Gå til innhold

Bakemesterskapet på NRK.


Knitalong

Skal du se på Bakemesterskapet?  

190 stemmer

  1. 1. Skal du se på Bakemesterskapet?

    • Ja
      146
    • Nei
      44


Anbefalte innlegg

every woman skrev (2 timer siden):

Joda. Men TO timer på å bake marsipankake helt fra bunnen. Til og med marsipanen måtte de lage selv. Det er helt vanlig i dette konseptet at alt må lages selv, men da må de få tid til det. 

Dommerne er litt stive, men de kan sikkert tø opp etter som de får mer erfaring. Håper jeg. 

Enig med @Fjugur, jeg hopper snart av jeg også.

To timer på å lage alt bør gå bra. Men da må man bruke tiden sin godt. Og ikke surre rundt på bordene til de andre. Litt kan de jo rekke iht det. Men forrige episode jeg så var det jo endel av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

every woman skrev (12 timer siden):

Joda. Men TO timer på å bake marsipankake helt fra bunnen. Til og med marsipanen måtte de lage selv. Det er helt vanlig i dette konseptet at alt må lages selv, men da må de få tid til det. 

Dommerne er litt stive, men de kan sikkert tø opp etter som de får mer erfaring. Håper jeg. 

Enig med @Fjugur, jeg hopper snart av jeg også.

Det er kort tid, og det er hektisk, men det er mulig. (Jeg har gjort noe tilsvarende selv en gang, og jeg klarte det med et nødskrik, men gjør det aldri igjen for det var stress!)

Som Paul Hollywood sier til de som sliter med å disponere tiden: du må regne bakover.

* Hvor lang tid bruker jeg på å pynte kaken?  (1 time?)
* Hvor lang tid bruker jeg på å lage marsipanen? (15 minutter?)
* Hvor lang tid bruker jeg på lage syltetøy, og krem? (15 minutter?)
* Hvor lang tid bruker kakebunnen på å avkjøles? (30 minutter?)
* Hvor lang tid skal kakebunnen stekes? (15 minutter?)

Her ser vi at tiden ikke går opp, så da må jeg se på hva som kan gjøres når, hva som kan gjøres samtidig, og om det er noe som kan gjøres på kortere tid.
 

Når jeg har gjort dette er det ganske enkelt å sette opp en realistisk timeplan :

Det som tar lengst tid er kakebunnen, den skal lages, stekes, og avkjøles, så det er det første jeg begynner med.
Å lage røren til sukkerbrød tar 10 minutter - mens eggedosisen piskes klargjøres bær til syltetøy.
Sukkerbrødet stekes i 10-12 minutter fordi jeg har delt røren i 3 former, og steketiden blir tilsvarende kortere - da kan jeg male mandlene til marsipanen, og finne frem melis og eggehvite/ gjøre klar til bearbeiding.
Mens sukkerbrødet avkjøles (30 minutter?) kokes syltetøyet, jeg kan lage ferdig marsipanen, og piske krem.  (Syltetøy og krem gjør seg selv, jeg må bare passe godt på at syltetøyet ikke brenner seg, og at kremen ikke blir overpisket)

Da har jeg brukt 50 minutter på klargjøring, og har 1 t og 10 minutter igjen til montering, pynting, og temperering av sjokolade.

Så regner jeg med 20-30 minutter forsinkelser til uforutsette hendelser, og da har jeg 40-50 minutter igjen til montering av kake og pynting.  Det burde gå greit for de fleste.

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare en gjeng med amatører.  Rett og slett pinlig.. Til og med jeg klarer å lage bedre bakst enn det der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropsen skrev (1 time siden):

Det er jo bare en gjeng med amatører.  Rett og slett pinlig.. Til og med jeg klarer å lage bedre bakst enn det der.

Det er jo meningen at det skal være amatører, men jeg skjønner hva du mener

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker at det er noe annet enn kjendiser på TV!

  • Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (13 timer siden):

Det er jo meningen at det skal være amatører, men jeg skjønner hva du mener

Ja men når man melder seg på et sånt program så synes jeg at det bør være en viss standard.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som melder seg på vet vel hvor høyt stressnivå det er.

Er merkelig hvis de har meldt seg på uten å vite hva de går til.

Hadde vært moro og sett en flott og ferdig kake og ikke nesten bare takras. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (På 28.2.2024 den 21.51):

To timer på å lage alt bør gå bra. Men da må man bruke tiden sin godt. Og ikke surre rundt på bordene til de andre. Litt kan de jo rekke iht det. Men forrige episode jeg så var det jo endel av det. 

 

Lillemor_Meg skrev (På 29.2.2024 den 8.26):

Det er kort tid, og det er hektisk, men det er mulig. (Jeg har gjort noe tilsvarende selv en gang, og jeg klarte det med et nødskrik, men gjør det aldri igjen for det var stress!)

Som Paul Hollywood sier til de som sliter med å disponere tiden: du må regne bakover.

* Hvor lang tid bruker jeg på å pynte kaken?  (1 time?)
* Hvor lang tid bruker jeg på å lage marsipanen? (15 minutter?)
* Hvor lang tid bruker jeg på lage syltetøy, og krem? (15 minutter?)
* Hvor lang tid bruker kakebunnen på å avkjøles? (30 minutter?)
* Hvor lang tid skal kakebunnen stekes? (15 minutter?)

Her ser vi at tiden ikke går opp, så da må jeg se på hva som kan gjøres når, hva som kan gjøres samtidig, og om det er noe som kan gjøres på kortere tid.
 

Når jeg har gjort dette er det ganske enkelt å sette opp en realistisk timeplan :

Det som tar lengst tid er kakebunnen, den skal lages, stekes, og avkjøles, så det er det første jeg begynner med.
Å lage røren til sukkerbrød tar 10 minutter - mens eggedosisen piskes klargjøres bær til syltetøy.
Sukkerbrødet stekes i 10-12 minutter fordi jeg har delt røren i 3 former, og steketiden blir tilsvarende kortere - da kan jeg male mandlene til marsipanen, og finne frem melis og eggehvite/ gjøre klar til bearbeiding.
Mens sukkerbrødet avkjøles (30 minutter?) kokes syltetøyet, jeg kan lage ferdig marsipanen, og piske krem.  (Syltetøy og krem gjør seg selv, jeg må bare passe godt på at syltetøyet ikke brenner seg, og at kremen ikke blir overpisket)

Da har jeg brukt 50 minutter på klargjøring, og har 1 t og 10 minutter igjen til montering, pynting, og temperering av sjokolade.

Så regner jeg med 20-30 minutter forsinkelser til uforutsette hendelser, og da har jeg 40-50 minutter igjen til montering av kake og pynting.  Det burde gå greit for de fleste.

Dere to er nok flinkere enn deltakerne i Bakemesterskapet. Jeg er sikker på at dere hadde fått til dette fint, men de fleste av deltakerne gjør tydeligvis ikke det. Og det er ikke så moro å se på for den som elsker baking. :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

every woman skrev (28 minutter siden):

 

Dere to er nok flinkere enn deltakerne i Bakemesterskapet. Jeg er sikker på at dere hadde fått til dette fint, men de fleste av deltakerne gjør tydeligvis ikke det. Og det er ikke så moro å se på for den som elsker baking. :) 

Jeg er absolutt ikke en flink baker, min største kompetanse kommer fra diverse bakeprogrammer :ler:

(Jeg er en typisk "bestemorbaker", Veldig enkle og trygge kaker, og glutenfritt i tillegg, men som sagt, en marsipankake har jeg en gang med et nødskrik, og med ren flaks,  klart å lage på to timer)

 

Men jeg synes faktisk det er litt synd at fokuset til nå har vært på de som feiler oppgavene, ikke på de som viser potensiale, og som ganske raskt kan  mestre dem.  

Jeg synes både Martin, Nils, Lukasz , og til dels Marlene begynner å vise takter som jeg liker.

Anita vil dessverre ikke komme langt fordi hun baker glutenfritt, noe som fungerer greit på de fleste kaker og kjeks, men som mest sannsynlig vil falle igjennom på gjærbakst.

 

 

 

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

every woman skrev (49 minutter siden):

 

Dere to er nok flinkere enn deltakerne i Bakemesterskapet. Jeg er sikker på at dere hadde fått til dette fint, men de fleste av deltakerne gjør tydeligvis ikke det. Og det er ikke så moro å se på for den som elsker baking. :) 

Er ikke god på å bake. Men jobber på kjøkken, og vet at de fint kan rekke det men da må tempo opp og bedrelogistikk. 

Man må jo føst kjøre igang eggedosisen, og når den gjør seg klar,  så finner du frem og måler opp resten av ingrediensene,  først setter man også på ovenen til riktig temp. 

Mens da kaken står i oven og kjøles ned fikser man resten av ingrediensene til kakene. 

Deltakerne må jo også tilpasse det de skal ha i iht tiden de har til rådighet.  Stor sjanse for å ikke bli ferdig om en ting alene tar 30minutter og man har 2 timer. Da har de jo ikke tid til henge og skravle på disken til de andre slik de gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de er flinke, jeg

Er nok lagt opp til tidspress. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser første episode nå. Foreløpig en nedstrippet first price variant av Bake Off, om det gir mening :nikke:

Men noe som er overraskende positivt, er hvor behagelig Ulrikke sin voice igjennom programmet er, når hun leder i tillegg 🥰 Ser frem til fortsettelsen :klappe:

(Elsker uttalen av ordet 'sjokkolade' til dommeren :fnise:)

Endret av Tradegy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var litt synd i dag at de hadde det varmt i teltet. Det gjør jo en allerede vanskelig oppgave mye verre. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig mye fokus på effekter og lite på smak. Den engelske og svenske versjonen fremstår mye mer seriøs og med høyere nivå. Norge er et lite land.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en veldig varm dag skal det altså bakes tårn av smørkrem! Og ikke er det nok krem i lagene. Og bunnene er for kompakte for dommerne. Som ikke virker å ta innover seg at flere kaker har smeltet og veltet. Noe så dumt!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke NRK råd til airconditioner? Herregud…

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig kjedelig når deltakerne ikke får mulighet til å vise hva de kan på grunn av temperatur i teltet 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor NRK har valgt å dele programmet opp i to. Jeg husker jo ikke hva jeg så på tirsdag når lørdagen kommer.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (12 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor NRK har valgt å dele programmet opp i to. Jeg husker jo ikke hva jeg så på tirsdag når lørdagen kommer.. 

Det er ikke noe bakemesterskap på tirsdag, det er bare reprisen, men jeg forstår ikke at de deler opp de to programmene som går om lørdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (2 timer siden):

Det er ikke noe bakemesterskap på tirsdag, det er bare reprisen, men jeg forstår ikke at de deler opp de to programmene som går om lørdagen.

Programmet er delt i to med nye episoder tirsdag og lørdag. Jeg ser ikke lineært, jeg ser kun på nrk appen og det er dagene det legges ut nye episoder. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...