Gå til innhold

Bakemesterskapet på NRK.


Knitalong

Skal du se på Bakemesterskapet?  

190 stemmer

  1. 1. Skal du se på Bakemesterskapet?

    • Ja
      146
    • Nei
      44


Anbefalte innlegg

Boetica skrev (14 timer siden):

På en veldig varm dag skal det altså bakes tårn av smørkrem! Og ikke er det nok krem i lagene. Og bunnene er for kompakte for dommerne. Som ikke virker å ta innover seg at flere kaker har smeltet og veltet. Noe så dumt!

De burde jo hatt det i et lokale innendørs med aircondition, og ikke i telt midt på sommeren .....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Sverige og Storbritannia baker de også i telt, det er konseptet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor_Meg skrev (På 29.2.2024 den 8.26):

Det er kort tid, og det er hektisk, men det er mulig. (Jeg har gjort noe tilsvarende selv en gang, og jeg klarte det med et nødskrik, men gjør det aldri igjen for det var stress!)

Som Paul Hollywood sier til de som sliter med å disponere tiden: du må regne bakover.

* Hvor lang tid bruker jeg på å pynte kaken?  (1 time?)
* Hvor lang tid bruker jeg på å lage marsipanen? (15 minutter?)
* Hvor lang tid bruker jeg på lage syltetøy, og krem? (15 minutter?)
* Hvor lang tid bruker kakebunnen på å avkjøles? (30 minutter?)
* Hvor lang tid skal kakebunnen stekes? (15 minutter?)

Her ser vi at tiden ikke går opp, så da må jeg se på hva som kan gjøres når, hva som kan gjøres samtidig, og om det er noe som kan gjøres på kortere tid.
 

Når jeg har gjort dette er det ganske enkelt å sette opp en realistisk timeplan :

Det som tar lengst tid er kakebunnen, den skal lages, stekes, og avkjøles, så det er det første jeg begynner med.
Å lage røren til sukkerbrød tar 10 minutter - mens eggedosisen piskes klargjøres bær til syltetøy.
Sukkerbrødet stekes i 10-12 minutter fordi jeg har delt røren i 3 former, og steketiden blir tilsvarende kortere - da kan jeg male mandlene til marsipanen, og finne frem melis og eggehvite/ gjøre klar til bearbeiding.
Mens sukkerbrødet avkjøles (30 minutter?) kokes syltetøyet, jeg kan lage ferdig marsipanen, og piske krem.  (Syltetøy og krem gjør seg selv, jeg må bare passe godt på at syltetøyet ikke brenner seg, og at kremen ikke blir overpisket)

Da har jeg brukt 50 minutter på klargjøring, og har 1 t og 10 minutter igjen til montering, pynting, og temperering av sjokolade.

Så regner jeg med 20-30 minutter forsinkelser til uforutsette hendelser, og da har jeg 40-50 minutter igjen til montering av kake og pynting.  Det burde gå greit for de fleste.

Jeg også bruker den måten å regne ut tid på mye. Men hva er egentlig forskjellen med å regne motsatt vei da? Du vil jo se at det ikke går opp uansett hvilken måte rekkefølgen settes opp på? 😆

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Kaisamaia said:

Jeg også bruker den måten å regne ut tid på mye. Men hva er egentlig forskjellen med å regne motsatt vei da? Du vil jo se at det ikke går opp uansett hvilken måte rekkefølgen settes opp på? 😆

Men det er jo mulig, for det er jo noen deltagere som greier det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (1 minutt siden):

Men det er jo mulig, for det er jo noen deltagere som greier det

Jaja, det er klart. Jeg mente generelt med den tiden å sette opp tidsdisposisjon på. 😊 Burde skrevet "Du vil jo se om det går opp eller ikke, uavhengig av om du skriver rekkefølgen kronologisk eller omvendt kronologisk?".. Eller noe sånt. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisamaia skrev (13 timer siden):

Jeg også bruker den måten å regne ut tid på mye. Men hva er egentlig forskjellen med å regne motsatt vei da? Du vil jo se at det ikke går opp uansett hvilken måte rekkefølgen settes opp på? 😆

I følge Paul Hollywood (som var den jeg henviste til) er det for å sikre at de har god nok tid til avkjøling og pynting  :)

"Kaken må ut av ovnen senest x minutter før tiden går ut for at jeg skal rekke det jeg skal gjøre".  På den måten skal deltakerne se hvor mye tid de har før kaken senest må i ovnen.

Jeg tror tanken er at hvis de regner motsatt har det lett for å bli tiden de har til avkjøling og dekor som det blir kuttet ned på fordi den kommer sist.

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemor_Meg skrev (På 29.2.2024 den 8.26):

Det er kort tid, og det er hektisk, men det er mulig. (Jeg har gjort noe tilsvarende selv en gang, og jeg klarte det med et nødskrik, men gjør det aldri igjen for det var stress!)

Som Paul Hollywood sier til de som sliter med å disponere tiden: du må regne bakover.

* Hvor lang tid bruker jeg på å pynte kaken?  (1 time?)
* Hvor lang tid bruker jeg på å lage marsipanen? (15 minutter?)
* Hvor lang tid bruker jeg på lage syltetøy, og krem? (15 minutter?)
* Hvor lang tid bruker kakebunnen på å avkjøles? (30 minutter?)
* Hvor lang tid skal kakebunnen stekes? (15 minutter?)

Her ser vi at tiden ikke går opp, så da må jeg se på hva som kan gjøres når, hva som kan gjøres samtidig, og om det er noe som kan gjøres på kortere tid.
 

Når jeg har gjort dette er det ganske enkelt å sette opp en realistisk timeplan :

Det som tar lengst tid er kakebunnen, den skal lages, stekes, og avkjøles, så det er det første jeg begynner med.
Å lage røren til sukkerbrød tar 10 minutter - mens eggedosisen piskes klargjøres bær til syltetøy.
Sukkerbrødet stekes i 10-12 minutter fordi jeg har delt røren i 3 former, og steketiden blir tilsvarende kortere - da kan jeg male mandlene til marsipanen, og finne frem melis og eggehvite/ gjøre klar til bearbeiding.
Mens sukkerbrødet avkjøles (30 minutter?) kokes syltetøyet, jeg kan lage ferdig marsipanen, og piske krem.  (Syltetøy og krem gjør seg selv, jeg må bare passe godt på at syltetøyet ikke brenner seg, og at kremen ikke blir overpisket)

Da har jeg brukt 50 minutter på klargjøring, og har 1 t og 10 minutter igjen til montering, pynting, og temperering av sjokolade.

Så regner jeg med 20-30 minutter forsinkelser til uforutsette hendelser, og da har jeg 40-50 minutter igjen til montering av kake og pynting.  Det burde gå greit for de fleste.

Også er det litt som dommeren sier på oppgavene de kan gjøre fritt, så er det ok å ha ambisjoner men må også være realistisk iht tid. Som feks byste kaken så var det jo kompliserte prosjekter som var litt urealistisk iht tiden. Og da bamsen vant, som var mer realistisk å få til

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt langdratt? Baker mye det samme. Hadde holdt med 8 programmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin episode. Rugbrød og frokost. Blir litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (På 2.3.2024 den 23.56):

Det er ikke noe bakemesterskap på tirsdag, det er bare reprisen, men jeg forstår ikke at de deler opp de to programmene som går om lørdagen.

Det er ikke reprisen på tirsdager, nei! Det legges ut nye episoder på tirsdager, og den episoden sendes som episode 1 på lørdager, så her er det du som ikke har fulgt med.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (Akkurat nå):

Det er ikke reprisen på tirsdager, nei! Det legges ut nye episoder på tirsdager, og den episoden sendes som episode 1 på lørdager, så her er det du som ikke har fulgt med.

Du trenger ikke å skrive det på den måten. Jeg ser ikke ting to ganger, men følger veldig godt med i tv-guiden, så det så!!!! Jeg noterte meg for 5 dager siden!!!! at det også gikk et program om tirsdagen, men siden jeg liker å se alt samlet så ser jeg det på lørdag. Er det mer hemmeligheter fra min hverdag du vil vite mer om?? Gjerne 5 eller mer dager på etterskudd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (På 7.3.2024 den 21.53):

Du trenger ikke å skrive det på den måten. Jeg ser ikke ting to ganger, men følger veldig godt med i tv-guiden, så det så!!!! Jeg noterte meg for 5 dager siden!!!! at det også gikk et program om tirsdagen, men siden jeg liker å se alt samlet så ser jeg det på lørdag. Er det mer hemmeligheter fra min hverdag du vil vite mer om?? Gjerne 5 eller mer dager på etterskudd?

Ikke meg du siterer, men det er ikke relevant når du velger å se episodene. Du skrev det ikke gikk nye episoder tirsdager, kun reprise. Det er feil. Reprise av tirsdagens episode er på lørdag. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JennieB skrev (9 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men det er ikke relevant når du velger å se episodene. Du skrev det ikke gikk nye episoder tirsdager, kun reprise. Det er feil. Reprise av tirsdagens episode er på lørdag. 

Det som er relevant er når denne personen svarte. Leeeeenge etter at jeg hadde fått med meg dette, som du gjentar så fint... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går faktisk en episode i reprise på tirsdager, på NRK3. 

Episodene kommer først på NRK TV, altså på nett/i app. Der kommer de tirsdag og lørdag morgen. Så kommer begge episodene på lineær TV, NRK1, på lørdager.

Mulig dere snakket litt forbi hverandre her, men uansett så har dere rett alle sammen. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Lukas vinner. Tonje er også veldig flink, men synlig en dårlig taper. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (1 time siden):

Håper Lukas vinner. Tonje er også veldig flink, men synlig en dårlig taper. 

Enig. Liker hvor åpen og ydmyk Lukas er i det han gjør.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes Ulrikke Brandstorp ødelegger programmet helt. For masete rett og slett. Deltakerne er også veldig dårlige sammenliknet med tidligere programmer. 

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulsa skrev (7 timer siden):

Synes Ulrikke Brandstorp ødelegger programmet helt. For masete rett og slett. Deltakerne er også veldig dårlige sammenliknet med tidligere programmer. 

Helt enig, både ang Ulrikke og om deltakerne. 

Blir så irritert av Ulrikkes forsøk på å være morsom, synes det bare er forstyrrende, masete, kleint og hun kler ikke rollen hun har i programmet. De kunne bare droppet hennes tilstedeværelse helt. Hadde også løftet programmet litt om dommerne var litt mer karismatiske.

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i The Great British Bake Off, men den norske versjonen har ikke truffet meg helt.  Det går både langsomt og lynkjapt samtidig, nå er det plutselig kvartfinale?  

For meg blir det også mye mas på Ulrikke.  Selvfølgelig er dette lagt opp til fra produksjonens side, men all støyen rundt trengs ikke i dette programmet.  Kanskje hadde hun tjent på å ha en medprogramleder?  Jeg forsto egentlig ikke valget av henne, men muligens har NRK skikkelig dårlig samvittighet fordi hun ikke fikk konkurrere i Eurovision og ønsker å kompensere?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er treig, men Ulrikke passer ikke som programleder, og i hvert fall ikke i et bakeprogram. 

Synes egentlig Line Verndal har passet fint til oppgaven før og kunne godt fortsatt. Dommerne kunne også med fordel vært mer kjent.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...