Gå til innhold

Eksmann bedt, ikke samboer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke det er rart, med mindre dere to er skikkelig supernære og hun vet at han har behandlet deg veldig dårlig (da tenker jeg vold el,  ikke utroskap eller salg av feil hytte eller noe).

Min yndlingsonkel er strengt tatt ikke onkel lenger, men vi hadde veldig godt forhold da han var gift med tanta mi. Kunne ikke falt meg inn å droppe han bare fordi de ikke er sammen mer. Den nye samboeren til tante har jeg ikke noe forhold til. Kunne sikkert droppet diverse samboere om vi skulle begrenset gjestene.

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snurrepippa skrev (5 minutter siden):

Vold er så mangt, trenger ikke å gå rundt med kniv, men man kan forårsake mye skade allikevel 

Kanskje du skal slutte å si at han har behandlet deg dårlig. Det fører til mange misforståelser. Bruk det rette ordet. Si at han utsatte deg (og evt barna om det er tilfelle) for vold og at du ikke kan møte han. På samme måte som de ikke ville likt å møtt noen som hadde banket eller slått dem i en familiesetting. Det handler jo ikke om at det er ubehagelig men at det ikke er trygt for deg.

Anonymkode: 8cbeb...824

• Liker 2
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (2 timer siden):

Jeg synes i utgangspunktet at man må tåle å stille opp på slike anledninger selv om eksen er der. At man selv ikke ønsker å leve sammen med personen lenger, betyr ikke at man kan kreve at alle andre skal kutte ut vedkommende. 

Hva med å spørre niesen din om dere kan bli plassert langt unna hverandre? Hvis det kommer mange gjester, pleier det å gå greit å unngå folk.

Forsåvidt enig med deg. Men jeg syntes faktisk det blir noe annet når ny samboer ikke er bedt. Hadde han vært bedt ville det ha vært en helt annen case. Her utelukker de hennes store kjærlighet,  og prøver å dra inn en hun prøver å bli kvitt,  skulle ikke forundre meg at de har plassert dem siden av hverandre også.

Anonymkode: efc23...234

• Liker 2
Skrevet
Snurrepippa skrev (16 minutter siden):

Har da aldri sagt at jeg skal styre noe som helst? Jeg er bare usikker på hvordan jeg skal løse det

Hvis du vil opptre innenfor vanlig skikk og bruk så er det ikke så vanskelig. Du har tre valg:

1. Takke pent nei (og ikke si … fordi xx er bedt!) Du får det dessverre ikke til, men ønsker brudeparet alt godt og vil tenke på dem og heve glasset for dem på den store dagen. Gi gave.

2. Takke ja og gå. Satse på at eksen ikke kommer, og hvis han gjør det så bare styre langt unna. Det er da ikke så vanskelig?

3. Ringe niesen (hvis dere har et godt og nært forhold) og spørre om det er en misforståelse at samboeren din ikke er bedt. Det går faktisk an å si at dere kun går i brylluper og jubileer sammen. Hvis nei, så kan du dessverre heller ikke komme. Men ønsker dem osv osv. Gi gave.

Anonymkode: 06e00...959

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenk på stakkars bruden, TS sier hun kan ikke snakke med foreldrene hennes pga sykdom. Så bruden planlegger bryllupet med syke foreldre, og har helt sikkert mye å tenke på. Så kommer tante som krever at gjestelista skal tilpasses hennes behov. 

Helt sykt.

Anonymkode: 01abb...aff

Da forstår jeg ikke hvorfor bruden med vilje ønsker å skape drama i bryllupet der hennes syke foreldre er presentert, når hun kjenner historien mellom TS og eksen, og hvordan han blir i fylla. Helt uforståelig. Slutt å forsvare slemme menn, sier jeg bare.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har hun vel lov til å gjøre i HENNES bryllup. 

Anonymkode: 01abb...aff

Ikke når andre kommer i par. Kutyme og folkeskikk, heter det. 

• Liker 6
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Da forstår jeg ikke hvorfor bruden med vilje ønsker å skape drama i bryllupet der hennes syke foreldre er presentert, når hun kjenner historien mellom TS og eksen, og hvordan han blir i fylla. Helt uforståelig. Slutt å forsvare slemme menn, sier jeg bare.

I den virkelige verden så er det veldig sjelden sånn at noen BARE er «slemme» mens andre BARE er «snille». Det er sånn det er i eventyrene. Og blant fraskilte…

Jo, noen få (kanskje TS sin eks) faller inn under det som kalles «den mørke triaden» (narsissisme, machiavellisme og psykopati), men nettopp disse er jo ofte veldig karismatiske typer. Så selv om TS sin eks kanskje er psykopat, så er det veldig få som eventuelt vil ha følt dette på kroppen. Han har jo suksess med det han driver med, tydeligvis, så det er sikkert mange som liker ham.

I bryllup blir typisk veldig mange invitert, også folk som har vanskelig forhold til hverandre. Også noen som mange vil kalle «slemme». Normalt vet man jo heller ikke hvem som kommer i et bryllup, og det er ikke noe man spør om heller - fordi de aller fleste klarer å håndtere å være i samme rom som de aller fleste.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I den virkelige verden så er det veldig sjelden sånn at noen BARE er «slemme» mens andre BARE er «snille». Det er sånn det er i eventyrene. Og blant fraskilte…

Jo, noen få (kanskje TS sin eks) faller inn under det som kalles «den mørke triaden» (narsissisme, machiavellisme og psykopati), men nettopp disse er jo ofte veldig karismatiske typer. Så selv om TS sin eks kanskje er psykopat, så er det veldig få som eventuelt vil ha følt dette på kroppen. Han har jo suksess med det han driver med, tydeligvis, så det er sikkert mange som liker ham.

I bryllup blir typisk veldig mange invitert, også folk som har vanskelig forhold til hverandre. Også noen som mange vil kalle «slemme». Normalt vet man jo heller ikke hvem som kommer i et bryllup, og det er ikke noe man spør om heller - fordi de aller fleste klarer å håndtere å være i samme rom som de aller fleste.

Men her valgte bruden å ekskludere TS sin samboer, selv om andre er invitert som par. Er ikke det en plan for å få henne og eksen sammen igjen, så vet ikke jeg. Hvorfor skulle samboer ellers utestenges? Er eksen din singel, @Snurrepippa?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

Men her valgte bruden å ekskludere TS sin samboer, selv om andre er invitert som par. Er ikke det en plan for å få henne og eksen sammen igjen, så vet ikke jeg. Hvorfor skulle samboer ellers utestenges? Er eksen din singel, @Snurrepippa?

Og som jeg har påpekt flere ganger, så er det dårlig stil å ikke invitere TS med samboer. Det er en helt legitim grunn for TS  til å ikke komme.

Men nei, selvsagt er det ikke en «plan for å få eksen og TS sammen igjen».
Eksen er nok invitert fordi bruden har kjent ham i mange år og han er onkelen hennes og faren til kusiner og fettere. Samboeren til TS er nok ikke invitert fordi bruden ikke kjenner ham, kanskje fordi hun ikke vil ha drama. NB! Det forsvarer ikke at han ikke er invitert.

Hvis TS skal ta opp noe med bruden, så må det være nettopp dette at samboer ikke er bedt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og som jeg har påpekt flere ganger, så er det dårlig stil å ikke invitere TS med samboer. Det er en helt legitim grunn for TS  til å ikke komme.

Men nei, selvsagt er det ikke en «plan for å få eksen og TS sammen igjen».
Eksen er nok invitert fordi bruden har kjent ham i mange år og han er onkelen hennes og faren til kusiner og fettere. Samboeren til TS er nok ikke invitert fordi bruden ikke kjenner ham, kanskje fordi hun ikke vil ha drama. NB! Det forsvarer ikke at han ikke er invitert.

Hvis TS skal ta opp noe med bruden, så må det være nettopp dette at samboer ikke er bedt.

Har ikke TS fått beskjed om at han ikke har bedt på grunn av eventuell reaksjon fra eksen? Eller har jeg misforstått noe her?

Skrevet
Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Har ikke TS fått beskjed om at han ikke har bedt på grunn av eventuell reaksjon fra eksen? Eller har jeg misforstått noe her?

Nei, hvor stå det? Det er kun TS som ikke vil komme på grunn av at eksen er invitert.

• Liker 1
Skrevet
Rosalilje84 skrev (33 minutter siden):

Ja det er han

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hadde min biologiske tante gått fra onkelen min, hadde han jo ikke sluttet å være onkelen min, med mindre jeg var veldig liten da det skjedde. Så jeg synes det er naturlig at han er bedt. At hun ikke inviterer din nye partner som hun ikke kjenner, er heller ikke unormalt. Dette er litt av dealen ved at man skiller seg, dessverre. Du kan ikke forlange at andre som er glad i eksmannen din også skal kutte ham.

Anonymkode: f3644...a9b

Er helt uenig. Dette er litt av dealen ved å skille seg, at man kan risikere å miste halve "familien", tenker jeg.

Anonymkode: 11289...1b0

• Liker 4
Skrevet

Så dyrt som det er å ha middagsgjester i bryllup så er det blitt ganske vanlig å ikke invitere Gud og hvermanns løse kjærester og samboere.

Kun langvarige partnere som har et selvstendig forhold til brudeparet. 

Anonymkode: 3b4e2...72e

• Liker 2
Skrevet
Rosalilje84 skrev (36 minutter siden):

Nei har ikke det, har ikke snakket med bruden enda. Men det Jan være en trolig årsak. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så dyrt som det er å ha middagsgjester i bryllup så er det blitt ganske vanlig å ikke invitere Gud og hvermanns løse kjærester og samboere.

Kun langvarige partnere som har et selvstendig forhold til brudeparet. 

Anonymkode: 3b4e2...72e

Aldri hørt om før. Er det vanlig?

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tingen er at eksen ER familie uansett hvordan man snur og vender det. Han vil alltid være familie gjennom barna. Samboer er ikke "helt" familie med mindre han for eksempel gifter seg inn i familien eller får felles barn med TS. Uansett om samboer kommer inn i familien så vil eksen være der pga båndet til barna.

Anonymkode: 45c5a...5fd

Han er far til barna ja. Men når man skiller seg forholder far seg til fars side av familien og mor til mors side av familien. Det er hverken hyggelig eller normalt å invitere noen som har vært slemme med noen i familien din, og i tillegg utelate samboeren deres?

TS, det høres ut som niesen din enten er starstruck (hør hvem jeg hadde i bryllupet mitt!!) eller så er han rik og gir kanskje en diger gave? Uansett - prat med niesen din og ikke vær redd for å sette ned forten og øa være å takke ja dersom hun overkjører slik.

Anonymkode: eada1...a8c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er far til barna ja. Men når man skiller seg forholder far seg til fars side av familien og mor til mors side av familien. Det er hverken hyggelig eller normalt å invitere noen som har vært slemme med noen i familien din, og i tillegg utelate samboeren deres?

TS, det høres ut som niesen din enten er starstruck (hør hvem jeg hadde i bryllupet mitt!!) eller så er han rik og gir kanskje en diger gave? Uansett - prat med niesen din og ikke vær redd for å sette ned forten og øa være å takke ja dersom hun overkjører slik.

Ja, og så er det helt klart status å ha han i "omgangskretsen" fremdeles…

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS sin samboer burde vært invitert, ingen tvil om det. DET kan hun faktisk ta opp.

Å invitere fraskilte ektefeller kan godt være normalt. Det har jeg sett mange eksempler på. En «onkel» som bruden har kjent i mange år kan hun regne som venn, også siden han er faren til kusiner og fettere.

(I hvilke grad noen «har vært slemme» pleier ikke brudepar å tenke så mye på, antakelig fordi de regner med at folk kan oppføre seg på fest. Veldig mange har vært slemme.)

Uansett hva vi måtte mene så har nå denne niesen invitert TS sin eks. Om det er fordi hun er glad i ham eller fordi hun regner han som familie, eller fordi han er rik og berømt, eller hva nå grunnen kan være. Tviler litt på at det er fordi hun ønsker å være ekkel mot TS, men hvem vet. I så fall er jo valget enkelt om å bli hjemme.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...