Gå til innhold

Bakemesterskapet på NRK.


Knitalong

Skal du se på Bakemesterskapet?  

190 stemmer

  1. 1. Skal du se på Bakemesterskapet?

    • Ja
      146
    • Nei
      44


Anbefalte innlegg

Det som overrasker meg er at når de har mulighet til å øve hjemme på hvertfall den siste oppgaven så synes jeg det er rart at det blir takras som enkelte av pepperkake-skulpturene i går. Om de faktisk hadde øvd hjemme kunne de sett hva de har tid til, tilpasset planene sine og fått til noe som var ferdig, ikke halvferdig greier som ikke så ut. I den britiske versjonen øvde de mye mellom hver konkurranse, de hadde en hel uke på seg. 

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hoppet jeg nå… det blir for amatørmessig og rett og slett fjollete for meg.. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, JennieB said:

Det som overrasker meg er at når de har mulighet til å øve hjemme på hvertfall den siste oppgaven så synes jeg det er rart at det blir takras som enkelte av pepperkake-skulpturene i går. Om de faktisk hadde øvd hjemme kunne de sett hva de har tid til, tilpasset planene sine og fått til noe som var ferdig, ikke halvferdig greier som ikke så ut. I den britiske versjonen øvde de mye mellom hver konkurranse, de hadde en hel uke på seg. 

det syns jeg også er rart. 

Sånn som pepperkake-oppgaven, der er det jo veldig viktig å være realistisk på tid. Det er jo ikke veldig mye tid igjen etter at man har laget deig, stekt den, og den skal avkjøles før man kan montere og pynte. 

Ikke overraskende at mange gikk på en smell i begynnelsen, de re jo hobbybakere og ikke vant med å planlegge så nøye, de har vel til vanlig veldig god tid når de baker. Men innen nå bør de ha begynt å bli litt mer taktisk i strategien sin, planlegge godt og øve før de skal gjennomføre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at de ikke klarer å bake enkel gjærbakst engang! Jeg reagerer også på at smak ikke var viktig på den siste oppgaven, det burde jo være en selvfølge at det også skal smake godt!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde store forventninger til dette programmet, men nå synes jeg det er kjedelig altså. Det er halvferdige prosjekter som presenteres for dommerne. Dommerne er matte og trauste. Og så er plutselig smak ikke så viktig lenger?!? Hele konseptet er merkelig. 

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende lavt nivå. Jeg skjønner heller ikke at de ikke øver mer. Men folk drar jo på Sommerhytta uten å ha så mye som tatt i en hammer og.. 

 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjugur skrev (9 timer siden):

Jeg har hoppet jeg nå… det blir for amatørmessig og rett og slett fjollete for meg.. 

Prøv å bak i et rom med flere og med tider du ikke er vant til. Det kunne fort gått litt galt for de fleste da.

De fleste jeg kjenner klarer å lage mat, men de hadde ikke klart tempoet som er på et kjøkken på restaurant, cafe ol. 

Når vi ser bilder av hva de egentlig kan privat, ser det jo bra ut. Men da antar jeg de bruker også lengre tid.  Men på en annen side så fjaser de jo mye rundt og forstyrrer andre,  enkelte av dem. Og da er det jo ikke rart de får dårlig tid og fårlig sluttresultat.

Når jeg har sett på feks svensk og engelsk. Er kanskje borte hos noen andre og ber om et tips,  og får det og går tilbake på plassen sin.

Har du fokus alle andre steder, ja da blir det ikke lett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt frem til dette programmet, men må si meg enig i at det er en nedtur sammenlignet med "Hele Norge baker" og versjonene fra andre land. Ukarismatiske dommere, varierende/lavt nivå på deltagerne og overdrevent tidspress.

I tillegg er det overraskende at de ikke har forberedt seg på klassiske elementer som bør forventes å komme i en slik konkurranse.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sett pepperkake-episoden, og ja.. Enig med flere her, dette blir for dumt.

Her sier dommerne rett ut at smak ikke er så farlig, det er skulpturen som er i fokus. Så da ER dette en skulpturkonkurranse da, og ikke et bakemesterskap?

Skjønner jo på en måte tanken, siden vi som seere kun får SE bakverkene. Men da må jo deltakerne i det minste få nok tid til å lage noe som faktisk ser fint ut da?? For nei NRK, det er ikke noe artig å se på stygge kaker med tykt klumpete skjoldete marsipanlokk på, og pepperkake-skulpturer på barneskolenivå 🙄

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har de egentlig castet til dette? Helt tilfeldige folk? Hun ene som aldri hadde laget sukkerbrød engang, bare sjokoladekaker. 

Tror jammen meg at jeg hadde fått til bedre enn noen av de deltakerne der, for jeg har jo selvinnsikt nok til å legge lista på et fornuftig nivå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5by5 skrev (4 timer siden):

Har nå sett pepperkake-episoden, og ja.. Enig med flere her, dette blir for dumt.

Her sier dommerne rett ut at smak ikke er så farlig, det er skulpturen som er i fokus. Så da ER dette en skulpturkonkurranse da, og ikke et bakemesterskap?

Skjønner jo på en måte tanken, siden vi som seere kun får SE bakverkene. Men da må jo deltakerne i det minste få nok tid til å lage noe som faktisk ser fint ut da?? For nei NRK, det er ikke noe artig å se på stygge kaker med tykt klumpete skjoldete marsipanlokk på, og pepperkake-skulpturer på barneskolenivå 🙄

Enig. Om smaken ikke betydde noe kunne de fått ferdiglaget pepperkakedeig son hadde tid til å sette seg i kjøleskapet, og brukt all tid på å sette sammen og pynte skulptur.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en elendig oppgave med de glitterdokkene. Og ja, veldig lite karismatiske dommere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Lopploella said:

For en elendig oppgave med de glitterdokkene. Og ja, veldig lite karismatiske dommere. 

Syns dommerne er flinke jeg, og saklige i tilbakemeldingene sine. 

Likte godt kjeks-oppgaven, fantasirike kaker ser man jo over alt men det er ikke så ofte man ser morsomme kjeks så det syns jeg var gøy. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeks-oppgaven var grei, men Barbie-kake? Sist var det pepperkakebygg, vi har hatt bybanen i Bergen og bursdagskake til ungjente? Hvor er de mer elegante, gode, klassiske kakene? :klo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg virkelig sikler på i dette programmet er kjolene til Ulrikke 😍

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er helt enig med flere her. Dette er ikke noe særlig. Om det er for kort tid, om deltakerne gaper over for mye eller om de rett og slett ikke er spesielt flinke er ikke godt å si. Kanskje en kombinasjon. Uansett er det ikke så veldig interessant å se på halvferdige kaker med lappetepper av fondant, brente kjeks og klumpete glasur. Jeg er ikke spesielt flink til å bake selv, men vil jo likevel bli inspirert og imponert over det jeg ser. Og jeg blir overrasket over at de legger lista for høyt for seg selv gang på gang. Det er bedre å legge den litt lavere og faktisk levere en ferdig kake som de har gjort seg flid med. Er også enig i at dommerne ikke er spesielt karismatiske. Det gjør bare helhetsinntrykket enda kjedeligere.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt av at bakverk overstekes i omtrent hver eneste episode. Det er ganske grunnleggende å få det ut av ovnen i rett tid. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke meg til Kakekrigen, det var ihvertfall stort sett fine kaker og var gøy å se på 🥲

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (På 25.2.2024 den 21.17):

Prøv å bak i et rom med flere og med tider du ikke er vant til.

Joda. Men TO timer på å bake marsipankake helt fra bunnen. Til og med marsipanen måtte de lage selv. Det er helt vanlig i dette konseptet at alt må lages selv, men da må de få tid til det. 

Dommerne er litt stive, men de kan sikkert tø opp etter som de får mer erfaring. Håper jeg. 

Enig med @Fjugur, jeg hopper snart av jeg også.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...