Gå til innhold

Spiser ca 200 gram ost om dagen, får kommentarer på at jeg burde slutte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker ost. Spiser mye av dette til frokost/lunsj og kveldsmat. Men gjennom årene har jeg fått en del kommentarer på dette. "Hvor mye ost spiser du egentlig?" "Det er ikke bra å spise så mye ost" osv. 

Men jeg finner ikke ut av dette. Spør så klart de som sier det og de sier "Det er ikke sunt!" og "mye fett!". Men fett er jo ikke farlig. Selv ikke mettet fett siden det kommer fra melk. 

Men hva tenker dere, hva er rett? Kan jeg fortsette å spise så mye ost? 

Anonymkode: c5cad...b04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ulik fettmengde i ost, og for mye er sikkert ikke bra i lengden. Alt etter hvem du spør. Noen skal ha fettet til å være skikkelig dårlig for deg, mens andre mener at fettet er greit og gjerne bør erstatte karbohydrater. Så ulike teorier og meninger.

Men en fin pekepinne er at hvis du holder deg slank, har gode kolesterolverdier og har råd til ost så kan du vel bare fortsette å spise ost. Hvis ikke bør du redusere det. 

Endret av Bombasi
  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen synes du har dårlig ånde, ost lukter ikke bra bestandig 

Anonymkode: e8a01...42f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje noen synes du har dårlig ånde, ost lukter ikke bra bestandig 

Anonymkode: e8a01...42f

Hehe! Det handler ikke om ånden min. Det er jeg trygg på. 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte noe om at fet melk ikke gir kolesterol, kanskje ikke ost heller

Anonymkode: 615a0...2a0

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

Dumt spm. Kan jeg bare gå til legen for å sjekke kolesterolnivået mitt liksom? Selv om jeg ikke er syk. 

Anonymkode: c5cad...b04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk henger seg opp i alt mulig. Folk dytter jo i seg en 200 grams sjokoladeplate eller flere hver dag og begår seg, 

Anonymkode: f3096...02e

  • Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg elsker ost. Spiser mye av dette til frokost/lunsj og kveldsmat. Men gjennom årene har jeg fått en del kommentarer på dette. "Hvor mye ost spiser du egentlig?" "Det er ikke bra å spise så mye ost" osv. 

Men jeg finner ikke ut av dette. Spør så klart de som sier det og de sier "Det er ikke sunt!" og "mye fett!". Men fett er jo ikke farlig. Selv ikke mettet fett siden det kommer fra melk. 

Men hva tenker dere, hva er rett? Kan jeg fortsette å spise så mye ost? 

Anonymkode: c5cad...b04

Hvis du skal fortsette å spise 200g ost hver dag, burde du gå over til chottage cheese. 200g gulost, hvis det er det du spiser, inneholder mye mettet fett , og mye mettet fett er ikke noe sunnere om det kommer fra melk.

Endret av Grüner
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 minutt siden):

Hvis du skal fortsette å spise 200g ost hver dag, burde du gå over til chottage cheese.

Spiser allerede mye cottage cheese, elsker det! Men hvorfor burde jeg velge den og ikke andre? 

Anonymkode: c5cad...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får i deg 700 kalorier bare fra ost, energi tilsvarende en ekstra stor middagsporsjon, hver eneste dag - og nesten 60 gram mettet fett. Mettet fett er ikke direkte farlig, men mengden bør begrenses. Å spise variert er nok en god del sunnere enn å basere et sted mellom halvparten og en tredjedel av kostholdet på kun en matvare.

https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/ekspertuttalelse-om-fett/er-mettet-fett-i-seg-selv-farlig

Anonymkode: e821a...704

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mye mareritt? Jeg spør fordi jeg har hørt at man kan få det av å spise for mye ost.

Anonymkode: 300a0...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. 

Dumt spm. Kan jeg bare gå til legen for å sjekke kolesterolnivået mitt liksom? Selv om jeg ikke er syk. 

Anonymkode: c5cad...b04

Ja, det kan du. Så kan du også spørre legen om det er greit å spise de mengdene ost som du gjør.

Anonymkode: 0fa7f...0f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

TS her. 

Dumt spm. Kan jeg bare gå til legen for å sjekke kolesterolnivået mitt liksom? Selv om jeg ikke er syk. 

Anonymkode: c5cad...b04

Du kan spørre om å få en genrell helsetest, da er kolesterolet en del av det. Du kan jo også si at du bekymrer deg pga kostholdet ditt

Anonymkode: 60a07...c92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du mye mareritt? Jeg spør fordi jeg har hørt at man kan få det av å spise for mye ost.

Anonymkode: 300a0...3e3

🤣 Oi . Har skattepengene våre gått til forskning på dette området? Eller er dette god gammeldags overtro som noen har hørt fra noen som hørte det fra noen andre? Håper det er sistnevnte egentlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (15 minutter siden):

Hvis du skal fortsette å spise 200g ost hver dag, burde du gå over til chottage cheese. 200g gulost, hvis det er det du spiser, inneholder mye mettet fett , og mye mettet fett er ikke noe sunnere om det kommer fra melk.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Spiser allerede mye cottage cheese, elsker det! Men hvorfor burde jeg velge den og ikke andre? 

Anonymkode: c5cad...b04

Altså unnskyld meg, troller du? Det står jo i neste setning hvorfor du burde velge den og ikke den andre.... 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost finnes jo i veldig mange varianter. Som regel har mykere oster mer fett (som brie, brunost og blåmuggost for eksempel). Så 200 g ost kommer veldig an på hva slags ost du spiser. Svaret er uansett at du bør høre med legen din, om du er usikker på kostholdet og helsen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

200 gram ost om dagen er mye, dersom det er snakk om vanlig gulost. At 700-900 av dine daglige kalorier kommer kun fra ost kan bety at du går glipp av næringen fra annen type mat. 

Å spise så mye ost er nok ikke anbefalt av leger eller øvrig helsepersonell. På generell basis er det ikke sunt, men det behøver ikke å være farlig. Jeg ville tatt en prat med fastlegen om du er bekymret. 

Anonymkode: fb255...e15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanteFiolett skrev (2 minutter siden):

🤣 Oi . Har skattepengene våre gått til forskning på dette området? Eller er dette god gammeldags overtro som noen har hørt fra noen som hørte det fra noen andre? Håper det er sistnevnte egentlig. 

Du har sikkert rett. Det er nok bedre hvis vi ikke forsker på hvordan stoffene i maten vår påvirker hjernen, og heller bruker skattepenga på 24-stjerners julekalender på NRK.

Anonymkode: 300a0...3e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alt du kan spise, så er ost laaaaangt nede på lista over ting du bør begrense. Kanskje du ideelt skulle erstattet noe av osten med rent kjøtt, egg eller fisk, men hvis alternativet er at du heller spiser brødskiver med syltetøy så er det bedre å holde seg til osten.

Anonymkode: 16176...aa2

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får i deg 700 kalorier bare fra ost, energi tilsvarende en ekstra stor middagsporsjon, hver eneste dag - og nesten 60 gram mettet fett. Mettet fett er ikke direkte farlig, men mengden bør begrenses. Å spise variert er nok en god del sunnere enn å basere et sted mellom halvparten og en tredjedel av kostholdet på kun en matvare.

https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/ekspertuttalelse-om-fett/er-mettet-fett-i-seg-selv-farlig

Anonymkode: e821a...704

Jeg spiser veldig variert? Variert handler jo om å få mikroorganismer fra en lang rekke ulike plantevarer, eller tar jeg feil her? Spiser minimum 30 ulike planter i uka. Og egg, rødt kjøtt, hvitt kjøtt, fet og mager fisk, innmat. Spiser også en del frø og nøtter. 

Jeg kan ikke helt forstå at å bytte ut mettet fett fra en melkekilde, med enda mer havre, og fullkorn, skal være bedre. Dersom det metta fettet kom fra andre ting kanskje... 

TS

Anonymkode: c5cad...b04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...