Gå til innhold

Spiser ca 200 gram ost om dagen, får kommentarer på at jeg burde slutte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ost er sunt. Det er gammel feillære at man ikke skal spise mettet fett. Det er mye vitaminer og mineraler i ost, men det er ikke komplett næring. Men det er verdt å vitaminer og mineraler er mer potente i animalsk enn i planter. Grønnsaker er faktisk ikke så næringsrike som folk tror fordi næringen som finnes i grønnsakene er ikke særlig tilgjengelig for opptak.

100 gram ost inneholder ca:

Fettløselige vitaminer            Mengde    % av AI
Vitamin A 127 µg-RE 18 %
Betakaroten 18 µg  
Retinol 125 µg  
Vitamin D  
Vitamin E 0,5 mg-ATE 5 %
Vannløselige vitaminer     Mengde    % av AI
Vitamin B1 (tiamin) 0,09 mg 10 %
Vitamin B2 (riboflavin) 0,3 mg 19 %
Vitamin B3 (niacin) 0,5 mg  
Vitamin B6 (pyridoksin) 0,03 mg 2 %
Vitamin B9 (folat) 43 µg 13 %
Vitamin B12 (kobalamin) 2,4 µg 60 %
Vitamin C (askorbinsyre)
Mineraler                           Mengde    % av AI
Kalsium (Ca) 818 mg 86 %
Kalium (K) 76 mg 2 %
Natrium (Na) 486 mg  
Salt (NaCl) 1,2 g  
Fosfor (P) 595 mg 114 %
Magnesium (Mg) 33 mg 11 %
Sporstoffer                                  Mengde    % av AI
Jern (Fe) 0,2 mg 1 %
Kobber (Cu) 0,04 mg 4 %
Sink (Zn) 4,6 mg 47 %
Selen (Se) 11 µg 15 %
Jod (I) 30 µg 20 %

Anonymkode: fac17...451

Dette. Folk fortsette å spre gammel myte og tror dette er fakta. Mettet fett er ikke dårlig for deg. 

Anonymkode: b892d...879

  • Liker 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har allerede skrevet en del om at jeg mener jeg spiser variert. Fortell meg gjerne hvordan man IKKE passer et variert kosthold inn i resterende 1200-1700 kalorier, for det synes JEG er rart. 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

Så når 2/3 av kostholdet ditt er 1/3 resterende. Det er begrenset hvor variert du klarer gjøre det uansett. 1/3 av kostholdet variert, greit nok, men når 2/3 er ost, blir totalen tragisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Så når 2/3 av kostholdet ditt er 1/3 resterende. Det er begrenset hvor variert du klarer gjøre det uansett. 1/3 av kostholdet variert, greit nok, men når 2/3 er ost, blir totalen tragisk. 

Ja, men du sier ikke noe om det, hva du legger i variert? 

Jeg har 1200-1700 kalorier til overs etter 700-800 kalorier med ost. Det er god plass til grønnsaker, kjøtt, fisk, nøtter, frø og korn. Hva er det du ikke mener jeg kan spise variert på de 1200 kaloriene? 

Anonymkode: c5cad...b04

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre enn @BobbySocks er også velkommen til å svare på hvordan det skal være så vanskelig å få til et variert kosthold på de resterende 1200-1700 kaloriene jeg spiser på en dag. 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Andre enn @BobbySocks er også velkommen til å svare på hvordan det skal være så vanskelig å få til et variert kosthold på de resterende 1200-1700 kaloriene jeg spiser på en dag. 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

Så du har et daglig kcal-inntak på 2500 kcal? Da er du enten tykk eller mann, det gjør jo at du så klart får til større variasjon. En normalvektig kvinne vil jo ikke få det til. Når det kun er 1/3 av inntaket igjen å variere sier det seg selv at det er umulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

TS her. 

Dumt spm. Kan jeg bare gå til legen for å sjekke kolesterolnivået mitt liksom? Selv om jeg ikke er syk. 

Anonymkode: c5cad...b04

Ja det kan du, men det har uansett ikke noe mest ost og gjøre. 

Anonymkode: 73e32...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med lettost, er det bedre? Smaker det samme …

Anonymkode: af4bb...ed3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du får i deg 700 kalorier bare fra ost, energi tilsvarende en ekstra stor middagsporsjon, hver eneste dag - og nesten 60 gram mettet fett. Mettet fett er ikke direkte farlig, men mengden bør begrenses. Å spise variert er nok en god del sunnere enn å basere et sted mellom halvparten og en tredjedel av kostholdet på kun en matvare.

https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/ekspertuttalelse-om-fett/er-mettet-fett-i-seg-selv-farlig

Anonymkode: e821a...704

Nå er jo ost veldig næringsrikt, så gjør det noe om en stor del av inntaket kommer fra ost? Typisk norsk er jo og ha en tredjedel eller halvparten av kostholdet fra brød.. og spise variert er selvsagt alltid best 

Anonymkode: 73e32...285

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ValarMorghulis skrev (20 timer siden):

Altså unnskyld meg, troller du? Det står jo i neste setning hvorfor du burde velge den og ikke den andre.... 

nei, synsing om gamle myter om mettet fett er ikke et svar på hvorfor ts burde velge det ene og ikke det andre. Når man i nyere forskning har skilt mettet fett fra transfett ( altså ikke fett er fett) så er det ikke mettet fett fra melk som er helseskadelig. 

Anonymkode: 73e32...285

  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva med lettost, er det bedre? Smaker det samme …

Anonymkode: af4bb...ed3

Nei faen om det gjør. Kjøpte norwegia lett ved en feiltagelse, skivet ost, ikke bare satt alle skivene fast, men smakte rart og. Spiste hele pakka på trass siden jeg hadde betalt den, men faen aldri mer. 

Anonymkode: 615a0...2a0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (13 minutter siden):

Så du har et daglig kcal-inntak på 2500 kcal? Da er du enten tykk eller mann, det gjør jo at du så klart får til større variasjon. En normalvektig kvinne vil jo ikke få det til. Når det kun er 1/3 av inntaket igjen å variere sier det seg selv at det er umulig. 

Jeg har et daglig kaloriinntaket mellom 2000 og 2500, ca. De fleste normalvektige kvinner spiser mer enn 1200 kalorier. 🙈 Normalen tenker man seg ligger mellom 1600 og 2400, for kvinner, for meg som høy kvinne er det i øvre sjiktet. Jeg trener også mye, og spiser sikker mer enn 2500 mange dager. Hvorfor fortsetter du å si at det er 1/3 av inntaket igjen å variere, når jeg gjentar at det er 1200+

Du har jo ingen gode svar, bare flåseri. Siden du påstår at kvinner umulig kan spise 2000 kalorier om dagen uten å være feit, og ikke har kommet med en eneste bemerkning om hva du legger i nyansert kan jeg bare anta at du er ernæringsmessig analfabet. 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg elsker ost. Spiser mye av dette til frokost/lunsj og kveldsmat. Men gjennom årene har jeg fått en del kommentarer på dette. "Hvor mye ost spiser du egentlig?" "Det er ikke bra å spise så mye ost" osv. 

Men jeg finner ikke ut av dette. Spør så klart de som sier det og de sier "Det er ikke sunt!" og "mye fett!". Men fett er jo ikke farlig. Selv ikke mettet fett siden det kommer fra melk. 

Men hva tenker dere, hva er rett? Kan jeg fortsette å spise så mye ost? 

Anonymkode: c5cad...b04

Da bør du gå til legen din og ta en blodprøve og se på HDL verdiene og LDL verdiene dine. For mye mettet fett (f.eks. ost) er ikke bra for deg. Du bør i såfall få i deg flerumettet  fett. F.eks. fet fisk som laks.

 

Du kan for øvrig se en video her om kolesterol og fett på YouTube hvis du er interessert: 

https://youtu.be/qNKQy1N8NSg?feature=shared

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå er jo ost veldig næringsrikt, så gjør det noe om en stor del av inntaket kommer fra ost? Typisk norsk er jo og ha en tredjedel eller halvparten av kostholdet fra brød.. og spise variert er selvsagt alltid best 

Anonymkode: 73e32...285

Er det ikke fullt mulig å spise variert selv med 700-800 kalorier om dagen fra ost? Hva handler i så fall variasjon om? Jeg spiser over 30 forskjellige planter i uka, og varierer mellom ulike fiskearter og kjøttkilder. Hva mer vil variasjon si? 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Serafin skrev (1 minutt siden):

Da bør du gå til legen din og ta en blodprøve og se på HDL verdiene og LDL verdiene dine. For mye mettet fett (f.eks. ost) er ikke bra for deg. Du bør i såfall få i deg flerumettet  fett. F.eks. fet fisk som laks.

 

Du kan for øvrig se en video her om kolesterol og fett på YouTube hvis du er interessert: 

https://youtu.be/qNKQy1N8NSg?feature=shared

Laks bør ingen spise i dagens miljø. Synd at vi har "skiti i eget reir/matfat" så og si. 

Takk, skal sjekke ut den! 

Føler jeg kaster bort legens tid med å komme helt frisk for blodprøve. Men kan ta en dr.dropin heller. Føler meg frisk som en fisk (ikke en laks 😅). 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (2 timer siden):

Du spiser halve kalorimengden din i ost? Det vil si at du enten er tjukk eller ikke spiser så variert som de liker å tro. 

Kanskje hun reiser seg opp av sofaen innimellom, også for andre ting enn og hente mer ost. De fleste voksne mennesker forbrenner mer 1400 kcal, men selvsagt måtte  “ tjukk « blandes inn 

Anonymkode: 73e32...285

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje hun reiser seg opp av sofaen innimellom, også for andre ting enn og hente mer ost. De fleste voksne mennesker forbrenner mer 1400 kcal, men selvsagt måtte  “ tjukk « blandes inn 

Anonymkode: 73e32...285

😅 Det er sånn innpakket kvinnefiendtlighet vedkommende skriver om. Skal gi skam til kvinner som spiser en normal mengde mat. Ikke bare påstår han at kvinner maks kan spise 1400, det er jo faktisk 1200. For han mener at 700-800 utgjør 2/3 av kostholdet, ergo til sammen 1050-1200. Håpløst. Kvinner er kvinner, og helt normale selv om de spiser godt over 2000 kalorier. 

Og for øvrig, overvektige er også kvinner og helt normale. (Bare disclaimer så jeg ikke blir vridd på til å si det) Og jeg tror uansett om jeg var overvektig at kostholdet mitt er bedre enn alle de som kritiserer det. Kanskje ost er bra for vektnedgang til og med, uten at jeg vet noe om det. 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er det ikke fullt mulig å spise variert selv med 700-800 kalorier om dagen fra ost? Hva handler i så fall variasjon om? Jeg spiser over 30 forskjellige planter i uka, og varierer mellom ulike fiskearter og kjøttkilder. Hva mer vil variasjon si? 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

Mulig jeg formulerte meg dårlig. Jo, og spise variert er alltid best, men det betyr ikke at en ikke kan ha overvekt av en matvare, variasjon trenger ikke og være mer komplisert enn at en får dekket alt en trenger av næringstoffer. I et typisk norsk kosthold er det brødmat en har hovedvekt av,   for noen er det godteri, og for deg er det ost som jo er veldig næringsrikt så du får jo dekket mye fra ost. 30 forskjellige planter i uken høres bra, det er nok mer enn meg på en vanlig uke, og om du skulle falle ned på 20 forskjellige planter i uken ser jeg fortsatt ikke problemet med osteinntaket. 
det er jo først hvis du får noe vitaminmangeler, blir dårlig av ost eller overvektig av sammensetningen det blir et problem. 

Anonymkode: 73e32...285

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Av alt du kan spise, så er ost laaaaangt nede på lista over ting du bør begrense. Kanskje du ideelt skulle erstattet noe av osten med rent kjøtt, egg eller fisk, men hvis alternativet er at du heller spiser brødskiver med syltetøy så er det bedre å holde seg til osten.

Anonymkode: 16176...aa2

Enig. Og det er like mye protein i gulost som i kylling så jeg vil vel nesten si at du ikke trenger å bytte til rent kjøtt heller. Så lenge du får i deg frukt og grønt og hva du nå ellers måtte trenge av næring hadde jeg ikke vært bekymret for osten akkurat. Hellere det enn hvetebakst, godteri og sjokolade 😊

Anonymkode: 68dfe...16d

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mulig jeg formulerte meg dårlig. Jo, og spise variert er alltid best, men det betyr ikke at en ikke kan ha overvekt av en matvare, variasjon trenger ikke og være mer komplisert enn at en får dekket alt en trenger av næringstoffer. I et typisk norsk kosthold er det brødmat en har hovedvekt av,   for noen er det godteri, og for deg er det ost som jo er veldig næringsrikt så du får jo dekket mye fra ost. 30 forskjellige planter i uken høres bra, det er nok mer enn meg på en vanlig uke, og om du skulle falle ned på 20 forskjellige planter i uken ser jeg fortsatt ikke problemet med osteinntaket. 
det er jo først hvis du får noe vitaminmangeler, blir dårlig av ost eller overvektig av sammensetningen det blir et problem. 

Anonymkode: 73e32...285

Jeg har en enda bredere definisjon av variasjon. Grunnen til at jeg spiser så mange ulike planter, er for å bidra til tarmhelse, ulike planter bidrar med ulike mikroorganismer som trives i tarmen. Det er i alle fall tanken. 

Vi er nok veldig enig. Jeg synes det bare er sprøtt hvordan man kan mene at jeg med hele 1200-1700 kalorier "fri" om dagen, ikke skulle greie å spise variert på dette. Da tenker jeg "hva er det jeg misser her?". 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har et daglig kaloriinntaket mellom 2000 og 2500, ca. De fleste normalvektige kvinner spiser mer enn 1200 kalorier. 🙈 Normalen tenker man seg ligger mellom 1600 og 2400, for kvinner, for meg som høy kvinne er det i øvre sjiktet. Jeg trener også mye, og spiser sikker mer enn 2500 mange dager. Hvorfor fortsetter du å si at det er 1/3 av inntaket igjen å variere, når jeg gjentar at det er 1200+

Du har jo ingen gode svar, bare flåseri. Siden du påstår at kvinner umulig kan spise 2000 kalorier om dagen uten å være feit, og ikke har kommet med en eneste bemerkning om hva du legger i nyansert kan jeg bare anta at du er ernæringsmessig analfabet. 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

Feit og full av hersketeknikk. :ler:

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...