Gå til innhold

Bakemesterskapet på NRK.


Knitalong

Skal du se på Bakemesterskapet?  

190 stemmer

  1. 1. Skal du se på Bakemesterskapet?

    • Ja
      146
    • Nei
      44


Anbefalte innlegg

Grüner skrev (På 17.2.2024 den 23.03):

Ja, i første program under bedømmingen av sjokoladekakene hvor det ble sagt  sjokolade med trøndersk uttale i annenhver setning, fikk jeg en liten overdose «sjokkolade» 😬. Har ikke noe problem med trøndersk generelt, altså, men hun her snakker litt treigt, ja. 

Lurer på kva dialekt ho har? Det må vel vere eit godt stykke ute på bygda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smascha skrev (36 minutter siden):

Lurer på kva dialekt ho har? Det må vel vere eit godt stykke ute på bygda?

Tipper hun er fra Fosen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smascha skrev (41 minutter siden):

Lurer på kva dialekt ho har? Det må vel vere eit godt stykke ute på bygda?

Rissa 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg er litt skuffa, jeg ville helst ha sett hvor bra de kan gjøre det. Gi de mer tid, det sier seg selv at tiden ikke strekker til halvveis engang.

Nå får jeg bare inntrykk av at det er en gjeng som liker å bake og som ikke er så flinke til det egentlig. 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at jolanta trodde hun skulle komme videre med å raske sammen andre deltagere sine kakerester klemt oppå en haug med tynne kakebunner. Og de donutene. Jeg skjønner det ikke. De fikk 4 timer på seg. Så ved å velge noe annet enn gjærbakst som hadde behov for heving. Burde hun jo hatt sinnsykt god tid til å levere perfekt pyntede donuts. Men når både dounutsene ser helt jævlige ut, toppet med noe som ikke ligner pynt. Bare kastet sammen.

Må si Jeg også har lagt merke til at hun ofte er mer opptatt av hva som skjer på de andre sine bord, enn hennes eget. Og lyser skadefor når hun fanger opp at noen sliter.

Jeg tenker at kjærligheten til baksten er det som gjør baksten god. Mulig hun er god til å bake. Men ikke helt takler å bake i konkurranse sammenheng,  da fokuset ikke ligger på kakene hennes. Men mer på de rundt. (Ok ddt kan hende de har klipet det slik) uansett her var det riktig deltager somm tapte, spesielt mtp å bruke andre sine kakerester i sin kake.

Generelt virker det også som at deltagerne ikke er så gode på å bruke tiden sin godt nok. At det går litt tregt i starten, for så å stresse mye på slutten. Men ser ut som ddt har gått opp et lys for noen iallefall.  Men som slet litt med tiden pga uhell istedenfor.  Men de kom jo i mål da. 

Uansett artig program.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg jublet litt da Jolanta røk ut, spesielt etter at hun hadde rasket sammen kakebunnrester fra konkurrenten. Var det ikke noe glasur hun fikk også? 

Men savner profesjonaliteten fra den britiske versjonen. At dommerne viser baketekniske tips i forbindelse med den tekniske oppgaven, og at deltakerne er flinkere til å bruke tiden godt. Håper det går seg til! 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lerke987 skrev (17 minutter siden):

Føler nivået er veldig lavt? 

Latterlig lavt

Selv jeg kunne deltatt i det programmet der og gjort det like bra. Og for de som kjenner meg innser fort hvilket nivå deltakerne der er på da 😂😂 jeg elsker å bake, men alt blir mislykka med unntak av 2-3 ting jeg har klart å bli god på 😂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å lure på om det er nivået som er veldig lavt, eller om det faktisk skyldes altfor dårlig tid. Vi ser jo at deltakerne har ambisiøse planer, så de må jo ha en slags tro på at dette skal de få til. Illustrasjonene vi får se før de starter å bake er jo ordentlig flotte. Vi vet at de får øve på første og siste utfordring, og at bakverket dermed er planlagt. 

Det må være så frustrerende for dem å måtte presentere takras og kuruker i hver eneste utfordring.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/12/2024 at 11:03 PM, 5by5 said:

Episode 2, og her kom skulptur-kakene. Det er akkurat slike ting jeg ikke liker, for da er det ikke bakingen som er i fokus, men mer «pynting» med marsipan og sukkerglasur. Men jeg skal innrømme at det var ganske underholdende å se på likevel 😄 Så mange stygge skulpturer! Og så høye ambisjoner de hadde 😂 Men håper det ikke blir så mye sånne ting fremover.

Glad for at hun trønderske vant, siden hennes kake ifølge dommerne smakte skikkelig godt. Men syns hun «slapp unna» litt fordi hun lagde en mye enklere skulptur enn resten av gjengen. Men smaken er viktigst 😊

Det at hun lagde en enklere skulptur syns jeg egentlig er grunnen til at hun skulle vinne, omtrent. De andre har jo valgt oppgaver de ikke får til! Det å planlegge godt er jo det viktigste, nesten. Satt og tenkte på hva jeg skulle ha valgt om jeg var de, og på tegneseriefigurer og kunstverk jeg kunne ha brukt, for det å modellere et hode er jo dødsvanskelig. 

Jeg ble litt overrasket da så mange hadde valgt mennesker til sine oppgaver da det nesten sier seg selv at er alt for vanskelig på 4 timer, hvis man ikke er ekspert på akkurat det.

On 2/15/2024 at 7:07 PM, Maskopi said:

Sjekk instagrammen til Randiloenn, at ikke hun kom med i programmet skjønner jeg ikke 😨 bysten av Freddy Mercury var mye finere enn mange av de andres 

De velger nok ut i fra mange andre ting enn at folk er flinke med baking (i tillegg til det med bakingen). At de vil ha litt variasjon i alder og kjønn, og forskjellige typer ting de er flinke med og sånne ting. Sikkert mange kjempeflinke som ikke har kommet med. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lerke987 skrev (16 timer siden):

Føler nivået er veldig lavt? 

Jeg er litt enig. Selv om jeg ser at det er et tidsspørsmål,  men det er jo mangel på helt grunnleggende bakekunnskap... Når det er noen som blir fortvilet over at de ikke smuldret gjæren i men bare blandet den i deigen - og tror det er krise, ikke vet at det er lurt  å ta smøret inn til slutt,  ikke klarer å beregne gjærmengde/ kardemomme i gjærdeig og ikke mestrer å lage marsipan for tørr/våt  , eller legge på et marsipanlokk på kake osv.  Dette er jo ting som man vet når man har bakt en del, eller burde ha øvd på før man deltok i et program.. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (På 17.2.2024 den 23.07):

Er veldig glad for å slippe å høre Monica Csango sin grusomle nese-smatting fra et lignende program som gikk på TVN for noen år siden. 🙉

Ellers er det jo et treigt program, litt merkelig å ha det på lørdagskveldene når baking er for spesielt interesserte selv om de gjør det til en konkurranse.

Ja, det var vel Kakekrigen, det😄 Satt klistret til skjermen hver kveld da det gikk, husker det gikk hver ukedag og så var det ukesvinner på slutten. Mye rart der, men jeg likte det veldig godt og ble litt lei meg da det forsvant fra skjermen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags funksjon har det gule forkleet (mesterforkleet?) egentlig? Gir det noen form for fordel, eller viser det bare hvem som var best forrige uke? Det burde jo fulgt med en immunitet eller noe, men jeg har ikke fått med meg at de har sagt noe om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Prelunia said:

Jeg er litt enig. Selv om jeg ser at det er et tidsspørsmål,  men det er jo mangel på helt grunnleggende bakekunnskap... Når det er noen som blir fortvilet over at de ikke smuldret gjæren i men bare blandet den i deigen - og tror det er krise, ikke vet at det er lurt  å ta smøret inn til slutt,  ikke klarer å beregne gjærmengde/ kardemomme i gjærdeig og ikke mestrer å lage marsipan for tørr/våt  , eller legge på et marsipanlokk på kake osv.  Dette er jo ting som man vet når man har bakt en del, eller burde ha øvd på før man deltok i et program.. 

Enig. Syns det var overraskende at ingen av de greide å legge et fint lokk av marsipan eller fondant på togvognen sin 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBC Nordic i kveld viser fra sesong 9 (kanskje den beste). Rahul er i hvert fall den rareste og mest sympatiske deltageren.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (17 timer siden):

Enig. Syns det var overraskende at ingen av de greide å legge et fint lokk av marsipan eller fondant på togvognen sin 

Det tar tid å jobbe med. Og fikk for dårlig tid, og må da gå videre på selve pynten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

os Maxilla skrev (På 21.2.2024 den 14.03):

Hva slags funksjon har det gule forkleet (mesterforkleet?) egentlig? Gir det noen form for fordel, eller viser det bare hvem som var best forrige uke? Det burde jo fulgt med en immunitet eller noe, men jeg har ikke fått med meg at de har sagt noe om det.

Det gir ingen fordel i konkurransen. Det løfter bare fram ukens beste baker, noe som sikkert er ment å inngi respekt blant de andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er igjen av bakst etter innspilling går til deltakerene slik at de skal forstå tilbakemeldingene og sammenligningene ordentlig. Produksjonen spiser også, i tillegg til at det ble delt ut til forbipasserende og organisasjoner og lag. Det som til sist sto igjen ble kompostert og strødd som gjødsel i parker osv. i Bergen, slik jeg forsto det. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/10/2024 at 9:32 PM, every woman said:

Jeg gir det en sjanse. 

Men jeg synes ofte at norske versjoner av slike programmer er fryktelig mye dårligere enn originalen. Hele Norge baker og Hele Sverige baker er helt like. De har amputert det opprinnelige konseptet, med bare to utfordringer pr konkurranse framfor tre. I tillegg så får bakerne alt for lite tid. De synes visst det er morsomt at deltakerne løper rundt som hodeløse høns, glemmer halvparten av ingrediensene og mister ting i gulvet. I den svenske var det en som faktisk falt langflat mens bakebollen fløy gjennom luften, fordi hun hadde det så travelt, og en av de tekniske utfordringene var at de fikk utdelt ferdige pepperkakehus fra butikken, som de skulle lime sammen og pynte. På 45 minutter. Barnehagebarn ville gjort en bedre jobb, det var pinlig. Disse folkene er så gode hjemmebakere at de har kvalifisert seg til konkurransen, og da vil jeg se hva de faktisk kan få til.

Jeg håper virkelig at det norske Bakemesterskapet ligner mer på The Great British Bake off og Den Store Bagedyst. 

Men, vi får se. :) 

Helt enig. Den eneste som er verdt å se på er The Great British Bake off. Alltid en glede :)

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...