Gå til innhold

Islam og Ærevold i Norge


NatNat

Anbefalte innlegg

Du ser det er vanlig at en gutt og en jente som er barn av to søsken gifter seg.
Så da blir det jo dersom ekteskapet ryker at det går på hele familiens ære.
Ganske logisk.
Pluss jeg har spurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kapt.Chat skrev (På 29.1.2024 den 22.29):

Personers kulturbakgrunn og religion skal ikke være formildende argumenter. Og akkurat det siste vil jeg kalle diskriminering, det at vi i praksis forventer mindre av denne gruppen.

👍fullstendig enig, spesielt siste setningen  !

jeg tror ikke det dreier seg særlig om fremmedfrykt. Jeg kan ikke tenke at mange har noe imot kineser eller vietnameser eller chilianere i Norge. Det dreier seg om skepsis mot en viss religion.

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (Akkurat nå):

jeg tror ikke det dreier seg særlig om fremmedfrykt. Jeg kan ikke tenke at mange har noe imot kineser eller vietnameser eller chilianere i Norge. Det dreier seg om skepsis mot en viss religion.

Vanskelig å si hvordan situasjonen hadde vært hvis en annen gruppe mennesker hadde utgjort majoriteten av innvandrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ltfutt said:

Vanskelig å si hvordan situasjonen hadde vært hvis en annen gruppe mennesker hadde utgjort majoriteten av innvandrere.

Jeg tror det hadde gått mye lettere. Jeg bare tenker om mitt eget land som har fått bølger etter bølger av innvandring fra mange deler av verden, i noen hundre år. Det eneste gruppe som har lagd problemer i de siste 40 årene har vært fra muslimske land.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi henter ikkevestlige innvandrere og får dem ut i jobb der de trengs. Hvorfor skulle dette være noe problem bare fordi de er ikkevestlige? Av de jeg kjenner som har kommet hit de siste 10-15 årene er det veldig få som ikke er i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (7 minutter siden):

Hvis vi henter ikkevestlige innvandrere og får dem ut i jobb der de trengs. Hvorfor skulle dette være noe problem bare fordi de er ikkevestlige? Av de jeg kjenner som har kommet hit de siste 10-15 årene er det veldig få som ikke er i jobb.

Dette har vært forsket på, og "vennene mine" er ikke så interessant i den sammenhengen. Les artikkelen jeg linket til eller google "brochmannutvalget" så slipper jeg å ta dette steg for steg, men kort fortalt er det en lang og krevende prosess (som ofte ikke lykkes så godt) å integrere noen i samfunnet og langt fra mange nok bidrar nok til å betale kostnaden de medfører. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hva dette har med islam å gjøre? I islam går det fint å skille seg, man skal heller ikke gifte seg med fettere. Æresdrap har vel mer med kultur å gjøre. Vi er muslimer, min søster skilte seg, ingen ble drept vel. I noen kulturer skal man ikke bringe skam over familien. Dem er redd for hva andre tenker. Jeg som muslim dekker meg ikke til, og er helt enig at jeg synes ikke noe om når jeg ser små jenter dekker seg til, står ingenting at små jenter må dekke seg til. Ja, vi bor i Norge så må vi bare respektere homofile og andre. Skal vel være opptil gud å bedømme eller å gjøre noe med den saken, hvis det sku vært et problem. Mann skal heller ikke tvinges til å gifte seg islam! Men grunnet noen kulturer så vil familier at man skal gifte seg med fettere sånn at det er mindre sjans til å bli skilt. 

faren min ber og er veldig religiøs( men er en av de frekkeste personene jeg har vært borti han er helt det motsatte hva islam sier)!! Er kultur og tankegangen som det er vel noe problem med. 

Endret av Nonish91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (Akkurat nå):

Dette har vært forsket på, og "vennene mine" er ikke så interessant i den sammenhengen. Les artikkelen jeg linket til eller google "brochmannutvalget" så slipper jeg å ta dette steg for steg, men kort fortalt er det en lang og krevende prosess (som ofte ikke lykkes så godt) å integrere noen i samfunnet og langt fra mange nok bidrar nok til å betale kostnaden de medfører. 

Jeg får somsagt ikke lest lenka di. Krever bruker/innlogging. 
Hvorfor skulle vi ikke kunne stille krav til ikkevestlige innvandrere da? -Og hvis de oppfyller disse kravene. Hvorfor skulle dette utgjøre noen forskjell fra "vestlig" innvandring. Jeg har ikke sagt at vi skal hente innvandrere hit for å sette de på trygd. Jeg kan lite om politikken som gjelder på dette området, men er ganske sikker på at den er utformet ganske forskjellig idag sammenlignet med for 30-40 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (5 minutter siden):

Jeg får somsagt ikke lest lenka di. Krever bruker/innlogging. 
Hvorfor skulle vi ikke kunne stille krav til ikkevestlige innvandrere da? -Og hvis de oppfyller disse kravene. Hvorfor skulle dette utgjøre noen forskjell fra "vestlig" innvandring. Jeg har ikke sagt at vi skal hente innvandrere hit for å sette de på trygd. Jeg kan lite om politikken som gjelder på dette området, men er ganske sikker på at den er utformet ganske forskjellig idag sammenlignet med for 30-40 år siden. 

En kan tenke seg et helt annet alternativt system der det blir lønnsomt. Det har ikke vært det hittil og ingen ser ut til å ha en løsning som gjør det lønnsomt men alt er mulig. Kanskje om en går over til kun arbeidsinnvandring. 

Like fult: Om du tror vi har ikkevestlig innvandring fordi vi "tjener" på det økonomisk eller det hjelper oss å takle eldrebølgen er det feil. Der har det netto negativ effekt. Stort mye mer tror jeg ikke det er å si om akkurat det temaet. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (12 timer siden):

Like fult: Om du tror vi har ikkevestlig innvandring fordi vi "tjener" på det økonomisk eller det hjelper oss å takle eldrebølgen er det feil. Der har det netto negativ effekt. Stort mye mer tror jeg ikke det er å si om akkurat det temaet. 

Det har helt klart hatt positiv økonomisk gevinst, og sikret faktisk overgangen mellom gammel og ny pensjonsløsning. 

Om det er en GOD løsning eller BÆREKRAFTIG løsning, er et helt annet spørsmål ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært opptatt av dette i mange år. Likevel er det folk som ikke nødvendigvis definerer debatten på noen god og nyansert måte, som nettopp Hege Storhaug og Resett o.l. Det er langt mellom disse og brennpunkt-dokumentaren.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (6 timer siden):

Det har helt klart hatt positiv økonomisk gevinst, og sikret faktisk overgangen mellom gammel og ny pensjonsløsning. 

Om det er en GOD løsning eller BÆREKRAFTIG løsning, er et helt annet spørsmål ... 

Ikkevestlig innvandring? Har du noen kilde på det? Jeg henviste til Brochmannutvalget tidligere som slik jeg leser dem treffer motsatt konklusjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (På 29.1.2024 den 13.35):

kanskje et dumt spørsmål i denne tråden, men er det litt for enkelt å kunn skylde på islam? Æreskulturer eksisterte vel før islam ble grunnlagt. Æresdrap er noe som skjert på tvers av religioner, men felles er æreskulturen. Sikher, hinduer, yazidier, og  blodhevn/vendetta skjer i en rekke kristene land også, bare se på visse land i mellom-og-sør-amerika. Fellesnevneren er machokultur og kvinneundertrykking, gjerne ispedd fattigdom. 

Det har du helt rett i. 
Æreskultur oppstår der du har et svakt sivilsamfunn. 
Der myndigheter fex politi er en sparsom ressurs eller fungerer dårlig. Og folk derfor må ordne opp i selv. Da blir familien/klanen osv viktigst. 
Bare å se på en hvilken som helst westernfilm for å se hvordan æreskultur fungerer, helt uavhengig av islam. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (1 time siden):

Ikkevestlig innvandring? Har du noen kilde på det? Jeg henviste til Brochmannutvalget tidligere som slik jeg leser dem treffer motsatt konklusjon. 

Ja, og i deres perpektiv er dette korrekt. For det var oppgaven deres deres : Hva er utfordringen NÅ?

Dette er det som gjør norsk innvandrings-og integreringpolitikk så mye bedre enn mange av våre naboland: Vi er ikke redd for å problematisere politikken som føres, og vi gjør det med profesjonelle utvalg. Det er gjennomtenkte og dokumenterte forslag til endringer som faktisk blir til praktisk politikk. 

Dagens innvandringspolitikk er ikke den samme som den vi hadde for 5 år siden, 10 år siden , 15 år siden  osv , vi setter ned utvalg og justerer retning fortløpende basert på hvilke problemer som oppstår , tilpasset hva de problemene er. 

Det er aldri slik at vi på reelt politisk beslutningsside setter oss ned å problematiserer menneskene som kommer, vi problematiserer hvordan vi som land forvalter dem. (Vi har av og til politisk idealisert dem, og det skaper problemer, så regn med at vi får en del organisert kriminalitet med Ukrainere. Vi takler det og )

Når vi ser på dette problemet, ser vi ikke på Brockmannutvalgets sitt problem, vi ser på potensialet av antall mennesker inne i en kapitalistisk og åpen samfunnsmodell, og det bildet er litt anderledes.

Så Eldrebølgen som problem, er ikke hvilke mennesklige kapasitetere vi HAR, men hvilket potensial som er tilgjengelig. Og fordelen med lavt utdannede  mennesker uten alternativer, hvilket er majoriteten av ikkevestlige innvandrere, er at potensialet deres er stort. Mye større enn innvandrere som har høyere krav enn å kune jobbe i volum yrker i omsorg.

Ser vi på eldrebølgen , ser vi et juletre, med en veldig tynn stamme. Den tynne stammen er det store problemet. Innvandringen har styrket den stammen så mye at den ikke representerer et samfunnsøkonomisk problem. Det har blitt mere en litt ubehagelig buttplugg. Min pensjon, (hvis jeg hadde gitt en piss om den) er sikret gjennom denne tilførelsen av mennesker. 

Det løser ikke det totale problemet, vi må fortsatt ha politikk som får dette til å virke , og det er jobben til Brochmann utvalg 3 og 4 , men den kritiske problemstillingen ble faktisk løst med innvandring av mennesker som fortsatt har en mental forståelse av at barn representerer en familiær økonomisk gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 timer siden):

Ja, og i deres perpektiv er dette korrekt. For det var oppgaven deres deres : Hva er utfordringen NÅ?

Dette er det som gjør norsk innvandrings-og integreringpolitikk så mye bedre enn mange av våre naboland: Vi er ikke redd for å problematisere politikken som føres, og vi gjør det med profesjonelle utvalg. Det er gjennomtenkte og dokumenterte forslag til endringer som faktisk blir til praktisk politikk. 

Dagens innvandringspolitikk er ikke den samme som den vi hadde for 5 år siden, 10 år siden , 15 år siden  osv , vi setter ned utvalg og justerer retning fortløpende basert på hvilke problemer som oppstår , tilpasset hva de problemene er. 

Det er aldri slik at vi på reelt politisk beslutningsside setter oss ned å problematiserer menneskene som kommer, vi problematiserer hvordan vi som land forvalter dem. (Vi har av og til politisk idealisert dem, og det skaper problemer, så regn med at vi får en del organisert kriminalitet med Ukrainere. Vi takler det og )

Når vi ser på dette problemet, ser vi ikke på Brockmannutvalgets sitt problem, vi ser på potensialet av antall mennesker inne i en kapitalistisk og åpen samfunnsmodell, og det bildet er litt anderledes.

Så Eldrebølgen som problem, er ikke hvilke mennesklige kapasitetere vi HAR, men hvilket potensial som er tilgjengelig. Og fordelen med lavt utdannede  mennesker uten alternativer, hvilket er majoriteten av ikkevestlige innvandrere, er at potensialet deres er stort. Mye større enn innvandrere som har høyere krav enn å kune jobbe i volum yrker i omsorg.

Ser vi på eldrebølgen , ser vi et juletre, med en veldig tynn stamme. Den tynne stammen er det store problemet. Innvandringen har styrket den stammen så mye at den ikke representerer et samfunnsøkonomisk problem. Det har blitt mere en litt ubehagelig buttplugg. Min pensjon, (hvis jeg hadde gitt en piss om den) er sikret gjennom denne tilførelsen av mennesker. 

Det løser ikke det totale problemet, vi må fortsatt ha politikk som får dette til å virke , og det er jobben til Brochmann utvalg 3 og 4 , men den kritiske problemstillingen ble faktisk løst med innvandring av mennesker som fortsatt har en mental forståelse av at barn representerer en familiær økonomisk gevinst.

Du har ikke lagt frem noe dokumentasjon på påstanden din "Det har helt klart hatt positiv økonomisk gevinst" når det kommer til ikke vestlige innvandring.  
Er dette bare personlig synsing eller har du faktisk forskning å vise til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Lava Anne said:

Jeg har vært opptatt av dette i mange år. Likevel er det folk som ikke nødvendigvis definerer debatten på noen god og nyansert måte, som nettopp Hege Storhaug og Resett o.l. Det er langt mellom disse og brennpunkt-dokumentaren.

Enig. Men er her problemet. Folk tyr til Resett fordi politiker på venstre sida har sviktet totalt på dette området. Hva er de  venstre verdier : sekularisme, sikre rettigheter til folk som er ikke troende, LGTB mennesker, kvinner, etc... De har gjort en veldig god jobb i Europa for 100 år siden. Men når innvandrer fra muslimske land kom til Vesten, de ble plutselig det minoritet venstresiden var opptatt å beskytte til og med på bekostning av andre minoriterer. De har sviktet totalt og er grunnen til at i dag, du finner internet sider som Resett og grunnen til at Ytre Høyre er i full fremgang i hele Europa. De har ikke gjort jobben sin, de har vært feige (eller opptatt av å få stemmer fra immigrasjon)

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

bysummerfall skrev (På 30.1.2024 den 17.33):

Det er vanskelig å få til i praksis og dette gjelder ikke alle muslimske menn heller. Hvordan skal man skille på vanlige menn og psykopater?

Men det burde vært mulig å sende familiemedlemmer som utgjør en trussel mot liv og helse ut av landet.

Spiller da ingen rolle om de er psykopater eller ikke. Jenta har likevel blitt tvunget til å gifte seg med han.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporing, innlegg som kun består av sitat, diskriminerende ytringer, brudd på underforumets retningslinjer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bysummerfall skrev (På 28.1.2024 den 21.07):

Magnus skriver:

"Nettopp her burde man være opptatt av kvinners og homofiles rettigheter, ikke feie under teppet at konservativ islam prediker kvinners underkastelse av mannen og at homofili er «haram», det vil si forbudt."

Jeg mener de kaster stein i glasshus når KRF kommer opp med en nullvisjon mot abort. Senterpartiet, KRF, og FRP stemmer i mot et forbud mot konverteringsterapi og alle partier bortsett fra SV stemmer i mot prideflagg på skolesekker i Finnmark fordi man mener Pride er ideologi. Det vil si at spesielt partier som KRF og Konservativt har gjort alt de kan for å gjøre Pride til politikk.

De er med andre ikke så mye bedre enn de menneskene de kritiserer.

Helt enig. En i bibelgruppe til min far så u fullt alvor at jeg og broren min burde bli slått som barn fordi vi var frekke og masete( dette var da jeg var 10 år i 97). Samme man meldte seg ut av kirken da homofil vigsel ble lov i 2017. Kom fra Sørlandet😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke at dette med æresvold/ æresdrap liksom skal være noe nytt.

I 2002 ble Fadime ble drept av sin far. Hun ble 26 år gammel. Man kan lese «For ærens skyld. Fadime til ettertanke.» av Unni Wikan om man vil vite mer om den saken.
Æresdrap handler ikke om islam. Det er ikke berettiget av islam. Æresdrap er ukjent, og ville være uhørt, i mange muslimske samfunn. Æresdrap på kvinner handler om kontroll over kvinners seksualitet og kollektivets rettigheter over individet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...