Gå til innhold

Spiser ca 200 gram ost om dagen, får kommentarer på at jeg burde slutte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke så eksotisk av meg, så tror ikke du får noe nytt fra meg, husk at alt av frø og nøtter også kommer fra planter. Og korn. Du er nok oppi ganske mange du også. 😁

Jeg varierer mellom: 

Hjertesalat, Isbergsalat, ruccula, crispisalat

Rødløk, hvitløk, purreløk, sjalottløk, gul løk, vårløk

Brokkoli, squash, agurk, aubergine, 

Blomkål, hodekål, kålrot, sellerirot, persillerot

Gulrøtter, paprika (ulik farge teller siden det er ulike mikroorganismer i), chili, tomat, mais

Banan, mango, plomme, bær i sesong, eple, pære

Appelsin, sitron, lime

Linfrø, sesamfrø, gresskarkjerner, solsikkefrø, mandler, cashewnøtter, hasselnøtter, valnøtter

Dadler

Bønner, linser, kikerter, grønne/gule erter, peanøtter

Havre, hvete, bygg, rug

Anonymkode: c5cad...b04

Tusen takk for svar!

 

Anonymkode: f3f9f...c10

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MiaMe skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor må du spise så mye ost? Jeg forstår det ikke.

Må? Jeg må da ingenting. Jeg velger å spise ost fordi jeg synes det er godt, jeg føler meg vel i kroppen min av det, og det er enkel og fersk jobbmat, alt som trengs er noe kjøl. 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må? Jeg må da ingenting. Jeg velger å spise ost fordi jeg synes det er godt, jeg føler meg vel i kroppen min av det, og det er enkel og fersk jobbmat, alt som trengs er noe kjøl. 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

Men hva er problemet? Du spiser lassevis av frukt og grønnsaker, er normalvektig, føler deg vel, og har plettfri hud. Kan du ikke bare fortsette slik? Eller trenger du tillatelse fra anonyme KG-medlemmer?

Anonymkode: 78250...536

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva er problemet? Du spiser lassevis av frukt og grønnsaker, er normalvektig, føler deg vel, og har plettfri hud. Kan du ikke bare fortsette slik? Eller trenger du tillatelse fra anonyme KG-medlemmer?

Anonymkode: 78250...536

Les det første innlegget i tråden, så får du svar på hva du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (23 minutter siden):

Les det første innlegget i tråden, så får du svar på hva du lurer på.

Dette er jo den evigvarende debatten: er melkefett farlig? Selv ikke ekspertene blir enige om det, så jeg tviler på at du får det endelige svaret her inne 🙃

Anonymkode: 78250...536

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hva er problemet? Du spiser lassevis av frukt og grønnsaker, er normalvektig, føler deg vel, og har plettfri hud. Kan du ikke bare fortsette slik? Eller trenger du tillatelse fra anonyme KG-medlemmer?

Anonymkode: 78250...536

:laugh: 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er jo den evigvarende debatten: er melkefett farlig? Selv ikke ekspertene blir enige om det, så jeg tviler på at du får det endelige svaret her inne 🙃

Anonymkode: 78250...536

Folk spiste jo bare helfete melkeprodukter før i tiden og var slanke og friske og jobbet mye.

Anonymkode: 24d63...dc2

  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Folk spiste jo bare helfete melkeprodukter før i tiden og var slanke og friske og jobbet mye.

Anonymkode: 24d63...dc2

Kanskje det, men folk spiste vel ikke 200 gram ost per dag? 

Anonymkode: 78250...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kanskje det, men folk spiste vel ikke 200 gram ost per dag? 

Anonymkode: 78250...536

Jeg vil tro at mange franskmenn og italienere gjorde det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje det, men folk spiste vel ikke 200 gram ost per dag? 

Anonymkode: 78250...536

De spiste mye meieriprodukter før i tiden. Særlig smør har de spist mye av fordi det var mer holdbart. Smør holder seg lett en uke i romtemperatur. Surmelk og ost ble også mye brukt.

Anonymkode: 31610...089

  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 22.21):

Liksom, hvorfor! 

Jeg elsker ernæring, og ost. Og jeg liker å spise på en måte som gjør kroppen min mer og mer glad, og jeg føler meg vel for tiden. Ikke alle trenger å ha den interessen. Men det er frustrerende å spise som man vil og så få negative kommentarer på det støtt. 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

I noen miljøer er der rett og slett en ukultur med å kommentere andres matvaner. Aner ikke hva det kommer av, men basert på lite utstrakt svogerforskning kan det ha sammenheng med et behov for en snever gruppesamhørighet, manglende evne til å stå støtt i egne valg, med et lite innslag av manglende kreativitet i småpratsarsenalet.

Med andre ord, noen kritiserer kanskje din mat fordi de ikke vil forholde seg til hvor fornuftig eller evt ufornuftig de selv spiser. Og siden de er opptatt av å høre til, blir det truende med enhver som ikke føyer seg inn i folden av felleskap rundt matvaner.

Legg til at de sitter rundt lunsjbordet med en kanskje begrenset mengde ideer til samtaletemaer å distrahere seg med. Da er det fort gjort å falle tilbake på å prøve påvirke deg til å bli mer lik seg. Det er tryggest når alle er like, for da er det ingen sjanse for at andre gjør bedre valg enn en selv, og ingen grunn til å eventuelt vurdere endre på noe som helst. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (4 timer siden):

Jeg vil tro at mange franskmenn og italienere gjorde det.

Det er ikke min erfaring, men franskmenn er forskjellige. Da jeg bodde i Frankrike for 30 år siden var de ganske måteholdne med ost. Vi fikk en liten bit i skolelunchen, men den var det mange som droppet. I vertsfamilien hendte det at vi spiste litt ost etter hovedretten i helgene. De spiste aldri ost til frokost eller utenom måltidene. De hadde heller ikke gulost på alt mulig slik vi gjør i Norge. 

Anonymkode: 78250...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke min erfaring, men franskmenn er forskjellige. Da jeg bodde i Frankrike for 30 år siden var de ganske måteholdne med ost. Vi fikk en liten bit i skolelunchen, men den var det mange som droppet. I vertsfamilien hendte det at vi spiste litt ost etter hovedretten i helgene. De spiste aldri ost til frokost eller utenom måltidene. De hadde heller ikke gulost på alt mulig slik vi gjør i Norge. 

Anonymkode: 78250...536

Da jeg bodde i Frankrike på 90-tallet spiste de masse ost hver dag.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Folk spiste jo bare helfete melkeprodukter før i tiden og var slanke og friske og jobbet mye.

Anonymkode: 24d63...dc2

Men de ble ikke så gamle, og flere døde av hjerte- og karsykdommer. 

Anonymkode: 78250...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men de ble ikke så gamle, og flere døde av hjerte- og karsykdommer. 

Anonymkode: 78250...536

Har du bevis for den siste delen av påstanden din?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TomBombadil skrev (2 timer siden):

Har du bevis for den siste delen av påstanden din?

Du kan jo se på denne fra Den norske legeforening: https://tidsskriftet.no/2016/05/kronikk/hjerteinfarkt-og-na-et-50-ars-perspektiv

Her finner du blant annet dette:

«Endringer i livsstil og forventet levealder

I løpet av årene 1966 – 2012 har forventet levealder økt hos menn fra 71,1 til 79,4 år og hos kvinner fra 76,8 til 83,4 år (5). Mye av årsaken til dette er at langt færre dør av hjerteinfarkt nå. Reduksjonen av dødelighet på grunn av iskemisk hjertesykdom i perioden etter 1987, for menn og kvinner i alder opp til 74 år, var dramatisk (fig 1) (5). Dette skyldes nok en samlet effekt av bedre livsstil, forebyggende medikamenter (blodtrykksmedisiner, statiner), bedre akuttbehandling av hjerteinfarkt og bedre sekundærprofylakse.

Figur 1  Dødelighet av hjerte- og karsykdom for kvinner og menn per 100 000, standardisert, hele landet, 0 – 74 år (5)
Figur 1 Dødelighet av hjerte- og karsykdom for kvinner og menn per 100 000, standardisert, hele landet, 0 – 74 år (5)».

Anonymkode: 78250...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ingenting som har med helfete melkeprodukter å gjøre altså🙄

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomBombadil skrev (På 7.2.2024 den 10.05):

Du aner jo ingenting om hvor stort kaloribehov TS har. Jeg har i perioder hatt behov for 6000 kalorier om dagen for å bygge muskelmasse. Da et 700 kalorier i ost nada. Norvegia har jo f.eks. 27gr protein per 100gr, som er veldig bra for kroppen.

Det er rimelig å anta at TS har et normalt kaloriinntak når jeg ikke har annen informasjon, ja. Synes ikke det er så mye å arrestere meg på.

Selvfølgelig finnes det ekstreme unntak i begge retninger, men hvis man må nødt til å ta forbehold for ethvert usannsynlig scenario her inne for å unngå å få påpakk så blir liksom alle innlegg 5 ganger så lange som de egentlig behøver å være. Det er veldig kjedelig å unødvendig å lese.

Anonymkode: e821a...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er rimelig å anta at TS har et normalt kaloriinntak når jeg ikke har annen informasjon, ja. Synes ikke det er så mye å arrestere meg på.

Selvfølgelig finnes det ekstreme unntak i begge retninger, men hvis man må nødt til å ta forbehold for ethvert usannsynlig scenario her inne for å unngå å få påpakk så blir liksom alle innlegg 5 ganger så lange som de egentlig behøver å være. Det er veldig kjedelig å unødvendig å lese.

Anonymkode: e821a...704

TS sier ingenting om overvekt, så da kan vi ikke legge det til grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...