Gå til innhold

Spiser ca 200 gram ost om dagen, får kommentarer på at jeg burde slutte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du kan jo se på denne fra Den norske legeforening: https://tidsskriftet.no/2016/05/kronikk/hjerteinfarkt-og-na-et-50-ars-perspektiv

Her finner du blant annet dette:

«Endringer i livsstil og forventet levealder

I løpet av årene 1966 – 2012 har forventet levealder økt hos menn fra 71,1 til 79,4 år og hos kvinner fra 76,8 til 83,4 år (5). Mye av årsaken til dette er at langt færre dør av hjerteinfarkt nå. Reduksjonen av dødelighet på grunn av iskemisk hjertesykdom i perioden etter 1987, for menn og kvinner i alder opp til 74 år, var dramatisk (fig 1) (5). Dette skyldes nok en samlet effekt av bedre livsstil, forebyggende medikamenter (blodtrykksmedisiner, statiner), bedre akuttbehandling av hjerteinfarkt og bedre sekundærprofylakse.

Figur 1  Dødelighet av hjerte- og karsykdom for kvinner og menn per 100 000, standardisert, hele landet, 0 – 74 år (5)

Figur 1 Dødelighet av hjerte- og karsykdom for kvinner og menn per 100 000, standardisert, hele landet, 0 – 74 år (5)».

Anonymkode: 78250...536

  Dette delte du... Si meg, leser du før du deler? 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette skyldes nok en samlet effekt av bedre livsstil, forebyggende medikamenter (blodtrykksmedisiner, statiner), bedre akuttbehandling av hjerteinfarkt og bedre sekundærprofylakse.

Anonymkode: 78250...536

Og prøver du å påstå at vi har blitt sunnere siden 1970? Tenker du at endring i røykevaner kan ha noe å gjøre med nedgangen i hjertesykdom (en veldig kjent og godt bevist risikofaktor for hjertesykdom)?

utbredelse-royking-tin2023-fig1b.png

Og skjønner du ikke at man snakker om lengre tid tilbake enn 50 år? For eksempel tilbake i vikingtiden. https://www.forskning.no/mat-vikingtiden/hva-spiste-egentlig-vikingene/1696795

Sitat

Vikingene holdt kyr som ga dem melk og kjøtt. Dette var viktig i kosten. Det ble laget smør, surmelk og ost.

Smør var så viktig at det var et betalingsmiddel i middelalderen. https://snl.no/smør

Sitat

Smør var et alminnelig næringsmiddel både i Norge og på Island i middelalderen. Det er nevnt både i den eldre Gulatingslova og i den nyere Landsloven. Både kuleie, jordleie og landskyld ble utredet i form av smør. Det ble derfor et viktig betalingsmiddel ved varebytte og betaling av skatt.

Anonymkode: 31610...089

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hactar skrev (12 timer siden):

I noen miljøer er der rett og slett en ukultur med å kommentere andres matvaner. Aner ikke hva det kommer av, men basert på lite utstrakt svogerforskning kan det ha sammenheng med et behov for en snever gruppesamhørighet, manglende evne til å stå støtt i egne valg, med et lite innslag av manglende kreativitet i småpratsarsenalet.

Med andre ord, noen kritiserer kanskje din mat fordi de ikke vil forholde seg til hvor fornuftig eller evt ufornuftig de selv spiser. Og siden de er opptatt av å høre til, blir det truende med enhver som ikke føyer seg inn i folden av felleskap rundt matvaner.

Legg til at de sitter rundt lunsjbordet med en kanskje begrenset mengde ideer til samtaletemaer å distrahere seg med. Da er det fort gjort å falle tilbake på å prøve påvirke deg til å bli mer lik seg. Det er tryggest når alle er like, for da er det ingen sjanse for at andre gjør bedre valg enn en selv, og ingen grunn til å eventuelt vurdere endre på noe som helst. 

😅 Det gir mening. Samtidig gir det meg ikke så mye håp med tanke på å få dem til å slutte, for jeg kommer ikke til å bli mer lik dem. 

Men interessant, flott at du delte svogerforskingen din med meg!

TS

Anonymkode: c5cad...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og prøver du å påstå at vi har blitt sunnere siden 1970? Tenker du at endring i røykevaner kan ha noe å gjøre med nedgangen i hjertesykdom (en veldig kjent og godt bevist risikofaktor for hjertesykdom)?

Nei, det påstår jeg ikke. Jeg viser bare at flere døde av hjerte- og karsykdommer tidligere. Det var det du(?) ba om kilde på. 

Artig at du kan så mye om vikingtiden! Da vet du kanskje også hvor gammel den gjennomsnittlige vikingen ble?

Jeg vet ikke hvordan vikingene tenkte, men dersom meieriprodukter var betalingsmiddel ville jeg nok ikke jafset i meg store mengder hver dag bare fordi det var godt 🙃

Anonymkode: 78250...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

😅 Det gir mening. Samtidig gir det meg ikke så mye håp med tanke på å få dem til å slutte, for jeg kommer ikke til å bli mer lik dem. 

Men interessant, flott at du delte svogerforskingen din med meg!

TS

Anonymkode: c5cad...b04

De er sikkert bare misunnelige fordi du kan spise så mye ost uten å legge på deg :)

Anonymkode: 78250...536

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De er sikkert bare misunnelige fordi du kan spise så mye ost uten å legge på deg :)

Anonymkode: 78250...536

Er litt skeptisk til 200g ost hver dag da det vil føre til veldig høyt inntak av kalsium også med lettost.

Anonymkode: 24d63...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva du spør om så lenge du avviser alle motforestillinger.  Du har jo tydeligvis bestemt deg.

Anonymkode: 49903...18b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (På 5.2.2024 den 21.14):

Det er ulik fettmengde i ost, og for mye er sikkert ikke bra i lengden. Alt etter hvem du spør. Noen skal ha fettet til å være skikkelig dårlig for deg, mens andre mener at fettet er greit og gjerne bør erstatte karbohydrater. Så ulike teorier og meninger.

Men en fin pekepinne er at hvis du holder deg slank, har gode kolesterolverdier og har råd til ost så kan du vel bare fortsette å spise ost. Hvis ikke bør du redusere det. 

🤣🤣

Anonymkode: 81523...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (9 timer siden):

TS sier ingenting om overvekt, så da kan vi ikke legge det til grunn.

Vi kan ikke anta at et menneske som ikke nevner noe om overvekt har et normalt kaloriinntak? Ok. Vi har ganske forskjellig oppfatning om hva som er en rimelig antagelse, så jeg tror vi kan gi oss her.

Anonymkode: e821a...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi kan ikke anta at et menneske som ikke nevner noe om overvekt har et normalt kaloriinntak? Ok. Vi har ganske forskjellig oppfatning om hva som er en rimelig antagelse, så jeg tror vi kan gi oss her.

Anonymkode: e821a...704

Vi kan ikke anta at kaloriinntaket er noe problematisk. Hvordan du kom frem til din slutning vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 18.46):

Jeg har et daglig kaloriinntaket mellom 2000 og 2500, ca. De fleste normalvektige kvinner spiser mer enn 1200 kalorier. 🙈 Normalen tenker man seg ligger mellom 1600 og 2400, for kvinner, for meg som høy kvinne er det i øvre sjiktet. Jeg trener også mye, og spiser sikker mer enn 2500 mange dager. Hvorfor fortsetter du å si at det er 1/3 av inntaket igjen å variere, når jeg gjentar at det er 1200+

Du har jo ingen gode svar, bare flåseri. Siden du påstår at kvinner umulig kan spise 2000 kalorier om dagen uten å være feit, og ikke har kommet med en eneste bemerkning om hva du legger i nyansert kan jeg bare anta at du er ernæringsmessig analfabet. 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

Jeg må si jeg misunner forbrenningen. Jeg er 164, veier litt over 60, og har rundt 1300 i forbrenning de dagene jeg ikke trener. Har ikke bikket 2000 en vanlig dag, selv etter en time på mølla. Må timevis på fjelltur til for at jeg skal opp på det nivået, og det er maks to dager i året. 700kcal ost hver dag høres ut som en drøm. 😃

Anonymkode: 9d441...ec8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg må si jeg misunner forbrenningen. Jeg er 164, veier litt over 60, og har rundt 1300 i forbrenning de dagene jeg ikke trener. Har ikke bikket 2000 en vanlig dag, selv etter en time på mølla. Må timevis på fjelltur til for at jeg skal opp på det nivået, og det er maks to dager i året. 700kcal ost hver dag høres ut som en drøm. 😃

Anonymkode: 9d441...ec8

Hvor mange skritt går du daglig, utenom trening på mølla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, det påstår jeg ikke. Jeg viser bare at flere døde av hjerte- og karsykdommer tidligere. Det var det du(?) ba om kilde på. 

Artig at du kan så mye om vikingtiden! Da vet du kanskje også hvor gammel den gjennomsnittlige vikingen ble?

Jeg vet ikke hvordan vikingene tenkte, men dersom meieriprodukter var betalingsmiddel ville jeg nok ikke jafset i meg store mengder hver dag bare fordi det var godt 🙃

Anonymkode: 78250...536

Det var ikke jeg som ba om kilde til det, nei. Men hvordan beviser den grafen din at det er meieriproukter som er årsaken til nedgangen? Når til og med kilden din sier "Dette skyldes nok en samlet effekt av bedre livsstil, forebyggende medikamenter (blodtrykksmedisiner, statiner), bedre akuttbehandling av hjerteinfarkt og bedre sekundærprofylakse." Du bare trekker de feilslutningene du ønsker å trekke.

Og hvorfor har ikke stammer som spiste/drakk mye meieriprodukter (for eksempel masaiene) mye hjertesykdom? https://www.forskning.no/mat-og-helse/folk-fikk-fedme-og-diabetes-da-de-byttet-til-vestlig-kosthold/1987603

Sitat

Også masaiene kom fra et kosthold med mye mettet fett og proteiner. Særlig mennene levde i stor grad på melk og kjøtt. Etter overgangen til et nytt kosthold, fikk de i seg vesentlig mindre proteiner og fett, og mer karbohydrater. Særlig kvinnene spiste nå over tre ganger så mye karbohydrater.

Sitat

Likevel hadde alle disse folkene i utgangspunktet svært lav forekomst av livsstilsykdommer som fedme, diabetes og hjerte- og karsyksommer.

Hvorfor er gjennomsnittlig levealder vesentlig? Har barnedødelighet noen innvirkning på om melkefett er sunt eller ikke? Det var høy barnedødelighet, og det har en innvirkning på gjennomsnittlig levelader. Hvis en kvinne får to barn og det ene dør som baby og det andre barnet vokser opp og blir 70 år, så er gjennomsnittlig levealder for hennes barn 35 år.

Du ville altså bare latt maten gå til spille og sultet fordi du ville sitte på pengene? Lurt...

Anonymkode: 31610...089

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, det påstår jeg ikke. Jeg viser bare at flere døde av hjerte- og karsykdommer tidligere. Det var det du(?) ba om kilde på. 

Du viste altså bare til noe tilfeldig forskning, som ikke hadde relevans til temaet.

Og det var jeg som ba om kilde. Jeg spurte ikke som AB, så det burde være enkelt å holde styr på meg.

Endret av TomBombadil
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var ikke jeg som ba om kilde til det, nei. Men hvordan beviser den grafen din at det er meieriproukter som er årsaken til nedgangen? Når til og med kilden din sier "Dette skyldes nok en samlet effekt av bedre livsstil, forebyggende medikamenter (blodtrykksmedisiner, statiner), bedre akuttbehandling av hjerteinfarkt og bedre sekundærprofylakse." Du bare trekker de feilslutningene du ønsker å trekke.

Og hvorfor har ikke stammer som spiste/drakk mye meieriprodukter (for eksempel masaiene) mye hjertesykdom? https://www.forskning.no/mat-og-helse/folk-fikk-fedme-og-diabetes-da-de-byttet-til-vestlig-kosthold/1987603

Hvorfor er gjennomsnittlig levealder vesentlig? Har barnedødelighet noen innvirkning på om melkefett er sunt eller ikke? Det var høy barnedødelighet, og det har en innvirkning på gjennomsnittlig levelader. Hvis en kvinne får to barn og det ene dør som baby og det andre barnet vokser opp og blir 70 år, så er gjennomsnittlig levealder for hennes barn 35 år.

Du ville altså bare latt maten gå til spille og sultet fordi du ville sitte på pengene? Lurt...

Anonymkode: 31610...089

Jeg ville vel brukt alt smøret mitt til å leie meg en ku eller et lite stykke land. Det var jo et viktig betalingsmiddel ved varebytte og betaling av skatt.

Det eneste jeg har gjort er å pirke i forestillingen om at folk var så mye sunnere og friskere før i tiden, og henvist til en kilde som sier at forekomsten av hjerte- og karsykdommer var høyere da. Jeg har ikke påstått at det er noen forbindelse mellom helfete ku-produkter og hjertesykdom. Jeg er bare lei av dem som sier at alt var bedre før. Ekspertene er uenige om hvor farlig melkefett er, så jeg tror nok ikke vi klarer å komme til noen konklusjon her. 

Anonymkode: 78250...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg skjønner ikke hva du spør om så lenge du avviser alle motforestillinger.  Du har jo tydeligvis bestemt deg.

Anonymkode: 49903...18b

Jeg har tatt i mot motforestillinger med åpent sinn. 

F.eks har jeg ikke tenkt over dette med kalsium. 

De fleste motforestillingene er grunnløse. De tar jeg naturligvis ikke i mot, eller hva tenker du jeg skal si til de som påstår jeg er feit? Oi, ja du har nok rett? 

Mtp mettet fett så er det jo uenighet. Mtp at jeg føler meg bedre sånn ser jeg ikke problemet. Jeg skal likevel sjekke kolesterol. 

Så kjenner meg ikke igjen i at jeg avviser alle motforestillinger. 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville vel brukt alt smøret mitt til å leie meg en ku eller et lite stykke land. Det var jo et viktig betalingsmiddel ved varebytte og betaling av skatt.

Det eneste jeg har gjort er å pirke i forestillingen om at folk var så mye sunnere og friskere før i tiden, og henvist til en kilde som sier at forekomsten av hjerte- og karsykdommer var høyere da. Jeg har ikke påstått at det er noen forbindelse mellom helfete ku-produkter og hjertesykdom. Jeg er bare lei av dem som sier at alt var bedre før. Ekspertene er uenige om hvor farlig melkefett er, så jeg tror nok ikke vi klarer å komme til noen konklusjon her. 

Anonymkode: 78250...536

Jeg er misunnelig på alle kvinnene født mellom 1. og 2. Verdenskrig som ikke brydde seg om kostholdsrådene på 80- og 90tallet men spiste fet middag og gjærbakst og kaker og allikevel levde til de ble nærmere 90år!

Anonymkode: 24d63...dc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad i ost, og også melkeprodukter av annen art. Men jeg har hørt at det er omdiskutert med tanke på voksne mennesker, og at en kan få hårvekst i ansiktet av å spise for mye ost og smør. Jeg er jo ikke ekspert på det, men jeg planlegger å kun spise det av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke jævla dyrt for deg å spise 200 gram ost om dagen? Ost er ikke akkurat billig hotell 😬

Anonymkode: e3646...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke jævla dyrt for deg å spise 200 gram ost om dagen? Ost er ikke akkurat billig hotell 😬

Anonymkode: e3646...dde

Får jo Norvegia til 100-110 kr kiloen. 20-22 kroner dagen i ost er da ikke mye.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...