Gå til innhold

Spiser ca 200 gram ost om dagen, får kommentarer på at jeg burde slutte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

BobbySocks skrev (14 minutter siden):

Feit og full av hersketeknikk. :ler:

Altså, du skal gjerne få mene det. Men jeg ser ikke hva som er hersketeknikk med å påpeke at du konsekvent påstår jeg bare har 1/3 del igjen av daglig kaloriinntak etter 200g ost, enda jeg har skrevet flere ganger at jeg har igjen 1200-1700 kalorier. 

Det å påpeke at det å påstå at man må være feit for å spise 2500 om dagen er basert i kvinnefiendtlighet er min mening, det er ingen hersketeknikk. 

At jeg bare kan anta du er ernæringsmessig analfabet som følge av at du på 5 spm om kva et variert kosthold er og hvorfor jeg ikke kan ha det med 1200-1700 kalorier til gode er heller ikke hersketeknikk, det er en humoristisk påpekning av at du ikke akkurat viser til noen særlig kunnskap, fordi du nettopp ikke viser noe eller svarer noe. 

Den som tvert i mot driver hersketeknikk er jo du, som hardnakket påstår ting om meg, kaller meg feit, mann, og gjentar deg i det uendelige enda du ikke har noe bedre å komme med. 

Jeg er åpen for svaret ditt jeg, hva er et variert kosthold som jeg misser ut på? 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BobbySocks skrev (18 minutter siden):

Feit og full av hersketeknikk. :ler:

Jeg synes det er flaut å delta i en diskusjon med bare flåseri jeg. Og særlig å bruke "feit" som skjellsord, fordi du selv ikke greier å diskutere. Haha, kjempemorsomt. Du er lik som kollegaene mine, kan ikke komme med et eneste argument om hva god ernæring er, men kritiserer meg for å spise 200g ost.

Anonymkode: c5cad...b04

  • Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde en periode på kaffe og sjokolade. Fikk stadig kommentarer på hvor flink og slank jeg var. Men tror ærlig talt at din ostespising er bedre for helsen enn kostholdet mitt var.

Folk elsker å kommentere andres mat og kropp. En sommerdag jeg satt og spiste salat i lunsjen fikk jeg kommentarer fra en kollega om at den salaten min ikke var så sunn som jeg trodde, og hvor usunt det var med dressing. Jeg prøvde ikke å være sunn, jeg hadde bare lyst på salat den dagen.

Anonymkode: 33a84...53f

  • Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen kan være at du får deg for mye av feks kalsium. For mye kalsium i kosten kan føre til for mye kalsium i blodet som kan føre til hjerte og kar sykdommer. Jeg skriver kan i kursiv fordi kosthold påvirker individer svært forskjellig. Noe som fungerer for deg, ville kanskje skadet andre. Jeg tror uansett at den største ulempen må være av såpass mye ost hver dag, er dyrt. Og det økonomiske er vel heller ikke tema, så lite relevant. 
 

vi har blitt opplært til at mettet fett er farlig og mange henger igjen i den læren til tross for at det er forskning som sier det motsatte. Jeg mener at alt handler om mengde og balanse mellom inntak og energibruk. Det kan være verre for helsen å være stresset enn å røyke - for noen. Og det selv om røyken åpenbar er farlig. Dermed er det ingen konklusjon verken den ene eller andre veien, annet enn at det er billigere å bytte ut 150 gram med ost med to brødskiver.

Anonymkode: 7d1a3...438

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 gram ost om dagen??? Ja, det kan jeg forstå at folk reagerer på. Det utgjør over 70 kg ost i året!!

Anonymkode: eb3d8...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg levde en periode på kaffe og sjokolade. Fikk stadig kommentarer på hvor flink og slank jeg var. Men tror ærlig talt at din ostespising er bedre for helsen enn kostholdet mitt var.

Folk elsker å kommentere andres mat og kropp. En sommerdag jeg satt og spiste salat i lunsjen fikk jeg kommentarer fra en kollega om at den salaten min ikke var så sunn som jeg trodde, og hvor usunt det var med dressing. Jeg prøvde ikke å være sunn, jeg hadde bare lyst på salat den dagen.

Anonymkode: 33a84...53f

Liksom, hvorfor! 

Jeg elsker ernæring, og ost. Og jeg liker å spise på en måte som gjør kroppen min mer og mer glad, og jeg føler meg vel for tiden. Ikke alle trenger å ha den interessen. Men det er frustrerende å spise som man vil og så få negative kommentarer på det støtt. 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ulempen kan være at du får deg for mye av feks kalsium. For mye kalsium i kosten kan føre til for mye kalsium i blodet som kan føre til hjerte og kar sykdommer. Jeg skriver kan i kursiv fordi kosthold påvirker individer svært forskjellig. Noe som fungerer for deg, ville kanskje skadet andre. Jeg tror uansett at den største ulempen må være av såpass mye ost hver dag, er dyrt. Og det økonomiske er vel heller ikke tema, så lite relevant. 
 

vi har blitt opplært til at mettet fett er farlig og mange henger igjen i den læren til tross for at det er forskning som sier det motsatte. Jeg mener at alt handler om mengde og balanse mellom inntak og energibruk. Det kan være verre for helsen å være stresset enn å røyke - for noen. Og det selv om røyken åpenbar er farlig. Dermed er det ingen konklusjon verken den ene eller andre veien, annet enn at det er billigere å bytte ut 150 gram med ost med to brødskiver.

Anonymkode: 7d1a3...438

Dette med kalsium har jeg ikke visst. Takk ❤️ 
Skal undersøke dette, og finne ut om det er mulig det påvirker meg. Evt. hvordan jeg kan undersøke det, vet du om man finner det på prøver? 

Dyrt er det! Hoho! Bruker over 2000 kr i måneden på ost. Bruker generelt mye penger på mat, siden jeg opplever at det er verdt det. Det skal de også diskutere på jobben, enda vi har jo ca. samme inntekt og der bruker nå sine penger på sitt de også. Hva bryr det dem om jeg vil bruke 2000 kr på ost, og mer på kjøtt, enn dem og det de velger. 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette. Folk fortsette å spre gammel myte og tror dette er fakta. Mettet fett er ikke dårlig for deg. 

Anonymkode: b892d...879

Amen! Folk tror fortsatt att margarin og skummet melk er sunnere enn smør og helmelk. Og at ost og egg øker ldlkolesterolet. Dette er seiglivede myter! Sukker er farligere i store mengder enn protein og fett

Anonymkode: 7704b...ff4

  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei faen om det gjør. Kjøpte norwegia lett ved en feiltagelse, skivet ost, ikke bare satt alle skivene fast, men smakte rart og. Spiste hele pakka på trass siden jeg hadde betalt den, men faen aldri mer. 

Anonymkode: 615a0...2a0

Enig, lettost er ikke like myk og fyldig😊

Anonymkode: 7704b...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Laks bør ingen spise i dagens miljø. Synd at vi har "skiti i eget reir/matfat" så og si. 

Takk, skal sjekke ut den! 

Føler jeg kaster bort legens tid med å komme helt frisk for blodprøve. Men kan ta en dr.dropin heller. Føler meg frisk som en fisk (ikke en laks 😅). 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

Det er vel å flisespikke om du spiser laks.  Poenget er at du må få i deg flerumettet fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serafin skrev (53 minutter siden):

Det er vel å flisespikke om du spiser laks.  Poenget er at du må få i deg flerumettet fett. 

Jeg liker godt laks og makrell, men prøver å begrense det pga miljøgifter. Dumt at det er sånn. Makrell i tomat er jo så utrolig godt. 

Får i meg flerumettet fett via nøtter, frø og oliven. Ost og oliven, yummy! 

Anonymkode: c5cad...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mareritt?

Anonymkode: 300a0...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg liker godt laks og makrell, men prøver å begrense det pga miljøgifter. Dumt at det er sånn. Makrell i tomat er jo så utrolig godt. 

Får i meg flerumettet fett via nøtter, frø og oliven. Ost og oliven, yummy! 

Anonymkode: c5cad...b04

At det er miljøgifter i laks er nok til dels korrekt. Men jeg har tillit til at norske myndigheter overvåker og passer på at oppdrettslaksen ikke inneholder for mye av disse miljøgiftene i skadelige mengder for den norske befolkningen.   Og når man snakker om gift. Hva er det som gjør noe giftig? Det er dosen du får i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du veldig overvektig? 

Anonymkode: ee008...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dukket opp i feeden min i går, og jeg tenkte den kunne være interessant i forhold til tråden.

 

Anonymkode: 2eacd...07c

  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serafin skrev (8 timer siden):

Det er vel å flisespikke om du spiser laks.  Poenget er at du må få i deg flerumettet fett. 

250 gram ost dekker dagsbehovet av omega-3 og omega-6. Så hun har nesten fyllt det bare med ost. ;)  Det er faktisk skadelig å spise for mye flerumettet fett. Fettet vi spiser brukes til mye, men blant annet til å bygge cellemembraner. Flerumettet fett gir ustabile cellemembraner, så ustabile at de må stives opp med kolesterol. Mettet fett gir stabile cellemembraner.

Anonymkode: 31610...089

  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ulempen kan være at du får deg for mye av feks kalsium. For mye kalsium i kosten kan føre til for mye kalsium i blodet som kan føre til hjerte og kar sykdommer. Jeg skriver kan i kursiv fordi kosthold påvirker individer svært forskjellig. Noe som fungerer for deg, ville kanskje skadet andre. Jeg tror uansett at den største ulempen må være av såpass mye ost hver dag, er dyrt. Og det økonomiske er vel heller ikke tema, så lite relevant. 
 

Anonymkode: 7d1a3...438

Heldigvis bare teorier. Det er ikke mye som støtter denne teorien. Fett fra meieriprodukter er kjent for å være forbundet med god hjertehelse. Muligens på grunn av det høye innholdet av K2 (særlig i gulost), som er et vitamin de fleste får i seg for lite av og som også er forbundet med god hjertehelse.

Anonymkode: 31610...089

  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TS: 

Hvilke 30 planter er det du spiser i løpet av en uke? Ble veldig nysgjerrig, og kanskje du spiser noe som er nytt for meg.

Anonymkode: f3f9f...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 21.52):

Du får i deg 700 kalorier bare fra ost, energi tilsvarende en ekstra stor middagsporsjon, hver eneste dag - og nesten 60 gram mettet fett. Mettet fett er ikke direkte farlig, men mengden bør begrenses. Å spise variert er nok en god del sunnere enn å basere et sted mellom halvparten og en tredjedel av kostholdet på kun en matvare.

https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/ekspertuttalelse-om-fett/er-mettet-fett-i-seg-selv-farlig

Anonymkode: e821a...704

Du aner jo ingenting om hvor stort kaloribehov TS har. Jeg har i perioder hatt behov for 6000 kalorier om dagen for å bygge muskelmasse. Da et 700 kalorier i ost nada. Norvegia har jo f.eks. 27gr protein per 100gr, som er veldig bra for kroppen.

Endret av TomBombadil
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

@TS: 

Hvilke 30 planter er det du spiser i løpet av en uke? Ble veldig nysgjerrig, og kanskje du spiser noe som er nytt for meg.

Anonymkode: f3f9f...c10

Jeg er ikke så eksotisk av meg, så tror ikke du får noe nytt fra meg, husk at alt av frø og nøtter også kommer fra planter. Og korn. Du er nok oppi ganske mange du også. 😁

Jeg varierer mellom: 

Hjertesalat, Isbergsalat, ruccula, crispisalat

Rødløk, hvitløk, purreløk, sjalottløk, gul løk, vårløk

Brokkoli, squash, agurk, aubergine, 

Blomkål, hodekål, kålrot, sellerirot, persillerot

Gulrøtter, paprika (ulik farge teller siden det er ulike mikroorganismer i), chili, tomat, mais

Banan, mango, plomme, bær i sesong, eple, pære

Appelsin, sitron, lime

Linfrø, sesamfrø, gresskarkjerner, solsikkefrø, mandler, cashewnøtter, hasselnøtter, valnøtter

Dadler

Bønner, linser, kikerter, grønne/gule erter, peanøtter

Havre, hvete, bygg, rug

Anonymkode: c5cad...b04

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...