede gir noen detaljer om seg selv, slik at han har/hadde en sønn, og at vi antar at dette er en person som allerede var voksen på tidlig 2000 tallet. Det snevrer vel enda mer, hvem er mistenkte.

bare på å se på skrift, tenker jeg umiddelbart at det er en mann. jeg er ingen ekspert, bare litt overasket at så mange tipper kvinne når det er så åpenbart manne-skrift. 😅 om jeg bare kunne forklare hvorfor..

Jeg tipper også mann, men er usikker på om vi skal ta det personen skriver om sønnen for god fisk. 
Tror ikke dette er noen uintelligent person som vil sende mistanke mot seg selv altså. 
Ikke sikkert personen har noen sønn i det hele tatt, men skriver dette for å ramme mottaker mest mulig. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie Italia skrev (56 minutter siden):

Valdres avisa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...